Citat:
Ursprungligen postat av
Louise
Lodjur undviker generellt människor, men det finns undantag. Det faktum att ni överhuvud taget såg det här lodjuret kan tyda på att det är mindre skyggt än andra artfränder. Det har hänt att lodjur attackerat människor, även om det är sällsynt. Är du orolig verkar det smartast att bygga ett staket. Tänk på att kattdjur är bra på att övervinna fysiska hinder i deras väg.
Ja jag tänkte med staketet som en markering utav gården, så att den inte bara går omkring och helt plötsligt råkar stå på tomten. Att den utan svårighet kan ta sig över det tror jag deffinitivt.
Citat:
Ursprungligen postat av
snabelkalas
Ni behöver inta vara oroliga pga lodjuret.
Risken är betydligt större att ert barn attackeras av en lösspringande hund.
Fast det har väl antagligen med att göra att det finns ca 1300 lodjur i Sverige och över en miljon hundar
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Att rovdjur inte gärna anfaller en vuxen människa betyder inte att detsamma även gäller ett barn.
Precis min tanke. En tre åring ute i skogen med en pinne och ett trängt/hungrigt/skadat lodjur kan säkert vara farligt
Citat:
Ursprungligen postat av
SkepticalHippo
När jag gick i lågstadiet så hade ett lodjur fällt ett rådjur på en äng som låg ungefär 200 meter från skolan. Det här var en liten byskola i Norrland, i klasserna förskola-5:an gick det cirka 40 barn.
Lärarna tog med sig klass för klass ner för att se lodjuret live på kanske 50 meters avstånd. Mina föräldrar, som är jägare och därmed lite kunniga om vilda djur, blev lagom förbannade då de hörde om lärarnas hjärnsläpp att ta med sig 7-åringar inpackade i stela overaller för att se på ett rovdjur som dessutom kunde känna att vi var konkurrenter om bytet. Jag har sett lodjur gå förbi utanför huset och även på långa avstånd några gånger, men det är enda gången jag sett ett som stannar kvar på hyfsat nära avstånd. Vi var några som gick närmare och lärarna stoppade oss inte ens...
I alla fall, det jag vill ha sagt med denna historia är först och främst att lodjur inte ger sig på människor hur som helst och för det mesta inte närmar sig människor om de känner doften av oss eller hör ljud. Vi var verkligen öppet mål men ändå åt lodjuret vidare under flera timmar medan klasserna avbytte varandra.
För det andra så var lärarna som var beredda att bo i byar i Norrland på 90-talet idioter och om någon låter mina ungar gå nära rovdjur så mördar jag dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Se det som en fanatiskt naturupplevelse istället!
Det finns folk som har jobbat i skogen i 20 år och aldrig fått se något liknande...
Ja det gör vi
Vi har inte pratat om annat sen igår.
Det roliga är att han vi köpte stugan av sa att han sett ett lodjur utanför för ett par år sedan, jag trodde självklart att han snackade skit
Kan det vara samma djur? En katt kan ju bli runt 20 år, gäller samma för lodjur?
Kan det vara samma som bott runt omkring i skogen hela tiden eller hur ofta flyttar de runt?
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
En lodjurshona med nyfödda ungar bör man inte gå i närheten av. Det är heller ingen risk att man gör.
Människor tillhör inte lodjurets normala bytesdjur, däremot bör du vara försiktig om du har lösspringande hund. En vanlig familjehund är ett lätt byte för ett lodjur och det gäller även stora hundar.
Risken är mycket större att ditt/dina barn dör av ett blixtnedslag än att att dom blir attackerade av ett lodjur.
Ok
Nej vi har ingen hund så det är ju lugnt på så vis.
Men resonemanget att dö av ett blixtnedslag håller inte tycker jag. Då kan man även säga att det är större chans att dö av en blixt än att bli dödad av en björn, men står du där öga mot öga med en uppretad björn så är du nog rätt körd.