2015-06-19, 13:52
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Det börjar bli tröttsamt det här...
Har jag påstått att Bibelns scenario är objektivt vetenskapligt bevisat?
Det är tydligt- vilket visats tidigare i tråden - att evolutionister däremot gärna förväxlar indicier med bevis så fort någon observation ser ut att kunna tolkas till favör för det egna scenariot.
Du skrev att bibeln stöds av observation. Det var det jag invände mot. Gör gärna ett nytt försök att ta till dig det jag skrev.
Citera
2015-06-19, 14:03
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Men man utgår ju från att det inte förändrats! Man antar att det är giltigt!

Det skulle man inte göra om det var som du säger, att halveringstiderna ändras. Din självmotsägelse är fortfarande intakt.
Citat:

Nä, gång på gång avfärdar man dåliga dateringar som irrelevanta eftersom de inte stämmer med förväntad ålder, så då används de inte.
Om det finns sådant som tyder på att halveringstider kan förändras under vissa omständigheter så måste man ju anta att detta inte skett. Det är väl inget att bråka om. Varför inte bara erkänna att man har vissa antaganden man utgår ifrån och att dessa grundas på naturalistisk princip. Varför är det så viktigt att dogmatiskt hävda att halveringstider aldrig förändrats, trots att andra observationer tyder på att de "åldrar" man får fram ur halveringstider ger paradoxer?

Vi har inga skäl att tro att konstanter ändras. Därför. Att mena att konstanter visst ändras, eftersom de måste varit annorlunda när eller för att gud måste ha skapat världen, för att få säcken att gå ihop är en väldigt jävla gigantiskt stort påstående som kräver lika superlativa stora bevis. Därav min liknelse. Du kan precis lika gärna anta att dina föräldrar föddes som krokodiler och att de hade himlen som mark och marken idag var deras himmel.
Citat:

I fallet med skapelse enligt Bibeln är det ju bara dumt att påstå att nutida halveringstider måste ha gällt även under skapelsen. Att skapelsen därför inte kan ha ägt rum på det sätt Bibeln beskriver just eftersom halveringstiderna "ju" varit absolut oförändrade under 4.5 miljarder år bevisat genom att man inte uppmätt några spontana förändringar under 100 år är även det att förutsätta det som i detta fall ska bevisas.
På det viset kommer man inte fram till att Bibelns scenario är fel - man utgår från det.

Jodå... fantasi används ju ganska flitigt inom evolutionsscenariot.
Jag har nämnt detta förut i tråden, att utgå ifrån att verkligheten är sådan att observationer ur det förflutna måste förklaras enligt naturalistisk princip. Varför är det så svårt att erkänna att man tror på detta antagande när det ju tydligt är så?
Att evolution sker är ett faktum. Det evolutionsteorin bidrar med är att förklara hur. Du kan precis lika gärna argumentera mot gravitation. Men jag ger dig att vetenskapen absolut arbetar efter antaganden. Men dessa antaganden, eller axiom om du vill är minimala och anses självklara och är konsistenta med hur vetenskapen arbetar. Det finns en objektiv verklighet som vi alla delar. Det är ungefär så "far out" detta axiom är. Ditt axiom, att det finns en gud är inte lika common sense.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2015-06-19 kl. 14:11.
Citera
2015-06-19, 15:36
Medlem
Citat:
Det skulle man inte göra om det var som du säger, att halveringstiderna ändras. Din självmotsägelse är fortfarande intakt.

Så länge man har mätt halveringstider har de inte ändrats spontant annat än vissa fluktuationer som såvitt jag förstår det ännu inte förklarats vad de beror på.
I övrigt kan man få ändrade halveringstider, som exempel tar jag denna: http://www.earth.sinica.edu.tw/papers/HuhCA/FPSL%20180%20163-167.pdf

Citat:
Vi har inga skäl att tro att konstanter ändras. Därför. Att mena att konstanter visst ändras, eftersom de måste varit annorlunda när eller för att gud måste ha skapat världen, för att få säcken att gå ihop är en väldigt jävla gigantiskt stort påstående som kräver lika superlativa stora bevis. Därav min liknelse. Du kan precis lika gärna anta att dina föräldrar föddes som krokodiler och att de hade himlen som mark och marken idag var deras himmel.

Om du med konstanter menar halveringstider är det ju i så fall paradoxalt nog påverkbara konstanter.
Om man då är intresserad (vilket du tydligen inte är) men om man är intresserad av om Bibelns scenario är en korrekt beskrivning av händelser, är det då korrekt att anta ett naturalistiskt scenario? Eller är det då mer korrekt att anta ett skapelsescenario?
Om man då antar ett skapelsescenario är det då ett rimligt antagande att halveringstider varit konstanta även under själva skapelsen av materien?
Vidare, om man antar att Bibelns berättelse om en världsvid översvämning är korrekt, är det då korrekt att anta att denna aldrig ägt rum?
Det är faktiskt det du verkar mena.

Citat:
Att evolution sker är ett faktum.
Bevis tack. Detta har redan gåtts igenom här i tråden och evolutionister kunde bara hitta indicier förutsatt scenario, inga bevis.

Citat:
Det evolutionsteorin bidrar med är att förklara hur.
Ja, man hoppar över det irrelevanta "om det skett" och går direkt till "hur det skett".

Citat:
Du kan precis lika gärna argumentera mot gravitation. Men jag ger dig att vetenskapen absolut arbetar efter antaganden. Men dessa antaganden, eller axiom om du vill är minimala och anses självklara och är konsistenta med hur vetenskapen arbetar.

Precis, man antar naturalism axiomatiskt. Man ser naturalism som självklart och ur denna skrivbordsprincip "vet" vi att allt kommit till genom naturliga processer. Alla andra scenarios är helt irrelevanta.

Citat:
Det finns en objektiv verklighet som vi alla delar. Det är ungefär så "far out" detta axiom är. Ditt axiom, att det finns en gud är inte lika common sense.
Menar du verkligen att det finns en objektiv verklighet vi alla delar? wow!
Det beror på, har man indoktrinerats med idén att det är sant att vi är resultatet av enbart naturliga processer är ju tanken på skapelse lite udda. Det är dock många som lyckats tänka självständigt och övertygats om att Gud har skapat.
Citera
2015-06-19, 15:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Precis, man antar naturalism axiomatiskt. Man ser naturalism som självklart och ur denna skrivbordsprincip "vet" vi att allt kommit till genom naturliga processer.

Vilket du bara kretsar omkring, men aldrig kommer till saken om.
Citera
2015-06-19, 15:51
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Bara för att jag TROR att det är på ett visst sätt kan jag ju inte påstå att det är rent objektivt vetenskapligt bevisat. Sådant bedrägeri är det mest evolutionister som ägnar sig åt.

Säg mig, på vilket sätt har evolutionsteorin gett oss större skördar, ätbar frukt, mediciner och vacciner?
Nej, det är precis det du gör när du tycker att vetenskapen ska slänga grunden som byggt upp all teknik denna sidan elden för att du tycker att en, rätt tråkig, bok säger att det var magi som skapade allt.
Menar du även att gud skulle ha skapat fotoner mellan stjärnorna och oss? Och hur förklarar du pyramiderna om nu syndafloden skulle ha skett?

Hört talas om något som kallas avel och växtförädling? Som använder munken Mendels upptäckt om ärftligheten av anlag och hur det fungerar? Samma ärftlighet som gör att antibiotikaresistens sprids hos bakterier med en liten släng mutationer.
Citera
2015-06-19, 17:20
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Så länge man har mätt halveringstider har de inte ändrats spontant annat än vissa fluktuationer som såvitt jag förstår det ännu inte förklarats vad de beror på.
I övrigt kan man få ändrade halveringstider, som exempel tar jag denna: http://www.earth.sinica.edu.tw/papers/HuhCA/FPSL%20180%20163-167.pdf

Vänligen sammanfatta länken. Visst påverkas halveringstiderna av relativistiska effekter, men det är ju tiden själv som påverkas.

Citat:

Om du med konstanter menar halveringstider är det ju i så fall paradoxalt nog påverkbara konstanter.
Om man då är intresserad (vilket du tydligen inte är) men om man är intresserad av om Bibelns scenario är en korrekt beskrivning av händelser, är det då korrekt att anta ett naturalistiskt scenario? Eller är det då mer korrekt att anta ett skapelsescenario?
Om man då antar ett skapelsescenario är det då ett rimligt antagande att halveringstider varit konstanta även under själva skapelsen av materien?
Vidare, om man antar att Bibelns berättelse om en världsvid översvämning är korrekt, är det då korrekt att anta att denna aldrig ägt rum?
Det är faktiskt det du verkar mena.

Varför i tusan skulle man anta detta? Ska vi anta ett faktum att dina föräldrar var krokodiler?
Citat:

Bevis tack. Detta har redan gåtts igenom här i tråden och evolutionister kunde bara hitta indicier förutsatt scenario, inga bevis.

Du har ju lenskis experiment där en helt ny egenskap utvecklats till exempel. Ett exempel bland många som redan givits till dig. Jag känner att det inte ger så mycket att länka evolutionsbevis till dig. Det är upp till dig att ta till dig information som redan givits. Det är faktiskt en uppgift som bara du kan göra.
Citat:

Ja, man hoppar över det irrelevanta "om det skett" och går direkt till "hur det skett".

Precis, man antar naturalism axiomatiskt. Man ser naturalism som självklart och ur denna skrivbordsprincip "vet" vi att allt kommit till genom naturliga processer. Alla andra scenarios är helt irrelevanta.

Om gud skulle finnas, skulle han inte vara naturlig? Varför inte?

Citat:

Menar du verkligen att det finns en objektiv verklighet vi alla delar? wow!
Det beror på, har man indoktrinerats med idén att det är sant att vi är resultatet av enbart naturliga processer är ju tanken på skapelse lite udda. Det är dock många som lyckats tänka självständigt och övertygats om att Gud har skapat.
Japp. Kul att vara sarkastisk? Axiom fungerar på så sätt att de ska vara självklara och gärna få. Annars står det som härleds ur dom på instabil grund.
Citera
2015-06-20, 08:26
Medlem
Citat:
Vänligen sammanfatta länken. Visst påverkas halveringstiderna av relativistiska effekter, men det är ju tiden själv som påverkas.
Den här studien har inget med relativistiska effekter att göra. Man bara noterade att halveringstiden förändrades under högt tryck i rumstemperatur.

Citat:
Varför i tusan skulle man anta detta? Ska vi anta ett faktum att dina föräldrar var krokodiler?
Ja du, varför skulle en Bibliskt skapelsetroende anta att Bibelns berättelser stämmer?
Varför måste man anta att tolkning av observationer baserad på naturalistisk skrivbordsprincip rent objektivt vetenskapligt sett motbevisar Bibelns scenario? Är det så rationellt?

Citat:
Du har ju lenskis experiment där en helt ny egenskap utvecklats till exempel. Ett exempel bland många som redan givits till dig. Jag känner att det inte ger så mycket att länka evolutionsbevis till dig. Det är upp till dig att ta till dig information som redan givits. Det är faktiskt en uppgift som bara du kan göra.
Nja, egenskapen att kunna leva på citrat var inte ny för organismen. Det som var nytt var att den efter mer än 30 000 generationer kunde leva på citrat även i syrerik miljö när den tidigare bara gjorde det i syrefattig miljö.
Den uppvisade förändringen är inte av den typ som bevisar utveckling av typen från urcell till människa.
Att det finns artbildning är inget som är exklusivt för evolutionsteorin utan ger förklaring till Bibliskt scenario.

Citat:
Om gud skulle finnas, skulle han inte vara naturlig? Varför inte?

Om Gud finns är det naturligtvis naturligt att Gud finns.
Men varför skulle skaparen vid existens vara begränsad till materien?
Citera
2015-06-20, 08:53
Medlem
Citat:
Nej, det är precis det du gör när du tycker att vetenskapen ska slänga grunden som byggt upp all teknik denna sidan elden för att du tycker att en, rätt tråkig, bok säger att det var magi som skapade allt.
Menar du även att gud skulle ha skapat fotoner mellan stjärnorna och oss? Och hur förklarar du pyramiderna om nu syndafloden skulle ha skett?
Bibeln berättar att Gud skapade allt, inte magi. Varför tror du att Gud använde magi när Han skapade?
Nej, Gud skapade antagligen inte fotoner "in transit". Universums utseende förklaras bra av kreationistiskt scenario.
Pyramiderna byggdes efter floden så varför se det som så konstigt?

Citat:
Hört talas om något som kallas avel och växtförädling? Som använder munken Mendels upptäckt om ärftligheten av anlag och hur det fungerar? Samma ärftlighet som gör att antibiotikaresistens sprids hos bakterier med en liten släng mutationer.
Så du menar att evolutionsteorin byggt upp all teknik? ja, jag vet inte vad jag ska säga om det...
Mendels upptäckt är inget som går emot ett Bibliskt scenario.
Att tolka alla observationer enligt naturalistisk princip gör inte att tolkningen för den skull är sann.
Citera
2015-06-20, 08:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja du, varför skulle en Bibliskt skapelsetroende anta att Bibelns berättelser stämmer?

Mina svar på detta finner du på tråden: "Religion ... en mentalsjukdom".

Citat:
Varför måste man anta att tolkning av observationer baserad på naturalistisk skrivbordsprincip rent objektivt vetenskapligt sett motbevisar Bibelns scenario? Är det så rationellt?

Ditt väderkvarnskrig mot naturalismen är tills vidare substanslöst. Inget annat än tom retorik.

Citat:
Om Gud finns är det naturligtvis naturligt att Gud finns.

Din logik bländer mig.

Citat:
Men varför skulle skaparen vid existens vara begränsad till materien?

Varför skulle den inte. Du försökar jonglera med bevisbördan.
Citera
2015-06-20, 10:25
Medlem
Citat:
Nja, egenskapen att kunna leva på citrat var inte ny för organismen. Det som var nytt var att den efter mer än 30 000 generationer kunde leva på citrat även i syrerik miljö när den tidigare bara gjorde det i syrefattig miljö.
Den uppvisade förändringen är inte av den typ som bevisar utveckling av typen från urcell till människa.
Att det finns artbildning är inget som är exklusivt för evolutionsteorin utan ger förklaring till Bibliskt scenario.

Experimentet av Lenski at al visar (presens) betydligt mer än så.
Vi kan återvända till evolution om du tröttnade på (att misslyckas) bevisa Syndafloden.
Citera
2015-06-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan

Att evolution sker är ett faktum. Det evolutionsteorin bidrar med är att förklara hur. Du kan precis lika gärna argumentera mot gravitation.
Faktum är att evolutions-teorin inte är förklarad fullt ut med någon stor säkerhet. Det finns en bra YT video som tar upp ämnet. Dvs bakomliggande orsakerna till varför evolution, överhuvudtaget fungerar och varför den fungerar så bra som den gör är det gud eller inte. (ska leta efter den och återkommer). Några påstår att det finns micro manipulering av livet och byggstenarna.
Medan andra vetenskaps-troende, dvs de har en övertro på vetenskapen som inte kan läsas in där. Vetenskap försöker arbeta objektivt. Men en person som tror på scientism. Ja, den läser in hela sin tro kring vetenskap, utökar med egna obevisade teorier.
Det är inte vetenskap från den objektiva verkligheten. Samt konspirationsteorin kring den massiva slumpen, som de tar till så fort något verkar osannolikt eller otroligt.
Citera
2015-06-20, 11:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Medan andra vetenskaps-troende, dvs de har en övertro på vetenskapen som inte kan läsas in där. Vetenskap försöker arbeta objektivt. Men en person som tror på scientism.

Aaah, ännu en väderkvarnskrigs-demagog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in