• 1
  • 2
2015-03-04, 09:25
Medlem
Drapåtrissors avatar
Visst har vi hört det förut men nu blir det tydligen hårdare tag framöver. Bl.a ska kontrollerna även utföras på kvällar och helger dessutom med sällskap av väktare. Någon som tror att det kommer ge effekt eller bör pengarna det kostar användas till annat?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6107894
Citera
2015-03-04, 09:52
Medlem
Självklart är svaret fler kontroller. Det är inte de som gör fel när de höjer priser, har ett uråldrigt system, låter stationer förfalla (och kvinnor genom dem) och vansköter avgångar.

Det är mohammed, 35, från rinkeby som tjyvåker till jobbet eller oskar 14 från alvik som har glömt kortet hemma men vill hänga med polarna. Dessa är de riktiga bovarna, det är inte de hundratals tiggare som besvärar äldre, skitar ner säten och numera tigger innanför spärrarna. Det är inte så att VD vill ha vinst och avkastning på något som för många är en livsnödvändighet, de jobbar enbart för oss resenärers skull och det är banne mig fint!

På 2000-talet var det klottrarnas fel alltihop, nu är det plankarnas, men genomgående så har SL gjort precis ALLTING rätt och är stackars offer för detta grymma lands antisociala beteendekultur!
Senast redigerad av Kefftorp 2015-03-04 kl. 09:54.
Citera
2015-03-04, 10:01
Medlem
Stockholms kollektivtrafik är enligt pricerunner redan en av världens dyraste. Ett privat bolag driver det för att maximera vinsten, inte kvalitén och effektiviteten.

Många hävdar t o m att alla kostnader för kontrollanter, spärrvakter, betalningssystem, svindyra automatiska spärrar etc. överstiger biljettintäkterna medräknat de subventioner SL redan får av våra skattepengar.
Jag har inte själv sett en kalkyl men tycker det låter mycket troligt att så är fallet. Det betyder isåfall att kollektivtrafiken skulle kunna vara gratis för samma kostnad.

Lägg därtill alla besparingar detta skulle kunna ge för samhället i form av bl a miljövinster, ekonomiska lättnader för låginkomstagare med förbättrad levnadsstandard och hälsa som resultat, minskad privatbilism och därmed minskade utgifter för vägnätet, effektivisering av kollektivtrafiken (utan T-banespärrar och biljettkontroller på bussar skulle trafiken flyta bra mycket bättre) etc. etc.

Gratis kollektivtrafik är en självklarhet för en modern stad som anser sig vara miljötänkande. Gratis kollektivtrafik finnas i flera världsstäder. Bland annat 12 städer i Frankrike och 23 städer i USA.

Avesta i Dalarna införde på prov gratis kollektivtrafik och det föll så väl ut att man bestämt sig för att permanenta det. Resandet med kollektiva färdmedel ökade med 80%, koldioxidutsläppen minskade med 40% eller 64 000 kilo. Det har även införts i Kiruna och Övertorneå.
Senast redigerad av bulkmuy 2015-03-04 kl. 10:03.
Citera
2015-03-04, 10:11
Medlem
burialhexs avatar
reser varje dag pch har tilll 80% alltid någon i baken som ska med mig i spärren.
de som plankar kommer alltid göra det, åker du dit får du en bot på n månadsbiljett så de är ju inte direkt avskräckande..
Citera
2015-03-04, 10:25
Medlem
Haha ja de kan ju försöka. Sålänge inte väktare är med till 100% kommer ju kontrollanterna ha svårt att dela ut böter.

Skulle vilja se en kontrollant stoppa mohammed och hans 12 polare en fredag kväll nere i blå linjens tunnlar på fridhemsplan. De kommer ju vakna upp på karolinska med en näsa som pekar åt 4 håll.
Citera
2015-03-04, 11:11
Medlem
BernardLoutres avatar
De kommer väl att bli anklagade för rasism, det är så det brukar vara.
Citera
2015-03-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
reser varje dag pch har tilll 80% alltid någon i baken som ska med mig i spärren.
de som plankar kommer alltid göra det, åker du dit får du en bot på n månadsbiljett så de är ju inte direkt avskräckande..
Reser också varje dag och det är absolut max 1% av gångerna som någon "tar rygg" på mig.
Får man fråga vilka stationer du reser mellan?
Citera
2015-03-04, 16:26
Medlem
Adveloqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Reser också varje dag och det är absolut max 1% av gångerna som någon "tar rygg" på mig.
Får man fråga vilka stationer du reser mellan?
25% av avgångarna jag åker ryggar någon mig. Jag brukar hålla handen för spärren så de får en sekund eller 2 extra på sig att komma igenom. Förr i tiden brukade jag vända på mig och säga till, eller knuffa ut dem igen. Fantastiskt hur min attityd förändrats.
Åker såklart från vårberg... lol.
Citera
2015-03-04, 18:46
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adveloq
25% av avgångarna jag åker ryggar någon mig. Jag brukar hålla handen för spärren så de får en sekund eller 2 extra på sig att komma igenom. Förr i tiden brukade jag vända på mig och säga till, eller knuffa ut dem igen. Fantastiskt hur min attityd förändrats.
Åker såklart från vårberg... lol.
Så du tycker att det är ok att snikna tattare snyltar på ditt dyrt köpta färdbevis? Eller driver du bara med oss?
Citera
2015-03-04, 19:08
Medlem
Adveloqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Så du tycker att det är ok att snikna tattare snyltar på ditt dyrt köpta färdbevis? Eller driver du bara med oss?
Mer trubbel än det är värt att säga ifrån. Ser hellre att jag inte blir rånbögmördad en sen kväll i vårberg. Men på sätt och vis så ja, är de så utfattiga att de måste planka så ja då kan jag bidra genom att släppa förbi dem. Priserna SL tar är ändå snudd på stöld. Jag skulle hellre se att det gick på min skattesedel.
Citera
2015-03-04, 21:23
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adveloq
Mer trubbel än det är värt att säga ifrån. Ser hellre att jag inte blir rånbögmördad en sen kväll i vårberg. Men på sätt och vis så ja, är de så utfattiga att de måste planka så ja då kan jag bidra genom att släppa förbi dem. Priserna SL tar är ändå snudd på stöld. Jag skulle hellre se att det gick på min skattesedel.
Så typiskt svenskt så det nästan vänder sig i magen. Men till topic någon som tror att fuskåkandet minskar? Själv tror jag att det blir det vanliga mycket snack och lite verkstad.
Citera
2015-03-04, 21:52
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefftorp
Dessa är de riktiga bovarna, det är inte de hundratals tiggare som besvärar äldre, skitar ner säten och numera tigger innanför spärrarna.

Inte en chans att dom kommer att bötfälla zigenarna
Lagen gäller inte zigenare för då kommer PK media att gå lös på SL
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här