2015-04-09, 09:24
Medlem
TheSources avatar
Citat:
Två svenska män ska ha gripits med ett stort parti kokain på flygplatsen i Dubai, rapporterar Borås tidning. Nu sitter de frihetsberövade i Förenade Arabemiraten.
Svenska UD bekräftar uppgiften.

Förenade Arabemiraten ska inte ha varit männens slutmål, men under en mellanlandning i Dubai fastnade de i en kontroll – och greps, uppger tidningen.
Citat:
Enligt uppgifter till BT ska männen ha hanterat en stor mängd kokain, kanske så mycket som över 20 kilo.

Svenskar har tidigare dömts till långa straff i Förenade Arabemiraten, skriver TT. För två år sedan dömdes en man i 30-årsåldern till livstids fängelse efter att ha haft över 20 gram kokain utanför ett hotell i Dubai, landets största stad. Straffet sänktes till tio års fängelse sedan domen överklagats.
Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20598359.ab
Citat:
Männen, som är i 50-årsåldern, är från västra Sverige, enligt UD. BT uppger att männen är hemmahörande i Borås.
– Männen frihetsberövades i mitten av mars. Vår ambassad i Abu Dhabi följer ärendet och har besökt de här två männen, säger Johan Tegel.
Frågeställning till eventuellt sidospår av diskussion: vilka är GM?
Senast redigerad av TheSource 2015-04-09 kl. 10:04.
Citera
2015-04-09, 09:27
Medlem
Jag har ganska lite förståelse för knarksmugglare i allmänhet, men varför någon med flit skulle försöka ta droger genom/in i/ut ur ett land med den här typen av nolltolerans övergår helt mitt förstånd.
Citera
2015-04-09, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Jag har ganska lite förståelse för knarksmugglare i allmänhet, men varför någon med flit skulle försöka ta droger genom/in i/ut ur ett land med den här typen av nolltolerans övergår helt mitt förstånd.

Troligtvis är dom ju själva pundare, och den sortens folk har ju inte direkt alla klyftor i apelsinen så att säga.
Citera
2015-04-09, 09:45
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
21 gram gav 10 år. Vad ger 20 kg?
Citera
2015-04-09, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak

275000 piskraff och 1450 år i fängelse..
Citera
2015-04-09, 09:48
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Dödsstraff omvandlat till livstid är nog det troliga.
Citera
2015-04-09, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Troligtvis är dom ju själva pundare, och den sortens folk har ju inte direkt alla klyftor i apelsinen så att säga.
Nej, snarare behövde de pengar och tog en rövare som inte gick hem.
Citera
2015-04-09, 09:53
Medlem
Doctors avatar
Citat:

De tänkte nog aldrig på att man kan bli kollad vid en mellanlandning. Ska man smuggla knark så är alltså Emirats fel flygbolag att välja.
Citera
2015-04-09, 09:57
Medlem
Citat:

De har tydligen dödsstraff men det verkar användas ganska sällan. Det blir väl livstid då?
http://en.wikipedia.org/wiki/Capital..._Arab_Emirates

"Current law allows the death penalty for treason, murder, rape, aggravated robbery, kidnapping, terrorism, apostasy from Islam, and drug trafficking, although death sentences are frequently commuted to life sentences."

"The last execution was in 2014 for murder. It was carried out by firing squad in a prison."
Citera
2015-04-09, 09:59
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Ni får nog satsa åtminstone 1 miljard för att vinna pengar (typ 50 kr) och vem vill ta den risken? Tänkte ni efter nu verkligen?
Vad menar du?
Citera
2015-04-09, 10:01
Medlem
Det lär ju inte ha varit vid en transfer utan dom bör ju ha antingen checkat in eller ut sitt bagage. Alternativt hade de sakerna i handbagaget men så dum är väl ingen.
Citera
2015-04-09, 10:03
Bannlyst
Nu blev dom visserligen stoppade i en mellanlandning men är det ens värt att smuggla till Dubai? Känns som att folk inte använder kokain där nere med tanke på straffen man får
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in