2015-04-18, 23:44
Medlem
Man kan göra en avgränsning som bör stämma i de flesta fall:

Bra programmerare gillar att programmera.

Dåliga programmerare ogillar programmering.
Citera
2015-04-19, 00:13
Medlem
Tilteds avatar
Dålig:
Osocial
Besserwisser
Opedagogisk
Dokumenterar inte sin kod
Struntar / tummar på testdelarna
Saknar ofta intresse för programmering

Bra:
Social
Hjälper sina medarbetare att utvecklas
Skriver genomtänkt kod
Väldokumenterad
Ägnar lika mycket tid till test som till utveckling
Minst 10 års erfarenhet
Citera
2015-04-19, 01:30
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Dummaste jag hört på länge.

Det finns bra och dåliga programmerare i båda läger, och de är oftast bra på olika saker. Universitetsstudenter är oftast bättre på att bygga program precist efter specs, och de kan planera hela utvecklingsprocessen från start till finish. Men självlärda programmerare är oftast bättre på att lösta obskyra problem och klara deadlines.

Jag har jobbat på företag som ALDRIG skulle anställa en universitetsstudent för att de verkligen inte kan någonting om riktiga system. De försöker komma upp med alldeles för avancerade lösningar till simpla problem bara för att de läst om teoretisk systemutveckling och aldrig faktiskt jobbat med ett system som byggts ca 2005.

Din logik är ungefär den man hör från den normale SD-väljaren när de pratar om kriminalitet bland invandrare...

Äcklig arrogans. Bara för att en person har lärt sig via universitet så är den inte automatiskt sämre, den är förmodligen bättre än någon som bara suttit och kodat. En universitetselev som kan koda kommer vara mycket mer värd än någon som inte kan något annat än kodning.

Klart det finns många som får examen och gör endast det som krävs i skolan och inte kan ett skit, men finns en del som faktiskt programmerar utanför skolan.
Citera
2015-04-19, 01:50
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Äcklig arrogans. Bara för att en person har lärt sig via universitet så är den inte automatiskt sämre, den är förmodligen bättre än någon som bara suttit och kodat.
Ser jag inte logiken i alls.

Men nu läste jag dataingenjör och inte systemerare men det var ju knappast så att det var hög nivå på vår programmering.

Dessutom var runt år 2000 och var och varannan tjomme tänkte sig väl att det var ett bra yrke.

Är väl kanske lite samma läge nu med. Alla länder skall utbilda programmerare!
Fast visst, problemlösning generellt är väl nyttigt. Sedan om alla behöver bli programmerare för det vettefan.
Citera
2015-04-19, 03:21
Medlem
Märker nu när tråden vuxit att jag glömde ett par saker (även om dom täcks i viss mån av det jag skrev).

I stora projekt handlar det inte bara om programmerare, utan vilken programvara man får fram. Kan bli utmärkt programvara om att är medelmåttor men jobbar disciplinerat och man har ett par drivna människor i projektledningen med programmerarbakgrund.

Men en sak går FET-bort och det är människor som hamnar i pissing contests. Har jobbat många år inom försvars- och fordonsindustrin och sådana människor (som vi sett exempel på i tråden) slänger man helt enkelt bara ut med uppmaning till deras konsultchef att inte servera sådana förmågor i fortsättningen. Dom går helt enkelt inte att använda, spelar ingen roll hur duktiga dom än är. Sedan har sådana personer en tendens i att excellera i lösningar som ingen förstår och som gör att systemet inte presterar på topp. Ett systems prestanda (med vissa avvikelser för realtidssystem) sätts ungefär av den sämst fungerande modulen som exekveras ofta. Det som behövs är att alla moduler exekverar ok, inte att vissa moduler är extremt bra.

Sedan går självlärda människor i princip bort. De duktigaste programmerarna jag träffat är de som först klarat civ ing på Chalmers eller någon annan bra skola och sedan jobbat 10 år med programmering. Dessa är ofta av klassen att de klarar av hela system och projektledningsbiten själva så när man snackar teknik med dom ser dom direkt i skallen hur det skall realiseras systemmässigt och resursmässigt. Till skillnad från när man pratar med en projektledare och han sitter som ett frågetecken och ber att få återkomma nästa vecka efter att han dragit frågorna på något managementmöte.

Just detta att kunna prata med väldigt seniora personer med ett de facto system- och projektansvar är nyckeln till framgångsrik utveckling, man sorterar blixtsnabbt bort alla ointressanta lösningar och kan efter en förmiddag identifiera 2-3 potentiella lösningar som man jobbar på.

Själv började jag som programmerare 1990 och har sedan jobbar aktivt med programmering (och mycket annat inkl systemering) fram till 2004. Har sedan dess jobbat i princip med kvalitetsstyrning inom fordonsindustrin, både för eftermarknad och nyutveckling. Kan bara säga att det var slitsamt med programmering men bakgrunden ger mig många gratischanser i mitt nuvarande jobb för få projekt/kvalitetsmänniskor har någon hardcorebakgrund inom bit-trillande så när det blir svåra jobb mot leverantörer från helvetet blir det många kul resor till exotiska platser.

Tyvärr är det många företag som inte satsar på karriärutveckling av programmerare med ledaregenskaper så de som hade behövts på seniora system- och projektposter lägger ofta av efter bara ett par år för att i stället bli chef eller projektledare för att tjäna mer pengar och det innebär att många beslutsfattare saknar hantverkskompetens vilket skapar mycket problem med kostnad, kvalitet och ändringsbarhet i systemet.
Citera
2015-04-19, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Äcklig arrogans. Bara för att en person har lärt sig via universitet så är den inte automatiskt sämre, den är förmodligen bättre än någon som bara suttit och kodat. En universitetselev som kan koda kommer vara mycket mer värd än någon som inte kan något annat än kodning.

Klart det finns många som får examen och gör endast det som krävs i skolan och inte kan ett skit, men finns en del som faktiskt programmerar utanför skolan.

Håller med. Man sätter väl inte en junior programmerare på tunga uppgifter från dag 1? anställer man en junior programmerare får man helt enkelt lära upp denna och börja smått. Dock kan man väl ställa krav på att junioren ska vara engagerad och lära sig snabbt. Fördelen med en junior som gått på universitet är att de har kodat en del på universitetet och lärt sig om designmönster/oop etc men inte sysslat med detta professionellt, alltså kräver en lägre lön.

Att man sätter människor i ett fack bara för de har en utbildning är rent förakt och sjukt. Skulle aldrig jobba på det företaget.
Citera
2015-04-19, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Tyvärr är det många företag som inte satsar på karriärutveckling av programmerare med ledaregenskaper så de som hade behövts på seniora system-

Om jag skruvar min kommentar till att avse betald utbildning så är det från ett företagsperspektiv ganska givet den mest exakta utbildningen. Där kan ju den anställde vidareutbildas i precis de discipliner som är relevanta för just hans position.

Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Men en sak går FET-bort och det är människor som hamnar i pissing contests

Även här kommenterar jag lite vid sidan av. Om man besöker diverse internationella programmerarforum så är det givna upplägget folk som undrar någonting och andra som svarar. De som frågar kan många gånger faktiskt ha ansvar gentemot kund et.c. Inget fel i det. Problemet är när vissa som svarar uppenbart har väldigt liten aning om vad de skriver om och därför ger rent skadliga svar, t.ex prestandamässigt eller ur annan relevant synvinkel. D.v.s svaret ser helt legitimt ut men innehåller en massa dolda fällor. Man tänker bara, "herregud"... Nu är ju denna form av utbyten ofta gratis, men detta visar att en del som svarar i själva verket är mest intresserade av att blåsa upp sina egon. Här är det f.ö av värde att snabbt kunna avgöra vilka programmerare som kan befaras vara dåliga och till vilka större förhoppningar kan knytas.
Citera
2015-04-19, 16:01
Medlem
Hatans avatar
om du är en programerare då får du nog tyvärr ha några slackers.
Skit i vad folk skriver, man kan vara hur social som helst men när det kommer till kritan så måste du kunna ditt.

Finns iofs kanske en lillchef där, upp till dig om denne vill ha egot smekt
Senast redigerad av Hatan 2015-04-19 kl. 16:05.
Citera
2015-04-20, 10:29
Medlem
xtrftw1337s avatar
En dålig programmerare
Någon som är skolad vid skolbänken och kan inte tänka själv, när personen är "inprogrammerad" för att tänka ett speciellt tankemönster dom ej kan bryta.

En bra programmerare
Kan ta egna beslut och vara lite "öppen sinnad" för annorlunda problemlösning. Oftast så är självlärda programmerare bättre än skolade har jag erfarat. Jag själv är en av dom.

Så kort och gott handlar inte hur "bra" man är i hur många olika språk man kan, eller vilka programvaror man använder. Jag kan sätta mig in i alla språk om det vore så. Det handlar mera om "logiskt tänkande" för min del, när man har förstått hierarkin och flödet i programmering så är man en bra programmerar enligt mig.

Vet folk som kan programmerare men vet te.x. inte i vilka sammanhang en for/foreach-loop ska användas. Dom vet bara vad looparna gör, men dom vet inte hur dom ska implementera det i projektet när det väl kommer till kritan (detta kan vara folk som gått högskola i 3 år).
Senast redigerad av xtrftw1337 2015-04-20 kl. 10:38.
Citera
2015-04-20, 13:25
Medlem
Till dom senare skribenterna i denna tråd - det är just sådana som ni som går fetbort.

Att över huvud taget gå in på skitdetaljer som när man skall använda olika slags loopar visar ju bara nivån. De projekt jag arbetat i har legat på mellan 20-700 miljoner i ordervärde och då har jag inte skrivit en rad kod själv, det gör leverantören. Typiskt sett har det varit ett par hundra programmerare inblandade när det varit som mest, plus administratörer, provare, felsökare etc. Plus då att man skall synkronisera arbete internt inom det egna företaget och få andra avdelningar att arbeta.

Försök nu fatta att, ja, man måste alltid kunna leverera men det faktum att du kan leverera ursäktar inte samarbetssvårigheter.

Duktiga programmerare kan vara bra i sängen, de flesta jag träffat har familj eller åtminstone flickvän.

När du arbetar i det internationella världen med folk från flera kontinenter är det inte acceptabelt att skämta om att införa könsdelar i andra könsdelar.

Och så bara det här working-class-hero-tänket att det råder motsats mellan en duktig programmerare och formell utbildning. Dags att repetera Chalmeristens huvudsats:

- Osociala idioter utan utbildning som har pizzakartonger på bordet och en fläckad T-shirt går fetbort
- Sociala idioter som inte klarar jobbet och ofta ser dumma ut går fetbort
- Osociala idioter med fin utbildning men som saknar initiativförmåga och inte kan tänka själv går fetbort

Sedan har vi kategorin sociala människor med fin utbildning som är klipska, tänker själva, kan programmera, kan erkänna misstag och rättar sig själva, kan föreslå förbättingar i kundens upplägg och som vågar ifrågasätta på saklig grund. Det är alltså dessa man anställer.

Ni andra kan fundera på att bli underhållsprogrammerare av administrativa system eller jobba med IT-support för minimilön.
Citera
2015-04-20, 15:21
Medlem
musttomtes avatar
Fittig programmerare: Någon som bara gör det hen ska.. Duktig; drar in tusenlappar till mig och ökar.. så här kan vi göra samt håller deadline och vet vad som ligger i pajpen redan nästa dag.

Skillnaden är att den duktige ska procent i firman etc..

EDIT: Duktiga programmerare kan vara bra i sängen, de flesta jag träffat har familj eller åtminstone flickvän. Tagit från mannen här ovan. Jo det stämmer
Senast redigerad av musttomte 2015-04-20 kl. 15:24.
Citera
2015-04-20, 18:03
Medlem
Diskussionen om utbildning:
Jag anser mig själv vara originellt tänkande, men man märker att relevant utbildning "hinner ikapp" det mesta med relevanta standardlösningar. Dessutom är standardlösningar ofta bättre än udda lösningar för samma problem. Standardlösningar har tillkommit genom sammanslagen erfarenhet vilken tillämpats under lång tid och de är för det mesta just standarder av en eller annan välgrundad orsak.

Nu anser jag inte att alla som kör egna projekt måste vara "fittiga programmerare". Jag tänker på personer som med avstamp i eget programmeringsarbete grundat företag eller djupdykt i open source pga fascination inför ett område. Givetvis har många av dessa också varit anställda samtidigt eller innan denna typ av engagemang. Dessutom tror jag fortfarande inte att utbildning bör vara en nackdel. Möjligen kan man tänka sig individer som är rätt noga med vad de lägger tid på att läsa in sig på.

Säkert finns det flera duktiga, självlärda kodare, men jag tror ändå statistiskt att de som blir framgångsrika genom att uteslutande gå den vägen är en liten minoritet, och att många av de duktiga självlärda själva inser fördelarna med att komplettera sitt vetande på systematisk väg. I själva verket har många av dem som hoppar på utbildningarna på högskolorna (kanske bortåt 50%) redan skaffat sig typisk startkunskap på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in