2015-04-18, 18:28
Medlem
Pnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Det finns bra och dåliga programmerare i båda läger, och de är oftast bra på olika saker. Universitetsstudenter är oftast bättre på att bygga program precist efter specs, och de kan planera hela utvecklingsprocessen från start till finish. Men självlärda programmerare är oftast bättre på att lösta obskyra problem och klara deadlines.

Jag har jobbat på företag som ALDRIG skulle anställa en universitetsstudent för att de verkligen inte kan någonting om riktiga system. De försöker komma upp med alldeles för avancerade lösningar till simpla problem bara för att de läst om teoretisk systemutveckling och aldrig faktiskt jobbat med ett system som byggts ca 2005.

Tycker detta stämmer rätt bra på den uppfattning jag fått av hur företag resonerar. Dock har jag inte varit med om att ett företag anställt någon programmerare utan akademisk bakgrund, då det blir ett jävla wildcard som antingen kan visa sig vara jättebra eller skit - det blir alltså ett moment 22 för den självlärde men duktiga programmeraren. Har själv läst ett antal kurser i programmering på universitetsnivå och skulle påstå att de flesta i min klass som inte programmerat innan faller in under det som winINC skriver i det första stycket.

Om jag själv skulle lista det som jag tycker är utmärkande för en duktig programmerare så är det;
- Dokumentation (Jävligt viktigt, och något som självlärda programmerare ofta struntar i)
- Allmän förståelse (Kunna titta på ett, för programmeraren, helt nytt program och förstå det)
- Strukturering på koden (Både rent tekniskt men också hur man skapar programmet uppbyggnadsmässigt)
- Någon form av pedagogik och/eller social kompetens (Det finns briljanta programmerare som inte ens kan förklara det enklaste program för de som inte själva är programmerare. Visst, utan pedagogik eller social kompetens kan du fortfarande få jobb om du är tillräckligt bra, men då stängs du in i företagets källare där du får sitta och knacka kod resten av livet)
Citera
2015-04-18, 18:37
Medlem
Jag är en fittig programmerare.

Pluggar dock varje dag på att bli bättre så förhoppningsvis kan jag bli en stjärna i dina ögon någon dag TS. Hoppas det, för jag ser upp till dig så.
Citera
2015-04-18, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o-
En bra programmerare är noggrann, bygger sina lösningar med så få rader kod som möjligt (generaliserar lite här), dokumenterar sina lösningar väl och kommunicerar med sina medarbetare.

Ser att "Pniz" har tagit upp samma sak.

Dokumentation är faktiskt en grej jag glömde i min egen lista. Man kan tycka att det inte hör till programmeringen. Man kan tänka sig en programmodul som kodas, sätts på plats i något automatiskt sammanhang, och därpå aldrig möter vare sig användare eller utvecklare, samt aldrig är inblandad i felsammanhang. I själva verket är det sällan så. Ännu mer monumentalt anser jag faktiskt att problemet är inom open source och liknande som flyter omkring på Internet. Det finns så mycket programvara som nästan helt tappar sitt värde pga att upphovsmannen tycks ha tröttnat efter att ha slängt med en preliminär README.
Senast redigerad av SwedenSelect 2015-04-18 kl. 18:41.
Citera
2015-04-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Jag har jobbat på företag som ALDRIG skulle anställa en universitetsstudent för att de verkligen inte kan någonting om riktiga system. De försöker komma upp med alldeles för avancerade lösningar till simpla problem bara för att de läst om teoretisk systemutveckling och aldrig faktiskt jobbat med ett system som byggts ca 2005.
.

Det komiska i det sammanhanget är att de ändå lyckas anställa systemutvecklare som aldrig har programmerat tidigare. Har varit på flera ställen där folk med den officiella titeln systemutvecklare inte ens vet vad ett programmeringsspråk är för något nästan. De har väl lärt sig sin yrkesroll av att de jobbat några år.
Att vara en universitetsstudent av den sämre tiern borde ju vara betydligt bättre än att vara någon sån person som inte ens programmerat en enda gång förut.
Citera
2015-04-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urna
Jag är en fittig programmerare.
Pluggar dock varje dag på att bli bättre så förhoppningsvis kan jag bli en stjärna i dina ögon någon dag TS. Hoppas det, för jag ser upp till dig så.

Se där - självinsikt. Det är själva grunden för att komma någon vart. Faktum är att jag själv inte har frekventerat denna forumdel tidigare, och det fullt medvetet. Det hänger samman med syftet med varför jag håller till på FB. Därför är det omöjligt för "Urna" att veta exakt vad TS är för en stjärna i programmeringssammanhang. En tråd som denna känns dock meningsfull.
Citera
2015-04-18, 19:06
Medlem
Hulls avatar
En bra programmerare bygger enkel och robust kod som gör sitt jobb mycket väl. Dessutom är hans kod portabel mellan olika plattformar och modulär vilket gör den enkel att underhålla och förbättra.
Citera
2015-04-18, 19:38
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Skillnaden mellan en bra programmerare och en "fittig" är att en bra programmerare är ytterst sällsynt i Sverige/världen?

Slöa människor med absolut noll fantasi förutom när det kommer till serietidningar...
Citera
2015-04-18, 19:40
Medlem
Den fittige inser att cheferna inte bryr sig om kvalitet och dokumentation utan fokuserar på att med jämna mellanrum spela hjälte när fuskbygget rasar samman. Chefer gillar hjältar som snabbt löser deras akuta problem.
Citera
2015-04-18, 20:12
Medlem
BlodigtHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Ja. Men utifrån trådstarten är du en fittig programmerare. Alla dina svar tyder på det.

För dig är
1+1=2. Knappt det. Hos en duktig blir
1+1=3. Minst.

(ytterst handlar det om hur dina hjärntrådar är kopplade. Och lösa associationer. Mindset)

Denna metadiskussion är off topic och kommer därför att raderas, i värsta fall med varningar utdelade. Om du vill fortsätta diskutera detta är du välkommen att skicka mig ett PM. Personligen tycker jag att det är intressant, så gör gärna det.
Citera
2015-04-18, 20:19
Medlem
Den duktiga programmeraren har många verktyg och behöver inte uppfinna hjulet varje gång och arbetar systematiskt från elicitering till verifiering och validering.

Många svar här fokuserar mer på vad en programmerare kan göra i en utvecklingsfas men de sakerna kan vara helt irrelevanta beroende på vad det är man ska utveckla och i vilket sammanhang.

Kort sagt ska den vara anpassningsbar.

En fittig programmerare försöker skriva ett simpelt program på ett så kort och icke självförklarande sätt som möjligt (besserwissers, gör saker bara för att man kan). Dessa har bara suttit och knappat kod i mammas källare.
Citera
2015-04-18, 20:46
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedensmoker
Ett bra exempel på en programledare som suger på sitt jobb är Skavlan.
Jag anser att en programledares uppgift är att ställa frågor och få ett perspektiv av den som blir intervjuad, och inte att såga och/eller konfrontera dom.

Dem som har kollat på Skavlans intervju med Jimme Åkersson förstår vad jag gaggar om.
Lovar att det är det enda avsnittet du sett av det programmet.
Citera
2015-04-18, 22:04
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Duktiga programmerare tänker säker kod från början till slut i ett projekt såväl intert som externt, har förmågan till ett helikopterperspektiv som involverar användbarhet, prestanda och kodoptimering, älskar test i alla dess former, är noggrann med dokumentation, klarar av att arbeta agilt, kan ett programspråk extremt bra men har förståelse för syntax och hur besläktade språk är uppbyggda, låser inte in sig i plattformskrig, är proaktiv och har social kompetens, värderar vidareutbildning mer än fler kronor i lön, delar kunskaper med sina kollegor och följer vad som händer i omvärlden yrkesmässigt.

Den som älskar test blir testare, inte programmerare.
En fittig programmerare struntar i och förstår inte vitsen med test.
En duktig programmerare skriver tester och ägnar sig år TDD trots att det är så tråkigt för han förstår varför det är viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in