Citat:
Ursprungligen postat av
ornen
Håller mig likvid tills det stabiliserar sig, vågar inte fånga kniv.
Hur kommer det sig att du väljer att gå in nu?
Jag har på känn att det snart börjar vända upp igen. Så jag köper stegvis resten av vägen ned nu. RSI weekly närmar sig så sakta översålt på exempelvis DAX som bör få max botten runt 10900 området, vilket brukar vara hyfsat bra köplägen. Kontrarian sentiment säger lite olika för olika börser så jag väljer att investera försiktigt där den pekar på fortsatt nedåt. DAX exempelvis pekar fortfarande nedåt medan Amerikanska börserna snarare ligger mot odefinierat mittläge.
Förmodligen är hela den här rörelsen på DAX ett A ben i en större ABC rörelse nedåt med senast slut i maj 2016. Men jag är givetvis inte 100% säker på det. Får vi ett nytt ATH får jag räkna om därifrån igen.
Rent tekniskt skall DAX då nå 13200+ innan större korrektion ned mot 9600(+-800)@2017-2018 området över loppet av ca 1 år. Efter det så har vi en sista push mot 15500(+-1600)@2018-2020 innan en kanske flerårig björn tar vid, som förmodligen blir en flat. Finanskollaps i Kina eller större krig kan ta oss lågt, men allt är bara tillfälligt på nedsidan.
Till och med börskraschen 1939 är bara ett litet hack i raketfärden uppåt. Se historiskt och inse faktum, var du än köper går du plus över godtyckligt lång tid framöver. Allt vi gör här är att försöka optimera.