2015-04-18, 11:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bromsljus som tänds när trycket i bromsoljan ökar. Då har man ju redan börjat bromsa.
Jaha? Finns det bilar som har bromsljus som tänds innan man börjar bromsa menar du?
Citera
2015-04-18, 11:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jaha? Finns det bilar som har bromsljus som tänds innan man börjar bromsa menar du?

Ingen aning, men idag finns det ju inget som hindrar att man använder en sensor som känner av hjärnvågot och tänder bromsljusen när man tänker tanken att man ska bromsa.
Eller om man är lite mer seriös så går det ju rätt enkelt att sätta en sensor på pedalen...så länge man inte kör med bromsberedskap

Bromspedaler lär ju inom en relativ snar framtid inte vara kopplade direkt till hydrauliken så borde vara en smal sak att koppla bromsljuset till samma signal som skickas från pedalen..
Antar att det kan förkorta tiden mellan man börjar bromsa och lampan tänds med några millisekunder.
Citera
2015-04-18, 11:40
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
På amerikanska Ford, nånstans runt 70-80tal finns det en knapp man måste trycka ner för att få ut nyckeln. Den sitter nånstans ovanpå steering column (vad det nu heter på svenska?). Man vrider nyckeln till stopp och skall dra ut den, men det går inte. Man måste trycka på knappen samtidigt. Vad är tanken?

Någon slags säkerhetsdetalj så att den inte kan följa med om man gör en hastig rörelse (vissa har ju nyckeln i ett långt band) så att den då följer med och så går rattlåset in och låser ratten och då är man helt rökt...

Tror det är samma sak med farthållare, man måste aktivt besluta att ja, jag vill använda farthållare innan funktionen aktiveras så man inte kan göra det av misstag. Finns folk som hatar farthållare. Faktiskt.

På gamla jänkare (60-talet) så fanns det ett läge där man kunde plocka ut nyckeln och sen bara vrida på en del som satt utanpå nyckelhålet och då gick det att starta och stanna bilen precis som vanligt, det var bara om man vred den längst bak som det klickade till och då behövde man nyckeln för att frigöra den igen. Vadå stöldsäkerhet?
Citera
2015-04-18, 12:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ingen aning, men idag finns det ju inget som hindrar att man använder en sensor som känner av hjärnvågot och tänder bromsljusen när man tänker tanken att man ska bromsa.
Eller om man är lite mer seriös så går det ju rätt enkelt att sätta en sensor på pedalen...så länge man inte kör med bromsberedskap

Bromspedaler lär ju inom en relativ snar framtid inte vara kopplade direkt till hydrauliken så borde vara en smal sak att koppla bromsljuset till samma signal som skickas från pedalen..
Antar att det kan förkorta tiden mellan man börjar bromsa och lampan tänds med några millisekunder.
Och vad skulle skillnaden bli då? Förr så fanns det bilar där bromsljuskontakten satt mot bromspedalen, när man tryckte ner pedalen så gick kontakten ut och bromsljuset tändes. Numera sitter bromsljuskontakten oftast i hydraulsystemet och tänder när trycket ökar. I båda fallen så måste man röra bromspedalen någon cm innan bromsljuset tänds.
Citera
2015-04-18, 12:34
Medlem
Citat:
Och vad skulle skillnaden bli då? Förr så fanns det bilar där bromsljuskontakten satt mot bromspedalen, när man tryckte ner pedalen så gick kontakten ut och bromsljuset tändes. Numera sitter bromsljuskontakten oftast i hydraulsystemet och tänder när trycket ökar. I båda fallen så måste man röra bromspedalen någon cm innan bromsljuset tänds.

Det går ju att trigga sensorn efter man rört bromspedalen 1-2mm istället.
Men som sagt.. det skulle antagligen bara röra sig om hundradelar.

Det du fetade var mer tänkt om man skulle sätta en sensor på framsidan på pedalen som kände av direkt när foten lades mot pedalens yta.. men skulle som sagt funka rätt dåligt med bromsberedskap.
Citera
2015-04-18, 12:43
Medlem
Citat:

Det du fetade var mer tänkt om man skulle sätta en sensor på framsidan på pedalen som kände av direkt när foten lades mot pedalens yta.. men skulle som sagt funka rätt dåligt med bromsberedskap.

Vacker tanke, men i verkligheten kommer det inte att funka. Det skulle då räcka med att oavsiktligt nudda bromspedalen för att bromsljset ska tända, och det händer lite då och då fast man inte tänker på det. Vi skulle få en trafikbild med ständigt fladdrande bromsljus..utan att någon inbromsning alltså sker.
Citera
2015-04-18, 12:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Jaha, då är jag med. Men det kanske blir lite väl mycket teknik för att kanske kunna tända bromsljuset några millisekunder tidigare. Jag tror inte heller att dessa millisekunder gör någon som helst nytta, lär folk att hålla avstånd i stället så finns det marginaler på flera sekunder.
Citera
2015-04-18, 12:56
Medlem
Citat:
Jaha, då är jag med. Men det kanske blir lite väl mycket teknik för att kanske kunna tända bromsljuset några millisekunder tidigare. Jag tror inte heller att dessa millisekunder gör någon som helst nytta, lär folk att hålla avstånd i stället så finns det marginaler på flera sekunder.

Nej, jag tror inte heller det spelar nån roll i praktiken.
Men eftersom kontakten mellan bromspedal till hydraulik/pneumatik antagligen kommer ske elektroniskt i allt fler bilar så finns det ju egentligen anledning att skicka en signal direkt till bromsljus istället för att gå vägen via oljetryck.
(däremot antar jag att failsafe-system kommer fungera så att man ändå måste ha en givare från själva bromssystemet)
Citera
2015-04-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Har inte varit med om några större idiotlösningar på mina bilar men det mest störiga var när jag hade en SAAB 900 och tändningslåset satt nere vid handbromsen. Att lägga vantarna där på vintern och låta snön smälta för att sedan frysa till stenhård is är ej att rekommendera. Det mest irriterande är att jag absolut inte kan se någon fördel med att ha låset där.

saabs förklaring med att ha tändlåset mellan stolarna var att det var säkrare vid krock.
enligt saab var risken att slå/skära sönder knä på tändingsnyckel/tändlås överhängande när det är monterat på rattstång som vanliga bilar har.
Citera
2015-04-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Någon ut av Toyotas högbyggda Verso-modeller hade en enda stor dörr bak. Problemet var att om man monterade en dragkrok så gick dörren bara öppnas med några centimeter.

Hur tänkte man där? Det krävs ju inte tysk ingengörskonst för att för att undvika denna fadäs.

monterat krok på många toyota och deras olika verso modeller. men aldrig stött på det problemet du skriver om, måste vara fel krok monterat om det händer...
Citera
2015-04-18, 16:25
Medlem
siggesagge1s avatar
VW Polos 2000-2001 vindrutetorkare armen på passagerar sidan tar i motorhuven när du tar upp den för tex tvättning eller på vintern. Resulterar att lacken släpper på huven där det tar i ca 5 cm. Kanske inte det värsta, men ändå på en bil från 2000 av VW.
Citera
2015-04-18, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
saabs förklaring med att ha tändlåset mellan stolarna var att det var säkrare vid krock.
enligt saab var risken att slå/skära sönder knä på tändingsnyckel/tändlås överhängande när det är monterat på rattstång som vanliga bilar har.

Minns när jag hade barn i bakåtvänd stol i passagerarstolen fram i 9-5. Han var på och pillade på nyckeln hela tiden. Jag fick ha en liten bit kartong som skydd. Idiotisk konstruktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in