2015-03-22, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Du missade nog att jag ställde en fråga till dig: Hade jago inte råd med en dator?

Var det en fråga? Om det var sant så har du råd men är en idiot. Låter inte som det är sant så då är du bara idiot.
Citera
2015-03-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kehadegi
vad är räntan på ditt sparkonto? 1 %? sen 5-10 % i ränta på datoravbetalningen....

Att ens orka söka kredit när man bara kan dra kortet. Och snacka inte om att ni investerar, trovärdigt om man inte har till en laptop i lösa pengar. hört talas om buffert?
Citera
2015-03-22, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Att ens orka söka kredit när man bara kan dra kortet. Och snacka inte om att ni investerar, trovärdigt om man inte har till en laptop i lösa pengar. hört talas om buffert?
du citerar fel person idiot
Citera
2015-03-22, 20:13
Medlem
Citat:
Var det en fråga? Om det var sant så har du råd men är en idiot. Låter inte som det är sant så då är du bara idiot.

Varför är han en idiot? Skulle nog säga att det är du som är idioten, i och med att du är så pass snabb med att sätta den stämpeln på andra. Riktig pajas säkerligen, garanterat en hycklare, då jag knappast tror att alla köp du gör är noggrant ekonomiskt avvägda.
Citera
2015-03-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Varför är han en idiot? Skulle nog säga att det är du som är idioten, i och med att du är så pass snabb med att sätta den stämpeln på andra. Riktig pajas säkerligen, garanterat en hycklare, då jag knappast tror att alla köp du gör är noggrant ekonomiskt avvägda.

absolut inte, men nu handlar det om att ta krediter fast man har pengarna.
Citera
2015-03-22, 20:42
Medlem
Bbobis avatar
Jag tycker nog inte att det är så dramatiskt att ta ett lån för att köpa en bil tex.

Sen finns det ju mer och mindre smarta köp.

Du tänker inte att det är viktigt att dessa torra ekonomer tar upp dom negativa aspekterna så han kan göra ett bra val?

Det är ju annars som våra politiker. Säg allt som är positivt och ignorera allt negativt?

Nej, den hårda sanningen måste fram den med.
Citera
2015-03-22, 21:23
Medlem
Citat:
Undrar just vem av oss som är en idiot. Den enda av oss som lyckats fälla ett påstående i denna tråd som omedelbart visade sig vara helt felaktigt är i alla fall du. Så ta och chilla lite med din tangentbordstuffa stil.

Jag tar hellre större inköp på avbetalning än från sparandet eftersom jag vet med mig att jag är lite loj med att spara. Köper jag på avbetalning så vet jag att summan blir betald från min lön på X månader. Tar jag från sparandet och är det inte alls säkert att jag ersätter den summan på samma tid, jag kanske väljer att unna mig nåt annat på vägen.
Citera
2015-03-22, 21:30
Medlem
Hegamons avatar
Du kan spara pengar till din pension istället. Har du råd och lånet har låg ränta varför inte, det finns egentligen en inbyggd lånefälla då räntorna är för låga och återbetalningstiden är för lång. Det är ofta slöseri med att konsumera kapitalvaror, köp begagnat. Nya bilar är ofta för dyra i förhållande till normala löner.
Citera
2015-03-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jag tycker nog inte att det är så dramatiskt att ta ett lån för att köpa en bil tex.

Sen finns det ju mer och mindre smarta köp.

Du tänker inte att det är viktigt att dessa torra ekonomer tar upp dom negativa aspekterna så han kan göra ett bra val?

Det är ju annars som våra politiker. Säg allt som är positivt och ignorera allt negativt?

Nej, den hårda sanningen måste fram den med.

Nej självklart finns det negativa aspekter med att låna pengar. Men det går till överdrift när man kallar folk för idioter för att de har något på avbetalning (även om man har råd med fakturorna så är man ju en idiot enligt en tidigare postare). Det går också till överdrift när man avråder någon till att göra sin livs resa för SPARADE pengar för att det inte är en vinstaffär ekonomiskt. Allt är så svart eller vitt för flashback-ekonomerna, antingen är man en ekonom eller så är man en idiot som snart kommer hamna i ekonomisk misär. Ens ekonomi behöver inte krascha för att man köper en dator på avbetalning, även om det blir någon tusing dyrare (spritt över X antal månader/år).
Citera
2015-03-22, 21:44
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Nej självklart finns det negativa aspekter med att låna pengar. Men det går till överdrift när man kallar folk för idioter för att de har något på avbetalning (även om man har råd med fakturorna så är man ju en idiot enligt en tidigare postare). Det går också till överdrift när man avråder någon till att göra sin livs resa för SPARADE pengar för att det inte är en vinstaffär ekonomiskt. Allt är så svart eller vitt för flashback-ekonomerna, antingen är man en ekonom eller så är man en idiot som snart kommer hamna i ekonomisk misär. Ens ekonomi behöver inte krascha för att man köper en dator på avbetalning, även om det blir någon tusing dyrare (spritt över X antal månader/år).

Ofta behöver dom få höra att dom är en idiot för att förstå det. Handlar om att försöka ta ned någon på marken på ett bryskt sätt vilket jag tror ofta är det enda.

Man ska inte dalta och uppmuntra folk till saker som i grund och botten är idiotiska.

Sen är det som du är inne på att det ofta tas till sin spets vilket ibland är långt överdrivet.

Men det är nog bättre att ta lån och känna sig som en idiot än att ta lån och känna sig som en kung.
Citera
2015-03-22, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag har strax över 100k på sparkontot. Jag köpte en Mac på avbetalning i mellandagarna. Hade jag inte råd med den?

Obegripligt.
Citera
2015-03-22, 21:50
Medlem
Citat:
Eller hur, världen är svart eller vit! Att det finns tusen nyanser är man liksom inte mottaglig för.
Men visst är det en bra huvudregel att hellre spara till inköp än att låna, men det finns tusen goda skäl för att göra avsteg från en huvudregel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in