Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-12, 11:46
  #1
Medlem
Långtidsminnet kan påverkas för de som rökt cannabis under tonåren.

Citat:
Professor John Csernansky, from Northwestern University in the US, who co-led the research, said: ‘The memory processes that appear to be affected by cannabis are ones that we use every day to solve common problems and to sustain our relationships with friends and family.’

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/arti...#ixzz3UAQ6AOm8
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

Ps. Ja, jag vet att alkohol är farligt också men för mig får det också
förbjudas eller bli en striktare syn på just det. Ds.
Citera
2015-03-12, 11:50
  #2
Medlem
Shuffless avatar
Har aldrig läst att någon som förespråkar en legalisering även vill göra det lagligt för omyndiga att röka, ett av de stora argumenten är ju att det blir svårare för ungdomar att få tag i cannabis om det blir lagligt.

Sedan din kommentar om alkohol, lösningen på missbrukarproblem är inte att förbjuda och sätta ett lock på det, det blir värre då. Legalisera [b]alla[b] droger och hjälp de som sitter i skiten istället för att låsa in dom.
Citera
2015-03-12, 11:51
  #3
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discolampan
Långtidsminnet kan påverkas för de som rökt cannabis under tonåren.



Ps. Ja, jag vet att alkohol är farligt också men för mig får det också
förbjudas eller bli en striktare syn på just det. Ds.

Det finns flera studier som visar på att cannabis inte alls är ofarligt. Cannabisbrukare brukar då antingen försvara sig med att alkohol också är farligt och/eller att det finns studier som visar på att cannabis inte är farligt. De tar sällan till sig att deras användande kan skada, än mindre att deras användande skulle vara ett missbruk.

Jag kan bara anekdotiskt berätta att cannabisanvändare i min närhet sakta gått ner sig. Folk som i tonåren var rappa och kloka, blev efter bara något års användande långsamma och sega. Det är som om de fick en personlighetsförändring. Det är synd.
Citera
2015-03-12, 11:53
  #4
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Har aldrig läst att någon som förespråkar en legalisering även vill göra det lagligt för omyndiga att röka, ett av de stora argumenten är ju att det blir svårare för ungdomar att få tag i cannabis om det blir lagligt.

Sedan din kommentar om alkohol, lösningen på missbrukarproblem är inte att förbjuda och sätta ett lock på det, det blir värre då. Legalisera [b]alla[b] droger och hjälp de som sitter i skiten istället för att låsa in dom.

Hur hjälper vi någon utan tvångsmedel? Visst finns det heroinmissbrukare som gärna åker in på rehabilitering, men det finns ju långt fler som är helt utslagna och absolut inte vill sluta knarka eftersom de vet hur jobbig abstinensen är.
Citera
2015-03-12, 11:56
  #5
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Hur hjälper vi någon utan tvångsmedel? Visst finns det heroinmissbrukare som gärna åker in på rehabilitering, men det finns ju långt fler som är helt utslagna och absolut inte vill sluta knarka eftersom de vet hur jobbig abstinensen är.

Om nu tvångsmedel vore så effektiva borde ju den svenska förbudsmodellen vara en framgångssaga, men nu är ju verkligheten allt annat än vad som kan betäcknas som framgång på området drogmissbruk.
Citera
2015-03-12, 12:04
  #6
Medlem
tengilllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discolampan
Långtidsminnet kan påverkas för de som rökt cannabis under tonåren.



Ps. Ja, jag vet att alkohol är farligt också men för mig får det också
förbjudas eller bli en striktare syn på just det. Ds.

Eller inte...
http://www.iflscience.com/brain/new-...-brain-changes
Citera
2015-03-12, 12:06
  #7
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Hur hjälper vi någon utan tvångsmedel? Visst finns det heroinmissbrukare som gärna åker in på rehabilitering, men det finns ju långt fler som är helt utslagna och absolut inte vill sluta knarka eftersom de vet hur jobbig abstinensen är.
Straffen idag är vad som stoppar personer från att söka hjälp. I Danmark så finns s.k "heroinkliniker", där får heroinmissbrukare heroin gratis. Tanken med det hela är att det är säkert för missbrukarna och utan hot om straff så är de mer villiga att söka hjälp. Sedan så anser jag inte att fängelsetid + böter är ett särskilt bra "hjälpmedel".
Citera
2015-03-12, 12:13
  #8
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discolampan
Långtidsminnet kan påverkas för de som rökt cannabis under tonåren.



Ps. Ja, jag vet att alkohol är farligt också men för mig får det också
förbjudas eller bli en striktare syn på just det. Ds.
Det är förbjudet som leder till ökat bruk bland unga. "Förbjuden frukt"-effekten stärks och när marknaden är oreglerad så säljer langarna till alla betalande kunder.

Vad definierar studien som "three years"? Tre år dagligt rökande? En gång i veckan? En gång i månaden?
Citera
2015-03-12, 12:15
  #9
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det finns flera studier som visar på att cannabis inte alls är ofarligt. Cannabisbrukare brukar då antingen försvara sig med att alkohol också är farligt och/eller att det finns studier som visar på att cannabis inte är farligt. De tar sällan till sig att deras användande kan skada, än mindre att deras användande skulle vara ett missbruk.
Endast nyfrälsta och/eller idioter tror att det är oskadligt. Sedan måste vi nog skilja på bruk och missbruk; den juridiska terminologin är inte relevant i sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag kan bara anekdotiskt berätta att cannabisanvändare i min närhet sakta gått ner sig. Folk som i tonåren var rappa och kloka, blev efter bara något års användande långsamma och sega. Det är som om de fick en personlighetsförändring. Det är synd.
Ordet du söker efter är cannabismissbrukare. Man blir inte seg i skallen av bruk.
Citera
2015-03-12, 12:17
  #10
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Hur hjälper vi någon utan tvångsmedel? Visst finns det heroinmissbrukare som gärna åker in på rehabilitering, men det finns ju långt fler som är helt utslagna och absolut inte vill sluta knarka eftersom de vet hur jobbig abstinensen är.
Låt folk knarka om de vill. De får redan supa, och det ställer till med redigt mycket större kostnader för systemet än heroinbruk/missbruk gör (polisiära och rättsliga kostnader ej iakkttagna, då dessa skulle försvinna om drogerna skulle likställas i legal status). Finns inga konsekventa argument som gynnar förbjudssidan.
Citera
2015-03-12, 12:17
  #11
Medlem
Jävla babbel om farligt hit o dit gillar man skiten så spelar det ingen roll
Citera
2015-03-12, 12:40
  #12
Medlem
smellyproofs avatar
Cannabis är ju dåligt hjärnan speciellt när den utvecklas. Ungdomar borde vara försiktiga och vänta med att röka, men tyvärr är de ju precis dom som kommer röka som fan så det är lite synd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback