Citat:
Ursprungligen postat av
nin
Går det inte att ha likvider på ett sparkonto på avanza? Det borde väl inte beskattas som ISK-kontot?
Ja, utanför ISKn. Jag har mina likvider på det sparkonto som ger mest ränta för tillfället, även om jag inte orkar flytta till ett annat konto om det bara skiljer 0,05%. Just nu har jag ca 50k på Sparkonto+Resurs Bank.
Men har jag satt in pengar i min ISK så tar jag inte ut dem igen. Så när jag sålde en massa så låg det en stor summa i ISKn som måste investeras.
Citat:
Jag är extrem nybörjare så jag kan ha fel. Men om jag vill fördelar risken så bör varje indexfond följa olika index? Låt säga att jag månadssparar i tre olika fonder, Zero, LGI och SPP aktiefond USA. Då dessa tre följer olika index så har jag spridit risken?
Jag hade SPP USA när jag hade Danske Invest pga den låga avgiften men nu kör jag enbart Länsförsäkringar.
Du sprider inte risken nämnvärt med SPP skulle jag säga, du lägger tvärtom större tyngdpunkt på USA. Det behöver inte alls vara fel om det är det man vill, men jag tycker 60% USA i LF räcker.
Med 1/3 AZ och 2/3 LF så blir det då
ungefär 1/3 Sverige, 1/3 USA och 1/3 resten av världen.
Duger åt mig.