Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Öh... jo, du skrev själv om dina 3 bar laddtryck och frågade om andra motorer tålde det utan att topplockspackningen gick sönder.
Jag har inte glömt något alls, då jag inte påstått att jag listat alla påverkande faktorer specifikt, utan jag har redan skrivit att det är en rad faktorer som påverkar och nämnt några av dem.
Som du ser så har jag angivit att det finns en radda faktorer, i kedjan, små du säger. Att jag inte namngivit alla betyder inte att jag glömt dem eller inte känner till dem alls.
Men det är risk det blir för mycket off topic, då tråden inte handlar specifikt om detta ämne utan om ogenomtänkta tekniska lösningar i bilhistorien
Ok, det som varit turbomaskinernas stora akilleshäl sedan början är den ökade temperaturen.
I början i racinghistorien hade man stora problem, då bränslet höll för låg kvalité, vilket gjorde ofrivilliga detonationer i förbränningsrummen ständigt närvarande.
Vilket i sin tur smälte ventiler, kolvar, ja kort sagt motorhaveri.
Kolvkyningen, med munstycken som sprayar olja under kolvarna är ingen dum idé!
Det spelar ju ingen roll, då en vanlig högkompad racemaskin kräver speciellt bränsle.
En del blandade toluen i bensinen för att undkomma spikningar.
Det jag menar är att om du monterar på en turbo på en maskin som inte är avsedd
för detta får du problem med dels kompressionsförhållandet, vilket kan vara för högt,
dels förbränningsrummets utformning. Det gäller alltså att ha så runda fina ytor
som möjligt, för jag lovar, är det inte så kommer det att spika.
Sen, NATRIUMKYLDA ventiler är en fin idé. Ventilen lever ju ett hårt liv...
Enda ställen för kylning är ju i sätet, och genom styrningen.
Kort sagt, en standard motor kommer inte att hålla länge om du laddar på vad du säger "futtiga"
3 bar. Den ökade temperaturen kommer att få toppackningen att flyga, sprucket motorblock,
sönderspikade förbränningsrum, spruckna kolvar. Ev vevstakar ut genom blocket.