2015-04-18, 19:42
Medlem
Kört en cheva trailblazer. Den hade en enda spak vid ratten som hanterade både blinkers, hel o halvljus, torkare (tror det var både bak och fram) och har för mig farthållare. Tog en stund innan man var överens med den vill jag lova.
På ratten fanns radio/stereofunktioner. Det fanns dock ingen knapp för att byta låt, däremot hade dom kostat på att sätta dit en knapp så man kunde växla mellan fm och amradio, knapparna satt lite dumt till så man lyssnade ofta på AM-brus efter man fickparkerat o så..
Citera
2015-04-18, 19:57
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
45 kg totalt och inte 400 således, en viss skillnad.

Yeah, just rub it in!
Men jag hade rätt i sak! Och det är det viktiga! Jag kommer att leva på det här hela kvällen! Jag fick rätt på internet!

Iaf. Enligt skrönan fattade många ägare inte vad dessa shakers hade för funktion och skruvade loss och slängde dem i jakt på bättre accelerationsprestanda. Jag gissar att det rullar många sådana bilar vars ägare inte fattar att det fattas något, och tror att det besynnerliga beteendet bara är en del av bilens ”karaktär”
Citera
2015-04-18, 20:23
Medlem
HoAmAjs avatar
Det fanns ett par 40-50 talsbilar från USA som hade en vass kon av metall mitt i ratten som stack ut.
I kombination med inga bilbälten så behövdes det inte mycket mer än en liten bump i en bilkö för att de skulle orsaka horribla skador.

Citera
2015-04-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Släpkontakten som satt under vissa bilar och jordade karossen mot vägbanan var nog inte heller så genomtänkt.
Om den hade haft någon positiv effekt skulle den säkert ha levt vidare efter 70-talet.

I amatörradiolitteratur från 60-talet belyses problemet med att karossen laddas upp av fartvinden och överslag i däcken ger sprak i radion. Denna släpkontakt fixade det. Om jag inte missminner mig har däck idag mera kimrök inblandat, och är såpass ledande att laddningen laddas ur genom däcken.
AM-radio var också mera känslig för såna störningar.
Det kan också varit en säkerhetsaspekt vid tankning, med helt isolerande däck kunde det bli en gnista mot bensinhandtaget när man skulle tanka.

Mot stötar när man går ur bilen hade det dock en halvhjärtad effekt. Laddningen uppkommer när du gnider röven mot stolen på grund av den triboelektriska effekten. När du kliver ur sker laddningsseparation och du får en annan potential än bilen. Även om bilen är jordad får du en stöt om du har isolerande (plast, gummi osv) skor på dig.
Citera
2015-04-18, 22:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
I amatörradiolitteratur från 60-talet belyses problemet med att karossen laddas upp av fartvinden och överslag i däcken ger sprak i radion. Denna släpkontakt fixade det. Om jag inte missminner mig har däck idag mera kimrök inblandat, och är såpass ledande att laddningen laddas ur genom däcken.
AM-radio var också mera känslig för såna störningar.
Det kan också varit en säkerhetsaspekt vid tankning, med helt isolerande däck kunde det bli en gnista mot bensinhandtaget när man skulle tanka.

Mot stötar när man går ur bilen hade det dock en halvhjärtad effekt. Laddningen uppkommer när du gnider röven mot stolen på grund av den triboelektriska effekten. När du kliver ur sker laddningsseparation och du får en annan potential än bilen. Även om bilen är jordad får du en stöt om du har isolerande (plast, gummi osv) skor på dig.
Man skulle alltså kunna ha en kimröksimpregnerad bilkörardräkt för att undvika stötar? Det är en ytterst ogenomtänkt lösning (jag kan tänka mig att väldigt få har tänkt på detta tidigare) att inte alla bilar levereras med en uppsättning sådana, hit med min kimröksdräkt!
Citera
2015-04-18, 22:32
Medlem
fermions avatar
På blinkersspaken till vänster om ratten på min peugeot 508 ( som jag är oerhört nöjd med efter 12000 mil) så vrider man ytterst på spaken för att slå på och av halvljus, autoljus etc. Innanför denna så vrider man för att slå på och av dimljus. Det är lätt att ta fel och att slå av halvljuset i stället för dimljus. Det har hänt mig. Minst sagt obehagligt att köra med bara parkeringsljus i några sekunder på landsväg i mörkret innan man hinner slå på igen
Citera
2015-04-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drev
Körde han en FH650? Volvo byggde 750 motorn bara för att visa vad de går för. Ingen behöver så många hästkrafter i en lastbil.
Om han skulle "ringa Volvo och beställa 100hk" skulle det kosta pengar. Det är som att chippa en bil. Men lastbilen kommer dricka mer och det kommer att slita mer. Ser inte det konstiga?

Du har fel, lastbilar som går i områden med mycket stigningar tjänar absolut tid med mer effekt. Dessutom har man i vissa fall även bättre bränsleekonomi genom att man kan utnyttja effektkurvan lite effektivare än på en mindre motor. På provbilar så är man uppkopplad mot Volvos utvecklingsavdelning i Göteborg och de kan mappa om en medans man kör, men att kunna ringa och beställa en trimning.. Nja.
Citera
2015-04-18, 23:17
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Man skulle alltså kunna ha en kimröksimpregnerad bilkörardräkt för att undvika stötar? Det är en ytterst ogenomtänkt lösning (jag kan tänka mig att väldigt få har tänkt på detta tidigare) att inte alla bilar levereras med en uppsättning sådana, hit med min kimröksdräkt!
Kimröken blandas med gummit i däcken för att öka slitstyrkan, dagens däck har ca en tredjedel kimrök i sig.
Det tillsätts ej för att leda ström bättre. Det är en positiv bieffekt," om det nu bidrar till mindre strömkyssar?"
Citera
2015-04-18, 23:24
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Minns när jag hade barn i bakåtvänd stol i passagerarstolen fram i 9-5. Han var på och pillade på nyckeln hela tiden. Jag fick ha en liten bit kartong som skydd. Idiotisk konstruktion.

En Annan sak som hände mig med samma modell var att jag svängde åt höger varpå någon bok/laptop/kalender gled på passagerarsätet och träffade nyckeln, som vreds och motorn stängdes av samtidigt som servot till bromsar och styrning, halvstressigt några ggr.
Citera
2015-04-18, 23:33
Medlem
Ondquists avatar
Det har tidigare i tråden skildrats hur vindrutetorkarna på Citroën 2CV drevs av hastighetsmätarvajern.

Jag minns ytterligare en ogenomtänkt feature från den bilen: bensinmätaren.

Den bestod nämligen av en stång som satt fast under tanklocket! Man skulle alltså försöka ana någon vätskerand på stången efter att ha skruvat upp locket och dragit ut, ungefär som en oljesticka.

Emellertid tenderar flyktiga väskor att inte lämna särskilt många spår efter sig.

Har ingen aning om hur de hanterande faktiska bränslekollen i praktiken. De hade säkert på känn, tankade upp när det verkade dags.
Citera
2015-04-19, 00:17
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
RTFM?

Halva tråden handlar om RTFM. Buhu, jag förstår inte rattsatelliten i en GS... Buhu, jag förstår inte helljusreglaget i en Duett... Buhu, sak X i bil Y av årsmodell Z funkar inte på samma sätt som i min trista nytillverkade standardlåda...

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Minns när jag hade barn i bakåtvänd stol i passagerarstolen fram i 9-5. Han var på och pillade på nyckeln hela tiden. Jag fick ha en liten bit kartong som skydd. Idiotisk konstruktion.

Otur, bättre lycka med konstruktionen av ditt nästa barn! Övning ger färdighet, SAAB-kompatibla barn är ingen omöjlighet.
Citera
2015-04-19, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Den uppenbara lösningen är att skicka med byxor och tröjor i samma tyg som klädseln vid nybilsköp.
Då gnids "lika mot lika"och ingen laddningsseparation sker.
Kimrök ( dvs kolpulver) skulle förvisso göra dräkten halvledande, men inte ens ledande material är immuna mot statisk uppladdning faktiskt. Att de är enklare att ladda ur är däremot sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in