Citat:
Det finns bra och dåliga programmerare i båda läger, och de är oftast bra på olika saker. Universitetsstudenter är oftast bättre på att bygga program precist efter specs, och de kan planera hela utvecklingsprocessen från start till finish. Men självlärda programmerare är oftast bättre på att lösta obskyra problem och klara deadlines.
Jag har jobbat på företag som ALDRIG skulle anställa en universitetsstudent för att de verkligen inte kan någonting om riktiga system. De försöker komma upp med alldeles för avancerade lösningar till simpla problem bara för att de läst om teoretisk systemutveckling och aldrig faktiskt jobbat med ett system som byggts ca 2005.
Jag har jobbat på företag som ALDRIG skulle anställa en universitetsstudent för att de verkligen inte kan någonting om riktiga system. De försöker komma upp med alldeles för avancerade lösningar till simpla problem bara för att de läst om teoretisk systemutveckling och aldrig faktiskt jobbat med ett system som byggts ca 2005.
Tycker detta stämmer rätt bra på den uppfattning jag fått av hur företag resonerar. Dock har jag inte varit med om att ett företag anställt någon programmerare utan akademisk bakgrund, då det blir ett jävla wildcard som antingen kan visa sig vara jättebra eller skit - det blir alltså ett moment 22 för den självlärde men duktiga programmeraren. Har själv läst ett antal kurser i programmering på universitetsnivå och skulle påstå att de flesta i min klass som inte programmerat innan faller in under det som winINC skriver i det första stycket.
Om jag själv skulle lista det som jag tycker är utmärkande för en duktig programmerare så är det;
- Dokumentation (Jävligt viktigt, och något som självlärda programmerare ofta struntar i)
- Allmän förståelse (Kunna titta på ett, för programmeraren, helt nytt program och förstå det)
- Strukturering på koden (Både rent tekniskt men också hur man skapar programmet uppbyggnadsmässigt)
- Någon form av pedagogik och/eller social kompetens (Det finns briljanta programmerare som inte ens kan förklara det enklaste program för de som inte själva är programmerare. Visst, utan pedagogik eller social kompetens kan du fortfarande få jobb om du är tillräckligt bra, men då stängs du in i företagets källare där du får sitta och knacka kod resten av livet)