2015-05-17, 20:39
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
Driver du med mig nu?

Du tycker alltså inte att det skulle stärka validiteten i Grönings vittnesmål om han kunde berätta mer om hur dessa gaskammare såg ut? Han sa att han var där och såg allt, och att detta är något han aldrig kunnat glömma, varför kan han då inte ge en mer detaljerad beskrivning? Jag vill veta allt han vet, så han får gärna tala ur skägget. Dock är jag inte särskilt intresserad av knappnålshuvuden, fingerborgar och skohorn, utan mer av hur stor gaskammaren var, hur många som fick plats i den, hur dörren såg ut, var gasen leddes in, var gasen släpptes ut, skorstenens höjd, och så vidare.

Jag kunskapstörstar ihjäl här vid mitt tangentbord.
Fast vilken bäring skulle det vittnesmålet ha? Det finns ritningar över krematorierna, samt andra vittnesmål från såväl sonderkommando som Höss. Om Gröning berättar hur där såg ut skulle han lika gärna kunnat ha tagit det därifrån.
Det som jag reagerar på är att han har varit där. Det var inte vilka som helst som fick gå dit av personalen. Jag tror fortfarande att han döljer något, han var inte "en i mängden".
Citera
2015-05-18, 05:27
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Driver du med mig nu?

Du tycker alltså inte att det skulle stärka validiteten i Grönings vittnesmål om han kunde berätta mer om hur dessa gaskammare såg ut? Han sa att han var där och såg allt, och att detta är något han aldrig kunnat glömma, varför kan han då inte ge en mer detaljerad beskrivning? Jag vill veta allt han vet, så han får gärna tala ur skägget. Dock är jag inte särskilt intresserad av knappnålshuvuden, fingerborgar och skohorn, utan mer av hur stor gaskammaren var, hur många som fick plats i den, hur dörren såg ut, var gasen leddes in, var gasen släpptes ut, skorstenens höjd, och så vidare.

Jag kunskapstörstar ihjäl här vid mitt tangentbord.
Det säger sig själv det är irrelevant att tro 90 åring ska kunna komma ihåg en lokalstorlek.
Möjligtviss i färg med mera..
Säg mig, kan du komma ihåg din barndomsrum ! Hur stor den är?

Om du har kunskapstörst så finns det i trådarna här, plus du kan kontakta Dr. Hans-Dieter Kreikamp
på Bundesarkiv.
Abteilung Deutsches Reich und DDR
Finckensteinallee 63
12205 Berlin
Germany
Phone: work (49) 188 777 0 400

Där finner du beryktade ritningarna över lägerna, även med ordet "gas kammare"

https://www.bundesarchiv.de/oeffentl.../index.html.de
Citera
2015-05-18, 09:36
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Du menar alltså att det är rent nonsens att vilja veta hur dessa gaskammare såg ut och vilka det var som drev dem?

Låt mig gissa.
Tak hade de. Sedan ett golv. Sedan fyra väggar som kompletterar bilden.

Det var SS som drev verksamheten.

Varsågod!

/VV
Citera
2015-05-18, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Det som jag reagerar på är att han har varit där. Det var inte vilka som helst som fick gå dit av personalen. Jag tror fortfarande att han döljer något, han var inte "en i mängden".

Ja, det är intressant det där. Minst sagt.
Citera
2015-05-18, 12:23
Medlem
xtrftw1337s avatar
Förstår inte hur man kan döma vakter och andra nazi-arbetare i dessa läger.. dom gjorde som sagt bara sitt jobb dom fått tilldelat från sin regering.

I min mening är alla soldar i USAs arme krigsförbrytare och borde sättas inför rätta.
Senast redigerad av xtrftw1337 2015-05-18 kl. 12:28.
Citera
2015-05-21, 16:30
Medlem
Crossmacks avatar
Tråden rensad. En del inlägg har raderats, och andra har skickats hit: (FB) Rudolf Höss //Moderator
Citera
2015-05-27, 23:00
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Förstår inte hur man kan döma vakter och andra nazi-arbetare i dessa läger.. dom gjorde som sagt bara sitt jobb dom fått tilldelat från sin regering.

I min mening är alla soldar i USAs arme krigsförbrytare och borde sättas inför rätta.

Håller med här. De order som ges ifrån sin regering tror man är lagligt.. Fanns heller inte några organisationer som pratade om mänskliga rättigheter på den tiden heller för den delen.
Citera
2015-05-28, 06:59
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Håller med här. De order som ges ifrån sin regering tror man är lagligt.. Fanns heller inte några organisationer som pratade om mänskliga rättigheter på den tiden heller för den delen.

Mänsklia rättigheter var väl knappast ett nytt påfund som någon kläckte en idé om först efter andra världskriget?

Franska revolutionen gav ju förslag och krav om broderskap, jämlikhet och individuell frihet. Kvinnorörelsernas framväxt under 1800-talet talade hela tiden om mänskliga rättigheter. Efter första världskriget fanns det också flera grupper som tydligare försökte argumentera för mänskliga rättigheter. En av de större var ju Nationernas Förbund som trots sin tandlöshet i grunden ville verka för att stärka individens frihet. Sådana idéer går att finna redan i Magna Carta från 1215.

Att säga att ingen pratade om mänskliga rättigheter på "den tiden" är ju inte helt rättvist. "Den tiden" är inte stenåldern. Du kan enkelt tala med någon äldre man eller kvinna som var med på "den tiden". Du kan ju försöka inbilla dem att det inte talades om mänskliga rättigheter "på den tiden".

Att Gröning tog en order som ett tecken på att den "måste vara laglig" - - och därför snabbt ryckte på axlarna medan han visslandes gick vidare i arbetet- verkar ju inte särskilt trolig. Han ville ju själv bli förflyttad då han hade svårt med hur de mänskliga rättigheterna upprätthölls i lägret.
Senast redigerad av varmluftsballong 2015-05-28 kl. 07:02.
Citera
2015-05-28, 12:21
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Mänsklia rättigheter var väl knappast ett nytt påfund som någon kläckte en idé om först efter andra världskriget?

Franska revolutionen gav ju förslag och krav om broderskap, jämlikhet och individuell frihet. Kvinnorörelsernas framväxt under 1800-talet talade hela tiden om mänskliga rättigheter. Efter första världskriget fanns det också flera grupper som tydligare försökte argumentera för mänskliga rättigheter. En av de större var ju Nationernas Förbund som trots sin tandlöshet i grunden ville verka för att stärka individens frihet. Sådana idéer går att finna redan i Magna Carta från 1215.

Att säga att ingen pratade om mänskliga rättigheter på "den tiden" är ju inte helt rättvist. "Den tiden" är inte stenåldern. Du kan enkelt tala med någon äldre man eller kvinna som var med på "den tiden". Du kan ju försöka inbilla dem att det inte talades om mänskliga rättigheter "på den tiden".

Att Gröning tog en order som ett tecken på att den "måste vara laglig" - - och därför snabbt ryckte på axlarna medan han visslandes gick vidare i arbetet- verkar ju inte särskilt trolig. Han ville ju själv bli förflyttad då han hade svårt med hur de mänskliga rättigheterna upprätthölls i lägret.

Efter hjärntvätt från 6 års ålder tror jag vem som helst skulle göra ett gott arbete inför sitt "rike" i det här fallet. Som sagt, ger staten order om saker och ting så tror man det är lagligt.. Jag menar mer att det inte fanns FN te.x... Visst Frankrike var tidigt ute med sådana idéer och tankar men jag tror knappast barnen i HitlerTyskland fick lära sig det i klassrummen som styrdes av nazistiska lärare direkt...

Det är lätt i efterhand att vara realist men på den här tiden pratar vi om idéer och tankar som var i många miljoner familjers hem. Mein Kampf var som bibeln, där fadern läste högt på eftermiddagarna, kvällarna inför familjen.... Fanns självklart motståndare men en de flesta förde inte mycket väsen av sig. Vem ville få dödsstraff direkt?

En direkt fråga till dig. Vi säger rent hypotetiskt att du var ss-soldat i Auschwitz te.x.. Skulle du ordervägra om du visste du skulle få dödsstraff?
Senast redigerad av Gosif 2015-05-28 kl. 12:25.
Citera
2015-05-28, 14:06
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

En direkt fråga till dig. Vi säger rent hypotetiskt att du var ss-soldat i Auschwitz te.x.. Skulle du ordervägra om du visste du skulle få dödsstraff?

Förmodligen oerhört svårt att svara på.
Det är därför vi med alla till buds stående medel ska se till att dylika politiska krafter aldrig mer kommer till makten.

/VV
Citera
2015-05-28, 21:30
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Förmodligen oerhört svårt att svara på.
Det är därför vi med alla till buds stående medel ska se till att dylika politiska krafter aldrig mer kommer till makten.

/VV

Tror jag inte alls det i det stora hela.. Tänka sig den tiden med den tidens mentalitet och politik som hade en smältdegel vars ideologi var inprentat hos alla att icke-arier var lika med avrättning.
Citera
2015-05-29, 06:35
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:

Som Viktor säger. Det är väldigt svårt att sätta sig in i en sådan "what if" fråga. Det är ju önskvärt att tro att jag inte aktivt sökt tjänst inom SS.

Sedan är det inte säkert att en ordervägran var förenat med dödstraff. Historiker har hittat hundratals dokument som vittnar om hur polis, soldater och SS valde ordervägran eller på annat sätt gjorde motstånd.- vilket oftast resulterade i nya arbetsuppgifter helt enkelt. Det fanns oftast andra hungriga SS- sympatisatörer som ville visa vad de gick för.

Att soldater och SS avrättades direkt på plats, då de ansågs som förrädare, var troligen inte särksilt vanligt. I alla fall inte på det sättet som man gärna inbillar sig.
Senast redigerad av varmluftsballong 2015-05-29 kl. 06:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in