2015-05-17, 12:06
Bannlyst
Är inte hela denna debatt fullkomligt meningslös?
Vad är syftet med debatten?
Citera
2015-05-17, 12:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Det är väldigt på ateister som skriker att gud inte finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Det må vara få, men det är de som märks.

Som märks av DIG??

Citat:
I frågan om Bibeln hävdar ateister att vetenskapen motbevisat Bibelns Gud. Det är det jag avsåg i mitt inlägg.

Bondförnuft räcker för att motbevisa bibeln.

Citat:
Men det är inte i sin rätt de hävdar det utan det är vad de ser när de sitter i sitt evolutionsbygge som är grundat på axiomet att Gud inte finns. De menar att de utifrån detta axiom kan avfärda Bibelns Gud utan att undersöka om det Bibeln beskriver kan ha sin grund i verkligheten.
Dvs de använder sin egen ursprungsmyt för att hävda att Bibelns skapelseberättelse är påhittad eftersom den inte stämmer med deras.
Sådan bevisföring är inte mer värd än att de säger att "Gud finns inte eftersom vi säger det."

Strawman (om ateismen).
Citera
2015-05-17, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angrylarry
Är inte hela denna debatt fullkomligt meningslös?
Vad är syftet med debatten?

Menar du att det är konstaterat att "religiösa anhängare motsätter sig vetenskapen"?
Jag håller inte med, jag vill gärna förklara varför jag inte håller med, JAG motsätter mig inte vetenskapen.
Citera
2015-05-17, 12:15
Bannlyst
Citat:
Menar du att det är konstaterat att "religiösa anhängare motsätter sig vetenskapen"?
Jag håller inte med, jag vill gärna förklara varför jag inte håller med, JAG motsätter mig inte vetenskapen.
Nej jag menar att NATURLIGTVIS är det som du skriver.
Ingen vettig människa tror något annat så TS vill ju uppenbarligen bara provocera.
Citera
2015-05-17, 12:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
JAG motsätter mig inte vetenskapen.

Korrekt. Du förvränger den.
Citera
2015-05-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Korrekt. Du förvränger den.
Hur då?
Citera
2015-05-17, 12:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur då?

Se inlägg #152, sista paragrafen.
Citera
2015-05-17, 12:45
Medlem
Citat:
Se inlägg #152, sista paragrafen.

"Och vem är "man" och vad har "man"s spekulationer med vetenskapen att göra? Spekulativ metafysik är ju faktisk teismens specialitet."

Ser du verkligen ingen skillnad på operationell vetenskap och sådant som inte är det?
Citera
2015-05-17, 12:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ser du verkligen ingen skillnad på operationell vetenskap och sådant som inte är det?

Naturligvis, men inte i din vetenskaps-förvrängande version.
Citera
2015-05-17, 12:54
Medlem
Citat:
Det må vara få, men det är de som märks.
I frågan om Bibeln hävdar ateister att vetenskapen motbevisat Bibelns Gud. Det är det jag avsåg i mitt inlägg.
Men det är inte i sin rätt de hävdar det utan det är vad de ser när de sitter i sitt evolutionsbygge som är grundat på axiomet att Gud inte finns. De menar att de utifrån detta axiom kan avfärda Bibelns Gud utan att undersöka om det Bibeln beskriver kan ha sin grund i verkligheten.
Dvs de använder sin egen ursprungsmyt för att hävda att Bibelns skapelseberättelse är påhittad eftersom den inte stämmer med deras.
Sådan bevisföring är inte mer värd än att de säger att "Gud finns inte eftersom vi säger det."
Menar du att evolutionsteorin är en "skapelseberättelse",eller har jag missuppfattat dig? Och bibelns skapelseberättelse avfärdas inte (av mig i alla fall) för att den inte stämmer med vad jag "tror". Jag avfärdar den för att det inte finns bevis för den.
Citera
2015-05-17, 12:56
Medlem
Citat:
Naturligvis, men inte i din vetenskaps-förvrängande version.
Då tror jag att jag lugnt kan konstatera att du INTE ser någon skillnad på operationell vetenskap och sådant som inte är det. Du ger mig inget annat val än att konstatera det.
Citera
2015-05-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Menar du att evolutionsteorin är en "skapelseberättelse",eller har jag missuppfattat dig? Och bibelns skapelseberättelse avfärdas inte (av mig i alla fall) för att den inte stämmer med vad jag "tror". Jag avfärdar den för att det inte finns bevis för den.

Nej, evolutionsteorin är ingen skapelseberättelse!
Den är en del i en mer övergripande ateistisk skapelsemyt.
Vilka bevis borde enligt dig finnas om Bibelns skapelseberättelse är sann?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in