2015-04-18, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigtHelvete
Ledsen för off topic:

Försökte illustrera att en bra programmera ska kunna förstå vad jag är ute efter. Trots den dåliga beskrivningen. Du är inte den jag söker med andra ord. Eftersom det du fokuserade på. Var inte det jag efterfrågade!

Så där kan uttagningar gå till... Sorry grabben!

(ytterst handlar det om hur dina hjärntrådar är kopplade. Och lösa associationer. Mindset)
Senast redigerad av Detevigaaviga 2015-04-18 kl. 17:02.
Citera
2015-04-18, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Sedan brukar det vara ett tecken på duktighet att programmeraren bygger upp en miljö för debuggning och verifiering.

Vilket hade det varit ett mycket intressant ämne för en annan tråd, inte minst för de fall där programmeraren själv har stor relativ valfrihet. Jag vill gärna poängtera att vi inte diskuterar uteslutande programmerare som är anställda och får betalt för att ge bort sin prestation mot pengar. Att ha kompetens behöver inte vara liktydigt med att i alla sammanhang vara intresserad av att, eller kunna, köpas. Detta motsäger f.ö inte vad jag tidigare skrev om utbildning. Men för självständiga programmerare är det naturligtvis än viktigare att kunna "bygga sin miljö".
Senast redigerad av SwedenSelect 2015-04-18 kl. 17:02.
Citera
2015-04-18, 17:00
Medlem
BlodigtHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Försökte illustrera att en bra programmera ska kunna förstå vad jag är ute efter. Trots den dåliga beskrivningen. Du är inte den jag söker med andra ord. Eftersom det du fokuserade på. Var inte det jag efterfrågade!

Så där kan uttagningar gå till... Sorry grabben!

Om det du skrev vore programkod skulle jag ha slängt dig/den i papperskorgen. Om den går som en anka och kvackar som en anka så är det nog också just en anka.
Citera
2015-04-18, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigtHelvete
Om det du skrev vore programkod skulle jag ha slängt dig/den i papperskorgen. Om den går som en anka och kvackar som en anka så är det nog också just en anka.
Ja. Men utifrån trådstarten är du en fittig programmerare. Alla dina svar tyder på det.

För dig är
1+1=2. Knappt det. Hos en duktig blir
1+1=3. Minst.

(ytterst handlar det om hur dina hjärntrådar är kopplade. Och lösa associationer. Mindset)
Citera
2015-04-18, 17:07
Medlem
En bra programmerare är noggrann, bygger sina lösningar med så få rader kod som möjligt (generaliserar lite här), dokumenterar sina lösningar väl och kommunicerar med sina medarbetare.
Citera
2015-04-18, 17:41
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenSelect
Har du några exempel på det?
På vilket? Typer av test eller programmerare som förstår konceptet test?
Citera
2015-04-18, 17:43
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Plus att de duktigaste (gäller inte bara programmering) är så säkra i sin roll att de delare med sig kunskap och klarar att förklara så även oinsatta människor förstår.
Mycket bra observation, de får kompetensutveckling genom att kommunicera och dela kunskap. Går åt båda hållen.
Citera
2015-04-18, 18:05
Medlem
Det som skiljer en bra programmerare från en dålig är att den bra programmeraren kan arbeta i grupp.
Citera
2015-04-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Dummaste jag hört på länge.

Det finns bra och dåliga programmerare i båda läger, och de är oftast bra på olika saker. Universitetsstudenter är oftast bättre på att bygga program precist efter specs, och de kan planera hela utvecklingsprocessen från start till finish. Men självlärda programmerare är oftast bättre på att lösta obskyra problem och klara deadlines.

Jag har jobbat på företag som ALDRIG skulle anställa en universitetsstudent för att de verkligen inte kan någonting om riktiga system. De försöker komma upp med alldeles för avancerade lösningar till simpla problem bara för att de läst om teoretisk systemutveckling och aldrig faktiskt jobbat med ett system som byggts ca 2005.

Din logik är ungefär den man hör från den normale SD-väljaren när de pratar om kriminalitet bland invandrare...

Den normala SD-väljaren syftar på en viss sorts kriminalitet från en viss sorts invandrare som har ett klart samband med förda politik. Din logik är vad man kan förvänta sig av en person som suttit skyddad i en källare och kodat x antal år.
Senast redigerad av diebratdie 2015-04-18 kl. 18:26.
Citera
2015-04-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
På vilket? Typer av test eller programmerare som förstår konceptet test?

Jag frågar eftersom din tidigare post ser ut mer som en jobbannons än som skrivet från programmerarens infallsvinkel. Jag håller med om att det är viktigt att testa program i modulär form o.s.v. Det tyckte jag ju t.o.m i inledningen. Men att skriva "älskar test i alla dess former" känns mer som en arbetsgivares utopiska dröm än en iakttagelse från någon som håller på med programmering. För det mesta är underhållsvärdet i att testa programkod mycket begränsat. Grejen är att det ofta är långsiktigt nödvändigt. Om det ingår i en specifikation är det ju inte så mycket annat att göra än att utföra testen. Men folk som utvecklar på fritiden eller kan disponera arbetet fritt tenderar att värdera "kodning" högre eftersom det på kort sikt syns mer och är roligare.
Senast redigerad av SwedenSelect 2015-04-18 kl. 18:55.
Citera
2015-04-18, 18:19
Medlem
Att bli en duktig programmerare kräver både talang och lång tids övning. Men lika viktigt är entusiasm, motivation, stort självförtroende, självständighet. Superprogrammeraren sitter på sitt kontor om natten och löser alla problem ensam. Han behöver ingen hjälp. Han hatar när andra lägger sig i och vill att han ska ändra sina lösningar. Då blir han ursinnig under masken och tänker: Men det är ju perfekt som det är, din jävla idiot!!

Programmering är en konst, inte kunskap, teori eller vetenskap. Man blir inte ett dugg bättre P av att plugga informatik. Man kan gå hur många kurser som helst, men det hjälper inte. Man upptäcker skillnaden på skickliga och usla P när det kommer till stora projekt och program. Den usla kan inte hantera komplexitet, han gör kaotiska pr som är fulla av fel som är mycket svåra att hitta. Han bränner 10% av projekttiden på att utveckla koden, sedan 90% på att försöka debugga men lyckas ändå inte: Pr som skickas ut till användarna har många bugs.

Den duktiga använder 70% av projekttiden på att utveckla koden. Han återvänder till kod han redan har skrivit igen och igen för att förbättra och förenkla. Han planerar utvecklingen på så sätt att koden kan testas och kvalitetssäkras undervägs. Han packar in kvalitetssäkrad kod i funktionellt enkla och klara byggklossar och bygger sedan med dessa större byggklossar, tills hela pr är färdigt. Då bruker det redan fungera! De få fel som ännu finns hittas snabbt.
Citera
2015-04-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Det som skiljer en bra programmerare från en dålig är att den bra programmeraren kan arbeta i grupp.

Som anställd, absolut! Men är det verkligen mer generellt allmängiltigt?

Citat:
Ursprungligen postat av vejdeman
Superprogrammeraren sitter på sitt kontor om natten och löser alla problem ensam. Han behöver ingen hjälp. Han hatar när andra lägger sig i och vill att han ska ändra sina lösningar. Då blir han ursinnig under masken och tänker: Men det är ju perfekt som det är, din jävla idiot!!

Hehe... Du verkar tycka precis omvänt mot "Man.down"
Senast redigerad av SwedenSelect 2015-04-18 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in