2015-05-05, 20:56
Medlem
wastedandlazys avatar
Lyckades någon köpa vid/efter senaste krascherna???

När man tittar på historiken för aktier och fonder så ser man på många rätt tydligt de senaste krascherna. Men hur svårt var det egentligen att märka att man skulle köpa efter det?

Jag menar har det kraschat och sen stabiliserat borde det inte va så svårt att att pricka in att börja köpa igen? Ändå tycker jag dessa köpperioder gått obemärkt förbi. Har nog lyssnat för mkt på nyheterna där jag fått uppfattning att det varit dpression hur länge som helst fast det gått stadigt rätt länge nu

Borde väl räcka att man kollar börsen veckovis efter en krasch? Omöjligt att gå ovetandes om att det kraschar iaf
Citera
2015-05-05, 21:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Tex: (FB) Vad händer med börsen!?
Citera
2015-05-05, 21:33
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Har nu efter lite om och men investerat enligt råden om att köra nu, istället för att vänta på en krasch. Håller med om att det inte är smart att gå miste om exempelvis 2-5 år av tillväxt eftersom man väntat på något som man inte vet när det kommer. Nu har ifs börsen gått ner ca 2% sedan jag investerade så där har jag ju förlorat lite, men i längden känns det som ett klart mer vinnande strategi. Det enda som kan bevisa mig fel nu är om antingen börsen fortsätter nedåt under 1 år eller 2, alternativt att kraschen kommer innan 2-5 år.

Nu är det gjort och det är bara att sitta stilla i båten och se om ett par år vad som i längden visar sig varit det korrekta/inkorrekta beslutet.
Citera
2015-05-05, 22:01
Medlem
Köp nu. Börsen billig nu när OMX gått ner till 1600.
Citera
2015-05-06, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Han pratar nog om man inte har investerat. Väntar man ut och missar en uppgång på 50% medan den sedan bara går ner 30% så har man i längden förlorat 20% på att inte ha investerat nu och istället väntat på en krasch som bara var 30%.
Jovisst. Logiskt resonemang, men om man bryr sig om matte eller kontosaldot så är rätt svar i ditt exempel att man i längden förlorat bara 5% på att inte ha investerat.
Citera
2015-05-06, 11:36
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

När man tittar på historiken för aktier och fonder så ser man på många rätt tydligt de senaste krascherna. Men hur svårt var det egentligen att märka att man skulle köpa efter det?

Jag menar har det kraschat och sen stabiliserat borde det inte va så svårt att att pricka in att börja köpa igen? Ändå tycker jag dessa köpperioder gått obemärkt förbi. Har nog lyssnat för mkt på nyheterna där jag fått uppfattning att det varit dpression hur länge som helst fast det gått stadigt rätt länge nu

Borde väl räcka att man kollar börsen veckovis efter en krasch? Omöjligt att gå ovetandes om att det kraschar iaf
Du får ju bestämma dig för något filter och chansa.

Exempelvis köpa på kurser över MA 200 och sälja på kurser under MA 200 (200 dagars medelvärde) eller säg skapa när kursen blir den högsta för det sista kvartalet och sälja när det är sämre än det eller liknande.

Framtiden kan ju bli någon annan det vet man ju inte då men självfallet kan du köpa på stigande kurser och hoppas att det fortsätter och sälja på sjunkande. Dock kan det ju vända och det tar eventuellt emot eftersom man aldrig kommer köpa billigt eller sälja dyrt relativt vad det nyss kostade utan snarare köper dyrt och säljer billigt men det är vad man får ta för att det kanske kan bli ännu dyrare och billigare sen.
Citera
2015-05-06, 11:38
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Jovisst. Logiskt resonemang, men om man bryr sig om matte eller kontosaldot så är rätt svar i ditt exempel att man i längden förlorat bara 5% på att inte ha investerat.
Det är kul när folk räknar procent med addition och subtraktion
Citera
2015-05-06, 13:30
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Ska jag gå in nu och låta pengarna växa eller ska jag vänta på kraschen
Innehav bör ses långsiktigt om du inte tillhör den riktigt aktiva investerarskaran. Om du har möjlighet så sälj endast av så mycket som krävs för att ha en rejäl buffert för den händelse att du blir långtidsarbetslös eller annat scenario som kan vara svårt att hantera utan likvida medel.
Citera
2015-05-06, 15:30
Medlem
Spaders avatar
Investera nu då dina kontanter bara komma tappa i värde. Dessutom är det väldigt, väldigt svårt att tajma börsen - t.o.m. förvaltarna/börsmäklarna har ju svårt med timing.

Ett konkret råd är iaf att inte investera allting på en gång. Dela upp ditt totala sparande i 5 bitar eller något sånt och investera en bit i taget, med en månads mellanrum eller så. Investerar du allt på en gång så är det inte så himla kul om börsen störtdyker nästa dag.
Citera
2015-05-06, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Va ett jävla tjat om judar, har du komplex för nåt eller?

Fatta att Hitler körde ett helt land i botten, efter att de förlorat nästan hela den manliga befolkningen i kriget så slutade det med att de tyska kvinnorna blev brutalt våldtagna (många till döds) i upp till 4 veckor av allierade trupper.. tror inte många skrek Heil Hitler då utan förstod att de blivit rövknullade av en obildad sjuk råtta som trodde han var förmer än andra.

För att återgå till frågan så är Börsen på tok för dyr nu så jag hade väntat med att investera om jag vore TS!

De försöker mörda mitt folk så det är naturligtvis ett ämne som genomsyrar allt som sker. Tyskland var verkligen på botten efter första världskriget. Hitler plockade upp spillrorna som var kvar och skapade den mäktigaste nationen i världen. Han gjorde det genom att frigöra landet från den skuldbaserade judiska ekonomin. Några få år tog det. Det var därför som judarna startade kriget. Tyskland blev för starkt och och judarna kunde inte tjäna pengar när landet var fritt. Om hela världen hade blivit fri hade det varit förödande för judarna.

https://www.youtube.com/watch?v=Vnu5uW9No8g&feature=youtu.be&t=5h40m32s

Ja, tyska kvinnor och barn våldtogs i veckor tills de dog av judekontrollerade bolsjeviker. Civila terrorbombades långt efter att militära mål hade slagits ut och miljontals krigsfångar svältes ihjäl av judekontollerade nationer. Hundratusentals civila brändes levande i flera tyska städer. Vad är din poäng?

https://www.youtube.com/watch?v=Vnu5uW9No8g&feature=youtu.be&t=3h20m37s

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bombningen_av_Dresden

Citat:

Det finns naturligtvis många med svala sinnen som fyndar.

(FB) Fyndar ni under krisen?

Man ska köpa när det ser som mörkast ut. Vi hade ett otroligt köptillfälle för en kort tid sedan i oljebolag. Även idag finns det gravt undervärderade bolag, det finns det alltid. Man måste våga gå mot strömmen och köpa när alla skriker sälj. Man ska sälja när alla skriker köp.
Senast redigerad av Kriget 2015-05-06 kl. 16:35.
Citera
2015-05-06, 17:59
Medlem
Hulls avatar
Jag har köpt idag. Har ni det?
Citera
2015-05-06, 18:40
Medlem
ornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Jag har köpt idag. Har ni det?

Håller mig likvid tills det stabiliserar sig, vågar inte fånga kniv.

Hur kommer det sig att du väljer att gå in nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in