2017-12-26, 22:44
Medlem
pillenottens avatar
Rover 75, förutom deras konstiga värme/kylmatrix som verkar ha orsakat många blockpackningars hädangång - så var deras huvöppning en annan mindre begåvad lösning
Inget om SAAB´s tändningslås denna vecka?
Citera
2017-12-27, 07:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Då summerar vi veckans påhopp på Lucas.

En tyckte att det kunde bli fel om man inte visste att plus var jord.
Nästa var "färdig med eländet".

Det framkommer graverande bevis mot Lucassystemets påstådda oduglighet, som ni alla kan notera.
Dålig design och dålig kvalité är en del av problemet.
Citera
2017-12-27, 11:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dålig design och dålig kvalité är en del av problemet.
Då kan vi, äntligen, notera ett första argument mot den eviga repliken "Lucas, som uppfann mörkret, som diverse papegojor gärna upprepar, helst ska de aldrig ens ha jobbat med det.

Dålig design, på ett elsystem ???
Dålig kvalitet.
Fast tydligen var det bara en del av problemet, av någon anledning nämndrs inga ytterligare skäl.

Att kvaliten är sämre, är inget jag har noterat under mina år med engelska bilar.
Citera
2017-12-27, 14:26
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Volvo B28 eller PRV som den hette, var en enda stor klump helvete.
Fodersättning, brustna papperspackningar, skrammel i topparna... Usch!!

Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Men funkade bra när peugeot ensam fortsatte med utvecklingen av prv6an .

När jag diskuterat B28 med gamla volvorävar som var med under utvecklingstiden, så
var det största problemet att kunderna och i vissa fall även verkstäderna, behandlade
motorn som om den vore en gjutjärnsklump från Skövde. Visst fanns där problem (cylinderfoder), men
dessa fixades till i B280, fast då var ryktet redan cementerat.
Sedan var ju PRV6:an i ärlighetens namn, inte något under i effekt kontra förbrukning och väcker väl inga direkta lustar. Fun fact: Motorn projekterades ursprungligen som en V8, men oljekrisen gjorde att man sågade bort två cylindrar, härav den för V6r, udda 90-gradersvinkeln.
Citera
2017-12-27, 15:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Efter att Volvo flyttade baljan från sidorna (vertikalt stående däck) till horisontal balja så rostar inte Volvo, i varje fall inte i baljan. Du tänker på 244 från -76...

Ja, eller i mitt fall en 145:a. Fick bilen som var en gul taxi. Fick köpa en MIG-svets och lära mig svetsa. På den tiden fanns firmor som sålde plåtdelar. Baljan fanns med i sortimentet.
Citera
2017-12-27, 16:36
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Då kan vi, äntligen, notera ett första argument mot den eviga repliken "Lucas, som uppfann mörkret, som diverse papegojor gärna upprepar, helst ska de aldrig ens ha jobbat med det.

Dålig design, på ett elsystem ???
Dålig kvalitet.
Fast tydligen var det bara en del av problemet, av någon anledning nämndrs inga ytterligare skäl.

Att kvaliten är sämre, är inget jag har noterat under mina år med engelska bilar.

Jag själv jobbar med bilar som är bra från början, till skillnad från dig som verkar
gilla att hålla på med sopor.... Pröva få ur över 600whp ur dina gamla
engelska baguetter!? Håller original drivlina!? Håller original topppackning för nästan
3 bar ladd med original bultar!?
Nu lär du väl slänga ur dig -Varför ska jag göra det!?
Nej precis... Det går inte med engelska gamla sopor.

När det luktar bränt hos mig är för att det spinner loss i 200km/h.
Hos dig luktar det bränt för att du precis försökte slå på lyset...
Citera
2017-12-27, 17:01
Medlem
Citat:
Jag själv jobbar med bilar som är bra från början, till skillnad från dig som verkar
engelska baguetter!? Håller original drivlina!? Håller original topppackning för nästan

Du är skapligt raljerande, och har inte helt rätt i dina, märk väl, sannolikt i första hand subjektiva åsikter..

Lucas elsystem har helt riktigt haft en del egenheter, samt att den engelska bilindustrins upp och nedgångar även de satte sina spår i kvalitetsnivå under vissa perioder. Men samtidigt är det ofta oerhört överdrivet om Lucas brister som elsystem, då folk oftast bara sprider vidare och brer på skrönor de fått höra, utan att själva ha några direkta erfarenheter vare sig bilar eller Lucas.

Skulle det vara imponerande att din motors toppackning tål hela 3 bar....? Det är helt normalt att topplockspackningar, oavsett bil/motor, tål ca 70-100 bar....
Citera
2017-12-27, 17:08
Medlem
Jofs avatar
Antennstyrning av viktiga funktioner.

Jag är utan bil nu. Bärgad till verkstad. Ska stå där till någon börjar jobba 2018. Inget fel på bilen eg., men får inte kontakt med nyckeln!
Och ingenstans att stoppa in nyckeln. En KIA Ceed. Batteridriven?
Ringer KIA verkstan som undrar! om det finns något gömt uttag i handskfacket för en nyckel. Vet inte. Finns inte.

Så bygger man en bil utan som inte kan startas med nyckel - på normalt sätt. (Kollat med reserven, gick inte med den heller, inget batteri som är tomt).

Dörrarna ska också låsas upp via radiovågor, men kan gudskelov öppnas "manuellt" normalt med nyckeln.
Många fel på bilen p gr a att antennerna på olika ställen inte funkar som dom ska (böjda?).

Nu kan vem som helst kopiera radiovågorna också med en dator, så man kan använda datorn som nyckel och sno bilen.

Va, fan. Längtar tillbaka till tiden då man man kunde veva igång bilen.
Senast redigerad av Jof 2017-12-27 kl. 17:30.
Citera
2017-12-27, 17:23
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du är skapligt raljerande, och har inte helt rätt i dina, märk väl, sannolikt i första hand subjektiva åsikter..

Lucas elsystem har helt riktigt haft en del egenheter, samt att den engelska bilindustrins upp och nedgångar även de satte sina spår i kvalitetsnivå under vissa perioder. Men samtidigt är det ofta oerhört överdrivet om Lucas brister som elsystem, då folk oftast bara sprider vidare och brer på skrönor de fått höra, utan att själva ha några direkta erfarenheter vare sig bilar eller Lucas.

Skulle det vara imponerande att din motors toppackning tål hela 3 bar....? Det är helt normalt att topplockspackningar, oavsett bil/motor, tål ca 70-100 bar....

Jag säger det med egen erfarenhet... Tyvärr.
Jasså du... En del konstruktioner har längre mellan bultar, vilket gör att det blir
brott. Tex porsches rad fyror. En del har väldigt tätt mellan cylindrarna då de är lite i min smak överborrade.
Där blir det brott. Så dina teser om 70-100 bar är lite way off... Så att säga... Det beror på...
Du pratar inte med nåt "skrivbordsproffs" här om du trodde det.
Citera
2017-12-27, 17:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Tack.
Då vet vi alla vad som är Lucassystemets svaghet.

Vi lägger det till.
Folk kan göra fel om de inte vet att plus är jord.
Felaktig design.

Lucassystemet måste vara riktigt hemskt, så hemskt att det inte ens kan motiveras.
Inte en enda faktauppgift har inkommit.
Inte en enda självupplevd incident.
Citera
2017-12-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Mitt förslag är från Volkswagen 1303: Konstant platt reservhjul eftersom luften som drev vindrutespolningen togs från däcket. Synnerligen märklig och ointelligent tekniskt lösning.
Tyskarna är annars kända för sin ingenjörskonst. I fallet med reservhjulet och drivningen av vindrutespolningen måste ingenjören druckit för mycket Oettinger (tyskt öl).
Kan du komma på en ännu mera ogenomtänkt teknisk lösning i hela bilhistorien?

Vindrutespolningen kunde också resultera i vatten i reservhjulet. Köpt en 1500S med
obalans i ett framhjul. Sen finns massor med exempel på högfärdig ingenjörskonst på tyskbilar
som det envisas med in absurbdum.
Citera
2017-12-27, 18:07
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Tack.
Då vet vi alla vad som är Lucassystemets svaghet.

Vi lägger det till.
Folk kan göra fel om de inte vet att plus är jord.
Felaktig design.

Lucassystemet måste vara riktigt hemskt, så hemskt att det inte ens kan motiveras.
Inte en enda faktauppgift har inkommit.
Inte en enda självupplevd incident.

Nej varför ska man ha moppelyse på bilen för!? Om det ens går att få lyse!?
Lyse som ökar med varvtalet eller som lägger av när man minst anar det!?
Vilken meck du verkar vara... Du har hållit på med det sämsta även sämre än
italienska grejer.... Och är helt oförstående... SUCK!!
Gå sönder utan att man använder grejerna... Tur att lucas försvann.
Senast redigerad av CompressorVane 2017-12-27 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in