2015-04-13, 10:50
Medlem
Det här var den mest hjärndöda tråden jag läst på länge.Är du rädd för att huskatter ska hoppa på din unge också eller? Jämför hur många lodjur det finns och hur många huskatter och då kommer du se att det är 1000ggr större chans. Sen kan du kolla om det skett nåt liknande historisk och du kmr inte hitta nåt. Var glad att du fått sen en fin skapelse av naturen istället.
Citera
2015-04-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoFeetsonChairs
Det här var den mest hjärndöda tråden jag läst på länge.Är du rädd för att huskatter ska hoppa på din unge också eller? Jämför hur många lodjur det finns och hur många huskatter och då kommer du se att det är 1000ggr större chans. Sen kan du kolla om det skett nåt liknande historisk och du kmr inte hitta nåt. Var glad att du fått sen en fin skapelse av naturen istället.
haha men va fan är du efterbliven eller? Det var ett lodjur som gick på alldeles utanför gården, det är alltså ingen generell fråga
Samtidigt så måste du väl förstå att om man inte har koll själv så frågar man.

Hur som helst så tror jag inte att de är speciellt farliga efter att ha fått en del givande svar i tråden + att jag pratat med några jägare.
Det är ändå väldigt intressant att ha et lodjur i området och vi hoppas ju självklart på att få se den igen.
Vi har nog sett spår av den i snön i vintras, tror vi nu i efterhand, (då trodde vi att det var en hund) så jag och en polare som är jägare ska ge oss ut till helgen i skogen och kolla om vi kan se några spår eller något som kan indikera på var den kan/brukar röra sig. Har vi tur så kanske jag kan fånga den på bild, men chansen är nog väldigt liten..
Citera
2015-04-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagall123
haha men va fan är du efterbliven eller? Det var ett lodjur som gick på alldeles utanför gården, det är alltså ingen generell fråga
Samtidigt så måste du väl förstå att om man inte har koll själv så frågar man.

Hur som helst så tror jag inte att de är speciellt farliga efter att ha fått en del givande svar i tråden + att jag pratat med några jägare.
Det är ändå väldigt intressant att ha et lodjur i området och vi hoppas ju självklart på att få se den igen.
Vi har nog sett spår av den i snön i vintras, tror vi nu i efterhand, (då trodde vi att det var en hund) så jag och en polare som är jägare ska ge oss ut till helgen i skogen och kolla om vi kan se några spår eller något som kan indikera på var den kan/brukar röra sig. Har vi tur så kanske jag kan fånga den på bild, men chansen är nog väldigt liten..

Ok låter bra, fick bara känslan av att du blev helt hysterisk och paranoid över att ni sett ett lodjur utanför gården när ni egentligen bara borde glädjas tycker jag. Men ni verkar ju ha hanterat frågan på ett rationellt sätt då.
Citera
2015-04-24, 07:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Se det som en fanatiskt naturupplevelse istället!
Det finns folk som har jobbat i skogen i 20 år och aldrig fått se något liknande...

jag har sett ett lodjur, kan ta ett kort på skinnet

lodjur är vanligtvis skygga av sig, såvida du inte överraskar det är det ingen fara, håll koll på ungen ändå, det finns fler oskyggare djur i skogen som är mer att oroa sig för, men generellt ingen fara
Citera
2015-04-24, 09:37
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
I USA och Kanada, Mexico etc, så är det inte helt ovanligt att stora kattdjur, som pumor tex, smyger sig på människor som är ute i skogen och går.
De smyger bakom den och man hör dem inte för de har så mjuka trampdynor på sina tassar ju.
Och just detta, att kattdjuren förföljer, smyger på, sina bytesdjur är ju vanligt. Det är som sagt många som blivit attackerade av såna där i Nordamerika. Dödade tillomed.
Särskilt mindre människor som barn och kvinnor. De ses ju som lättare byten.
Lodjuret tycker också om att smyga sig på sina byten på det sättet. De ser dig, men du ser inte dem.
Man skulle kunna säga att lon ser ditt lilla barn när det är ute och leker där i skogskanten vid din trädgård, men barnet ser itne det. Då kan det hända att lon börjar smyga på det, och jaktinstinkterna sätts igång.

Katter biter alltid på samma stället så det är enkelt att skydda sig. Dvs de biter om nacken på sina byten, för att knäcka halskotan. De biter alltid på exakt samma ställe även när de är väldigt små, och unga.
Så det bästa skyddet är att ge ditt barn en ryggsäck att alltid ha på sig, en sån där med hög rygg. Som går upp över nacken. Då kan lon inte bita ditt barn om de smyger på det.

Här finns lite länkar till attacker med lokatter:

http://www.theguardian.com/us-news/2...-siberian-lynx

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._North_America

http://scotcats.online.fr/abc/photoa...ynxattack.html

http://patch.com/georgia/buckhead/ly...d-police-say-0

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...x-Atlanta.html
Citera
2015-04-24, 11:11
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2015-04-25, 02:47
Medlem
TitanDukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagall123
.

själv i skogen , med en hungrig lo mamma 1000 m från andra människor , ja då finns det en risk . men skull nog uppskatta risken att vara ca 1 på 100,000,000 att något skulle hända . kommer förr bli påkörd av er innan . eller getingstucken ormbiten , förgiftad .

jag har jagat i 30 år , och det har funnits lodjur i närheten hela mitt liv , har bara set ett lo en enda gång , och då bor jag 1500 m från en mammas gryt .

detta är resultatet när människan tappar kontakten med naturen .
Citera
2015-04-25, 12:50
Medlem
Halge78s avatar
Vi kan nog sammanfatta det hela med:
Nej ett lodjur innebär ingen som helst fara för dig eller dina barn. Om någon påstår annat så är personen antingen väldigt okunnig eller försöker sprida propaganda (t ex jägare som vill få bort rovdjur/konkurrenter till bytesdjur), oftast är det en kombination...
Citera
2015-04-25, 13:46
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Vi kan nog sammanfatta det hela med:
Nej ett lodjur innebär ingen som helst fara för dig eller dina barn. Om någon påstår annat så är personen antingen väldigt okunnig eller försöker sprida propaganda (t ex jägare som vill få bort rovdjur/konkurrenter till bytesdjur), oftast är det en kombination...

Givetvis är det så. Folk är som alltid fullkomligt usla på riskbedömningar och omvärldsanalyser, särskilt när det kommer till den "vilda och farliga" naturen.
Citera
2015-05-03, 00:48
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabelkalas
Ni behöver inta vara oroliga pga lodjuret.
Risken är betydligt större att ert barn attackeras av en lösspringande hund.
Människor skadar ofta andra människor.

Risken är så liten för ett angrepp att den, nästan, inte finns.

I Indien finns leoparder i förstäderna till Mumbai och där sover fattiga på trotoarerna. Barnen har de mellan sig, och det finns hundar som ger skall när leoparderna kommer i närheten och det är sälsynt att människor angrips.

Risken för ett angrepp av lodjur på din treåring blir helt utraderad om du skaffar en medelstor hund som vaktar ditt barn, men risken är då större att barnet skadas av hunden än att barnet skulle angripas av lo.

Bilar skadar och dödar ett antal barn varje år.

Cykelolyckor gör barn till invalider varje år.
Citera
2015-05-03, 01:09
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Alltså jag är stadsbo men flyttade ut på landet en period. (mindre ort) Med snön började de i huset yra om björn eller vargspår vid soprummet. Det hade smält lite o frusit på, gick inte att se riktigt vad det var.
Hade precis också tagit en omplacering i samma veva och rastade henne i områdena omkring, plus dungen utanför huset. Där började jag upptäcka konstiga tassavtryck, stadsbarn som jag är trodde jag först att det kanske var en mindre hund/valp som haft kopplet hängandes efter tassarna men nu var det lo med pälsen kring tassarna som lämnade strimor av spår.

Läste på och de är skygga med stora revir.. Lodjuret läste inte samma sidor som mig utan började (jag skojar inte) göra sina behov över min hunds kissfläckar och där jag plockat upp bajset. Så höll den på, min lägenhet låg tydligen i centrum för reviret eller något åt det hållet. En natt när jag rastade hunden och skulle gå mot tomten så antingen torterade någon av grannarna en katt alt. gav den sånglektioner(en jäkligt hög ton/skri), i annat fall blev jag och hunden ordentligt varnade för att gå in på tomten (mot dungen med träd) Väntade lite en stund och gick sedan hem. Var tvungen att lämna tillbaka hunden och lpdjuret återgick till större område, försvann mot våren, men ändå motsägelsefullt beteende då jag bodde strax utanför en mindre ort bland flera hus (även viss skog)

Jag tror att de visst kan gå till anfall om de blir skrämda, är sjuka eller något liknande, så stanna upp och låta den röra sig bort bör man nog göra.
Senast redigerad av mainstreaminfluent 2015-05-03 kl. 01:12.
Citera
2015-05-03, 02:06
Medlem
confused...s avatar
Liten chans eller stor chans för en attack så hade jag aldrig låtit små barn leka fritt när man vet att det finns ett rovdjur i området, oavsett vilket rovdjur det är snack om.

Speciellt inte när det är en rovdjurs typ som är känd för att vara extremt skygg men visat tecken på att han inte är skygg och förlorat respekten för människor.

Sen kan självutnämnda experter på flashback säga vad dom vill om hur ovanligt det är med attacker ifrån rovdjur.

1. Hur många här på flashback, eller hur många över huvud taget i Sverige oavsett om dom är jägare och har god kunskap om Lodjur eller inte har faktiskt haft ett Lodjur på sin tomt med små barn som visat tecken på att inte vara speciellt skygg för människor? Jag gissar på extremt få. Lodjur håller sig som sagt normalt så långt bort ifrån människor att det är ovanligt att ens få skymta en.

Och det Lodjuret du har runt din tomt har alltså inte bara gått nära en grupp med människor utan stått kvar en stund och kollat på er, vi snackar redan här om extremt ovanligt beteende ifrån djuret.

2. Sätter man sig in lite i olika attacker ifrån rovdjur på människor runt om i världen, oavsett hur ovanligt det är att den typen av rovdjur attackerar en människa så kommer man fort inse att det finns ett väldigt starkt samband. Och det är att djuret har förlorat respekt ifrån människor.

Anledningen kan vara väldigt olika ifrån fall till fall med rovdjurs attacker. En vanlig orsak är ett skadat djur som inte klarar att jaga och går nu hungrig.

Att ett rovdjur som normalt är extremt skyggt uppvisar ett väldigt ovanligt beteende, verkar till stor del ha tappat respekten för människor och börjar röra sig nära hus. Det är en stark varnings signal och ett rovdjur som normalt är extremt skyggt men börjat tappa respekten för människor och helt enkelt visar väldigt onormalt beteende ska man akta sig för.

Faktiskt så är oddsen att något är fel med detta djuret väldigt stora med tanke på Lodjurs normala skygghet. Desto skyggare ett djur är, desto större anledning att ana oråd när det börjar röra sig nära människor.

Så vitt vi vet är djuret skadat och kan inte jaga ordentligt, går hungrig och hungern får den nu att pressa sina gränser och blir mindre skygg. Faktiskt så är detta en väldigt vanlig anledning till rovdjurs attacker på människor ifrån rovdjur som normalt håller sig borta ifrån människor.

Kort och gott : Det spelar ingen roll hur Lodjur normalt agerar och hur ovanligt det är med Lodjurs attacker. Djuret har visat ovanligt beteende och börjat bryta det normala mönstret. Detta Lodjur kan därmed inte behandlas som ett normalt Lodjur. Låt inte ditt barn leka ute utan en vuxens närvaro.

Citat:
Ursprungligen postat av TitanDuke
själv i skogen , med en hungrig lo mamma 1000 m från andra människor , ja då finns det en risk . men skull nog uppskatta risken att vara ca 1 på 100,000,000 att något skulle hända . kommer förr bli påkörd av er innan . eller getingstucken ormbiten , förgiftad .

jag har jagat i 30 år , och det har funnits lodjur i närheten hela mitt liv , har bara set ett lo en enda gång , och då bor jag 1500 m från en mammas gryt .

detta är resultatet när människan tappar kontakten med naturen .

Hur kan man ha varit jägare i 30 år (vilket borde innebära stort intresse för djur och god generell kunskap) och enbart sett ett rovdjur 1gång för att det är så extremt skyggt.

Och samtidigt inte veta att när ett rovdjur uppvisar onormalt beteende så är det ett starkt tecken på att något är fel och man inte kan behandla det specifika djuret som normalt??

Ett rovdjur som normalt är extremt skyggt som börjar röra sig nära männsikor ska man alltid akta sig för och aldrig behanda normalt.

Man kan inte ta ett djur generellt normala beteende och riskvärdera en attack när djuret uppvisar ett väldigt ovanligt beteende.
Senast redigerad av confused... 2015-05-03 kl. 02:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in