2015-03-04, 23:50
Medlem
Adveloqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Inte en chans att dom kommer att bötfälla zigenarna
Lagen gäller inte zigenare för då kommer PK media att gå lös på SL
Jag har funderat på det ganska länge. Hur skulle det ens gå till? Skicka boten till adressen i hemlandet? Bötfälla på plats? De skulle ju tekniskt sett kunna bura in dem för bedrägligt beteende.
Citera
2015-03-05, 18:10
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adveloq
Jag har funderat på det ganska länge. Hur skulle det ens gå till? Skicka boten till adressen i hemlandet? Bötfälla på plats? De skulle ju tekniskt sett kunna bura in dem för bedrägligt beteende.

Eller varför inte bara avvisa dom från tunnelbanan om dom inte betalar böterna på plats
Citera
2015-03-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Så typiskt svenskt så det nästan vänder sig i magen. Men till topic någon som tror att fuskåkandet minskar? Själv tror jag att det blir det vanliga mycket snack och lite verkstad.

Enligt dig är alltså en typiskt svensk dålig egenskap att visa medkänsla och medmänsklighet? Är det nåt som får mitt maginnehåll att vilja rotera så är det din kommentar.
Självklart hjälper jag någon igenom spärren bakom mig om dom vill!

När jag läser DN artikeln häromdan på detta téma, undrar jag hur det skulle vara möjligt för kontrollanter att bli otrevligare och drygare än de redan är?
Ska dom sedan oftare eskorteras av vakter vet jag att tunnelbaneåkandet kommer bli bra mycket mer otrevligt hur mycket biljett jag än har. Personligen kommer jag då välja kommunalt mycket mer sällan, cykla ännu mer, alternativ sorgligt nog ta bilen. Varje gång kontrollanter dyker upp känner jag ett kokande förakt, så det är dessutom för att inte utmana min självkontroll och därmed allas trevnad.

Svaret till tråden blir att jag tror det kommunala resandet kommer gå ner totalt sett, men att andelen fuskåkande kommer att vara lika stor.
(vilket betyder att MTR, veolia o allt va f-n de nu heter, får ännu mindre intäkter och ännu högre utgifter, vilket talar ännu mer för en gratis statlig kollektivtrafik.)
Citera
2015-03-05, 21:14
Medlem
Drapåtrissors avatar
Det borde även vara böter för dumsnälla idioter som dig som uppmuntrar till parasitismen.
Citera
2015-03-06, 11:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulkmuy
Enligt dig är alltså en typiskt svensk dålig egenskap att visa medkänsla och medmänsklighet? Är det nåt som får mitt maginnehåll att vilja rotera så är det din kommentar.
Självklart hjälper jag någon igenom spärren bakom mig om dom vill!

När jag läser DN artikeln häromdan på detta téma, undrar jag hur det skulle vara möjligt för kontrollanter att bli otrevligare och drygare än de redan är?
Ska dom sedan oftare eskorteras av vakter vet jag att tunnelbaneåkandet kommer bli bra mycket mer otrevligt hur mycket biljett jag än har. Personligen kommer jag då välja kommunalt mycket mer sällan, cykla ännu mer, alternativ sorgligt nog ta bilen. Varje gång kontrollanter dyker upp känner jag ett kokande förakt, så det är dessutom för att inte utmana min självkontroll och därmed allas trevnad.

Svaret till tråden blir att jag tror det kommunala resandet kommer gå ner totalt sett, men att andelen fuskåkande kommer att vara lika stor.
(vilket betyder att MTR, veolia o allt va f-n de nu heter, får ännu mindre intäkter och ännu högre utgifter, vilket talar ännu mer för en gratis statlig kollektivtrafik.)
Kontrollanterna finns för att folk inte betalar för sig, att kontrollanterna behöver ha väktare med sig tyder på att det är ett mycket ruttet folk som inte betalar för sig!
Sorgligt nog tar jag bilen för det mesta för jag inte vill beblanda mig med det ruttna folket.
Citera
2015-03-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Inte en chans att dom kommer att bötfälla zigenarna
Lagen gäller inte zigenare för då kommer PK media att gå lös på SL

Zigenarna klassas som hemlösa och har tillgång till 15 000 gratisbiljetter - det är enkelbiljetter. Det är alltså du själv som via Landstinget betalar tiggarzigenarnas resor.
Citera
2015-03-06, 19:00
Bannlyst
Hur ligger det till? Var försvinner pengarna för den instrastruktur som är så viktig för landet Sverige?

Är det en tjock VD som drar in storkovan och lägger det på lyxprodukter och bygger upp ett imperium med privata investeringar i bostäder, eller blir pengarna statens?

Fullständigt vansinne.
Citera
2015-03-06, 19:03
Medlem
De kan ju börja med att bötfälla alla poliser som plankar.
Citera
2015-03-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulkmuy
Stockholms kollektivtrafik är enligt pricerunner redan en av världens dyraste. Ett privat bolag driver det för att maximera vinsten, inte kvalitén och effektiviteten.

Många hävdar t o m att alla kostnader för kontrollanter, spärrvakter, betalningssystem, svindyra automatiska spärrar etc. överstiger biljettintäkterna medräknat de subventioner SL redan får av våra skattepengar.
Jag har inte själv sett en kalkyl men tycker det låter mycket troligt att så är fallet. Det betyder isåfall att kollektivtrafiken skulle kunna vara gratis för samma kostnad.

Lägg därtill alla besparingar detta skulle kunna ge för samhället i form av bl a miljövinster, ekonomiska lättnader för låginkomstagare med förbättrad levnadsstandard och hälsa som resultat, minskad privatbilism och därmed minskade utgifter för vägnätet, effektivisering av kollektivtrafiken (utan T-banespärrar och biljettkontroller på bussar skulle trafiken flyta bra mycket bättre) etc. etc.

Gratis kollektivtrafik är en självklarhet för en modern stad som anser sig vara miljötänkande. Gratis kollektivtrafik finnas i flera världsstäder. Bland annat 12 städer i Frankrike och 23 städer i USA.

Avesta i Dalarna införde på prov gratis kollektivtrafik och det föll så väl ut att man bestämt sig för att permanenta det. Resandet med kollektiva färdmedel ökade med 80%, koldioxidutsläppen minskade med 40% eller 64 000 kilo. Det har även införts i Kiruna och Övertorneå.

Och flertalet andra städer har testat och fått ge upp tidigt pga ökad vandalisering av fordonen och ökad otrygghet för de anställda inom kollektivtrafiken. Örebro testade under tiden jag jobbade, men fick ge upp efter 3 veckor pga kostnaderna. Det man hann se på den korta tiden var också att resandet ökade, men inte av omvända bilister utan av folk som annars valde att gå eller cykla. Dvs ingen miljövinst där. Jag tror inte heller att Stockholms bilister skulle välja att åka kollektivt eftersom det vid ett ökande skulle innebära trängre resor och större förseningar.
Citera
2015-03-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutz

Varför de? Bötfäll alla som plankar istället. Det är inte poliserna som står för den mesta plankningen.
Citera
2015-03-06, 19:10
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Nu svamlar du väl ändå. En polis i tjänst har fri tillgång till alla kollektiva utrymmen inkl T-stationer. Men visst har väl varit ngt fall där personer missbrukat sin polislegitimation men ändå väldigt sällsynt.
Citera
2015-03-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
väldigt sällsynt.

(FB) Lediga poliser åker gratis i tunnelbanan genom att visa sina tjänstekort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in