Citat:
Citat:
Nej det finns bara nackdelar med att äta kött. Världen skulle må bäst om hela mänskligheten lade ner köttätandet.
Nej, men bättre än det ser ut idag. Och det är klart att det inte bara finns nackdelar.
Citat:
Hört talas om överfiske?
Ja, hört talas om fiskodlingar(recirkulerande system/växtodling) / naturliga uttag? Bara för att jag äter fisk betyder inte det att jag äter trålad östersjö-torsk.
Lite som att jag skulle tro att du bara äter genmanipulerad gröda..
Citat:
Det är inte en fråga om tro. Jag har faktan på min sida.
Det är inte en fråga om tro. Jag har faktan på min sida.
Nej.
Citat:
Vegansk mat är dyrare.
Vegansk mat är dyrare.
Nej. (bara dina halvfabrikat och japanimporter)
Citat:
Har levt vegan längre än så! Nästan ett helt år. Var helt ok förutom allt pruttande första veckorna.
Quorn tänker du på. Personligen tycker jag att det smakar mycket bättre än riktigt kött. Testa du att bara äta quorn och sojakött i ett par månader, så att du avvänjer dig på riktigt, och sedan gå tillbaka till att testa riktigt kött, så kommer du förstå hur äckligt kött är.
Och nej, quorn smaker inte mycket men går att krydda gott. Och det finns mer "kött" än "kött".
Citat:
Nej. Och det motsatta bör nog gälla, det är svårare att avliva och äta ett djur än en morot. Och du har mycket fördomar.
Men förmodligen har du för svagt psyke för att avstå från kött, så den utmaningen är för mycket för dig att hantera.
Citat:
Hur gör du dina egna vegetariska färser? Själv gör jag min egen tofu, det är billigt, gott, nyttigt och ekologiskt.
Jag har kört mest på bönor, och till "burgare" river mycket rotfrukter i. Hur fixar du sojabönorna? Odlas de lokalt eller är de bara ekologiskt odlade och sen hitfraktade som vanligt? Och vad är det som du tycker kostar mer som vegan om du gör billig tofu?
Citat:
Ja för det är ju bara sojabönor som fraktas...
Nej. Men jag försöker äta mat som produceras inom landet. Men visst, jag äter tofu i mison och förbrukar rätt mycket soja.. Men köper inte mycket kött/grönt från utlandet. Frukt köper jag ju dock.
[
Citat:
Jag äter knappt kossa på donken, typ 2x60gr per år. Tjurarna jag äter går i hagar och äter hö på vintrarna och gräs/örter mm på somrarna.
I]Dessutom kräver kossor (ni käkar väl inte fårkött på McDonald's?) också sojabönor, majskorn osv som fraktas världen runt. Förstår du hur mycket sojabönor och majskorn som går åt bara för att du ska få i dig 150 gram hamburgare? För att inte tala om alla e-nummer och dylikt gift.[/i]
Fast jag äter ibland annat på donken, inte stolt
Och alla e nummer är inte dåliga.
Citat:
Ja, jag äter mindre proteiner än dig och skulle gissa på att jag minst är i jämförlig form. Det var inte frågan om hur bra du gymmade.. Snarare hur ekologiskt det är att jobba och äta massa till ingen nytta annat än att se bra ut. Motion kan du få medans du tillför världen något. Därav hyckleriet.. No biggie, man mår bra av att träna om man har ett stillasittande jobb. Men att äta extra för att lyfta stål upp och ner, nej då ser jag hellre pruttande boskap om man ska stirra blint ur ett ekologiskt perspektiv.
Jag gymmar på bra, och då får jag i mig cirka 100 gram protein om dagen i genomsnitt, inte 200 som den där andra snubben krävde.
Citat:
Ja det kanske jag är, men inte inskränkt och blind och tror inte du är rätt person att bedöma graden.
Du är bara korkad.
Citat:
Att det i förhistoriska tider (särskilt före jordbruket) krävde att människan anpassade sig till en köttätarkost för att överleva, det är en sak. Men vi lever inte längre i stenåldern nu. Kanske dags att ta steget in i 2000-talet?
Ja du ser själv här fördelar med att äta kött. Alla vill inte leva som du.Att det i förhistoriska tider (särskilt före jordbruket) krävde att människan anpassade sig till en köttätarkost för att överleva, det är en sak. Men vi lever inte längre i stenåldern nu. Kanske dags att ta steget in i 2000-talet?
Och det är fan lika läskigt med grönsaksodlandet i vissa länder idag som med köttindustrin.
Lite mer etik på alla plan skulle inte skada.