Citat:
Nej det är inte "den biologiska och evolutionära förklaringen". Frukt och grönt är lättare att smälta än kött då spjälkningen av protein frisätter diverse toxiner vilka belastar ex. njurarna och levern.
Anledningen till att kött haft sådan betydelse för människan är snarare hennes omlokalisering till allt mer ogynnsamma förhållanden under vilka köttätandet blev vitalt för artens överlevnad.
Sett till dagens situation så anser iallafall jag att köttkonsumtionens betydelse för människan bör omvärderas då vi inte längre befinner sig i samma läge. Idag tycker jag istället man bör se till forskningen och lägga upp sin kost efter vad som innehåller mest näring (inte makro utan mikro, antioxidanter, fytokemikalier osv.)/kcal.
Anledningen till att kött haft sådan betydelse för människan är snarare hennes omlokalisering till allt mer ogynnsamma förhållanden under vilka köttätandet blev vitalt för artens överlevnad.
Sett till dagens situation så anser iallafall jag att köttkonsumtionens betydelse för människan bör omvärderas då vi inte längre befinner sig i samma läge. Idag tycker jag istället man bör se till forskningen och lägga upp sin kost efter vad som innehåller mest näring (inte makro utan mikro, antioxidanter, fytokemikalier osv.)/kcal.
Men snälla, 100 gram äpple innehåller som bäst 50 kkalorier, och energin är i princip uteslutande socker och födan saknar helt många viktiga vitaminer och mineraler som kroppen måste ha för att överleva.
100 gram tillagat kött innehåller ca 300 kkalorier och innehåller dessutom i stort sett alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver.
Frukt är visserligen lättare att smälta än kött (då det i princip bara innehåller socker+vatten) men grönt (som ex sallad) är däremot svårsmält och väldigt energifattigt i jämförelse med kött.
Så för att täcka dagsbehovet av energi så kan du antingen äta 60st äpplen samt få brist på en mängd essentiella vitaminer och mineraler, eller så kan du äta ett kilo kött och få i dig allt du behöver (nåja, C-vitamin får man fixa från andra källor
).Om vi alla skulle äta 60st äpplen om dagen så hade det inte blivit mycket annat gjort...