2018-02-18, 21:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Liksom varför frångå nåt som fungerar felfritt och utan minsta krångel.
Som Christer Glenning sa, den har drabbats av design...skruvhål är fult och förstör linjerna och ofta går form före funktion.
Citera
2018-02-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Att det inte är ovanligt betyider inte att det inte är dumt. På lite äldre bilar stack man ju bara ner handen och skruvade ur lampan. På blinkers etc kundem an skruva av glaset utifrån vilket ledde till myyyycket mindre pill än som det är på lite nyare fordon. Tex, på 145 så kunde man skruva bort hela lyktglaset bak och byta aktuell lampa. På 745 så måstem an göra det inifrån och det är verkligen låångt ifrån det minsta ergonomiskt.. Sitter riktigt dumt till med plåt man får lira in lampan emellan etc. Liksom varför frångå nåt som fungerar felfritt och utan minsta krångel.

Att lyktglas inte sitter med skruvar utifrån har säkert att göra med att det är andra tider nu.
"Midnight auto supply" i förorten skulle kunna behöva dina glas.

.
Citera
2018-02-19, 02:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Saab hade så kallade självmordsdörrar, även kallade flickfångar/kidnappardörrar, många andra bilar har också haft såna men inte volvo vad jag vet. Inte så idiotiska i praktiken, lätt att kliva ur. Då är måsvingedörrar en sämre idé, dom är bara designmässigt okej, inget för trånga parkeringsplatser.

Jodå, Volvo PV36 hade bakhängda dörrar.
Citera
2018-02-19, 13:00
Medlem
Gridirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qj
Renault Megane ll och deras glödlampor i strålkastaren. Klipp från Fifth Gear när dom ger sig på det!
https://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4

Tog en kvart för en själv efter 1-2 byten. Inte alls svårt egentligen, bara å känna sig fram å va beredd att hångla med platen. In me näven I hjulhuset å känna sig fram. Blinkerslampan däremot är en värdemätare av rang. Bytte en den tiden vi hade meganen, tog väl en 3-4 timmar. Ingen svår operation men krävs att man har en extra handled då lampan måste tas ur och I I ett exakt läge.
Citera
2018-02-19, 13:04
Medlem
Vatten pump Saab h motor
Citera
2018-02-19, 17:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk
Att lyktglas inte sitter med skruvar utifrån har säkert att göra med att det är andra tider nu.

.
Det är nog inte den största anledningen. Den som försökt få bort ett lyktglas med fastärgade skruvar vet exakt varför det numera inte är skruvade glas. Dessutom så håller lampor och dioder betydligt längre idag, vilket gör att man i vissa fall gör en hel, tät enhet istället för ett pussel av smådelar som läcker och ärgar sönder.
Citera
2018-02-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk

.

Helt riktigt. Midnight auto supply fyllde på sitt blinkersglaslager från min 245:a en gång i tiden. Jäklar så snopen - och sedan förbannad - jag blev när jag såg att båda glasen var borta.
Citera
2018-02-19, 18:04
Medlem
zepofans avatar
När de vita sidoblinkersen kom på V70 så försvann en hel del under dygnets mörka timmar.
Citera
2018-02-19, 18:09
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Mja, just det fenomenet är så strategiskt korkat att det måste bero på något annat, serviceinkomster t ex.

I förlängningen ger det missnöjda kunder som är vana att fixa enkla grejer själva. (Sen väljer Citroën-ägaren Puegot i stället. )

Troligen är det någon ingenjör som fick i uppdrag att optimera kostnaden för att montera bilen. Sen gick det som det gick.
Citera
2018-02-19, 22:52
Medlem
Volvo 7 serien hade 1985 ett lås för att öppna baljan där reservhjulet satt som styrdes av huvudnyckeln. Det var alltså ett lås som man bara kunde öppna om man hade den nyckeln, jag var ny montör och tyckte att varför ska man slösa nycklar till ett lås som borde öppnas oberoende av vilken nyckel.
Jag fick ingen respons och slutade på Torslandaverken kort senare, men det var en lärorik tid.
Citera
2018-02-19, 23:01
Medlem
tigerrakets avatar
Volvo fick ju skit för att deras ljuskluster var för svåra att ta bort. Så de började montera dem med två "stavar" bara. Problemet blev ju att dem blev enkla att stjäla. Bilhandlaren i stan fick motorhuvar och 50-60 lampor stulna under tre veckors tid typ. Sen låste man in alla nya bilar i en kraftigare bur.
Citera
2018-03-11, 16:35
Medlem
persona.von.gratas avatar
OnTopic:
Peugeot Partner (nya karossen) har en lösning där motorhuven och karossen har en skumgummitätning mellan sig.
Vid minusgrader och fukt fryser alla delar ihop, vilket medför att tätningen går sönder när man öppnar motorhuv vintertid.

Off topic:
Jag retar mig på alla bilar som har små behållare för spolarvätska.
Jag retar mig även på bilar där man inte kan fylla en hel dunk (3-5 liter) med spolarvätska när varningslampan tända (eller att vätskan helt enkelt tar slut).
Är det så trångt i nya bilar att man bara kan klämma in 3l behållare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in