2017-12-27, 23:48
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vilka viktiga parametrar utersluter jag? Jag har väl nämnt betydligt fler påverkande saker än du med ditt påstående om 3 bars laddtryck?

Futtiga 3 bar....? Du talar alltså fortfarande om laddtryck, som om det skulle vara det mest avgörande trycket för en motorns prestanda....?

Förstår du skillnaden mellan laddtryck och förbränningstryck? Det borde du verkligen om du är så motorkunnig som du påstår.

Faktum är att alla bilar jag haft, oavsett turbo eller inte, har i sina bästa stunder haft 1 bars tryck på insugsluften in i motor. Ja det har ju faktiskt i princip alla bilmotorer oavsett storlek etc.

Men det var ju de jag har väntat på att få ut av dig!!
Nej, jag pratar inte om ladd, det är ju en hel kedja saker som skall med.
Förbränningstryck är en viktig del, men du har glömt nåt rätt väsentligt...
Det är ju lustigt att du inte nämner det...

Du verkar tro att det går att hänga på en jättepuffra på vilken motor som helst och bara köra!?
Nej, det går inte... Det håller inte! Varför då? Vad händer? Vad har motorer konstruerade
för turbo som inte sugmotorer har!? Och varför!?
Citera
2017-12-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Men det var ju de jag har väntat på att få ut av dig!!
Nej, jag pratar inte om ladd, det är ju en hel kedja saker som skall med.
Förbränningstryck är en viktig del, men du har glömt nåt rätt väsentligt...
Det är ju lustigt att du inte nämner det...

Du verkar tro att det går att hänga på en jättepuffra på vilken motor som helst och bara köra!?
Nej, det går inte... Det håller inte! Varför då? Vad händer? Vad har motorer konstruerade
för turbo som inte sugmotorer har!? Och varför!?

Öh... jo, du skrev själv om dina 3 bar laddtryck och frågade om andra motorer tålde det utan att topplockspackningen gick sönder.

Jag har inte glömt något alls, då jag inte påstått att jag listat alla påverkande faktorer specifikt, utan jag har redan skrivit att det är en rad faktorer som påverkar och nämnt några av dem.

Citat:
Och nu är det så lurigt att laddtrycket oftast inte säger så jäkla mycket hur högt förbränningstrycket är i en motor. Vilket betyder att det beroende på en rad faktorer kan vara högre förbränningstryck i en motor med ynka 0,9 bar laddtryck, än en annan motor med hiskeliga 3 bar laddtryck.
Faktorer som är starkt påverkande är bl a geometriskt kompressionsförhållande, tändpunkt, motorns gasväxling etc.

Som du ser så har jag angivit att det finns en radda faktorer, i kedjan, små du säger. Att jag inte namngivit alla betyder inte att jag glömt dem eller inte känner till dem alls.

Men det är risk det blir för mycket off topic, då tråden inte handlar specifikt om detta ämne utan om ogenomtänkta tekniska lösningar i bilhistorien
Citera
2017-12-28, 01:09
Medlem
Lucas fungerar väl ungefär lika uselt som alla andra elsystem från den tiden ofta väldigt o-underhållna(traktorer).

9/10 pajar säkert för att man ska kabla igång dem och sätter minus på jorden och vips flyger generatorn eller andra delar av elsystemet.

Sen var ju alla 6v elsystem ytterst klena och fungerade knappt en bra dag än mindre en dålig. Likströmsgeneratorer laddar ytterst dåligt också oavsett märke då det i princip är en stor dynamo.

Nåväl nu till trådens ämne och där kan vi lägga in Saabs nivåplugg för oljan på 9 5 orna där satt en fet balk för så gick inte att kolla.

Så på många Saabverkstäder kollades inte oljan pga att då var man tvungen att tappa ut all olja och mäta så istället kollade man efter läckage (inte alltid så effektivt) och vips så pajade lådorna.

Volvoverkstäder gör samma med haldexarna också dvs kollar ej nivån bara läckage. Då ryker lilla lamellen om jag fattat rätt och vips har man en 2wd med awd på bakluckan
Citera
2017-12-28, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tack.
Då vet vi alla vad som är Lucassystemets svaghet.

Vi lägger det till.
Folk kan göra fel om de inte vet att plus är jord.
Felaktig design.

Lucassystemet måste vara riktigt hemskt, så hemskt att det inte ens kan motiveras.
Inte en enda faktauppgift har inkommit.
Inte en enda självupplevd incident.

Jodå, jag är gammal nog för att ha haft den äran att meka med Lucas.
På Lucas tid var det manuella knappar o omkopplare. I dessa sitter det bläck som överför strömmen hit eller dit. Dessa måste ha rätt hårdhet för att fjädra och hålla trycket mot det andra bläcket, eller hålla ihop mot en säkring, det ska också tåla korrosion och ha bra elektriska egenskaper.
Även det som bläcken sitter i, då bakelit, senare plast, måste hålla bra.

Det var där Lucas misslyckades, och kvalitén på materialet som det mesta annat från England var under all kritik. Systemen var underdimensionerade, det blev varmgång i brytare o kontakter, bläcken tappade sin härdning med dålig kontakt som följd.

Tyskarna, och även Fransmännen var betydligt bättre, men Top on the line var Japanerna, förstklassiga utprovade material med toleranser på noll, inte + - lite hit eller dit, utan exakt lika, allt insmort med kontaktfett, hela jävla bilen kunde rosta bort, men det elektriska funkade.

Så "Lukas, mörkrets uppfinnare" är ingen skröna, det är dagens sanning.

Att man hade plusjordat saknar betydelse.
Senast redigerad av 163cm 2017-12-28 kl. 01:41.
Citera
2017-12-28, 01:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Jodå, jag är gammal nog för att ha haft den äran att meka med Lucas.
På Lucas tid var det manuella knappar o omkopplare. I dessa sitter det bläck som överför strömmen hit eller dit.

Höll på att ramla av stolen när jag läste om bläck i omkopplarna.
Förstod sen att det var bleck som åsyftades. Kunde hänt en olycka här.
Citera
2017-12-28, 02:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag kan vara ute och snedsegla, men var inte den bespottade PRV-sexan grundmotor till Renaults F1-motor någon gång sent -80 tidigt -90?

Du kan ha rätt men de kör även idag med en 90 graders V6 med turbo:
https://www.renaultsport.com/-formula-1-car-.html

Om den baserats på PRV-motorn vet jag inte.

https://www.renaultsport.com/-Formule-1-330-.html

Framgångsrik med 12 konstruktörstitlar och 11 förartitlar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Renault_F1_(motortillverkare)
Citera
2017-12-28, 04:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Fast tydligen var det bara en del av problemet, av någon anledning nämndrs inga ytterligare skäl.
Tycker det är tråkigt att du väljer att tjafsa istället för att diskutera det som skrivs, fler skäl än dålig design och dålig kvalité står med i tråden.

Citat:
Att kvaliten är sämre, är inget jag har noterat under mina år med engelska bilar.
Vad en person "noterat" säger inte särskilt mycket, egentligen säger det ingenting alls i det här ämnet, man behöver ett underlag på iallafall minst 1000 personer för att kunna se ett mönster.

Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Lucas fungerar väl ungefär lika uselt som alla andra elsystem från den tiden ofta väldigt o-underhållna(traktorer).

9/10 pajar säkert för att man ska kabla igång dem och sätter minus på jorden och vips flyger generatorn eller andra delar av elsystemet.

Sen var ju alla 6v elsystem ytterst klena och fungerade knappt en bra dag än mindre en dålig. Likströmsgeneratorer laddar ytterst dåligt också oavsett märke då det i princip är en stor dynamo.
Lucas hade en affärsmodell som idag skulle rendera i böter i mångmiljardklassen ett par gånger om sen använde lucas lite udda lösningar men som ofta med sånt här så verkar det handla om många småfel och småmissar som enskilt inte är ett större problem men tillsammans leder till större problem.
Citera
2017-12-28, 10:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tycker det är tråkigt att du väljer att tjafsa istället för att diskutera det som skrivs, fler skäl än dålig design och dålig kvalité står med i tråden.

Vad en person "noterat" säger inte särskilt mycket, egentligen säger det ingenting alls i det här ämnet, man behöver ett underlag på iallafall minst 1000 personer för att kunna se ett mönster.
Ja, någon tyckte att man kunde göra fel om man inte visste att plus var jord.
Och en tonåring fick inte bukt med en traktor.
Det har inte blivit mycket till diskutionsunderlag.

I ett så smalt ämne som Lucas elsystem kommer du aldrig att hitta 1000 personer som har någon erfarenhet av det, varför argumentet blir löjligt.

I så fall kan, du som moderator, ge dig på, i princip, varenda inlägg i den här tråden eftersom det krävs 1000 åsikter för att få yttra sig.

Kul att du är konsekvent.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2017-12-28 kl. 10:49.
Citera
2017-12-28, 10:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ja, någon tyckte att man kunde göra fel om man inte visste att plus var jord.
Och en tonåring fick inte bukt med en traktor.
Det har inte blivit mycket till diskutionsunderlag.
Du väljer med andra ord att medvetet ignorera vad som skrivits, det är dålig stil för flera problem som finns med lucas har tagits upp i tråden men du väljer att tjafsa om oväsentligheter istället för att diskutera sakfrågan.

Citat:
I ett så smalt ämne som Lucas elsystem kommer du aldrig att hitta 1000 personer som har någon erfarenhet av det, varför argumentet blir löjligt.
Snarare du som är löjlig för lucas hade en gång i tiden i det närmaste monopol i england så att det skulle saknas kunskap är nåt påhitt från dig.

Citat:
I så fall kan, du som moderator, ge dig på, i princip, varenda inlägg i den här tråden eftersom det krävs 1000 för att få yttra sig.
Huruvida jag är moderator eller inte saknar relevans i sakfrågan och det framstår som du väljer att misstolka vad jag skrivit eller är du så trångsynt att du tror att din erfarenhet kan appliceras på alla fordon med elsystem från lucas?
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-12-28 kl. 10:56.
Citera
2017-12-28, 11:28
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Öh... jo, du skrev själv om dina 3 bar laddtryck och frågade om andra motorer tålde det utan att topplockspackningen gick sönder.

Jag har inte glömt något alls, då jag inte påstått att jag listat alla påverkande faktorer specifikt, utan jag har redan skrivit att det är en rad faktorer som påverkar och nämnt några av dem.

Som du ser så har jag angivit att det finns en radda faktorer, i kedjan, små du säger. Att jag inte namngivit alla betyder inte att jag glömt dem eller inte känner till dem alls.

Men det är risk det blir för mycket off topic, då tråden inte handlar specifikt om detta ämne utan om ogenomtänkta tekniska lösningar i bilhistorien

Ok, det som varit turbomaskinernas stora akilleshäl sedan början är den ökade temperaturen.
I början i racinghistorien hade man stora problem, då bränslet höll för låg kvalité, vilket gjorde ofrivilliga detonationer i förbränningsrummen ständigt närvarande.
Vilket i sin tur smälte ventiler, kolvar, ja kort sagt motorhaveri.
Kolvkyningen, med munstycken som sprayar olja under kolvarna är ingen dum idé!

Det spelar ju ingen roll, då en vanlig högkompad racemaskin kräver speciellt bränsle.
En del blandade toluen i bensinen för att undkomma spikningar.

Det jag menar är att om du monterar på en turbo på en maskin som inte är avsedd
för detta får du problem med dels kompressionsförhållandet, vilket kan vara för högt,
dels förbränningsrummets utformning. Det gäller alltså att ha så runda fina ytor
som möjligt, för jag lovar, är det inte så kommer det att spika.
Sen, NATRIUMKYLDA ventiler är en fin idé. Ventilen lever ju ett hårt liv...
Enda ställen för kylning är ju i sätet, och genom styrningen.

Kort sagt, en standard motor kommer inte att hålla länge om du laddar på vad du säger "futtiga"
3 bar. Den ökade temperaturen kommer att få toppackningen att flyga, sprucket motorblock,
sönderspikade förbränningsrum, spruckna kolvar. Ev vevstakar ut genom blocket.
Senast redigerad av CompressorVane 2017-12-28 kl. 11:30.
Citera
2017-12-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Ok, det som varit turbomaskinernas stora akilleshäl sedan början är den ökade temperaturen.
I början i racinghistorien hade man stora problem, då bränslet höll för låg kvalité, vilket gjorde ofrivilliga detonationer i förbränningsrummen ständigt närvarande.
Vilket i sin tur smälte ventiler, kolvar, ja kort sagt motorhaveri.
Kolvkyningen, med munstycken som sprayar olja under kolvarna är ingen dum idé!

Det spelar ju ingen roll, då en vanlig högkompad racemaskin kräver speciellt bränsle.
En del blandade toluen i bensinen för att undkomma spikningar.

Det jag menar är att om du monterar på en turbo på en maskin som inte är avsedd
för detta får du problem med dels kompressionsförhållandet, vilket kan vara för högt,
dels förbränningsrummets utformning. Det gäller alltså att ha så runda fina ytor
som möjligt, för jag lovar, är det inte så kommer det att spika.
Sen, NATRIUMKYLDA ventiler är en fin idé. Ventilen lever ju ett hårt liv...
Enda ställen för kylning är ju i sätet, och genom styrningen.

Kort sagt, en standard motor kommer inte att hålla länge om du laddar på vad du säger "futtiga"
3 bar. Den ökade temperaturen kommer att få toppackningen att flyga, sprucket motorblock,
sönderspikade förbränningsrum, spruckna kolvar. Ev vevstakar ut genom blocket.

Inget större fel i det du skriver, men du verkar försöka slå in öppna dörrar, för jag har aldrig påstått att man kan eller ska ladda 3 bar laddtryck utan problem i en standardmotor som inte ens är avsedd för överladdning.

Jag har inte ens sagt att 3 bar laddtryck i sig är fjuttigt, som laddtryck alltså.

Bränslets spikningsresistens är viktig ja, men det finns många tävlingsklasser med överladdning där man kör helt vanliga standardbränslen, så t ex VP Fuels är inte en absolut nödvändighet för att plocka ut höga effekter, men det underlättar såklart och ger möjlighet till ännu högre effekter.
Citera
2017-12-28, 13:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
[...]

Nåväl nu till trådens ämne och där kan vi lägga in Saabs nivåplugg för oljan på 9 5 orna där satt en fet balk för så gick inte att kolla.

Så på många Saabverkstäder kollades inte oljan pga att då var man tvungen att tappa ut all olja och mäta så istället kollade man efter läckage (inte alltid så effektivt) och vips så pajade lådorna.

Volvoverkstäder gör samma med haldexarna också dvs kollar ej nivån bara läckage. Då ryker lilla lamellen om jag fattat rätt och vips har man en 2wd med awd på bakluckan
Menar du på de gamla 95 (produktionsår 1959-1978) eller den som kom 1997 som brukar skrivas 9-5 eller den sista generationen 9-5 från 2009?

Att det gäller nivåplugg på växellådan kan man läsa mellan raderna i andra stycket. På första generationens 9-5 med automatlåda kollar man nivån hur lätt som helst med nivåsticka. Jag har aldrig haft någon sådan med manuell låda men på beskrivningen i Haynes syns ingen balk i vägen utan en plugg med hyfsad åtkomlighet både uppifrån och nerifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du väljer med andra ord att medvetet ignorera vad som skrivits, det är dålig stil för flera problem som finns med lucas har tagits upp i tråden men du väljer att tjafsa om oväsentligheter istället för att diskutera sakfrågan.

Snarare du som är löjlig för lucas hade en gång i tiden i det närmaste monopol i england så att det skulle saknas kunskap är nåt påhitt från dig.

[...]
Jag tycker Herr.Dittlings påpekanden om bristen på konkreta fel är relevanta och att det faktiskt varit en hel del klagande som varit alldeles för ytliga och utan förklaringar på vad som verkligen var så dåligt med Lucas.

Sedan gällde inte bristen på erfarenhet av Lucas-system globalt utan snarare för skribenter i denna tråd vilket nog gör urvalet något mindre. Nu kom i alla fall 163cm med en del konkreta beskrivningar av problemen vilket är mer givande än allmän klagosång. Allra mest givande hade ju varit statistik över elproblem hos bilar med Lucas jämfört med Bosch elsystem i jämnåriga bilar.

Oavsett om det är välgrundat eller ej så har i alla fall blotta ryktet om kvalitetsproblemen givit upphov till en liten marknad av skämtartiklar på Lucas bekostnad, vad sägs om ett emblem med logotypen och texten "Lucas prince of darkness": http://www.triple-c.com/Products/LUCAS_PRINCE_OF_DARKNESS_GRILLE_BADGE/BGE_LUCAS3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in