2015-04-16, 23:23
Medlem
klybans avatar
Rätt lustigt att denna tråd var mer upprörande för vegetarianer.
Än originaltråden, som var just en provokation mot vegetarianer.

En sak som är rätt humoristiskt, är när en vegetarian typ ala elias.
Pratar på ett sätt, som antyder äter du kött så faller du ner död helt plötsligt.
Och vegetarianer lever till de är 1000år.
Citera
2015-04-16, 23:35
Medlem
Gurglarens avatar
Ts har missuppfattat att man skulle få högt kolesterol och leva onyttigt av kött när det i själva verket är kolhydrater som är boven - något veganmat är fyllt av. Det finns en anledning att typ 1 av de 10-talet veganer/vegetarianer jag träffat är normalviktig och resten är överviktiga.
Citera
2015-04-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmithMarx
Inte på något sätt en spektakulär slutsats när alternativet var svält.

Vidare bör man istället sätta hjärnans utveckling i förhållande till acklimatiseringen till tuffare klimatförhållanden. För att överleva i allt mer ogynnsamma förhållanden kräves "större och större" hjärna vilket gav upphov till stark selektion på just denna faktor. Av samma anledning har människor från gynnsamma klimatförhållanden normalt sett mindre hjärna.

Visserligen gjorde köttkonsumtionen att man överlevde på kallare breddgrader men att det skulle vara köttätandet och inte evolutionen som direkt bidragit till hjärnans utveckling är svammel.
Köttätandet har varit en viktig del av vår evolution. Varför försöker du sätta evolution mot kött? Otroligt korkat, det är du som svamlar.
Citera
2015-04-16, 23:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Ts har missuppfattat att man skulle få högt kolesterol och leva onyttigt av kött när det i själva verket är kolhydrater som är boven - något veganmat är fyllt av. Det finns en anledning att typ 1 av de 10-talet veganer/vegetarianer jag träffat är normalviktig och resten är överviktiga.
TS har inte gjort tråden själv, utan bara ändrat lite ord här och där, från en annan tråd.
Så att det finns ett gäng fel, är bara att förvänta sig.
Citera
2015-04-16, 23:58
Medlem
_Monk_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Köttätandet har varit en viktig del av vår evolution. Varför försöker du sätta evolution mot kött? Otroligt korkat, det är du som svamlar.

därför att folk som håller på med vegetariska/veganska dieter tycker om att känna sig speciella.
Citera
2015-04-17, 00:04
Medlem
_Monk_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren

beror nog mkt på vad för personer det är, de flesta veganer/vegetarianer jag träffat på är oftast sjukligt smala för sin längd, har en förkärlek till cannabis och har oftast en lite lätt sväng utav aspergers syndrom.
Citera
2015-04-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nåja. Nog för att jag äter mindre och mindre kött och tycker att resten av världen borde göra likadant, men det här var i princip bara hippietrams rakt igenom. Varifrån kommer den objektiva moralen du pratar om? Jag anser definitivt att det är stor skillnad på olika djur, även om jag inte har så mycket för de personer som tycker att "gulliga" djur är mer värda. Jag drar en skarp skiljelinje mellan människor och djur, och de olika djuren värderar jag i någon mån genom att försöka göra en kvalificerad uppskattning av deras förmåga att lida. Det är högst rimligt att en gris kan lida mycket mer än en fluga. Och varför skulle inte människan befinna sig högst i näringskedjan? Ja, en haj kan äta upp oss om vi simmar ut till den, men varför skulle vi göra det?

Varför skulle inte moral vara objektivt? Jag anser att moral precis som matematik är objektivt oberoende av observatör och att det finns moraliska sanningar precis som matematiska sanningar, det är invävt i själva universum, vi är bara i ett visst stadium av evolution som gör att vi kan betrakta dessa moraliska och matematiska sanningar logiskt och rationellt. Alla levande varelser strävar efter frihet, att blomstra, att vara lyckliga, att inte lida. Bara genom att betrakta levande varelser, evolutionen, ser vi detta. Därför är det fel att döda andra levande varelser.

Varför skulle moral vara subjektivt? För att vi upplever oss själva subjektivt? Vi är inte speciella eller mer värda än andra djur, växter eller atomer ens. Vi består av atomer som råkar vara konfigurerade på ett sätt att vi är självmedvetna. Moralen är fortfarande naturlag oavsett om du är på en amöbas medvetna nivå eller en avancerad livsform ljusår ifrån oss.

Vi är djur, alla djur strävar efter frihet och att inte lida därför är det oförsvarligt att medvetet döda andra varelser, ännu värre är att vi faktiskt kan överleva och blomstra helt utan att döda andra varelser, men låter triviala orsaker som smak stå över andra varelsers vilja att leva.
Citera
2015-04-17, 03:06
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Varför skulle inte moral vara objektivt? Jag anser att moral precis som matematik är objektivt oberoende av observatör och att det finns moraliska sanningar precis som matematiska sanningar, det är invävt i själva universum, vi är bara i ett visst stadium av evolution som gör att vi kan betrakta dessa moraliska och matematiska sanningar logiskt och rationellt. Alla levande varelser strävar efter frihet, att blomstra, att vara lyckliga, att inte lida. Bara genom att betrakta levande varelser, evolutionen, ser vi detta. Därför är det fel att döda andra levande varelser.

Varför skulle moral vara subjektivt? För att vi upplever oss själva subjektivt? Vi är inte speciella eller mer värda än andra djur, växter eller atomer ens. Vi består av atomer som råkar vara konfigurerade på ett sätt att vi är självmedvetna. Moralen är fortfarande naturlag oavsett om du är på en amöbas medvetna nivå eller en avancerad livsform ljusår ifrån oss.

Vi är djur, alla djur strävar efter frihet och att inte lida därför är det oförsvarligt att medvetet döda andra varelser, ännu värre är att vi faktiskt kan överleva och blomstra helt utan att döda andra varelser, men låter triviala orsaker som smak stå över andra varelsers vilja att leva.
Jag tror på multiversum, vilket betyder att om vi dödar djuren här så kanske de lever lyckliga på gröna betesmarker i ett annat parallellt universum.
Sannolikhet att det förehåller sig så är inte helt osannolikt.
Citera
2015-04-17, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Jag tror på multiversum, vilket betyder att om vi dödar djuren här så kanske de lever lyckliga på gröna betesmarker i ett annat parallellt universum.
Sannolikhet att det förehåller sig så är inte helt osannolikt.

Jag tror det existerar oändligt många världar. Vi råkar bara befinna oss just här och nu, i denna värld, i detta utvecklingsstadium, där vi har kapacitet att dra moraliska slutsatser. Fri vilja må vara en illusion, även jaget må vara en illusion, det förhindrar dock inte det faktum att vi upplever oss som separata enheter med fri vilja, att vi upplever oss ha en förmåga att tänka rationellt, att vi upplever oss som kännande varelser, att vi upplever att det finns andra kännande varelser. Detta är universellt, för alla kännande varelser; strävande efter frihet, lycka och fritt från lidande.
Citera
2015-04-17, 04:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Monk_
beror nog mkt på vad för personer det är, de flesta veganer/vegetarianer jag träffat på är oftast sjukligt smala för sin längd, har en förkärlek till cannabis och har oftast en lite lätt sväng utav aspergers syndrom.
Cannabis är väl spritt rent demografiskt, och ser ingen anledning att vegetarianer ska röka mer cannabis än resten av befolkningen.
Dock så vet vi redan att de med psykiska sjukdomar/åkommor är betydligt mer representerade som cannabis konsumenter, än den icke rökande befolkningen.
Så är man vegetarian och har Aspergers, så är det fördubblad "risk" att de även röker cannabis.
Är vegetarianen utan psykiska sjukdomar/åkommor, så är de lika trolig att röka cannabis som du och jag(under förutsättningen du inte har någon bokstavssjukdom eller nått annat psykiskt då).
Citera
2015-04-17, 07:06
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Varför skulle inte moral vara objektivt? Jag anser att moral precis som matematik är objektivt oberoende av observatör och att det finns moraliska sanningar precis som matematiska sanningar, det är invävt i själva universum, vi är bara i ett visst stadium av evolution som gör att vi kan betrakta dessa moraliska och matematiska sanningar logiskt och rationellt.
Vilket matematiskt axiomsystem använder du? Du vet att det finns olika va?

Citat:
Alla levande varelser strävar efter frihet, att blomstra, att vara lyckliga, att inte lida. Bara genom att betrakta levande varelser, evolutionen, ser vi detta. Därför är det fel att döda andra levande varelser.
Jaha du. Det var ju ett oklanderligt resonemang. Menar du att så gott som alla djur är omoraliska?

Citat:
Om moralen är en naturlag skulle jag gärna vilja se den vetenskapliga teori som ligger bakom. Eller drog du bara till med det ordet för att ge lite skenbar tyngd till det du säger?

Citat:
Om moralen är objektiv, hur kommer det sig då att människor är så oense om vad som är rätt och fel?
Citera
2015-04-17, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmithMarx
För det första, protein är ett aminosyrekomplex. Proteinet du intar genom kött kommer till stor del från de växterna djuret konsumerat under sin livstid. Växter har till skillnad från djur förmågan att syntetisera alla de essentiella aminosyrorna. Slutsatsen vi kan dra från detta är alltså att kött inte på något sätt är en unik källa till kroppens "byggstenar".

Att äta lite kolhydrater och mycket fett kan visserligen vara effektivt ur (snabb)viktminskningssynpunkt men den data jag sett talar för att denna kosthållningen på lång sikt påverkar blodvärdena mycket negativt. Att ständigt vända och vrida på sin kost är inte hållbart i längden. En sund varierad kost torde vara det enda motiverbara när man diskuterar långsiktigt välmående.

Att människor som inte äter kött inte kan bygga muskler är en grundlös myt. Visserligen kan den opåläste misslyckas p.g.a. att denne inte får i sig alla de aminosyror som krävs för gynnsam proteinsyntes men återigen, att som icke-köttätare få i sig fullvärdigt protein är inte svårt. Jag har till och med sett studier som visar på att styrketränande veganer med god kosthållning har högre testosteronvärden än köttätarna (och samtidigt lägre risk att utveckla cancer p.g.a lågt IGF-1).

Blir starkare och piggare av kött? Har du ens testat att utesluta samtliga animaliska produkter? Från vad jag själv erfarit är verkligheten den motsatta.
Med andra ord menar du att dietister i elitklubbar har fel? Har själv kontakt med en pga en hårt satsande son. Han förordar väldigt stora mängder kött efter ett 3 timmars pass fys+istträning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in