2015-04-30, 19:43
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Har tänkt investera i ett antal indexfonder för säker långsiktig vinst. Det jag tänker dock är på de senaste två stora krascher mellan 2000-2002 samt 2008. Känns som att kraschen inte borde vara längre än 2-5 år borta. Då lyder min fråga: Ska jag gå in nu och låta pengarna växa eller ska jag vänta på kraschen som kan dröja ett antal år och gå in när börsen sjunkit med ca 50%?

Tänker att om jag går in nu och gör en vinst under exempelvis 3 år (vilket är i stort sett garanterat med indexfonder, förutsatt att det inte sker en krasch), men missar att ta ut pengarna i rätt tid under kraschen, då det är omöjligt att veta när den fortsätter att sjunka, så har jag ju förlorat vinsten. Detta i sin tur innebär ju att jag får vänta i ett antal år innan den växer till min ursprungliga inköpspris + en vinst, om jag inte tar ut pengarna vi kraschen då jag är redo att vänta till de växer till sig igen vilket de långsiktigt gör.

Som ni ser, en del tankar här, som många nybörjare tillsammans med mig gärna skulle vilja få svar på. Helst från er som är mer insatta.
Citera
2015-04-30, 19:47
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Hur tror du att en krasch kommer se ut då? Hur avgör du att botten är nära?
Citera
2015-04-30, 19:49
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Hur tror du att en krasch kommer se ut då? Hur avgör du att botten är nära?

När grafen sjunkit med 30-50%? Tänker jag som nybörjare.
Citera
2015-04-30, 19:55
Medlem
Mitt råd är att sälja allt just nu. Investera inget.

Plocka ut alla pengar du kan. För det kommer smälla i Europa. Grekland är första dominobrickan.
Citera
2015-04-30, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
När grafen sjunkit med 30-50%? Tänker jag som nybörjare.

50% är bra. Det är så mycket det brukar rasa. Seriöst. Risken finns dock att den här kraschen kommer att bli episk så det kan bli ännu mer.
Citera
2015-04-30, 20:05
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
50% är bra. Det är så mycket det brukar rasa. Seriöst. Risken finns dock att den här kraschen kommer att bli episk så det kan bli ännu mer.

Jag tror inte det kommer komma något episkt ras. Alla bara hoppas att det ska komma så man kan köpa billigt!! "Gå emot strömmen wooooo!" "Köp på botten o sälj på toppen!"

Alla ska uppenbarligen göra samma sak :-)
Citera
2015-04-30, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Jag tror inte det kommer komma något episkt ras. Alla bara hoppas att det ska komma så man kan köpa billigt!! "Gå emot strömmen wooooo!" "Köp på botten o sälj på toppen!"

Alla ska uppenbarligen göra samma sak :-)

Hela vår judestyrda ekonomi är konstruerad så att olika bubblor kontinuerligt ska byggas upp och spricka.

http://www.marketwatch.com/video/a-bubbles-artist-explains-economic-bubbles/8CF62DA4-5532-4B3E-923B-C9E5FC3AB721.html

The perfect storm is coming...

http://video.ft.com/3891633632001/Private-equity-warns-of-credit-bubble/Companies
Citera
2015-04-30, 20:34
Medlem
oHNts avatar
Enligt Mr.Doom som förutspådde finanskrisen 2009 kommer det spricka 2016.
Citera
2015-04-30, 20:57
Medlem
Hemi57s avatar
Om du ska investera i ett längre spann, 25-30 år är det bara att placera. Blir det en dip (vilket inget faktiskt tyder på just nu) spelar det ingen roll. Skulle det bli en djupare långvarigare lågkonjuktur, drabbas ju alla lika hårt.. Sjökv har jag aldrig brytt mej om svängningar ich "experttips". Det har gått bra ändå. Jag har tänkt som så när börsen fallit mycket att; Nu har vi två alternativ, endera går vi under, eller så ser vi till att få skutan på rätt köl igen.. det senare har alltid segrat (hitills)
Citera
2015-04-30, 21:05
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Mitt råd är att sälja allt just nu. Investera inget.

Plocka ut alla pengar du kan. För det kommer smälla i Europa. Grekland är första dominobrickan.
Om det inte hände 2011 så varför skulle det hända nu?
Citera
2015-04-30, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Om det inte hände 2011 så varför skulle det hända nu?

För att de inte får en andra chans?
Citera
2015-04-30, 21:32
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Om du ska investera i ett längre spann, 25-30 år är det bara att placera. Blir det en dip (vilket inget faktiskt tyder på just nu) spelar det ingen roll. Skulle det bli en djupare långvarigare lågkonjuktur, drabbas ju alla lika hårt.. Sjökv har jag aldrig brytt mej om svängningar ich "experttips". Det har gått bra ändå. Jag har tänkt som så när börsen fallit mycket att; Nu har vi två alternativ, endera går vi under, eller så ser vi till att få skutan på rätt köl igen.. det senare har alltid segrat (hitills)

Det jag eventuellt tänker mig är att om jag lyckas vänta ut till kraschen som kommer, så kan jag ju börja med mitt 25-30 åriga sparande 30-50% lägre vilket gör att vinsten naturligtvis blir mer långsiktigt. Jämfört med om jag börjar nu och sparar i 25-30 år och följer med i kraschen utan att sälja då jag vet att den bygger upp sig igen långsiktigt. Kraschen kommer ju då käka upp den vinsten som jag kan bygga upp under tiden fram till kraschen.
Senast redigerad av keyboardwarri0r 2015-04-30 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in