2017-12-16, 21:17
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Varför stanna vid fyrpunkt när det finns sjupunkt skämt osidp men skunkjobb har en poäng, människor överlag är lata så är bälte krångligt att använda kommer färre att använda det och då blir effekten kontraproduktiv.

Så sant, jag slängde ur mig 4-punkt synpunkten bara för att teoretiskt är det rätt men inte praktiskt.
Vi kan likaväl ha en meters deformationszon framför grillen och en ram runt bilen som en radiobil på ett tivoli.
Citera
2017-12-16, 21:22
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconlasse
3-punkts bälte.

Tänk om 4-punkts bälte vore en standard från början och hur många personer som hade överlevt.
Tänk om 4-punktsbälte ens vore tillåtet...blev själv bötfälld för 4-punktsbälte och fick en lång förklaring som gick ut på att om man SAMTIDIGT har 3-punktsbälte är det ok med 4-punkt!! I praktiken 7-punkt... Fick dock aldrig förklarat varför. Skillnaden mellan 3-punkt och 4-punkt är enorm vid en kollision.
Citera
2017-12-16, 21:27
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur många liv hade det räddat?

Vi har ju två aspekter av detta:

1. Fyrpunktsbältet skyddar säkert bättre då man har bälte över båda axlarna (människokroppens axlar alltså, de som är till för att hindra mjäll och öronvax från att förorena golvet, inte bilens axlar) och inte bara den ena. Frågan är hur mycket bättre det skyddar i normala kollisioner. Har du någon uppskattning av hur många liv som hade sparats om man haft fyr- istället för trepunktsbälte?

2. Fyrpunktsbältet kräver fler handgrepp för att ta på sig. Det finns en uppenbar risk att fler skulle slarva och inte använda bältet med det ökade krånglet jämfört med det smidigare trepunktsbältet. Eftersom personbilar aldrig haft fyrpunktsbälten finns tyvärr ingen statistik så att ta reda på hur det skulle påverka bältesanvändningen är nog omöjligt att ta reda på. Vi kan nog ändå vara säkra på att bältesanvändningen hade varit lägre än vad den är idag.

Då skillnaden mellan att ha trepunktsbälte eller inget bälte alls är enorm och jag inte tror fyrpunktsbälte ger så mycket bättre skydd så lutar jag ändå åt att trepunktsbälten har bidragit till fler räddade liv än vad som varit fallet om fyrpunktsbälten varit standard.

Visst jag håller med dig delvis, men jag inbillar mig att svårigheten med att få på sig ett fyrpunktstbälte kan underlättas om du helt enkelt drar ner det från taket över huvudet och ett enda klick så är du mer säker än vad dagens bälten erbjuder.
När du krockar eller om du voltar med bilen så sitter du kvar bra mycket säkrare än med ett trepunktsbälte, eller hur?
Citera
2017-12-16, 21:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kanske någon som redan frågat detta. Har du behövt hänga på ett reservhjul någon gång?
Jag har haft körkort i 20 år och behövt göra det en enda gång. Och då var felet mitt eget, pyspunka som jag sket i. När jag kom till macken var däcket kasst.
Sisådär 5-6 gånger.
Men punkteringar har en benägenhet att inträffa i regn, snö, slask, och det är mindre kul.
Citera
2017-12-16, 21:33
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
Tänk om 4-punktsbälte ens vore tillåtet...blev själv bötfälld för 4-punktsbälte och fick en lång förklaring som gick ut på att om man SAMTIDIGT har 3-punktsbälte är det ok med 4-punkt!! I praktiken 7-punkt... Fick dock aldrig förklarat varför. Skillnaden mellan 3-punkt och 4-punkt är enorm vid en kollision.

Ja det är nog lagen som poliserna lär sig sig polisskolan, det har inget med verkligheten att göra om vad som är bra eller dåligt.
Citera
2017-12-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Man kan ju tro att Fransmän lär sig men icke!

På Renault Clio utvecklade de idén så att förutom att reservdäcket är under bilen så måste du dessutom PLOCKA UT BAGAGEUTRYMMET föra att kunna komma åt verktyg och frigöra reservdäcket!!

Video som visar hur

Detta är en bil från 2012 (vet inte om det fixat detta efter det)

Märkligt faktiskt, på den modell av Clio som fanns innan låg reserven i bagaget som på alla andra bilar.
Trodde allvarligt att man hade kommit på bättre tankar, men där ser man.
Citera
2017-12-16, 23:06
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Märkligt faktiskt, på den modell av Clio som fanns innan låg reserven i bagaget som på alla andra bilar.
Trodde allvarligt att man hade kommit på bättre tankar, men där ser man.

Såg filmen, Haha jag dör, de har en vajer som lyfter tillbaka reservhjulet LOL !
Citera
2017-12-16, 23:14
Medlem
Citat:
Såg filmen, Haha jag dör, de har en vajer som lyfter tillbaka reservhjulet LOL !

Ett bra exempel på den den franska idén att lösa ett problem som inte finns
Citera
2017-12-16, 23:21
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ett bra exempel på den den franska idén att lösa ett problem som inte finns

Jag har arbetat med fransmän, italienare, japaner, tyskar, portugiser, holländare, engelsmän och tyskar, det finns en sanning om hur definitionen av helvetet ser ut.

Det är ett ställe där italienarna står för ordningen, engelsmännen för maten och tyskarna för humorn.
Citera
2017-12-16, 23:29
Medlem
Citat:
Jag har arbetat med fransmän, italienare, japaner, tyskar, portugiser, holländare, engelsmän och tyskar, det finns en sanning om hur definitionen av helvetet ser ut.

Det är ett ställe där italienarna står för ordningen, engelsmännen för maten och tyskarna för humorn.

Och fransmännen för ingenjörskonsten
Citera
2017-12-16, 23:30
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Och fransmännen för ingenjörskonsten

LOL
Citera
2017-12-17, 09:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Billigare blir nog det lilla det när man räknar med alla merkostnader framtagandet av ny fälg kan tänkas kosta.
Utrymme och vikt nämnde jag tidigare, även där tror jag det handlar om småpengar.

Jag investerar alltid i ett riktigt extrahjul när jag skaffar en ny bil.

Alla typer av begränsade saker, oavsett vad gäller, har jag ingen förståelse för.
(nu kommer lustigkurrar att medvetet missförstå vad jag menar).
Klimatet för biltillverkarna idag är sån att de tvingas jaga kilo'n och då blir det som det blir sen har det kommit däck som en kort sträcka kan köras utan luft.

Citat:
Vi kan likaväl ha en meters deformationszon framför grillen och en ram runt bilen som en radiobil på ett tivoli.
Du menar sånt här
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/storage.cybersite.se/files/e53462ae-f98b-4b2a-ab03-9b8c087fd1cd/327679ab-0057-4f05-a875-2a4414ad0ebc3.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in