2017-12-27, 18:59
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tack.
Då vet vi alla vad som är Lucassystemets svaghet.

Vi lägger det till.
Folk kan göra fel om de inte vet att plus är jord.
Felaktig design.

Lucassystemet måste vara riktigt hemskt, så hemskt att det inte ens kan motiveras.
Inte en enda faktauppgift har inkommit.
Inte en enda självupplevd incident.

MF 135. Tre olika och ingen av dem funkade något annat än startmotorn och generatorn på. Så var det i 10 år och trots vissa försök hittade ingen felet. I dagens läge skulle jag kunna felsöka enkelt men då var jag en 14-åring som gillade att köra traktor. 30 år och en elutbildning senare vet jag att Lucas är skit. Det räcker för mig. Frågan är om det var korrosion, glapp eller något annat som släckte dem.
Citera
2017-12-27, 19:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
MF 135. Tre olika och ingen av dem funkade något annat än startmotorn och generatorn på. Så var det i 10 år och trots vissa försök hittade ingen felet. I dagens läge skulle jag kunna felsöka enkelt men då var jag en 14-åring som gillade att köra traktor. 30 år och en elutbildning senare vet jag att Lucas är skit. Det räcker för mig. Frågan är om det var korrosion, glapp eller något annat som släckte dem.
Jakten på Lucas fortsätter.

Nu börjar det ta sig.

En fjortonåring gick bet på felsökning, det hade nog de flesta fjortonåringar gjort.
Detta resulterade i att, ingen idag, kan veta vad som var fel.
Korrosion, glapp t.ex.

Efter att fjortonåringen växt upp, skaffat en elutbildning, så vet denne att Lucas är skit, baserat på olösta fel i tidiga tonåren.

Klent skäl, kan jag tycka, men äntligen något självupplevt.

Det här var klart bäst hittills i försöken att misskreditera Lucas.
Citera
2017-12-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Jag säger det med egen erfarenhet... Tyvärr.
Jasså du... En del konstruktioner har längre mellan bultar, vilket gör att det blir
brott. Tex porsches rad fyror. En del har väldigt tätt mellan cylindrarna då de är lite i min smak överborrade.
Där blir det brott. Så dina teser om 70-100 bar är lite way off... Så att säga... Det beror på...
Du pratar inte med nåt "skrivbordsproffs" här om du trodde det.

Jadu.....

Det spelar ingen roll vilken hyfsat modern motor vi kikar på från de senaste ca 50-60 åren, eller mer, så klarar toppackningen ca 70-100 bar utan problem, och du skryter om att din topplockspackning minsann klarar överbrutala 3 bar..... ja jävlar....

Bäst jag leder dig rätt, för du greppade alltså inte min lilla fint, vilket antyder en del om hur djupt ditt motorkunnande är....

Du pratar om laddtryck, 3 bar, det är en piss i havet när förbränningstrycket i cylindrarna ligger på ca 70-100 bar i vilken vanlig standardmotorn som helst, oavsett turbo eller inte.

Och nu är det så lurigt att laddtrycket oftast inte säger så jäkla mycket hur högt förbränningstrycket är i en motor. Vilket betyder att det beroende på en rad faktorer kan vara högre förbränningstryck i en motor med ynka 0,9 bar laddtryck, än en annan motor med hiskeliga 3 bar laddtryck.
Faktorer som är starkt påverkande är bl a geometriskt kompressionsförhållande, tändpunkt, motorns gasväxling etc.

Detta var mest en liten klurig smalbensspark från mig, mest med glimten i ögat, och har inte för avsikt att förnedra dig helt.

Men det är lite smålustigt att det så fort det pratas bilar, flockas folk som minsann har starka åsikter om franska bilar, jänkebilar, engelska bilar etc etc etc.... och oftast är det tydligt att de egentligen inte har så bra koll, utan det är till stor del subjektiva åsikter, okunskap missförstånd etc.

Märk väl att engelsmännen hållit på med motorsport sen stenåldern nästan, så de vet nog fan hur en slipsten ska dras i det avseendet. De har ett enormt kunnande och det finns många motorer även bland deras standardbilar som tål en hel del trimmande. Samma sak med fransmännen, de är jäkligt duktiga de med.

Att sen bilarna från olika ”kulturer” ändå kan ha sina egenheter, fördelar och nackdelar, är som det är, och har en hel del med annat än endast teknikernas kunnande att göra. Lucas elsystem var inte enbart just Lucas ansvar, utan biltillverkarna snålade en hel del på vissa komponenter som i förlängningen kan ha bidragit till dåligt rykte för Lucas.

Alla bilars elsystem, och alla elsystem oavsett ursprung, kan krångla på en massa sätt.
Ser man till hur helvetes många MF-traktorer som faktiskt puttrar på år ut och år in med harvar och annat bös, så kanske det antal som verkligen krånglar inte är så graverande...? Till detta med MF så har vi ju det trista faktumet att bönder väldigt ofta är bilelfirmornas bästa kunder. För det är inte alls ovanligt att många av den råkar parlera en traktor eller annat farmaråkdon vid nån buske på nån åker på hösten, och glömmer bort den till våren, och sen blir mäkta förvånad och irriterad över att den där traktorn etc som stått under snö, regn o elände i ett halvår eller mer, är tjurig att starta och uppför sig lynnig....

Bönder är tyvärr allt för ofta oerhört dåliga på att sköta om den dyra och viktiga utrustning oxh maskinpark de har. De som sett en bonde som försökt reparera en plog eller nåt med svestsen, vet kanske vad jag talar om. Det är ofta svets på svets på svets så det ser ut som en grotesk svart spettekaka (för de som vet vad det är) men spricker isär efter nån dag i kontakt med myllan.....

Jodå, jag kan raljera en smula jag med, å andra sidan byggde jag min första motor på 70talet, vad pysslade herrn själv med på den tiden? Måhända ryggsim på en något förhöjd position mellan din fars knän..., typ...?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-12-27 kl. 19:35.
Citera
2017-12-27, 19:26
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jakten på Lucas fortsätter.

Nu börjar det ta sig.

En fjortonåring gick bet på felsökning, det hade nog de flesta fjortonåringar gjort.
Detta resulterade i att, ingen idag, kan veta vad som var fel.
Korrosion, glapp t.ex.

Efter att fjortonåringen växt upp, skaffat en elutbildning, så vet denne att Lucas är skit, baserat på olösta fel i tidiga tonåren.

Klent skäl, kan jag tycka, men äntligen något självupplevt.

Det här var klart bäst hittills i försöken att misskreditera Lucas.

Helt nollad på el var jag inte. Visste grunderna med volt och ampere och hade vet att hantera en multimeter. Det var redan lappat och lagar så mycket att de som försökt bringa ljus i saken fortsättningsvis möttes av ett kompakt mörker. Liksom, vad kan gå fel? Matning till säkringsbox, två framlampor och två baklampor. En hade faktiskt (ej fungerande) blinkers också!
Citera
2017-12-27, 19:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jadu.....

Det spelar ingen roll vilken hyfsat modern motor vi kikar på från de senaste ca 50-60 åren, eller mer, så klarar toppackningen ca 70-100 bar utan problem, och du skryter om att din topplockspackning minsann klarar överbrutala 3 bar..... ja jävlar....

Bäst jag leder dig rätt, för du greppade alltså inte min lilla fint, vilket antyder en del om hur djupt ditt motorkunnande är....

Du pratar om laddtryck, 3 bar, det är en piss i havet när förbränningstrycket i cylindrarna ligger på ca 70-100 bar i vilken vanlig standardmotorn som helst, oavsett turbo eller inte.

Och nu är det så lurigt att laddtrycket oftast inte säger så jäkla mycket hur högt förbränningstrycket är i en motor. Vilket betyder att det beroende på en rad faktorer kan vara högre förbränningstryck i en motor med ynka 0,9 bar laddtryck, än en annan motor med hiskeliga 3 bar laddtryck.
Faktorer som är starkt påverkande är bl a geometriskt kompressionsförhållande, tändpunkt, motorns gasväxling etc.

Detta var mest en liten klurig smalbensspark från mig, mest med glimten i ögat, och har inte för avsikt att förnedra dig helt.

Men det är lite smålustigt att det så fort det pratas bilar, flockas folk som minsann har starka åsikter om franska bilar, jänkebilar, engelska bilar etc etc etc.... och oftast är det tydligt att de egentligen inte har så bra koll, utan det är till stor del subjektiva åsikter, okunskap missförstånd etc.

Märk väl att engelsmännen hållit på med motorsport sen stenåldern nästan, så de vet nog fan hur en slipsten ska dras i det avseendet. De har ett enormt kunnande och det finns många motorer även bland deras standardbilar som tål en del trimmande. Samma sak med fransmännen, de är jäkligt duktiga de med.

Att sen bilarna från olika ”kulturer” ändå kan ha sina egenheter, fördelar och nackdelar, är som det är, och har en hel del med annat än endast teknikernas kunnande att göra.
Jag kan vara ute och snedsegla, men var inte den bespottade PRV-sexan grundmotor till Renaults F1-motor någon gång sent -80 tidigt -90?
Citera
2017-12-27, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag kan vara ute och snedsegla, men var inte den bespottade PRV-sexan grundmotor till Renaults F1-motor någon gång sent -80 tidigt -90?

Osäker på det, ver inte. Men jag vet att den PRV-spisen har ett ganska så oförtjänt dåligt rykte. Ja, det kunde knasa på de tidigare versionerna, men vad jag vet så fick de bra ordning på den sen. Vill minnas att den kördes en del i viss racing. Det var väl en svensk stolle som körde rallycross, med automatlåda, med en sådan puffra, har jag för mig. Handikappad eller nåt och därav valet på drivlina.

Det byggdes dessutom några få Volvo 343 (kallades väl 363) med denna PRV-sexa originalmonterad
Citera
2017-12-27, 20:39
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Jadu.....

Märk väl att engelsmännen hållit på med motorsport sen stenåldern nästan, så de vet nog fan hur en slipsten ska dras i det avseendet. De har ett enormt kunnande och det finns många motorer även bland deras standardbilar som tål en hel del trimmande. Samma sak med fransmännen, de är jäkligt duktiga de med.

Att sen bilarna från olika ”kulturer” ändå kan ha sina egenheter, fördelar och nackdelar, är som det är, och har en hel del med annat än endast teknikernas kunnande att göra. Lucas elsystem var inte enbart just Lucas ansvar, utan biltillverkarna snålade en hel del på vissa komponenter som i förlängningen kan ha bidragit till dåligt rykte för Lucas.

Alla bilars elsystem, och alla elsystem oavsett ursprung, kan krångla på en massa sätt.
Ser man till hur helvetes många MF-traktorer som faktiskt puttrar på år ut och år in med harvar och annat bös, så kanske det antal som verkligen krånglar inte är så graverande...? Till detta med MF så har vi ju det trista faktumet att bönder väldigt ofta är bilelfirmornas bästa kunder. För det är inte alls ovanligt att många av den råkar parlera en traktor eller annat farmaråkdon vid nån buske på nån åker på hösten, och glömmer bort den till våren, och sen blir mäkta förvånad och irriterad över att den där traktorn etc som stått under snö, regn o elände i ett halvår eller mer, är tjurig att starta och uppför sig lynnig....

Bönder är tyvärr allt för ofta oerhört dåliga på att sköta om den dyra och viktiga utrustning oxh maskinpark de har. De som sett en bonde som försökt reparera en plog eller nåt med svestsen, vet kanske vad jag talar om. Det är ofta svets på svets på svets så det ser ut som en grotesk svart spettekaka (för de som vet vad det är) men spricker isär efter nån dag i kontakt med myllan.....

Jodå, jag kan raljera en smula jag med, å andra sidan byggde jag min första motor på 70talet, vad pysslade herrn själv med på den tiden? Måhända ryggsim på en något förhöjd position mellan din fars knän..., typ...?

Du verkar tro att du pratar med någon tangentbordskrigare!?
Tror du man sätter ihop en racemaskin som håller i flera år utan att ha det minsta till bildning!?
Gjutna kolvar tex... Vad säger du om dessa!? Vevstakar!?
Ja det är många motorer som inte skulle klara 3 bar, eller mer. Eller för den delen högt varvtal
som en rejäl puffra oftast kräver för att leverera ladd till en liten motor. Några parametrar kan jag
ju nämna för dig då. Tjocklek i blocket!? Du vet, till och med vissa märken
fick till och med gjuta kraftigare block då de ej höll för de ökade påfrestningarna.
Tjocklek i cylinderfoder, Alublock!? Gängdjupet!? Hur pass fin ytan är i topp och deck!? Jag kan mala på hur länge som helst...
Och sen kan du kasta ur dig bäst du vill hur vida jag simmat i farsans pung på 70 talet
eller ej, det är oväsentligt i detta fall... Du vet att jag har rätt i det jag säger.
Citera
2017-12-27, 21:03
Medlem
Citat:
Du verkar tro att du pratar med någon tangentbordskrigare!?
Tror du man sätter ihop en racemaskin som håller i flera år utan att ha det minsta till bildning!?
Gjutna kolvar tex... Vad säger du om dessa!? Vevstakar!?
Ja det är många motorer som inte skulle klara 3 bar, eller mer. Eller för den delen högt varvtal
som en rejäl puffra oftast kräver för att leverera ladd till en liten motor. Några parametrar kan jag
ju nämna för dig då. Tjocklek i blocket!? Du vet, till och med vissa märken
fick till och med gjuta kraftigare block då de ej höll för de ökade påfrestningarna.
Tjocklek i cylinderfoder, Alublock!? Gängdjupet!? Hur pass fin ytan är i topp och deck!? Jag kan mala på hur länge som helst...
Och sen kan du kasta ur dig bäst du vill hur vida jag simmat i farsans pung på 70 talet
eller ej, det är oväsentligt i detta fall... Du vet att jag har rätt i det jag säger.

Nej, jag avsåg på ingavis att mena att du är tangentbordskrigare, bara gav dig en liten känga med glimten i ögat. Tyvärr ser jag att du fortfarande mal om laddtryck, 3 bar, fast det inte säger så mycket om vilket FÖRBRÄNNINGSTRYCK som blir i cylindrarna. Och då detta trots allt är väldigt mycket högre än dina fjuttiga 3 bar så är dina 3 bar rätt irrelevanta. Därför att man kan nå högre förbränningstryck än vad motorn tål även med mer normala laddtryck.

Smidda eller gjutna är inget som är nån absolut sanning om vad som alltid håller bäst. Vi körde t ex en Merca C-klass i STCC runt 2005 och hade stora problem med vevaxlarna. Vi testade relativt dyra smidda Charon-vevar från Farndon i England, de gick av efter några lopp och motorerna blev skrot. Vi ville testa svindyra Pankel-vevar men hade inte budget för det. Så det som höll bäst var faktiskt Mercas egen gjutna vev, men den gav ju å andra sidan mätbart mindre effekt, tyvärr.

Generellt sett är smitt bättre än gjutet ja, men inte alltid, för det beror på....

Allt övrigt du tjoar om har jag haft kunskap om i ca 30-40 år eller så.

Har själv en topp liggandes som är en kraftigare gjutning avsedd för Per Eklunds rallycross-motorer och och Pikés Peak.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-12-27 kl. 21:05.
Citera
2017-12-27, 21:24
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Rover 75, förutom deras konstiga värme/kylmatrix som verkar ha orsakat många blockpackningars hädangång - så var deras huvöppning en annan mindre begåvad lösning
Inget om SAAB´s tändningslås denna vecka?

Så Rovers huvöppning är bilhistoriens mest ogenomtänkta tekniska lösning?

Detta är i sanning en tråd för idioter.
Citera
2017-12-27, 22:04
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Nej, jag avsåg på ingavis att mena att du är tangentbordskrigare, bara gav dig en liten känga med glimten i ögat. Tyvärr ser jag att du fortfarande mal om laddtryck, 3 bar, fast det inte säger så mycket om vilket FÖRBRÄNNINGSTRYCK som blir i cylindrarna. Och då detta trots allt är väldigt mycket högre än dina fjuttiga 3 bar så är dina 3 bar rätt irrelevanta. Därför att man kan nå högre förbränningstryck än vad motorn tål även med mer normala laddtryck.

Smidda eller gjutna är inget som är nån absolut sanning om vad som alltid håller bäst. Vi körde t ex en Merca C-klass i STCC runt 2005 och hade stora problem med vevaxlarna. Vi testade relativt dyra smidda Charon-vevar från Farndon i England, de gick av efter några lopp och motorerna blev skrot. Vi ville testa svindyra Pankel-vevar men hade inte budget för det. Så det som höll bäst var faktiskt Mercas egen gjutna vev, men den gav ju å andra sidan mätbart mindre effekt, tyvärr.

Generellt sett är smitt bättre än gjutet ja, men inte alltid, för det beror på....

Allt övrigt du tjoar om har jag haft kunskap om i ca 30-40 år eller så.

Har själv en topp liggandes som är en kraftigare gjutning avsedd för Per Eklunds rallycross-motorer och och Pikés Peak.

Jasså du. Det är märkligt att du utesluter så viktiga parametrar i det du säger att jag
tror att du försöker driva med mig här.
"Futtiga" 3 bar i en 1,8, har du det själv varje dag till jobbet då!?
Sen pratar du om Per eklund!? Du märker att jag har på fötterna, och försöker
utmanövrera mig. Du får nog allt pröva hårdare.
Citera
2017-12-27, 22:21
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Så Rovers huvöppning är bilhistoriens mest ogenomtänkta tekniska lösning?

Detta är i sanning en tråd för idioter.
Ja - du kommer att trivas!
Citera
2017-12-27, 23:25
Medlem
Citat:
Jasså du. Det är märkligt att du utesluter så viktiga parametrar i det du säger att jag
tror att du försöker driva med mig här.
"Futtiga" 3 bar i en 1,8, har du det själv varje dag till jobbet då!?
Sen pratar du om Per eklund!? Du märker att jag har på fötterna, och försöker
utmanövrera mig. Du får nog allt pröva hårdare.

Vilka viktiga parametrar utersluter jag? Jag har väl nämnt betydligt fler påverkande saker än du med ditt påstående om 3 bars laddtryck?

Futtiga 3 bar....? Du talar alltså fortfarande om laddtryck, som om det skulle vara det mest avgörande trycket för en motorns prestanda....?

Förstår du skillnaden mellan laddtryck och förbränningstryck? Det borde du verkligen om du är så motorkunnig som du påstår.

Faktum är att alla bilar jag haft, oavsett turbo eller inte, har i sina bästa stunder haft 1 bars tryck på insugsluften in i motor. Ja det har ju faktiskt i princip alla bilmotorer oavsett storlek etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in