2015-02-04, 20:20
Medlem
Jag skulle köpt en liten del guld.
Citera
2015-02-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMop

Kom ihåg att räkna bort 30% av räntan ifall du sparar i Sverige, eftersom det finns en 30% kapitalinkomstsskatt. Så 8% årligen blir 0,643% i månaden, eller 0,45% efter skatt.

Nä, det stämmer inte längre. Placerar man sina pengar i ISK eller en KF så slipper man kapitalinkomstskatt. Man får dock en schablonbeskattning istället.
Citera
2015-02-05, 05:16
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du kan ha likvider i din ISK men du betalar skatt på hela värdet i din ISK. Alltså bör man ha likviderna utanför ISKn. Och då man skattar på insättningar också så kan man inte flytta ut och in pengar hela tiden.
Går det inte att ha likvider på ett sparkonto på avanza? Det borde väl inte beskattas som ISK-kontot?

Citat:
Ca 1/3 i Avanza Zero och 2/3 i Länsförsäkringar Global Index (snart i alla fall, flyttat över hälften från Danske Invest Global Index än så länge, allt ska över).
Jag har själv rätt nyligen börjat månadsspara i Avanza Zero. Har tänkt utökat med någon mer fond och LGI verkar mycket intressant, bra tips som jag ska kolla upp mer. En kompis tipsade SPP aktiefond USA som jag ska undersöka mer.
Jag är extrem nybörjare så jag kan ha fel. Men om jag vill fördelar risken så bör varje indexfond följa olika index? Låt säga att jag månadssparar i tre olika fonder, Zero, LGI och SPP aktiefond USA. Då dessa tre följer olika index så har jag spridit risken?
Citera
2015-02-05, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Går det inte att ha likvider på ett sparkonto på avanza? Det borde väl inte beskattas som ISK-kontot?

Jag har själv rätt nyligen börjat månadsspara i Avanza Zero. Har tänkt utökat med någon mer fond och LGI verkar mycket intressant, bra tips som jag ska kolla upp mer. En kompis tipsade SPP aktiefond USA som jag ska undersöka mer.
Jag är extrem nybörjare så jag kan ha fel. Men om jag vill fördelar risken så bör varje indexfond följa olika index? Låt säga att jag månadssparar i tre olika fonder, Zero, LGI och SPP aktiefond USA. Då dessa tre följer olika index så har jag spridit risken?
Ja du har fördelat risken en del men tänk på att global indexen är tungt förankrad i USA, jag tror det ligger på runt 55%. Om du sedan lägger till SPP USA så har du ännu tyngre förankring där.
Jag skulle föreslå att lägga till en Asien fond istället, Swedbank robur Asien indexfonden är ganska populär.. Då har du en större riskspridning
Senast redigerad av headshoot666 2015-02-05 kl. 08:20.
Citera
2015-02-05, 09:15
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin

Ja, utanför ISKn. Jag har mina likvider på det sparkonto som ger mest ränta för tillfället, även om jag inte orkar flytta till ett annat konto om det bara skiljer 0,05%. Just nu har jag ca 50k på Sparkonto+Resurs Bank.

Men har jag satt in pengar i min ISK så tar jag inte ut dem igen. Så när jag sålde en massa så låg det en stor summa i ISKn som måste investeras.
Citat:
Jag hade SPP USA när jag hade Danske Invest pga den låga avgiften men nu kör jag enbart Länsförsäkringar.

Du sprider inte risken nämnvärt med SPP skulle jag säga, du lägger tvärtom större tyngdpunkt på USA. Det behöver inte alls vara fel om det är det man vill, men jag tycker 60% USA i LF räcker.

Med 1/3 AZ och 2/3 LF så blir det då ungefär 1/3 Sverige, 1/3 USA och 1/3 resten av världen.

Duger åt mig.
Citera
2015-02-05, 14:56
Medlem
nins avatar
Citat:
Du sprider inte risken nämnvärt med SPP skulle jag säga, du lägger tvärtom större tyngdpunkt på USA. Det behöver inte alls vara fel om det är det man vill, men jag tycker 60% USA i LF räcker.

Med 1/3 AZ och 2/3 LF så blir det då ungefär 1/3 Sverige, 1/3 USA och 1/3 resten av världen.

Duger åt mig.

Tack för tipset. Min plan är utifrån Mr Money mustache och jag ser 10 år framåt.
Citera
2015-02-05, 15:41
Medlem
BrorGertruds avatar
Vad gäller likvider på ISK så har jag de i Carnegie Likviditetsfond. Går snabbt att få loss pengarna om man får för sig att köpa något även om man måste ha någon dags framförhållning.
Citera
2015-02-05, 18:35
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ja, utanför ISKn. Jag har mina likvider på det sparkonto som ger mest ränta för tillfället, även om jag inte orkar flytta till ett annat konto om det bara skiljer 0,05%. Just nu har jag ca 50k på Sparkonto+Resurs Bank.

Men har jag satt in pengar i min ISK så tar jag inte ut dem igen. Så när jag sålde en massa så låg det en stor summa i ISKn som måste investeras.

Jag hade SPP USA när jag hade Danske Invest pga den låga avgiften men nu kör jag enbart Länsförsäkringar.

Duger åt mig.

Mycket nyttigt

Hur ser du på de som har sitt sparande fördelat på säg 5-10 fonder, istället för 2-3st? Vad är för-/nackdelarna med respektive fördelning enligt dig? (ursäkta alla frågor, men vet sedan tidigare att du är väldigt insatt i långsiktigt sparande)
Citera
2015-02-05, 19:16
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Hur ser du på de som har sitt sparande fördelat på säg 5-10 fonder, istället för 2-3st? Vad är för-/nackdelarna med respektive fördelning enligt dig?
Beror på vad det är för fonder. Jag kan förstå att man köper en del fonder om man av nån anledning tror att den delen av världen kommer att utvecklas bättre av någon anledning, eller om man vill ha med nån hedgefond för skojs skull, etc.

Jag tror mig dock inte kunna förutspå nånting alls och en globalfond är perfekt för mig.

Själv saknar jag en småbolagsfond och har tänkt köpa Spiltan Investmentbolag vid en nedgång. När jag köpte en massa i korrektionen i oktober så glömde jag dock det och jag har fortfarande inte köpt, vilket retar mig lite. Samtidigt borde jag ju köpa när som helst eftersom jag inte tror mig kunna tajma marknaden, men det gör jag inte. Jag är inkonsekvent.

Däremot förstår jag inte poängen med att ha en del högrisk ("krydda") samtidigt som man har en ungefär lika stor del korträntefond eller helt likvid. Vad är meningen med det? Spänning i tillvaron kanske.

4-5 fonder borde täcka alla möjliga scenarior, oavsett vilka konstiga böjelser man har.

Sen är det kanske bara jag som behöver ha ett så okomplicerat liv som möjligt inom alla områden inte bara ekonomi. Har man inga problem att ha tusentals prylar i garaget har man nog inga problem att hålla koll på 10 fonder heller.
Citera
2015-02-05, 19:23
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Beror på vad det är för fonder. Jag kan förstå att man köper en del fonder om man av nån anledning tror att den delen av världen kommer att utvecklas bättre av någon anledning, eller om man vill ha med nån hedgefond för skojs skull, etc.

Jag tror mig dock inte kunna förutspå nånting alls och en globalfond är perfekt för mig.

Själv saknar jag en småbolagsfond och har tänkt köpa Spiltan Investmentbolag vid en nedgång. När jag köpte en massa i korrektionen i oktober så glömde jag dock det och jag har fortfarande inte köpt, vilket retar mig lite. Samtidigt borde jag ju köpa när som helst eftersom jag inte tror mig kunna tajma marknaden, men det gör jag inte. Jag är inkonsekvent.

Däremot förstår jag inte poängen med att ha en del högrisk ("krydda") samtidigt som man har en ungefär lika stor del korträntefond eller helt likvid. Vad är meningen med det? Spänning i tillvaron kanske.

4-5 fonder borde täcka alla möjliga scenarior, oavsett vilka konstiga böjelser man har.

Sen är det kanske bara jag som behöver ha ett så okomplicerat liv som möjligt inom alla områden inte bara ekonomi. Har man inga problem att ha tusentals prylar i garaget har man nog inga problem att hålla koll på 10 fonder heller.

Låter väldigt logiskt & vettigt.

Strävar också mot ett så okomplicerat liv som möjligt, därav den tänka sparformen.
Helt likvid eller lika stor fördelning i korträntefonder verkar inte vara något för mig, tänker gå in med minst 90% i aktiefonder om inte 100%.

Jag är förhoppningsvis ute i hyfsat god tid (syftar till åldern) och målet är med detta att säkra upp för framtiden, så att jag inte behöver arbeta till jag är 60..

4-5 fonder låter lagom och är troligtvis det jag kommer landa i, tack för alla bra tips
Citera
2015-02-05, 23:25
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:

Jag är just i valet & kvalet om hur många indexfonder man egentligen behöver för att få hyfsad avkastning.

Har för skojs skull just gjort två fiktiva portföljer hos morningstar.se som jag ska följa ett tag. En "Celeno-portfölj" med bara Zero & en globalfond, samt en modifierad "rikatillsammans.se-portfölj" med 6 st indexfonder.

Första dagen drog Celeno-portföljen ifrån en aning. Blir det en trend som håller i sig blir det nog till att sälja av de flesta av mina fonder. Varför krångla till det i onödan om man inte behöver.
Citera
2015-02-06, 01:54
Medlem
Citat:

Min investeringsfilosofi är c:a 50/50 USA-Europa. Just nu har jag AMF Aktiefond Europa (20%), DNB Global Indeks (35%), Spiltan Aktiefond Investmentbolag (25%) och SPP Aktiefond USA. Avgiften ligger runt 0,28%.

Funderar på att byta till bara Länsförsäkringar Global Index (70%) och Spiltan Aktiefond Investmentbolag (30%). Regionala fördelningen förblir densamma.

Frågan är vilken av portföljerna som är bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in