2017-11-27, 16:12
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fkef
Ahh, då måste EU ha testat detta en solig sommardag i låg fart i södra Europa, och tyckt det var en toppenidé.

Tycker det är mindre kul med släckta bilar en regnig eller slaskig dag på motorvägen i Sverige.

Exakt. Det är helt sinnessjukt med släckta baklysen! Jag har (nästan inte) sett dessa rövkamouflerade idiotbilar så många gånger nu på hösten... :/

Grannens Hyundai är ett praktexempel! Svaga tramsvarselljus fram, och släckta baklysen. Jag kom ikapp honom på väg mot våra hus och trodde han hade fått generalknas på elsystemet, men nä, det var DRL-systemet...

Första gången jag kom i kontakt med det här idiotsystemet var när jag skulle hjälpa en modern ståkkålmare med tjänstepassat som skulle låna min gamla husvagn. Inga lampor på vagnen lyste när den kopplades in. Efter ett tag kom jag på att jag var tvungen att koppla på lyset manuellt. Hans flådiga automatlyse skickade ingen ström till släpkontakten i dagläge....
Citera
2017-11-27, 17:04
Medlem
pojoels avatar
Det var ett par inlägg om Fordar i början av tråden. Och jag tänkte då på min första bil som jag handlade av en bekant precis efter muck -84. En Taunus 1.6 L -72.
Den var tolv år gammal, och i stort sett slut, men jag tänkte att den skulle hålla över sommaren i alla fall.
Tanklocksluckan var upprostad.
Domkraftsfästena fram var upprostade.
Och framskärmarna.
Och fronten.
Hjulhusen bak och fram hade rosthål.
Tanken hade också rosthål.
Den drog 0.8 liter per mil (med 72 hästar när den var ny).
Den drog 1 liter olja på 50 mil. Enastående affärsidé att sätta i ventiltätningar som inte tålde användning...
Strålkastarna gav ifrån sig mörkgult halogenfritt sken på grund av taskig jordning.
Bakaxeln morrade ilsket på grund av kass inshimsning. Löstes med stereo.

Det mesta fixades som terapi medan jag sökte jobb. Lackades med engångsroller och bodyplast. Kördes sedan fyra år och sextusen mil. Faktiskt.

Farsans 940 var otroligt mycket bättre när vi lessnade på den efter 25 år, och S80 -00:an som vi hittade istället i våras (mars -17) var i nyskick jämfört med 940:n.
Det har hänt en hel del med bilar ändå...
Det mest irriterande med S80:n är att bältesplinget går igång direkt vid start, istället för när bilen börjar rulla.
Citera
2017-11-27, 17:07
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Vi hade en Jaguar i början på 2000-talet en S-type om jag inte missminner mig. Den var utrustad med CD-växlare till allas glädje, men det gällde att du visste vad du ville lyssna på innan du for iväg och innan eventuell packning var lastad. Själva CD-släden satt nämligen i ett fack på ena sidan i bagageutrymmet.

Även på t ex Audi A8 D2 sitter CD-växlaren på ena sidan och det är inte direkt ovanligt att den placeras där...det var ju just därför de installerade CD-växlare, så att det fanns att välja på.
Citera
2017-11-27, 17:24
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det här är inget fel utan bra ingenjörskonst. Tekniken finns även på vissa dyrare coupéer eller bilar som saknar fönsterramar runt dörrarna. Det är helt enkelt för att utjämna trycket vid stängning.

Men det löser vettiga biltillverkare med övertrycks luckor i bakluckan. Gärna ut till kupén också för att släppa trycket när airbags löser ut.

Att säga att den "är så tät" är BS. Klart en bil ska vara tät, inget annat förväntas.
Citera
2017-11-27, 17:29
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Ford Transit runt 2011 års modell.
Idiotisk placering av knappen till röv värmen i förarstolen. Den sitter på framsidan av konsolen som stolen sitter fast i på högersidan. Då det ofta står stövlar och liknande på golvet i dessa arbetsbilar så slås denna på ofta av misstag med resultatet bajskokning Varför satte man inte strömbrytaren på instrumentbrädan istället? Dessutom är detta en säkerhetsrisk då jag flera gånger på motorvägen efter start från morgonen känt att rövhålet börjar bli grillat försöker i panik hitta knappen som stänger av helvetet. Samma idiotiska lösning finns även på Renault trafic

En annan salva mot Transit. Hur i helvete kunde en bil med så fruktansvärt uruselt ljus få lämna ritbordet? Och lika skumt är hur den kunde bli godkänd? Ljuset är en liten fyrkant framför bilen. Helljuset är ännu värre. Då flyttas den lilla fyrkanten några meter framför bilen och precis framför blir det helt svart.

Ännu värre - Peugeot Partner.
Knappen gör bajskokaren sitter på vänster sida om förarstolen, vid nedre bältesinfästningen.
Antingen slog du igång den innan du gick in i bilen, vilket inte var bra eftersom man inte kunde slå på den direkt efter att ha startat bilen. En väntan på kanske runt 10s efter start innan det gick att starta värmaren.
Eller så tittat du ned dit under tiden du kör för att hitta knappjäveln medans du vinglar över hela vägen.
Fullständigt idiotiskt.
Citera
2017-11-27, 19:19
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Men det löser vettiga biltillverkare med övertrycks luckor i bakluckan. Gärna ut till kupén också för att släppa trycket när airbags löser ut.

Att säga att den "är så tät" är BS. Klart en bil ska vara tät, inget annat förväntas.

Definiera vettiga biltillverkare? De bilar jag har sett detta på är BMW och MB.
Citera
2017-11-27, 19:35
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Ptja det är ju också en lösning! xD Tack för återkopplingen!

hahah, effektivt sätt att lösa det på iaf
Citera
2017-11-27, 22:10
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kassettband var vanligt använt i t.ex. Tyskland då men kanske inte i Sverige. Då fanns även många ministereo med kassettband´just av den anledningen att vissa fortfarande använde kassettband då.

Men ta en helt ny Volvo där det finns CD spelare. Vem använder sådant i dag? Inte många, Spotify eller annan form av streaming är det som används.
Aldrig gillat streaming i någon form. Utan saker ska vara nerladdade. Och då är ju en kassett med auxingång som man kan kopppla in i sin telefon eller mp3spelare ävldigt bra. Så såkalrt är en stereo med både cd och kassett det bästa. Ser dessutom snyggt ut.
Citera
2017-11-27, 22:16
Medlem
nittontrettons avatar
Volkswagena dumna konstruktion på vindrutetorkar Spaken. Jag är alltid van vid att. För spaken frammåt -intervall. För den bakåt - snabbare.
På Vw är det tvärtom. Störigt.
Citera
2017-11-27, 22:17
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
Det är den väl. Vem använde kasettband 2005? Kanske samma personer som kör Prius, men jag vet inte.
Använde kasettband fram tills iaf 2013 då jag slutade lyssna på musik i bilarna och lyssnar på motorn istället.

Förövrigt så köpte min familj bil med kasettspelare först år 2000 och sen fanns CD eftermonterad i en bil mamma köpte 2007 och det kändes som att byta ner sig. 2011 blev det en bil med kassett igen. Av mina egna bilar så har endast två, helt likadana förutom mil och utrustning och den första utbytt efter ett år haft CD. Och då har den både CD och kassett. Att kunna välja är väl det bästa.
Citera
2017-11-27, 22:26
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det låter bra, men på Mercedes behöver man inte ens aktivera ON, om det inte är så att det är aktiverat från början. Men att aktivera ON en enda gång låter inte direkt alltför krångligt...
Förstår inte vad ni pratar om. Man trycker ju till en gång längst ut på spaken så är den ju igångoch farten låst . Så är det på båda mina bilar osm har farthållare iaf Och på Volvon kan man dessutom höja och sänka farten med 10 kmh med ett tryck på två andra knappar beroende på om man vill höja el sänka farten.
Citera
2017-11-28, 00:01
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Förstår inte vad ni pratar om. Man trycker ju till en gång längst ut på spaken så är den ju igångoch farten låst . Så är det på båda mina bilar osm har farthållare iaf Och på Volvon kan man dessutom höja och sänka farten med 10 kmh med ett tryck på två andra knappar beroende på om man vill höja el sänka farten.

Efter mer än 2 och ett halvt år så ska jag förtydliga. På en Volvo S40 som vi hade på jobbet så fick man först trycka på On, eller vad det nu stod, och sedan sedan kunde man låsa farten.

Men på de Mecedes jag haft så trycker jag inte på On eller liknande. Man behöver alltså inte aktivera farthållaren först för att sedan ställa in farten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in