2015-04-09, 01:08
Medlem
Ät mindre kalorier än vad du förbrukar, simpelt.
För att försäkra dig om att du faktiskt ligger på ett kaloriunderskott så rekommenderar jag dig att börja räkna kalorier.
Här är en kort men bra sammanfattad tråd om hur man deffar/går ned i vikt http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

PS, lyssna inte på LCHF packet, att ta bort kolhydrater ur kosten är bara dumt såvida man inte lever ett väldigt inaktivt liv och inte tränar.
Och tar man bort kolhydrater så kommer man med största sannolikhet att börja äta mer fett, något som är mer än dubbelt så kaloririkt än kolhydrater.

Citat:
Ursprungligen postat av DuranDuran
Alltså det här med socker och kolhydrater. Frukt innehåller ju båda så ska man äta frukt eller inte?

Ja, du bör äta frukt.
Och av ren nyfikenhet så måste jag fråga, varför äter du inte kolhydrater?
Citera
2015-04-09, 01:08
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuranDuran
Alltså det här med socker och kolhydrater. Frukt innehåller ju båda så ska man äta frukt eller inte?

Brukar äta äpple, apelsin, banan och liknande. Det blir ca 1-2 frukt om dagen, ibland lite mer eller inget alls men äter det främst på morgonen.

Frukt går att äta men då ska det inte vara samtidigt med mat som innehåller proteiner. En timme före och en timme efter frukten så ska protein inte ätas. Proteinet skapar en reaktion som gör att kroppen tar upp sockret och ombildar det till fett lättare. Undvik proteinet i samband med frukt så förbränns sockret.
Citera
2015-04-09, 01:21
Medlem
lolliances avatar
Många bra tips i tråden!

Mina tips är att tänka vart problemet startar, vilket är i matbutiken(!). Där börjar det! Har en rumskamrat som vill gå ner i vikt men som handlar dålig mat i affären vilket gör att han inte ens har rätt "verktyg" till att börja med.

Leta upp olika måltider du kan äta med hjälp av denna tråd och google, sen ser du vad du behöver köpa och så håller du dig till det. Gå inte till matbutiken när du är hungrig/törstig/sötsugen!

Vill också säga att en fuskdag kan förstöra en eller flera dagar av bra kost och träning. Försök hellre att hitta en god hälsosamt kost kombinerad med träning så kommer dina hälsosamma dagar vara goda dom också, då behöver du inte fuskdagarna. Men om du skulle äta för mycket en dag så kan du försöka skära ner på kalorierna lite extra dagarna efteråt än vad du brukar äta för att gottgöra det.

Själv lär jag mig nästan allt om kost och träning från YouTube, det finns så mycket bra att lära sig där! En jag följer där tycker att man ska räkna kalorier veckovis, istället för dagsvis. Det är veckovis jag tänker på när jag menar att du kan skära ner kalorierna ett par dagar efter för att gottgöra en fuskdag.

Men jag tycker att du ska försöka hitta en stabil diet och försöka hålla fuskdagarna borta så kommer du att se en stabil och hälsosam nedgång. Och träna och promenera så mycket du kan så kommer det bli mycket enklare!

Consistency is key
Citera
2015-04-09, 01:30
Medlem
För maximal fettförbränning ska man köra kalorisnål diet med väldigt hög proteinmängd, och på det sättet tvinga kroppen att förbränna sina fettdepåer. Proffsen vill också att man kör styrketräning under tiden, för de har fått för sig att kroppen inte bränner lika mycket av musklerna då. Detta kan såklart diskuteras, men mycket protein krävs iallafall. Skit i att äta kolhydrater och all form av socker.

Och sen jävligt mycket disciplin. Efter en vecka kommer man vara totalt utled på protein.
Citera
2015-04-09, 01:52
Medlem
Bbobis avatar
Har gått ner 8kg senaste 2 månaderna. Är inte fet men insåg att jag efter många års av stillasittande jobb fått ett sämre förhållande mellan fett och muskler. Nu är kroppen hyfsat fast igen.

Enda jag har gjort är att skippa smör och olja. Inte använt sen jag kom hem från semestern där jag anammade den sortens matlagning. Väljer magert kött (tex rökt skinka/kalkon/kyckling) och byter ut ungefär hälften av pastan eller motsvarande mot grönsaker. Samt att jag istället för att ta dom fetaste produkterna (då jag bara äter två gånger om dagen) håller mig till lättvarianterna.

Sen motioncykel, jogga osv på det.

Chips, godis, läsk, smör, olja tycker jag man kan välja bort utan problem. Med teflonpannorna så går det ju lika bra att steka utan smör. Jag har inte upplevt det som något negativt.
Citera
2015-04-09, 01:53
Medlem
64550.s avatar
lchf är en enkel diet där du kan äta dig mätt.
gick ner 15 kilo på 3-4 månader förra året, nu kör jag inte lika strikt men har inte gått upp nått än i alla fall.
Citera
2015-04-09, 02:06
Medlem
AlfaQhards avatar
Ett trick är att ta laxerande medel innan vägning, man kan skita ut 3-5 kilo avföring för att göra en lättare.
Citera
2015-04-09, 02:35
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Hade jag varit du hade jag lagt störst fokus på att äta rätt. Det är ingen slump att rätt många har nämnt LCHF, för vissa funkar det jäkligt bra. Jag kör LCHF med periodiskfasta från vår till sommar och äter vanligt resten av året.
Citera
2015-04-09, 03:19
Medlem
lighten-ups avatar
Mitt stora tips är att börja träna! Det mår du bättre av och du kan då lära dig att få en ny livsstil där träning ingår flera gånger i veckan.

Alla tips om att du ska följa olika dieter fungerar inte i längden, eftersom när man slutar med en diet så återgår man oftast med sina gamla matvanor (vilket gör att man går upp i vikt igen).

Det du behöver är en livsstilsförändring.
Citera
2015-04-09, 04:37
Medlem
BroccoliMENSCHs avatar
Käka exakt 1500 kcal per dag. Väg dig EN gång i veckan och skriv upp vikten. Om du går ned någonstans mellan 0,5-1kg per vecka, fortsätter du att äta 1500 kcal varje dag, utan att äta en tårta per helg för att du "har varit så duktig". Om du inte går ned i vikt, sänker du kalorimängden lite och testar ytterligare ett par veckor.

Väg ALLT som du äter, för nej, du kommer inte att ha den minsta aning om hur mycket du har på tallriken annars. Drick inte heller någon alkohol.

En annan personlig viktnedgångsfavorit är brieost.
Citera
2015-04-09, 06:23
Medlem
Wzzys avatar
Ska du gå ner fort som fan är det väl sån där shake diet populärt, men å andra sidan är det jävligt dumt och du kommer gå upp allt sen igen ifall du inte ändrar dina matvanor. Så börja med att räkna ut ditt basala kaloribehov och dra av 1000 kalorier från det ifall du vill gå ner 1 kg i veckan.
Citera
2015-04-09, 07:01
Medlem
Europes avatar
Jag har gått ned i en hyggligt jämn takt de senaste månaderna genom att varje dag antingen träna tre kvart hemma med vikter och andra övningar eller gå ut på en 2-3 mils lång promenad med hunden. Inom kort ska jag lägga till löpning till det när jag ska sluta röka.

Har även tänkt lite grann på att äta mindre ofta, att oftare välja yoghurt, frukt och liknande istället för mackor till frukost/mellanmål, att för det mesta äta lite mindre portioner (om jag inte är vrålhungrig) till middag och inte äta onyttiga saker i onödan (om jag inte är väldigt sugen på det). Att för det mesta äta hyggligt nyttig mat som är gott gjorde jag redan innan, men utöver vegetariskt, så försöker jag se till att äta rena kötträtter med vilt, fisk, skaldjur m.m. istället för mycket blandprodukter som korv och snabbmat som pizza och hamburgare (men äter det så klart någon gång när jag blir sjukt sugen på det). Jag försöker själv undvika att laga till ris och pasta och äter det endast när min sambo tillagar det. Normalt skulle jag sällan äta bakelser, glass eller godis, men dras lätt med i det när min sambo äter liknande, men jag försöker låta bli även det om jag nu inte råkar vara väldigt sugen på det redan innan jag ser henne äta det. Jag har dock inte gått in för någon nazidiet, då jag snarare bara försöker lägga om mina kostvanor lite grann och inte bara ändra dem för en tid för att gå ned i vikt. Det enda jag gör är att möjligtvis hoppa över lite fler måltider just nu när jag inte känner mig väldigt hungrig, bara för att gå ned lite snabbare. Jo, samt att jag medvetet dragit ned starkt på läsk, kaloririka energidrycker, öl m.m., något som jag närmast alltid lätt dricker mycket av om det finns, speciellt på sommaren!

Jag pallar inte med några avancerade dietar, när jag redan försöker tänka mindre på att äta för att inte bli sugen/hungrig och endast äta när jag verkligen blir hungrig.

Edit: Jag har som målsättning att öka min kondition och styrka för att orka mer, medan sluta röka och gå ned i vikt snarare är bara en del av det.
Senast redigerad av Europe 2015-04-09 kl. 07:17. Anledning: Edit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in