2015-04-16, 19:12
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Är ju knappast en nödlösning utan ett resultat av att motorn endast har en kamaxel och därmed både insug och avgas-portar på samma sida av motorn..

Nej. Har inte med saken att göra.
B21/B23 har crossflowtopp och enkel överliggande kamaxel.
Har faktiskt funderat på varför man inte hade crossflowtopp förr i tiden. Den enda förklaringen jag kan finna är att man för dellast vill ha varmt insug. Det hjälper till att förånga bränsledroppar som inte har följt med luftströmmen, utan ”kletar” fast på insugsväggarna.
Citera
2015-04-16, 19:53
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur stor insyn har du i bilindustrin och utvecklingen av bilar?

Jag har klart mer insyn i detta än gemene man, och just därför så ser jag ofta hur folk har felaktiga förutfattade meningar om t ex det du nu skrev.

Givetvis finns det exempel på tillsynes korkade lösningar, och vissa är också det, men kan ändå vara valda av en anledning lekmannen kanske inte tänker på eller kan förstå.

Men tro mig, generellt sett försöker man ta fram lösningar som gör service etc enklare. Däremot kanske det inte alltid går att få till p g a olika orsaker.

Sen finns det ju exempel på att folk vill utföra en reparation, demontering/montering på sitt sätt, fast det finns ett snabbare sätt som en auktoriserad verkstad skulle ha valt.

Jag håller inte med dig.
Eller, visst försöker fabrikanterna att göra så att vanliga servicepunkter skall vara lätt åtkomliga. Men att t.ex. byta vattenpump tillhör inte vanlig service. Och följaktligen har vattenpumpbyte låg prioritet vad gäller diskussionerna om hur man packar motorrummet. Och därför är det också ett helvete att göra det.
Och med all rätt. För hur skulle det bli om man packade motorrummet med tanke på att varenda tänkbar grej där skall vara lätt att byta? Det blir ju hopplöst. Jag ändrar mig. Jag håller med dig.
Citera
2015-04-16, 20:31
Medlem
fatattacks avatar
och det står på vilken sida i manualen? inte ens BMW Assistance hade någon lösning...
BMW är fö de bilar jag haft som strulat absolut mest.. 320, 520, 2 st 528 o 2 st 530. Dyrt i alla led.
Citat:
Ursprungligen postat av TheoriginalMasterZ
Går alldeles utmärkt att få en strömlös BMW ur parkläge utan ström. Lyft av konsollen runt växelspaken,Du ser uppe till vänster en eltjosan med ett spår i. Vrid den,lyft av. Ta en skruvmejsel,bilnyckeln eller vad som finns till hands och dra spärren bakåt. gäller GWS lådan

klipp som visar https://www.youtube.com/watch?v=1VeyhBGOO78

Vanliga lådan är ännu enklare samma sak lyft upp konsollen. Peta upp spärren med fingret.

https://www.youtube.com/watch?v=sMk8ODij2oY
Senast redigerad av fatattack 2015-04-16 kl. 20:33.
Citera
2015-04-16, 20:47
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatattack
och det står på vilken sida i manualen? inte ens BMW Assistance hade någon lösning...
BMW är fö de bilar jag haft som strulat absolut mest.. 320, 520, 2 st 528 o 2 st 530. Dyrt i alla led.

Sånt står inte i ngn manual. Alla bilar med elektronisk växelväljare har en nödspärr. För att kunna bärgas tex. BMW assistance vet det med 100% säkerhet dom har helt enkelt valt att inte delge dig detta. Det är av typen "need to know basis" verkstäder,bärgare och numera även du
Citera
2015-04-16, 21:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det var rätt många bilmodeller som hade växlaren i bakluckan.
Jag skulle tro att det var för att tillverkarna började erbjuda cd-växlare mitt i en produktionsserie..
Så istället för att designa om mittkonsollen eller nåt annat så smackade de bara in en växlare i trunken.
Beroende på hur man resonerar kan det ju vara bättre med växlaren där om alternativet är ingen växlare.
Vem vill (idag) ha en växlare i mittkonsollen?

MP3/Spottyfaj osv,är väl mer vanligt?

Har vid bilstereo-byggen ALLTID rivit ut allt som satt i bilen och satt in bra grejor där jag velat ha dem..
Citera
2015-04-16, 21:19
Medlem
CommanderShepards avatar
Eftersom en buss tekniskt sätt är en bil så kommer mitt bidrag, Volvo 200 serien linjebuss, dom få vi har är bara 10 år men jag avskyr dom. Vänster backspegel sitter t ex väldigt högt upp (precis som höger backspegel) vilket gör att dom var tvungen att konstruera solskyddet så det i princip är helt verkanlöst, samt att vindrutetorkarna inte går ända ut, så är det mörkt och det regnar kan du inte se bakom dig alls.. Riktigt korkat!
Citera
2015-04-16, 21:28
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
Eftersom en buss tekniskt sätt är en bil så kommer mitt bidrag, Volvo 200 serien linjebuss, dom få vi har är bara 10 år men jag avskyr dom. Vänster backspegel sitter t ex väldigt högt upp (precis som höger backspegel) vilket gör att dom var tvungen att konstruera solskyddet så det i princip är helt verkanlöst, samt att vindrutetorkarna inte går ända ut, så är det mörkt och det regnar kan du inte se bakom dig alls.. Riktigt korkat!
Har inte kört dem,men vi har MAN Lion's city...vilket skit!!

Vi kan nog starta en tråd till om buss-jävlar?

Åtkomst av motor,vindrutetorkare,speglar,reglage,pedaler,list an kan göras lååång..

Sry OffT..
Citera
2015-04-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Nissan Primastar, Opel Vivaro samt Renault Traffic.

Bakdörrarna går enbart stänga på ett sätt. Högerdörren, sedan vänsterdörren.
Gör man fel tar en låskista i den andra bakdörren. Vilket resulterar i stressade, ofta hantverkare, en stor fin buckla i bakdörren. Är på 9 av 10 bilar av ovanstående modell.

Skulle tro att det bara är du som är korkad, har själv en Renault Trafic och har aldrig varit i närheten att stänga fel dörr först. Många andra fabrikat av skåpbilar har den dörruppsättning också och jag har inte sett bucklor på 9/10 bilar, snarare 1/50 och då är det troligtvis en mongol som kör den bilen
Citera
2015-04-16, 21:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Jag tycker du har fel. Definitionen av en korkad konstruktion är att de som köper bilarna tycker den är kass eller korkad. Det byggs miljoner bilar varje år som inte byggs på det smarta sätt som Saab hittat på. Dessutom av företag som lyckats överleva.

Du resonerar precis som Saab alltid gjort. Folk är för korkade för att förstå sig på deras geniala lösningar. Någonstans borde man tittat sig i spegeln...
Vadå har fel? Nej jag har inte fel, jag vet syftet med nyckelns placering. Om det är smart eller inte är inte ens relevant i din invändning då jag bara förklarade en missuppfattning med fakta, sedan får syftet var hur korkat eller smart som helst.

Men när vi ändå är igång, hur många Saab-kunder tycker att tändningslåsets placering är kass eller korkad? Hur mycket försäljning tappade de pga. att folk inte gillade placeringen?
Citera
2015-04-16, 22:01
Medlem
episcopuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Bilbälten som inte rullas upp ordentligt om man är slarvig, för att sedan hamna mellan dörren. När man sedan smäller igen dörren så hamnar bilbältet med metalldelen i kläm och gör fula jack på lädret i stolen.

Vet att det är ett problem på Volvo V70 90-talsmodeller.

Problemet finns även i nyare modeller. T ex V60 MY12.
Citera
2015-04-16, 22:15
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatattack
BMW 530xi 2004 aut. Om batteriet laddar ur kan inte P-läge läggas ur. Det innebär, om bilen ex står otillgängligt, att bilen inte kan rullas ut för att komma åt att starta med startkablar. Detta måste ske via vissa anslutningar i motorutrymmet. Man får uttryckligen inte koppla på startkablar till batteriet som sitter i bagageutrymmet (enl BMW Assistance). Dessutom är det omöjligt att ta bort batteriet från bagageutrymmet utan att delar går sönder.
Vill minas också en recall av vissa BMW modeller för att batteriet pga taskig konstruktion utgjorde brandrisk.

Yes, en utav mina brorsor BMW brann upp en dag på grund av det. En oisolerad kabel i bakluckan till batteriet tände pyreld i bagageutrymmet. Bara att skrota
Citera
2015-04-16, 22:33
Medlem
Texxazzs avatar
Volvo lastbilars (FM) geniala lösning att hytten måste tippas för att fylla på kylarvätska och olja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in