2017-11-22, 21:58
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Och ändå så gör ett "premiummärke" som Mercedes samma misstag nästan 20 år senare?

Jag vill även minnas att Jeep gjorde samma miss med sin nya Grand Cherokee kring 2013-2014 eller däromkring. Där var tydligen anti-vält-funktionen felprogrammerad så att bilen "neg ner" på vänster fram så den nästan tippade. Å nej, Jeep är inte billiga de heller.
Citera
2017-11-22, 22:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Vart ska man ha kortet när man inte är i bilen? I fickan får det ju inte plats.
Tror inte att det spelar någon roll åt vilket håll man har det. Får det inte plats i fickan får du väl helt enkelt skaffa byxor med fickor och inte med myntfack.
Citera
2017-11-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Vart ska man ha kortet när man inte är i bilen? I fickan får det ju inte plats.
Nä allt igenom kass lösning. Undrar om inte nyckeln fanns inne i det där ”kortet” också.

Såklart funkar aldrig låsen på bilar heller då man låset upp med fjärr ända tills den pajar.

Fast en bilnyckel, särskilt fords ”pinne” gör lätt hål i en byxficka.

Apropå idioti och nyckel måste väl ändå Ford få ett hedersomnämnande med sin huvlåsning med nyckel framme i fronten. Nästintill 100% garanti att det låset kärvar.

Tom de tändningslåsen rekommenderar Ford att inte ha flera nycklar på tändningsnyckeln då låsen pajar. Man fattar direkt när man ser nyckeln att det är ytterst lite som behövs för att påverka dem, ryggarna på nyckeln är mikroskopiska.
Citera
2017-11-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
På Toyota Corolla från tidigt 2000-tal kan man inte få värme på enbart passagerarsätet.

Stolsvärmen styrs med en knapp som har 3 lägen och som antingen står i Läge off, Läge L (förarsida) eller Läge L+R (förarsida + passagerarsida)
Har för mig att min mors förra Corolla från -97 även hade det otyget.
Citera
2017-11-22, 23:59
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Precis - hade geniet jobbat åt Ford skulle kanske inte Westinghouse haft ett system att spöa Edison med.
Ska man ta det vidare så vet jag inte om Tesla skulle ha kunnat göra elbilen stor på den tiden. Batterier ger likström och det är modern kraftelektronik med halvledare som gör det enkelt att mata en (effektiv och slitstark) trefasmotor från ett batteri. Jag vet inte om han var en duktig kemist heller, hans geni låg i att förstå oscillationer intuitivt.

Tesla var ett univerisalgeni. Hade han fått uppgiften att förbättra drivlinan batteri-elmotor hade han kommit på något.
Citera
2017-11-23, 18:35
Medlem
godboys avatar
Nu tycker jag väldigt bra om min Toyota Yaris och Toyota över huvud taget då de är grymt pålitliga.

MEN en sak stör handbmig. Nämligen att stolsvärmeknapparna sitt skymda i förhållande till handbromsen, dvs handbromshandtaget sitter i vägen för knapparna, sett från förarplatsen. DÄREMOT så sitter antispinn- avstängningsknappen ca två centimeter till höger och syns väl. Dessutom finns det plats för stolsvärme- knappen precis framför antispinnknappen, så att gjort denna idiotlösning fattar inte jag. Men säkert anpassat för vänstertrafik.
Citera
2017-11-25, 05:30
Medlem
pantywankers avatar
Ford Transit runt 2011 års modell.
Idiotisk placering av knappen till röv värmen i förarstolen. Den sitter på framsidan av konsolen som stolen sitter fast i på högersidan. Då det ofta står stövlar och liknande på golvet i dessa arbetsbilar så slås denna på ofta av misstag med resultatet bajskokning Varför satte man inte strömbrytaren på instrumentbrädan istället? Dessutom är detta en säkerhetsrisk då jag flera gånger på motorvägen efter start från morgonen känt att rövhålet börjar bli grillat försöker i panik hitta knappen som stänger av helvetet. Samma idiotiska lösning finns även på Renault trafic

En annan salva mot Transit. Hur i helvete kunde en bil med så fruktansvärt uruselt ljus få lämna ritbordet? Och lika skumt är hur den kunde bli godkänd? Ljuset är en liten fyrkant framför bilen. Helljuset är ännu värre. Då flyttas den lilla fyrkanten några meter framför bilen och precis framför blir det helt svart.
Citera
2017-11-25, 21:16
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Kolla så det inte läcker in vatten någonstans, hade liknade bekymmer på en gammal bil och då var det bakluckan som spökade, när jag fick det tätt så minskade problemet. bytte också kupefilter i samma veva.
Kan hjälpa med en torrboll eller kattsand i en strumpa.

Busenkelt och byta på dem där bilarna, finns billiga filter och köpa på Skruvat

de läckte fram under handsfacket på passagerar sidan, men löst och bilen såld haha.. dock så imma det ändå..
Citera
2017-11-25, 21:16
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Har du provat att byta kupéfilter? Ett igensatt sådant kan resultera i att rutorna immar igen i tid och otid.

yes hehe
Citera
2017-11-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
de läckte fram under handsfacket på passagerar sidan, men löst och bilen såld haha.. dock så imma det ändå..
Ptja det är ju också en lösning! xD Tack för återkopplingen!
Citera
2017-11-26, 16:54
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Rövgrillsirritation.

Jag har kört en del Renault och åtskilliga av deras modeller har knappen för olika saker på ställen där merparten normalfuntade människor (alla utom fransmän) inte ens skulle fundera på det. I Renault Megane -07 sitter rövgrillsknappen i mittkonsolen på framsidan, alltså bakom handbromsen. En liten bonus är att knapparna blir precis lika varma som sätet.

I samma bil sitter knappen för konstantfarthållaren till vänster om ratten, där reglage för belysning också sitter. Med den körställning jag har så ser man inte knappen för ratten vilket gör att man kör av vägen när den ska sättas på. Det roliga är att de andra knapparna för konstantfarthållaren sitter på ratten.

Vad sånt här beror på är svårt att säga. Kanske är det fransk logik- och ekonomitänk som gör att knapparna ska sitta så nära funktionen de styr som möjligt för att slippa dyra kabeldragningar? Eller så har man slattat lite för mycket rödtjut på designavdelningen.
Citera
2017-11-26, 21:35
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Volvos alla ratt-spakar som skall regleras åt fel håll.
Vilka modeller tänker du på? Och vilket håll är "fel" ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in