Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-18, 20:44
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Well, it aint my work to be done.
Flatfland är förövrigt en simulering.
Så att lägga till djup, mer simulering känns onödigt.
Men tar man bort ett pespektiv så blir det ju också svårt att se det ur ett större perspektiv.

För att kunna tolka detta så behöver du analysera mer data (som skugg-exemplet i videon), och därmed är en simulering ett måste för att förstå
Citera
2015-04-18, 20:47
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Men tar man bort ett pespektiv så blir det ju också svårt att se det ur ett större perspektiv

Yeah, man kan bara backa till en viss gräns.
Om man vill hänga kvar i denna simuleringen.
Sjukt ostabilt utan gränser.

Big bang, skapandet av gränser.
Vi har lyckats bra i denna. Helt ok iallafall.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2015-04-18 kl. 20:54.
Citera
2015-04-18, 21:02
  #27
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Aspergare och Borderlinare lever ju i en annan verklighet. Deras verklighet är inte vår verklighet. Dom känner, ser, hör och upplever saker på ett helt annat sätt än friska människor.
Citera
2015-04-18, 21:10
  #28
Avstängd
markusj99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Aspergare och Borderlinare lever ju i en annan verklighet. Deras verklighet är inte vår verklighet. Dom känner, ser, hör och upplever saker på ett helt annat sätt än friska människor.
Nja håller inte riktigt med här. Skulle säga att dom lever i samma verklighet som vi gör men dom upplever den på ett annat sätt än vad en frisk människa gör. Eller att dom upplever den på samma sätt som vi gör men att när dom försöker kommunicera eller uttrycka hur dom upplever det med oss friska människor så går det inte så bra.
Citera
2015-04-18, 21:18
  #29
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Aspergare och Borderlinare lever ju i en annan verklighet. Deras verklighet är inte vår verklighet. Dom känner, ser, hör och upplever saker på ett helt annat sätt än friska människor.

Vad är en Borderlinare?
Citera
2015-04-18, 22:33
  #30
Medlem
Detevigaavigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Vad är en Borderlinare?
gränsar på en eller annan linje
Citera
2015-04-19, 00:07
  #31
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
gränsar på en eller annan linje

På vilket sätt upplever en sådan person världen annorlunda?
Citera
2015-04-22, 01:09
  #32
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
På vilket sätt upplever en sådan person världen annorlunda?

Ta ex. tomhetskänslor och övergivenhetsrädsla. För nån med borderline känns det riktigt verkligt men i den riktiga verkligheten så är det inte så.

Det kanske finns paralella verkligheter/universum också, men då pratar vi kvantfysik.
Citera
2015-04-22, 01:44
  #33
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Ta ex. tomhetskänslor och övergivenhetsrädsla. För nån med borderline känns det riktigt verkligt men i den riktiga verkligheten så är det inte så.

Det kanske finns paralella verkligheter/universum också, men då pratar vi kvantfysik.

Mja men det där kan du ju applicera på vilken överdriven känsla som helst.
Det är absolut överdrivna rädslor/reaktioner men det är inget verklighets-tapp a la psykos.

Finns det någon "sann objektiv verklighet". Hur skulle den se ut?
Citera
2015-04-22, 10:40
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Jag är systemutvecklare och jag har det senaste börjat utveckla ett AI som använder ett neurologiskt nätverk. Det här låter kanske off topic, men det är faktiskt väldigt relevant.

Hur ska jag göra en likvärdig intelligens utan att förse det med ett likvärdigt input som jag själv får?

Om man tänker länge och hårt efter så är slutresultatet är ju faktiskt i alla fall lite tankeväckande.
Mitt program hade faktiskt trott att den var en människa

Och nu kommer den bisarra biten.
Vad säger att jag inte är en illusion?

Ett program som hade kört en simulering som var likvärdig min hade upplevt samma tankar och därmed trott att den var jag. Jag vet inte om jag gör mig särskilt förstådd, men tänker man efter så är det en logisk slutsats. Hade ni kunnat programmera en artificiell intelligens som inte resulterade i detta? En programmerad verklighet som kan ta emot fler inputs än vad denne kan uppleva?

Hur hade den någonsin kunnat greppa konceptet kring att det kan finnas fler inputs än vad ni upplever?

Om du var en programmerad simulation, hur hade du någonsin kunnat greppa detta? Det går inte. Du kan aldrig känna någonting som du inte kan känna. Ett program kan det inte av mina erfarenheter och kunskaper att döma. Kan ni det?

Jag har försökt att komma på ett koncept som resulterar i samma beteende som oss, men som utelämnar bitar som t.ex. drogberoende, smärta, lögner eller depression. Men det går inte. Förr eller senare så blir slutresultatet detsamma och det är begränsat till oss. Jag kan skapa en robot som har reaktioner nära ljusets hastighet, men att skapa något intelligentere verkar allt mer hopplöst.

I min mening kommer det inte gå att göra en komplett AI.. Du kommer antagligen kunna få något i närheten av en människa som lever efter sina 5 sinnen och sitt ego. Att få med den spirituella biten som tyvärr de flesta av oss är helt bortskärmade ifrån är en annan femma. Nej jag pratar inte religiöst mumbojumbo utan ..... hmm jag själv som ateist hade ett spirituellt uppvaknande där jag helt plötsligt känner en högre medvetenhet och jag som fysisk varelse blev separerat till "Jaget" som kan observera mitt Ego. Det är en ny verklighet på ett högre plan i mitt liv som inte går att sätta ord på... Det måste upplevas. Bästa sättet är att tysta de 5 sinnena som bombar sönder oss och när de blir helt tysta känner du det andra.. Som alla mediterande munkar.. Tror ni de sitter o gör ingenting? De utforskar en "inre" värld som är oändlig.
Kolla gärna den här länken som jag inte vet om jag köper helt men det är en helt klart möjlig och intressant teori.
http://wakeup-world.com/2014/12/19/i...ontrol-system/
Citera
2015-04-22, 11:01
  #35
Medlem
morpdeuss avatar
2.06 Att sakförhållanden föreligger och inte föreligger utgör verkligheten.

2.061 Sakförhållanden är oberoende av varandra.

2.062 Av det att ett sakförhållande föreligger eller inte föreligger kan man inte dra någon slutsats om huruvida ett annat föreligger eller inte föreligger.

2.063 Den totala verkligheten är världen.
Citera
2015-04-22, 12:57
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaxian
I min mening kommer det inte gå att göra en komplett AI.. Du kommer antagligen kunna få något i närheten av en människa som lever efter sina 5 sinnen och sitt ego. Att få med den spirituella biten som tyvärr de flesta av oss är helt bortskärmade ifrån är en annan femma. Nej jag pratar inte religiöst mumbojumbo utan ..... hmm jag själv som ateist hade ett spirituellt uppvaknande där jag helt plötsligt känner en högre medvetenhet och jag som fysisk varelse blev separerat till "Jaget" som kan observera mitt Ego. Det är en ny verklighet på ett högre plan i mitt liv som inte går att sätta ord på... Det måste upplevas. Bästa sättet är att tysta de 5 sinnena som bombar sönder oss och när de blir helt tysta känner du det andra.. Som alla mediterande munkar.. Tror ni de sitter o gör ingenting? De utforskar en "inre" värld som är oändlig.
Kolla gärna den här länken som jag inte vet om jag köper helt men det är en helt klart möjlig och intressant teori.
http://wakeup-world.com/2014/12/19/i...ontrol-system/
Jag tror inte att jag skulle få fler inputs bara för att jag mediterar, men däremot skulle det säkert kunna resultera i att jag tolkar de inputs jag redan får effektivare. Det handlar bara om filtrering av irrelevant stimuli misstänker jag. Så man skulle absolut kunna uppleva samma värld, fast annorlunda.

Men allt som behövs finns redan där, och nu gäller det bara att filtrera och processera allt.
__________________
Senast redigerad av 3. 2015-04-22 kl. 13:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback