2015-04-11, 21:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Jag tror det kan uteslutas att de hade med sig kontanter dit.
Knarkhandel är ju iofs en typisk kontantbransch. Men jag håller med om att det rimliga är att de här herrarna enbart har varit lejda kurirer, och att betalningen har arrangerats på annat sätt. Men fortsatt gäller ju frågan då vem de har jobbat åt, som har stått för pengarna.
Citera
2015-04-11, 22:00
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Knarkhandel är ju iofs en typisk kontantbransch. Men jag håller med om att det rimliga är att de här herrarna enbart har varit lejda kurirer, och att betalningen har arrangerats på annat sätt. Men fortsatt gäller ju frågan då vem de har jobbat åt, som har stått för pengarna.
Deras granne från Brasilien känns som en möjlighet.
Citera
2015-04-11, 22:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Deras granne från Brasilien känns som en möjlighet.
Möjlighet, kanske. Men varifrån har då den brasilianska grannen fått stålarna om han är granne, och alltså bor i samma sunkiga bostadsonmråde?
Citera
2015-04-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Men det blir inte mycket plats över till annat. Vem packar en resväska full med kokain och tar med på flyget? Två 50-åringar från Borås tydligen... Ärendet låter så vansinnigt att det torde finnas ett visst "allmänintresse" att få reda på vilka figurerna är.

Dom chekade väll in varsinn?
Citera
2015-04-11, 23:27
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:

Jag känner till de båda väl och jag garanterar att ingen kommer på allvar på tanken att använda de som kurirer. De märker ut sig i en folksamling om man säger så och...ja, deras yttre gör det omöjligt för dem att få in narkotika.
Det ger två rimliga funderingar: 1: De var kurirer. I så fall var syftet inte att de skulle ta in något, utan att de skulle säkerställa att ett annat parti verkligen kom över. De två offrades då för det. Och kokainet, säg om beslaget var på 5 kg hade kanske en renhet på 7-8%

2:Min teori om pengautbetalning/reseerbjudande och ren och skär idioti är rätt. Sant är då att det krävt mer pengar än de kan prestera. Normalt sett. Det kan också där röra sig om ett hekto eller två. Resterande pulver kan vara tvättmedel.

Och den synen är lätt att frammana. De sitter med ett hekto fint kokain, snortar och festar, tänkandet går över styr, hektot blir några kilo med hjälp av tvättmedel. Sen så lever de högan djävul under hela resan tills det tar stopp.
Citera
2015-04-11, 23:49
Medlem
Smurfhunters avatar
Citat:
Om de jobbade nåt någon annan så är de ju skyldiga någon 20kg kokain, så jag vet inte om de hellre kanske sitter i fängelset än att komma ut på gatan och bli ihjälskjutna för att de inte kan fixa pengarna som de där 20kg kostade.
Citera
2015-04-11, 23:56
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Om de jobbade nåt någon annan så är de ju skyldiga någon 20kg kokain, så jag vet inte om de hellre kanske sitter i fängelset än att komma ut på gatan och bli ihjälskjutna för att de inte kan fixa pengarna som de där 20kg kostade.

Så funkar det inte. Skiter det sig så skiter det sig och de blir inte ihjälskjutna av någon för det. En annan sak om de hade blåst någon. Då lever man inte så länge.
Citera
2015-04-12, 00:39
Medlem
Uplands avatar
Citat:
Möjlighet, kanske. Men varifrån har då den brasilianska grannen fått stålarna om han är granne, och alltså bor i samma sunkiga bostadsonmråde?

Grannen kanske kände någon mer solvent som dessa gökar kom i kontakt med genom honom, eller inte. Det kanske bara är en slump att de bodde granne med en brasse och sedan åkte till Brasilien för att köpa kokain på en ren sinkadus. GW brukar säga att han hatar slumpen men ibland händer det osannolika.

Troligt är nog att dessa mulor inte hade varesig kontakter i Brasilien eller pengar, utan att detta försågs de med av någon uppdragsgivare.
Citera
2015-04-12, 07:39
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Skulle bli svårt att hitta någon som tar risken om denne, förutom ett hårt fängelsestraff i ett främmande land, dessutom kan räkna med att bli mördad vid hemkomsten. Dessa herrar har, med den information vi har, troligtvis inte försökt lura någon.
Senast redigerad av filmfreak 2015-04-12 kl. 07:40. Anledning: syftningsfel
Citera
2015-04-12, 09:07
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Vem av dem hade knarket? Den andre säger sig inte ha haft kokainet med sig.

Pappan till den ene säger till Borås Tidning:De åkte ihop och min son han har sagt till mig att han blev bjuden på resan. Min grabb säger att det var den andre som hade kokainet på sig.
Är det verkligen ingen som har lust att ge mig svaret på vem av dessa två herrar som påstås ha haft drogerna på sig?
Senast redigerad av filmfreak 2015-04-12 kl. 09:12. Anledning: Syftningsfel
Citera
2015-04-12, 09:11
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Han som kommer från Sao Paulo, Brasilien? Hoppas polisen tar ett titt på honom också.
Flög herrarna från Sao Paulo, Brasilien? (Om jag inte minns fel har endast landet nämnts).
Citera
2015-04-12, 10:17
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Flög herrarna från Sao Paulo, Brasilien? (Om jag inte minns fel har endast landet nämnts).
Endast landet har nämts!
I tråden tipsades om att snubben var från Sao Paolo Brazil å var reggad som boende hos MGM P*ter S, samt fanns med i Lexbase (i likhet med "halva" befolkningen). ☺
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in