Liten chans eller stor chans för en attack så hade jag aldrig låtit små barn leka fritt när man vet att det finns ett rovdjur i området, oavsett vilket rovdjur det är snack om.
Speciellt inte när det är en rovdjurs typ som är känd för att vara extremt skygg men visat tecken på att han inte är skygg och förlorat respekten för människor.
Sen kan självutnämnda experter på flashback säga vad dom vill om hur ovanligt det är med attacker ifrån rovdjur.
1. Hur många här på flashback, eller hur många över huvud taget i Sverige oavsett om dom är jägare och har god kunskap om Lodjur eller inte har faktiskt haft ett Lodjur på sin tomt med små barn som visat tecken på att inte vara speciellt skygg för människor? Jag gissar på extremt få. Lodjur håller sig som sagt normalt så långt bort ifrån människor att det är ovanligt att ens få skymta en.
Och det Lodjuret du har runt din tomt har alltså inte bara gått nära en grupp med människor utan stått kvar en stund och kollat på er, vi snackar redan här om extremt ovanligt beteende ifrån djuret.
2. Sätter man sig in lite i olika attacker ifrån rovdjur på människor runt om i världen, oavsett hur ovanligt det är att den typen av rovdjur attackerar en människa så kommer man fort inse att det finns ett väldigt starkt samband. Och det är att djuret har förlorat respekt ifrån människor.
Anledningen kan vara väldigt olika ifrån fall till fall med rovdjurs attacker. En vanlig orsak är ett skadat djur som inte klarar att jaga och går nu hungrig.
Att ett rovdjur som normalt är extremt skyggt uppvisar ett väldigt ovanligt beteende, verkar till stor del ha tappat respekten för människor och börjar röra sig nära hus. Det är en stark varnings signal och ett rovdjur som normalt är extremt skyggt men börjat tappa respekten för människor och helt enkelt visar väldigt onormalt beteende ska man akta sig för.
Faktiskt så är oddsen att något är fel med detta djuret väldigt stora med tanke på Lodjurs normala skygghet. Desto skyggare ett djur är, desto större anledning att ana oråd när det börjar röra sig nära människor.
Så vitt vi vet är djuret skadat och kan inte jaga ordentligt, går hungrig och hungern får den nu att pressa sina gränser och blir mindre skygg. Faktiskt så är detta en väldigt vanlig anledning till rovdjurs attacker på människor ifrån rovdjur som normalt håller sig borta ifrån människor.
Kort och gott : Det spelar ingen roll hur Lodjur normalt agerar och hur ovanligt det är med Lodjurs attacker. Djuret har visat ovanligt beteende och börjat bryta det normala mönstret. Detta Lodjur kan därmed inte behandlas som ett normalt Lodjur. Låt inte ditt barn leka ute utan en vuxens närvaro.
Citat:
Ursprungligen postat av
TitanDuke
själv i skogen , med en hungrig lo mamma 1000 m från andra människor , ja då finns det en risk . men skull nog uppskatta risken att vara ca 1 på 100,000,000 att något skulle hända . kommer förr bli påkörd av er innan . eller getingstucken ormbiten , förgiftad .
jag har jagat i 30 år , och det har funnits lodjur i närheten hela mitt liv , har bara set ett lo en enda gång , och då bor jag 1500 m från en mammas gryt .
detta är resultatet när människan tappar kontakten med naturen .
Hur kan man ha varit jägare i 30 år (vilket borde innebära stort intresse för djur och god generell kunskap) och enbart sett ett rovdjur 1gång för att det är så extremt skyggt.
Och samtidigt inte veta att när ett rovdjur uppvisar onormalt beteende så är det ett starkt tecken på att något är fel och man inte kan behandla det specifika djuret som normalt??
Ett rovdjur som normalt är extremt skyggt som börjar röra sig nära männsikor ska man alltid akta sig för och aldrig behanda normalt.
Man kan inte ta ett djur generellt normala beteende och riskvärdera en attack när djuret uppvisar ett väldigt ovanligt beteende.