• 1
  • 2
2015-04-12, 12:51
Medlem
Vi har en stuga ute i skogen i Markskommun och igår såg vi ett lodjur lunkandes på vägen.
Vi var 3st som såg det klart och tydligt, jag personligen tittade på den med kikare så vi är 100% på att det var ett lodjur vi såg.

Så nu till min undran, kan lodjuret vara farligt för ungarna? Vi har en tvärvild 3 åring som är ute på gården och grejjar själv. Vi har heller inget staket runt tomten utan det är bara skog.

Vi bor inte helt ensligt utan det är ett lite samhälle med runt 70 stugor, varav ca 5-6 är året runt boende.
Vi har pratat lite med en jägare ang hur lodjur beter sig, vi har en hel del rådjur här omkring, ibland på tomten, han trodde att lodjuret antagligen kommer att vara kvar här tills den tagit alla rådjuren.

Så, lite tankar och åsikter om vad vi ska/kan göra eller om lodjur generellt är uppskattade.
Citera
2015-04-12, 13:00
Medlem
Louises avatar
Lodjur undviker generellt människor, men det finns undantag. Det faktum att ni överhuvud taget såg det här lodjuret kan tyda på att det är mindre skyggt än andra artfränder. Det har hänt att lodjur attackerat människor, även om det är sällsynt. Är du orolig verkar det smartast att bygga ett staket. Tänk på att kattdjur är bra på att övervinna fysiska hinder i deras väg.
Citera
2015-04-12, 13:37
Medlem
Ni behöver inta vara oroliga pga lodjuret.
Risken är betydligt större att ert barn attackeras av en lösspringande hund.
Citera
2015-04-12, 13:41
Medlem
trädkramarna I sthlm har ju bestämt att det inte är någon fara överhuvudtaget med en växande rovdjurs population, så ni kan lugnt lita på detta
Citera
2015-04-12, 13:46
Medlem
Att rovdjur inte gärna anfaller en vuxen människa betyder inte att detsamma även gäller ett barn.
Citera
2015-04-12, 13:53
Medlem
SkepticalHippos avatar
När jag gick i lågstadiet så hade ett lodjur fällt ett rådjur på en äng som låg ungefär 200 meter från skolan. Det här var en liten byskola i Norrland, i klasserna förskola-5:an gick det cirka 40 barn.

Lärarna tog med sig klass för klass ner för att se lodjuret live på kanske 50 meters avstånd. Mina föräldrar, som är jägare och därmed lite kunniga om vilda djur, blev lagom förbannade då de hörde om lärarnas hjärnsläpp att ta med sig 7-åringar inpackade i stela overaller för att se på ett rovdjur som dessutom kunde känna att vi var konkurrenter om bytet. Jag har sett lodjur gå förbi utanför huset och även på långa avstånd några gånger, men det är enda gången jag sett ett som stannar kvar på hyfsat nära avstånd. Vi var några som gick närmare och lärarna stoppade oss inte ens...

I alla fall, det jag vill ha sagt med denna historia är först och främst att lodjur inte ger sig på människor hur som helst och för det mesta inte närmar sig människor om de känner doften av oss eller hör ljud. Vi var verkligen öppet mål men ändå åt lodjuret vidare under flera timmar medan klasserna avbytte varandra.

För det andra så var lärarna som var beredda att bo i byar i Norrland på 90-talet idioter och om någon låter mina ungar gå nära rovdjur så mördar jag dem.
Citera
2015-04-12, 14:53
Medlem
sommarlovs avatar
Se det som en fanatiskt naturupplevelse istället!
Det finns folk som har jobbat i skogen i 20 år och aldrig fått se något liknande...
Citera
2015-04-12, 16:26
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagall123

Så nu till min undran, kan lodjuret vara farligt för ungarna? Vi har en tvärvild 3 åring som är ute på gården och grejjar själv. Vi har heller inget staket runt tomten utan det är bara skog.

En lodjurshona med nyfödda ungar bör man inte gå i närheten av. Det är heller ingen risk att man gör.

Människor tillhör inte lodjurets normala bytesdjur, däremot bör du vara försiktig om du har lösspringande hund. En vanlig familjehund är ett lätt byte för ett lodjur och det gäller även stora hundar.

Risken är mycket större att ditt/dina barn dör av ett blixtnedslag än att att dom blir attackerade av ett lodjur.
Citera
2015-04-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Lodjur undviker generellt människor, men det finns undantag. Det faktum att ni överhuvud taget såg det här lodjuret kan tyda på att det är mindre skyggt än andra artfränder. Det har hänt att lodjur attackerat människor, även om det är sällsynt. Är du orolig verkar det smartast att bygga ett staket. Tänk på att kattdjur är bra på att övervinna fysiska hinder i deras väg.
Ja jag tänkte med staketet som en markering utav gården, så att den inte bara går omkring och helt plötsligt råkar stå på tomten. Att den utan svårighet kan ta sig över det tror jag deffinitivt.

Citat:
Ursprungligen postat av snabelkalas
Ni behöver inta vara oroliga pga lodjuret.
Risken är betydligt större att ert barn attackeras av en lösspringande hund.
Fast det har väl antagligen med att göra att det finns ca 1300 lodjur i Sverige och över en miljon hundar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Att rovdjur inte gärna anfaller en vuxen människa betyder inte att detsamma även gäller ett barn.
Precis min tanke. En tre åring ute i skogen med en pinne och ett trängt/hungrigt/skadat lodjur kan säkert vara farligt
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
När jag gick i lågstadiet så hade ett lodjur fällt ett rådjur på en äng som låg ungefär 200 meter från skolan. Det här var en liten byskola i Norrland, i klasserna förskola-5:an gick det cirka 40 barn.

Lärarna tog med sig klass för klass ner för att se lodjuret live på kanske 50 meters avstånd. Mina föräldrar, som är jägare och därmed lite kunniga om vilda djur, blev lagom förbannade då de hörde om lärarnas hjärnsläpp att ta med sig 7-åringar inpackade i stela overaller för att se på ett rovdjur som dessutom kunde känna att vi var konkurrenter om bytet. Jag har sett lodjur gå förbi utanför huset och även på långa avstånd några gånger, men det är enda gången jag sett ett som stannar kvar på hyfsat nära avstånd. Vi var några som gick närmare och lärarna stoppade oss inte ens...

I alla fall, det jag vill ha sagt med denna historia är först och främst att lodjur inte ger sig på människor hur som helst och för det mesta inte närmar sig människor om de känner doften av oss eller hör ljud. Vi var verkligen öppet mål men ändå åt lodjuret vidare under flera timmar medan klasserna avbytte varandra.

För det andra så var lärarna som var beredda att bo i byar i Norrland på 90-talet idioter och om någon låter mina ungar gå nära rovdjur så mördar jag dem.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Se det som en fanatiskt naturupplevelse istället!
Det finns folk som har jobbat i skogen i 20 år och aldrig fått se något liknande...
Ja det gör vi
Vi har inte pratat om annat sen igår.
Det roliga är att han vi köpte stugan av sa att han sett ett lodjur utanför för ett par år sedan, jag trodde självklart att han snackade skit

Kan det vara samma djur? En katt kan ju bli runt 20 år, gäller samma för lodjur?
Kan det vara samma som bott runt omkring i skogen hela tiden eller hur ofta flyttar de runt?

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
En lodjurshona med nyfödda ungar bör man inte gå i närheten av. Det är heller ingen risk att man gör.

Människor tillhör inte lodjurets normala bytesdjur, däremot bör du vara försiktig om du har lösspringande hund. En vanlig familjehund är ett lätt byte för ett lodjur och det gäller även stora hundar.

Risken är mycket större att ditt/dina barn dör av ett blixtnedslag än att att dom blir attackerade av ett lodjur.
Ok
Nej vi har ingen hund så det är ju lugnt på så vis.
Men resonemanget att dö av ett blixtnedslag håller inte tycker jag. Då kan man även säga att det är större chans att dö av en blixt än att bli dödad av en björn, men står du där öga mot öga med en uppretad björn så är du nog rätt körd.
Senast redigerad av Hagall123 2015-04-12 kl. 16:38.
Citera
2015-04-12, 17:05
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ok
Nej vi har ingen hund så det är ju lugnt på så vis.
Men resonemanget att dö av ett blixtnedslag håller inte tycker jag. Då kan man även säga att det är större chans att dö av en blixt än att bli dödad av en björn, men står du där öga mot öga med en uppretad björn så är du nog rätt körd.

Din uppfattning om hur man uppskattar risker är lite skev. Hur stor är risken att du dör om du simmar rakt in i gapet på en vithaj? Sannolikt rätt så stor.

Hur stor är risken att du dör av ett hajangrepp? Oändligt liten statistiskt sett.

Du kan alltså inte bryta ut risken för att bli angripen av en björn med risken för att bli dödad av en björn om du verkligen hamnar mitt emot en björn.

Du blandar riskresonemang lite hipp som happ.

Ta reda på hur många människor (inklusive barn) som blivit dödade av lodjur dom senaste 10 åren. Ta sen reda på hur många människor som blivit dödade av blixten under samma tid.

När du har gjort det kan du lugnt släppa ut din grabb på gårdsplan utan risk.
Citera
2015-04-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Din uppfattning om hur man uppskattar risker är lite skev. Hur stor är risken att du dör om du simmar rakt in i gapet på en vithaj? Sannolikt rätt så stor.

Hur stor är risken att du dör av ett hajangrepp? Oändligt liten statistiskt sett.

Du kan alltså inte bryta ut risken för att bli angripen av en björn med risken för att bli dödad av en björn om du verkligen hamnar mitt emot en björn.

Du blandar riskresonemang lite hipp som happ.

Ta reda på hur många människor (inklusive barn) som blivit dödade av lodjur dom senaste 10 åren. Ta sen reda på hur många människor som blivit dödade av blixten under samma tid.

När du har gjort det kan du lugnt släppa ut din grabb på gårdsplan utan risk.
Jag tror snarare att det är du som har missuppfattat det hela, vi hade igår ett lodjur som gick precis utanför våran hustomt så risken har ju ökat betydligt.
Jag tror dock inte att det är någon fara eftersom lodjur tydligen verkar vara väldigt skygga, å andra sidan så gick den här mitt på vägen och stod även och tittade på mig i ca 10-20 sekunder innan den smet in i skogen igen så den kanske inte är lika skygg som de brukar vara.
Man kan ju aldrig vara helt säker.
Citera
2015-04-12, 18:30
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Jag tror snarare att det är du som har missuppfattat det hela, vi hade igår ett lodjur som gick precis utanför våran hustomt så risken har ju ökat betydligt.
Jag tror dock inte att det är någon fara eftersom lodjur tydligen verkar vara väldigt skygga, å andra sidan så gick den här mitt på vägen och stod även och tittade på mig i ca 10-20 sekunder innan den smet in i skogen igen så den kanske inte är lika skygg som de brukar vara.
Man kan ju aldrig vara helt säker.

Hur kan det inte vara någon fara om risken har ökat betydligt? Vilken risk är det som ökat betydligt utan att faran har ökat?

Mitt råd är att du hoppar över dina riskvärderingar och lyssnar på dom som kan det kapitlet bättre än du kan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in