2015-04-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
I den här tråden diskuterar vi varför ni köttätare är idioter.

Citat:
Nej det finns bara nackdelar med att äta kött. Världen skulle må bäst om hela mänskligheten lade ner köttätandet.

Nej, men bättre än det ser ut idag. Och det är klart att det inte bara finns nackdelar.

Citat:
Hört talas om överfiske?

Ja, hört talas om fiskodlingar(recirkulerande system/växtodling) / naturliga uttag? Bara för att jag äter fisk betyder inte det att jag äter trålad östersjö-torsk.
Lite som att jag skulle tro att du bara äter genmanipulerad gröda..
Citat:

Det är inte en fråga om tro. Jag har faktan på min sida.

Nej.
Citat:

Vegansk mat är dyrare.

Nej. (bara dina halvfabrikat och japanimporter)

Citat:
Quorn tänker du på. Personligen tycker jag att det smakar mycket bättre än riktigt kött. Testa du att bara äta quorn och sojakött i ett par månader, så att du avvänjer dig på riktigt, och sedan gå tillbaka till att testa riktigt kött, så kommer du förstå hur äckligt kött är.
Har levt vegan längre än så! Nästan ett helt år. Var helt ok förutom allt pruttande första veckorna. Och nej, quorn smaker inte mycket men går att krydda gott. Och det finns mer "kött" än "kött".

Citat:
Men förmodligen har du för svagt psyke för att avstå från kött, så den utmaningen är för mycket för dig att hantera.
Nej. Och det motsatta bör nog gälla, det är svårare att avliva och äta ett djur än en morot. Och du har mycket fördomar.

Citat:
Hur gör du dina egna vegetariska färser? Själv gör jag min egen tofu, det är billigt, gott, nyttigt och ekologiskt.

Jag har kört mest på bönor, och till "burgare" river mycket rotfrukter i. Hur fixar du sojabönorna? Odlas de lokalt eller är de bara ekologiskt odlade och sen hitfraktade som vanligt? Och vad är det som du tycker kostar mer som vegan om du gör billig tofu?

Citat:
Ja för det är ju bara sojabönor som fraktas...

Nej. Men jag försöker äta mat som produceras inom landet. Men visst, jag äter tofu i mison och förbrukar rätt mycket soja.. Men köper inte mycket kött/grönt från utlandet. Frukt köper jag ju dock.

[
Citat:
I]Dessutom kräver kossor (ni käkar väl inte fårkött på McDonald's?) också sojabönor, majskorn osv som fraktas världen runt. Förstår du hur mycket sojabönor och majskorn som går åt bara för att du ska få i dig 150 gram hamburgare? För att inte tala om alla e-nummer och dylikt gift.[/i]
Jag äter knappt kossa på donken, typ 2x60gr per år. Tjurarna jag äter går i hagar och äter hö på vintrarna och gräs/örter mm på somrarna.
Fast jag äter ibland annat på donken, inte stolt
Och alla e nummer är inte dåliga.

Citat:
Jag gymmar på bra, och då får jag i mig cirka 100 gram protein om dagen i genomsnitt, inte 200 som den där andra snubben krävde.
Ja, jag äter mindre proteiner än dig och skulle gissa på att jag minst är i jämförlig form. Det var inte frågan om hur bra du gymmade.. Snarare hur ekologiskt det är att jobba och äta massa till ingen nytta annat än att se bra ut. Motion kan du få medans du tillför världen något. Därav hyckleriet.. No biggie, man mår bra av att träna om man har ett stillasittande jobb. Men att äta extra för att lyfta stål upp och ner, nej då ser jag hellre pruttande boskap om man ska stirra blint ur ett ekologiskt perspektiv.

Citat:
Du är bara korkad.
Ja det kanske jag är, men inte inskränkt och blind och tror inte du är rätt person att bedöma graden.

Citat:

Att det i förhistoriska tider (särskilt före jordbruket) krävde att människan anpassade sig till en köttätarkost för att överleva, det är en sak. Men vi lever inte längre i stenåldern nu. Kanske dags att ta steget in i 2000-talet?
Ja du ser själv här fördelar med att äta kött. Alla vill inte leva som du.

Och det är fan lika läskigt med grönsaksodlandet i vissa länder idag som med köttindustrin.
Lite mer etik på alla plan skulle inte skada.
Citera
2015-04-18, 22:29
Medlem
För en plank stek med en medium/rare är det bästa som fucking finns!!!!!
Citera
2015-04-18, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Monk_
om man inte äter flingor då? eller om man äter uteslutande viltkött och fiskad firre?

Jag svarade på det:
Citat:
Och i värsta fall kan man ju äta ägg eller mjölk, eller insekter om man tycker det är så extremt viktigt att det inte ska vara något kosttillskott alls.
Citera
2015-04-18, 23:16
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om jag berättar för mina djur jag slaktade, ska dö.
Så får man ingen reaktion.
Inte heller när man slaktar dom, så ger dom inte en reaktion.
Vet det är inte så i 100% av fallen, men du ger intrycket av att ett djur inte kan bli slaktad utan känna stress.
Om det satt ett gäng afrikanska kannibaler och talade om att de skulle slakta dig på sitt språk skulle du nog inte heller säga så mkt för du skulle ju inte fatta vad de sa. Skulle de ha redskap med sig som inte var något du skulle förknippa med död är det ju inte heller lätt att förstå. Bara för att människan har en makt över djuren på sättet betyder det inte att det är ok.
Citera
2015-04-18, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Jag äter grönsaker till mitt kött. Jag gillar smaken av kött. Jag anser att biotillgängligheten (i proteinet) är mycket mer fördelaktig än vegetariska dito, därav är kött bättre. Kött har i regel bättre makrofördelning än ren vegetarisk kost, därav är kött bättre.

Men återigen är hela ditt svar svart eller vitt.

Att vara vegetarian innebär inga nackdelar för hälsan.
De små detaljer du tar upp påverkar knappast ditt liv.
Du kan leva precis samma liv om du blir vegetarian.
Citera
2015-04-19, 00:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig
Det går bra att få i sig sina proteiner utan att döda. Hur kan du inte se likheten?
Ditt svar till det citerade, är väldigt svårt att förstå.
Citera
2015-04-19, 00:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92
Ja, det är väl bättre att åka kommunalt än att åka med en privat helikopter
Att vara vegetarian har mindre påverkan, så det är självklart bättre.
Så din påverkan, är att åka kommunalt och inte helikopter?
Lustigt nog, så tar jag inte heller helikopter.
Så allt lugnt då, inser jag krasst.
Citera
2015-04-19, 00:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Monk_
om man inte äter flingor då? eller om man äter uteslutande viltkött och fiskad firre?
Själv har jag inte ätit flingor på 20år, kanske tom än längre sedan.
Poängen kasler92 gör, är att vi äter mat med kosttillskott.
Så är det, men sen inte själv inser den vegetariska maten också gör samma sak och tillsätter saker.
Kan bara anta att h*n inte tänkte efter, när h*n skrev det.
Citera
2015-04-19, 00:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Om det satt ett gäng afrikanska kannibaler och talade om att de skulle slakta dig på sitt språk skulle du nog inte heller säga så mkt för du skulle ju inte fatta vad de sa. Skulle de ha redskap med sig som inte var något du skulle förknippa med död är det ju inte heller lätt att förstå. Bara för att människan har en makt över djuren på sättet betyder det inte att det är ok.
Är du säker, hur vet du att jag inte kan det språket?
Antar du pratar ifrån din naivitet, men jag har svårt att se att det inte blir rätt uppenbart i vad som ska hända.
Och att man ska dö, även om man inte ens kan säga hej på det språket.

De djur som jag slaktat, har inte ens insett milliesekund före i vad som ska ske.
Citera
2015-04-19, 01:30
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Veganer är de facto radikala människor. Dom är väldigt ignoranta mot all annan fakta än den som dom ser. Veganer har oftast rätt i många av deras påståenden, det dom glömmer är att saker ofta inte bara har ett rätt och riktigt svar.. Kan finnas många svar till en fråga. Men dom väljer att endast acceptera ett svar.

Jag är köttätare. Men är självklart emot dålig behandling utav djur. Djur ska vårdas med stor respekt, dom ska leva och dö värdigt. Jag tycker att det borde läggas ned betydligt mer resurser på att se till att djurhållningen håller en bra nivå.

Förövrigt så anser jag att en varierad kost är det bästa. Dvs både kött och grönsaker. Som vi människor har ätit sedan urminnes tider.
Citera
2015-04-19, 01:52
Medlem
420anonyms avatar
Jag gillar kött. Kött är gott.
Citera
2015-04-19, 02:11
Medlem
Citat:
Så din påverkan, är att åka kommunalt och inte helikopter?
Lustigt nog, så tar jag inte heller helikopter.
Så allt lugnt då, inser jag krasst.

Det är en jämförelse. Om du äter kött och jag gör inte det så är det samma sak som att om du åker med en stor bil och jag åker kommunalt.
Citat:
Själv har jag inte ätit flingor på 20år, kanske tom än längre sedan.
Poängen kasler92 gör, är att vi äter mat med kosttillskott.
Så är det, men sen inte själv inser den vegetariska maten också gör samma sak och tillsätter saker.
Kan bara anta att h*n inte tänkte efter, när h*n skrev det.

Jag har aldrig sagt att man inte tillsätter något i vegetarisk mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in