Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Nåja. Nog för att jag äter mindre och mindre kött och tycker att resten av världen borde göra likadant, men det här var i princip bara hippietrams rakt igenom. Varifrån kommer den objektiva moralen du pratar om? Jag anser definitivt att det är stor skillnad på olika djur, även om jag inte har så mycket för de personer som tycker att "gulliga" djur är mer värda. Jag drar en skarp skiljelinje mellan människor och djur, och de olika djuren värderar jag i någon mån genom att försöka göra en kvalificerad uppskattning av deras förmåga att lida. Det är högst rimligt att en gris kan lida mycket mer än en fluga. Och varför skulle inte människan befinna sig högst i näringskedjan? Ja, en haj kan äta upp oss om vi simmar ut till den, men varför skulle vi göra det?
Varför skulle inte moral vara objektivt? Jag anser att moral precis som matematik är objektivt oberoende av observatör och att det finns moraliska sanningar precis som matematiska sanningar, det är invävt i själva universum, vi är bara i ett visst stadium av evolution som gör att vi kan betrakta dessa moraliska och matematiska sanningar logiskt och rationellt. Alla levande varelser strävar efter frihet, att blomstra, att vara lyckliga, att inte lida. Bara genom att betrakta levande varelser, evolutionen, ser vi detta. Därför är det fel att döda andra levande varelser.
Varför skulle moral vara subjektivt? För att vi upplever oss själva subjektivt? Vi är inte speciella eller mer värda än andra djur, växter eller atomer ens. Vi består av atomer som råkar vara konfigurerade på ett sätt att vi är självmedvetna. Moralen är fortfarande naturlag oavsett om du är på en amöbas medvetna nivå eller en avancerad livsform ljusår ifrån oss.
Vi är djur, alla djur strävar efter frihet och att inte lida därför är det oförsvarligt att medvetet döda andra varelser, ännu värre är att vi faktiskt kan överleva och blomstra helt utan att döda andra varelser, men låter triviala orsaker som smak stå över andra varelsers vilja att leva.