2017-11-26, 21:58
Medlem
volvo 240s avatar
Citroen BX trpr kag den heter, från mitten av 80-taöet iaf. Har stereon, alltså en kasettstereo placerad emellan sätena med luckan pekandes uppåt.

Helt tokigt.
Citera
2017-11-26, 22:14
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWIN
Om alla bilar tillverkats av rostfritt, hade inte nybilsförsäljningen varit lika stor.
Så, det hade varit ett stort och framförallt olönsamt misstag.

http://www.secondchancegarage.com/public/stainless-steel-fords.cfm
Olönsamt för företagen ja. Men inte särskilt dumt. Hade det fastnat hos tillverkanra så hade det funnits många fler fina bilar ute på vägarna och bildesignen hade troligen gått långsammare framåt vilket i nästan alla fall är något positivt.
Citera
2017-11-27, 00:01
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Opel olympia (äldre än 1953) drivs torkarna av bilens motor med en vajer. Ju mer du gasar desto fortare går torkarna.
Likadant på vissa Citroen 2CV.
Citera
2017-11-27, 00:20
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
På min fars 9-5 sedan går det i alla fall inte att öppna bakluckan om man står vid bakluckan. (Om man inte råkar ha fjärren i fickan förstås.)
Hur har Saab tänkt där eg när man måste låse upp bilen och öppna dörren för att kunna öppna bakluckan :S

Min DeVille från -96 har tre sätt att öppna bakluckan. 1 1: en knapp på instrumentpanelen
2: en knapp på fjärrkontrollen
3: en nyckel som inte är samma som startnyckeln.
Citera
2017-11-27, 00:39
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Visst men det passar ändå med trådens rubrik tycker jag. När vi ändå pratar om SAAB var man tvungen att lägga i backen för att får ur nyckeln.
Det är ju en ren säkerhetsdetalj så om man glömmer dra handbromsen så börjar bilen inte rulla.

Kom att tänka på en liknande sak i min Cadillac, för att kunna använda växelväljaren så måste man hålla nere bromsen. Mkt smartare än att ha en knapp på själva väljaren då man aldrig kan riskera att bilen drar iväg.

Däremot begriper jag inte varför Saab envisats med att startnyckeln ska sitta mellan sätena.
Citera
2017-11-27, 00:47
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Vi hade en Jaguar i början på 2000-talet en S-type om jag inte missminner mig. Den var utrustad med CD-växlare till allas glädje, men det gällde att du visste vad du ville lyssna på innan du for iväg och innan eventuell packning var lastad. Själva CD-släden satt nämligen i ett fack på ena sidan i bagageutrymmet.

Väldigt vanligt.
Citera
2017-11-27, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Citroen BX trpr kag den heter, från mitten av 80-taöet iaf. Har stereon, alltså en kasettstereo placerad emellan sätena med luckan pekandes uppåt.

Helt tokigt.

Bra i en överlevnadssituation. Då vet jag var jag finner nödproviant efter apokalypsen....!

Har en Volvo 850 som blev tillverkad 18 år efter konstruktionen påbörjades så min bil är fulländad. Kan faktiskt inte komma på någon idiotisk konstruktion. Lite smådumt är dock den klena låsmekanismen till batteriet, ngt som kan orsaka skador. Och så är det dumt att filippinska industriarbetare nte kunde löda i ABS-styrenheten (men det är inte en konstruktionsmiss).
Citera
2017-11-27, 08:50
Medlem
pillenottens avatar
Det är ju en lååång tråd och jag eller någon annan kanske redan nämnt detta :
Renault 16TS, där man med ett spett eller liknande tvingades slå en rejäl buckla i torped/hjulhus för att kunna byta oljefilter - alternativt lyfta ur motorn.

Fiats lillebror till 127 - hette troligen 126 : där satt mellan stolarna 2 spakar a´la VW bubblans värmereglage - den ena reglerade värmen, den andra aktiverade startmotorn - om det nu inte var ett tekniskt fel på just det ex jag provsatt, torrdrog i reglage och höll på att skutta rakt in i bilhallens vägg!?
Citera
2017-11-27, 08:55
Medlem
Opel Tigra.

För att kunna stänga bagageluckan så åkte automatiskt höger sidoruta ner en bit. Sen stängdes den givetvis automatiskt efter det att bagageluckan stängdes.

Förklaringen från Opel: "Bilen är så tät. Så när man stänger bagageluckan så kan inte luften tryckas undan så pass mycket att bagageluckan går igen ordentligt. Där åker sidorutan ner så att luften kan åka ut den vägen."
Citera
2017-11-27, 11:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Opel Tigra.

För att kunna stänga bagageluckan så åkte automatiskt höger sidoruta ner en bit. Sen stängdes den givetvis automatiskt efter det att bagageluckan stängdes.

Förklaringen från Opel: "Bilen är så tät. Så när man stänger bagageluckan så kan inte luften tryckas undan så pass mycket att bagageluckan går igen ordentligt. Där åker sidorutan ner så att luften kan åka ut den vägen."

Var det inte cabverisionen som gjorde så? Normala sedanbilar har en öppning i hatthyllan (som i regel täcks av otät inredningsmatta) så att luften går in i kupen och ut via bilens kupeventiler. Men cab-versionerna saknar denna öppning och kan bli för täta i skuffen.
Citera
2017-11-27, 14:42
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Opel Tigra.

Det här är inget fel utan bra ingenjörskonst. Tekniken finns även på vissa dyrare coupéer eller bilar som saknar fönsterramar runt dörrarna. Det är helt enkelt för att utjämna trycket vid stängning.
Citera
2017-11-27, 15:30
Medlem
pojoels avatar
Jag gjorde lumpen -83 -84 som stridsfordonsreparationsgruppchef på P2. Vi sysslade mest med Strv 103 och Pbv 302. De, framförallt 103:an hade extremt komplicerat layoutade maskinrum. Min värnplikt skedde strax före den sista uppgraderingen av 103:an, så kolvmotorn var fortfarande den brittiska sexcylindriga dubbelkolvstvåtaktsdieseln där 65% av kraften togs ut på ena vevaxeln och 35% på den andra vevaxeln. Det fanns också nån liten axel som drevs ungefär mitt på motorn och gick till ena änden på motorn för att driva något nu bortglömt.

För att komma åt motorpaketet var vi tvungna att lyfta bort motorluckorna. Därefter lyfta bort eldröret. Därefter lyfta bort ramen som motorluckorna satt i. Det blev några ton.
Därunder fanns de två motorerna, och ett våldsamt snårigt och outgrundligt rörmokat hydraulsystem. Vissa saker som skulle pysslas med krävde ormmänniskokropp med ett par extra leder på armarna för att slippa skruva loss och lyfta ur hela hjälpramen med motorer, samt koppla isär och plugga förtielva hydraulslangar.

Mitt i detta kommer jag aldrig att glömma min lille lumparkompis som log brett och tyckte det här var härligt enkelt att jobba med, jämfört med vad han gjorde i det civila: Han var bilmek på en Renaultverkstad....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in