2015-05-06, 19:31
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ornen
Håller mig likvid tills det stabiliserar sig, vågar inte fånga kniv.

Hur kommer det sig att du väljer att gå in nu?

Jag har på känn att det snart börjar vända upp igen. Så jag köper stegvis resten av vägen ned nu. RSI weekly närmar sig så sakta översålt på exempelvis DAX som bör få max botten runt 10900 området, vilket brukar vara hyfsat bra köplägen. Kontrarian sentiment säger lite olika för olika börser så jag väljer att investera försiktigt där den pekar på fortsatt nedåt. DAX exempelvis pekar fortfarande nedåt medan Amerikanska börserna snarare ligger mot odefinierat mittläge.

Förmodligen är hela den här rörelsen på DAX ett A ben i en större ABC rörelse nedåt med senast slut i maj 2016. Men jag är givetvis inte 100% säker på det. Får vi ett nytt ATH får jag räkna om därifrån igen.
Rent tekniskt skall DAX då nå 13200+ innan större korrektion ned mot 9600(+-800)@2017-2018 området över loppet av ca 1 år. Efter det så har vi en sista push mot 15500(+-1600)@2018-2020 innan en kanske flerårig björn tar vid, som förmodligen blir en flat. Finanskollaps i Kina eller större krig kan ta oss lågt, men allt är bara tillfälligt på nedsidan.

Till och med börskraschen 1939 är bara ett litet hack i raketfärden uppåt. Se historiskt och inse faktum, var du än köper går du plus över godtyckligt lång tid framöver. Allt vi gör här är att försöka optimera.
Citera
2015-05-06, 20:44
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Jag har köpt idag. Har ni det?
Ja. Igår och i förrgår också. Lär fortsätta i morgon med tanke på dagens nedgång i globalfonden.
Citera
2015-05-06, 21:43
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ja. Igår och i förrgår också. Lär fortsätta i morgon med tanke på dagens nedgång i globalfonden.

Nu går du emot dig själv igen. Massa likvider som flyter runt fast du egentligen borde ligga fullinvesterad 24/7.
Citera
2015-05-06, 22:27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Nu går du emot dig själv igen. Massa likvider som flyter runt fast du egentligen borde ligga fullinvesterad 24/7.
Går emot mig själv vet jag inte:
Citat:
Samtidigt borde jag ju köpa när som helst eftersom jag inte tror mig kunna tajma marknaden, men det gör jag inte. Jag är inkonsekvent.
Citat:
Nja, jag har ca 100k likvider som jag köper för då och då. "När jag har lust", typ. Lysande strategi .
Men absolut:
Citat:
Jo, jag lever inte alltid som jag lär
Citera
2015-05-06, 23:09
Medlem
Skylarkers avatar
Citat:

Har du köpt något i Spiltan eller har du bara tankat LF Global?

Du har inte funderat på att ha en mer stabil del i din portfölj bestående av t.ex preferensaktier?
Citera
2015-05-07, 09:16
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylarker
Har du köpt något i Spiltan eller har du bara tankat LF Global?

Du har inte funderat på att ha en mer stabil del i din portfölj bestående av t.ex preferensaktier?
Bara LF Global än så länge. Men nedgången har ju bara börjat

Nej.
Citera
2015-05-07, 15:23
Medlem
Citat:
Bara LF Global än så länge. Men nedgången har ju bara börjat

Nej.

Ja hoppas det fortsätter ner nu så man kan börja handla igen

Har sagt att jag skall börja handla när vi närmar oss eller kommer under 300 på OMXSPI.
Citera
2015-05-07, 15:54
Medlem
Fenjal888s avatar
Vad i helvete händer med ekonomin? Har indexfonder i alla delar av världen, främst Europa, USA och Japan. -20% i snitt på runt 10 dagar. Är det krasch på gång?
Citera
2015-05-07, 19:04
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Vad i helvete händer med ekonomin? Har indexfonder i alla delar av världen, främst Europa, USA och Japan. -20% i snitt på runt 10 dagar. Är det krasch på gång?
Börjar kännas lite olustigt.
Citera
2015-05-07, 19:13
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888

Jag har sålt allt i ren panik! Uppmanar alla att göra samma sak. Snart brakar det ordentligt

...
Citera
2015-05-07, 19:18
Medlem
Jag har sålt allt i ren panik! Uppmanar alla att göra samma sak. Snart brakar det ordentligt

Vilka faktorer pekar på det?
Citera
2015-05-07, 20:05
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Börjar kännas lite olustigt.

Riktigt olustigt faktiskt. Om man tittar tillbaka i tiden så skedde det liknande dippar för 6 månader samt för 2 år sedan, men om man förutsätter att dipparna är lika så är vi på botten nu. Kanske avvaktar en vecka till men inte kul när en femsiffrigt belopp försvunnit ur portföljen på en vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer

Jag känner för att göra samma, men är rädd för att göra den klassiska tabben på att vara med på nedgången och sedan sälja och missa uppgången. Kan ju vara en "skenkrasch", alltså större fluktuation bara.

Får ju magsår av sånt här...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in