Citat:
Ursprungligen postat av
CompressorVane
Jag säger det med egen erfarenhet... Tyvärr.
Jasså du... En del konstruktioner har längre mellan bultar, vilket gör att det blir
brott. Tex porsches rad fyror. En del har väldigt tätt mellan cylindrarna då de är lite i min smak överborrade.
Där blir det brott. Så dina teser om 70-100 bar är lite way off... Så att säga... Det beror på...
Du pratar inte med nåt "skrivbordsproffs" här om du trodde det.
Jadu.....
Det spelar ingen roll vilken hyfsat modern motor vi kikar på från de senaste ca 50-60 åren, eller mer, så klarar toppackningen ca 70-100 bar utan problem, och du skryter om att din topplockspackning minsann klarar överbrutala 3 bar..... ja jävlar....
Bäst jag leder dig rätt, för du greppade alltså inte min lilla fint, vilket antyder en del om hur djupt ditt motorkunnande är....
Du pratar om laddtryck, 3 bar, det är en piss i havet när förbränningstrycket i cylindrarna ligger på ca 70-100 bar i vilken vanlig standardmotorn som helst, oavsett turbo eller inte.
Och nu är det så lurigt att laddtrycket oftast inte säger så jäkla mycket hur högt förbränningstrycket är i en motor. Vilket betyder att det beroende på en rad faktorer kan vara högre förbränningstryck i en motor med ynka 0,9 bar laddtryck, än en annan motor med hiskeliga 3 bar laddtryck.
Faktorer som är starkt påverkande är bl a geometriskt kompressionsförhållande, tändpunkt, motorns gasväxling etc.
Detta var mest en liten klurig smalbensspark från mig, mest med glimten i ögat, och har inte för avsikt att förnedra dig helt.
Men det är lite smålustigt att det så fort det pratas bilar, flockas folk som minsann har starka åsikter om franska bilar, jänkebilar, engelska bilar etc etc etc.... och oftast är det tydligt att de egentligen inte har så bra koll, utan det är till stor del subjektiva åsikter, okunskap missförstånd etc.
Märk väl att engelsmännen hållit på med motorsport sen stenåldern nästan, så de vet nog fan hur en slipsten ska dras i det avseendet. De har ett enormt kunnande och det finns många motorer även bland deras standardbilar som tål en hel del trimmande. Samma sak med fransmännen, de är jäkligt duktiga de med.
Att sen bilarna från olika ”kulturer” ändå kan ha sina egenheter, fördelar och nackdelar, är som det är, och har en hel del med annat än endast teknikernas kunnande att göra. Lucas elsystem var inte enbart just Lucas ansvar, utan biltillverkarna snålade en hel del på vissa komponenter som i förlängningen kan ha bidragit till dåligt rykte för Lucas.
Alla bilars elsystem, och alla elsystem oavsett ursprung, kan krångla på en massa sätt.
Ser man till hur helvetes många MF-traktorer som faktiskt puttrar på år ut och år in med harvar och annat bös, så kanske det antal som verkligen krånglar inte är så graverande...? Till detta med MF så har vi ju det trista faktumet att bönder väldigt ofta är bilelfirmornas bästa kunder. För det är inte alls ovanligt att många av den råkar parlera en traktor eller annat farmaråkdon vid nån buske på nån åker på hösten, och glömmer bort den till våren, och sen blir mäkta förvånad och irriterad över att den där traktorn etc som stått under snö, regn o elände i ett halvår eller mer, är tjurig att starta och uppför sig lynnig....
Bönder är tyvärr allt för ofta oerhört dåliga på att sköta om den dyra och viktiga utrustning oxh maskinpark de har. De som sett en bonde som försökt reparera en plog eller nåt med svestsen, vet kanske vad jag talar om. Det är ofta svets på svets på svets så det ser ut som en grotesk svart spettekaka (för de som vet vad det är) men spricker isär efter nån dag i kontakt med myllan.....
Jodå, jag kan raljera en smula jag med, å andra sidan byggde jag min första motor på 70talet, vad pysslade herrn själv med på den tiden? Måhända ryggsim på en något förhöjd position mellan din fars knän..., typ...?