Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-03-26, 23:26
  #37
Medlem
I samband med de ökade priserna som kommer lär fuskåkande bli något som blir mer vanligt än vad de är idag. Fattar inte grejen? Är det så att SL har dåligt med cash eller vill cheferna bli rikare? Fuck em
Citera
2015-03-27, 19:38
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det stämmer, det med att utcheckning inte registreras korrekt på kortet. Har märkt det flertal gånger att det dragits mängder med pengar på kontoladdningen trots att loggen (den logg på Vt hemsida om visar tömningen från automaterna) visar att jag gjorde utcheck vid en viss hållplats, varefter VT kundservice får korrigera detta.
Misstänker att det är när man tar bort kortet för snabbt från kortläsaren på VT. Det som jag märkt med VT är om jag har ett gammalt utgånget periodkort laddat i ex slot1 och ett giltigt periodkort i slot2 +kontoladdning, så händer det betydligt oftare att utcheck inte registreras korrekt. Därför när jag laddar periodkort så ber jag alltid VT att radera det utgångna periodladdningen helt.

Så det verkar som att det har någonting med tid och läs/skriv att göra, både i SL och VT's system.

Om resan i så fall inte registreras så borde väl inte gate:n öppna sig?
Det låter som att SL försökt snabba upp passagen genom att låta gate:n börja öppna sig (dvs att den potentialfria slutningen aktiveras så fort som kortet är validerat som giltigt) så snart den skrivit korrekt saldo till kortet, för att "spara tid" på processen med att skriva själva "E-biljetten" (reseloggen) i samma veva som man börjar rörelsen att ta bort kortet från kortläsaren för att gå igenom spärren, bara för att få fler personer/timme genom spärrarna.

För rimligtvis borde systemet, om det nu är så att den inte öppnar gate:n förrens skrivningen av biljetten är slutförd, inte bli några fel över huvud taget.

Då kanske du skall sluta gissa om du inte vet. Systemen är per definition inte så kallade onlinesystem då detta skulle generera några sjuka mängder data, utan systemt tankar över spärrlistor och saldo i lågtrafik, när bussar når depå mm, under övrig tid lever systemen i egna små världar.
Dagens läsare är så snabba att du inte behöver oroa dig för lästiden. Spärrarna har öppningstider som du heller inte behöver oroa dig för.


Vi pratar om radioöverföring, vilket inte är någon idiotsäker överföring inom något område. Så vad som hänt går inte att gissa sig fram till. Det kan vara yttre faktorer, systemfel, plankande rättshaverist.
Citera
2015-04-17, 16:58
  #39
Medlem
Drapåtrissors avatar
Åker dagligen både buss pendel och T-bana ibland flera ggr om dagen. Men inte en enda ggn har jag blivit kontrollerad så tror inte på löftet om hårdare tag.
Citera
2015-04-18, 16:20
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Så du tycker att det är ok att snikna tattare snyltar på ditt dyrt köpta färdbevis? Eller driver du bara med oss?

Jag har enormt svårt att förstå ditt och dina jämlikars resonemang. Jag skulle aldrig få för mig att bli upprörd för att någon går bakom mig.De har säkert sina anledningar. Många kanske har svårt att betala en av Europas dyraste och sämsta kollektivtrafik. Inget som drabbar mig. Däremot känns det surt att tvingas betala 790 varje månad. Där riktar iaf jag min ilska.

Tråkigt om folk helt okritiskt köper SL,s lögner om att tjuvåkarna urholkar ekonomin.

Jag är kraftigt upprörd på SL,s nonchalanta beteende, höga biljettpriser, de långa väntetiderna på ex röd linje. Om man ska till Aspudden är det orimligt att behöva vänta i 10 mellan avgångarna. Säkerheten är kännbart bristande. Undrar om kvinnan som förlorade sitt ben pga deras bristande underhåll fått någon som helst ersättning, eller skyller de även det på tjuvåkarna. Hur många månader ska dessa rulltrappor stå.

Känns typiskt svenskt att moralisera över helt fel saker. Känns SL som ett värdigt företag värda att försvara? Jag tycker att begreppet sniken passar väl in på dem. Ännu värre har de som tvingas nyttja pendeltågen.

SL är värda förakt för att de inte levererar, utan skiter i att människor råkar ut för allvarliga skador, allt för att vinstintresset vida överstiger kvalitén. För dig är folk som inte kan betala tattare. Oskön människosyn.
Citera
2015-04-18, 18:39
  #41
Medlem
Drapåtrissors avatar
Om dom miljoner som SL förlorar varje år på snyltare kommit bolaget till godo så hade dom pengarna istället kunnat användas t.ex på bättre underhåll och kanske t.om lägre taxor. Men visst blöder ditt hjärta för snyltande parasiter så är det upp till dej. Om du nu inte själv hör till den gruppen vilket jag starkt misstänker.
Citera
2015-04-18, 19:09
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Om dom miljoner som SL förlorar varje år på snyltare kommit bolaget till godo så hade dom pengarna istället kunnat användas t.ex på bättre underhåll och kanske t.om lägre taxor. Men visst blöder ditt hjärta för snyltande parasiter så är det upp till dej. Om du nu inte själv hör till den gruppen vilket jag starkt misstänker.

Om du bemödat dig att läsa mitt inlägg hade du kanske, kanske inte förstått innebörden.

Jag skriver att det känns surt att betala 790 SEK varje månad till ett företag som inte levererar. Vidare känner jag mig inte ett dugg upprörd över de fåtal personer som går bakom mig. Har aldrig haft känslan av att personen snyltar på mig.

Jag är mer upprörd över SL,s slapphet och kostnaden i förhållande vad man får för pengarna. Vi har helt olika uppfattningar om saken. Om min uppfattning gör mig till tjuvåkare är det rent ut sorgligt. För jag vet att många tänker som jag.

Om du tycker det känns fint och är helnöjd med SL är det bara att gratulera. Världen är full av naiva som går genom livet utan vare sig självkritik eller förmågan att kritiskt granska saker som inte går rätt till. Särskilt skönt att du tror att om folk bara inte tjuvåkte, skulle de pengarna läggas på underhåll och turtäthet, samt lägre taxor. Tillåt mig hånskratta.
__________________
Senast redigerad av annobecq 2015-04-18 kl. 19:14.
Citera
2015-04-18, 20:44
  #43
Medlem
skogsbärets avatar
SL styrs politiskt och är framröstade i landstinget av invånarna i Stockholms län. Självklart kommer oppositionen, de som inte vill betala för sig och de som inte kan betala för sig att klaga på allting för rättfärdiga sitt eget omoraliska beteende.

"SL är näst dyrast i Europa, därför betalar jag inte!"
"SL:s personal gör ingenting, därför betalar jag inte!"
"SL kan inte hålla tidtabellen, därför betalar jag inte!"

Lobba för ett annat landsting istället för att inte göra någonting? Känner ni till att SL erbjuder en resegaranti, riskerar du att komma 20 minuter eller mer försent kan du ta en taxi upp till 800 kr? Enbart resegarantin gör att du kan räkna med SL om du har lite framförhållning och kan hålla dig uppdaterad med störningsinformation.
__________________
Senast redigerad av skogsbäret 2015-04-18 kl. 21:01.
Citera
2015-04-19, 16:56
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
SL styrs politiskt och är framröstade i landstinget av invånarna i Stockholms län. Självklart kommer oppositionen, de som inte vill betala för sig och de som inte kan betala för sig att klaga på allting för rättfärdiga sitt eget omoraliska beteende.

"SL är näst dyrast i Europa, därför betalar jag inte!"
"SL:s personal gör ingenting, därför betalar jag inte!"
"SL kan inte hålla tidtabellen, därför betalar jag inte!"

Lobba för ett annat landsting istället för att inte göra någonting? Känner ni till att SL erbjuder en resegaranti, riskerar du att komma 20 minuter eller mer försent kan du ta en taxi upp till 800 kr? Enbart resegarantin gör att du kan räkna med SL om du har lite framförhållning och kan hålla dig uppdaterad med störningsinformation.

Skumt resonemang att oppositionen, som jag förmodar är personer som är kritiska till SL som åsyftas, är detsamma som att de inte betalar. Är du på riktigt? Vilket svammel att mitt "hjärta blöder för snyltare". Måste erkänna att jag blir illamående av personer med total avsaknad av empati, som lever i en total föreställning att allt är vad det ser ut att vara. Vad vet ni om dessa människor?Förmodligen inget alls - de är blott snyltare i era ögon.

Att alla dessa kritiker inte tillhör den betalande delen av resenärer är riktigt befängt. Jag betalar för att det inte finns något alternativ, det är den kollektivtrafik som bjuds, tyvärr. Jag för egen del skulle tycka att det vore pinsamt att planka, men jag har inga moraliska värderingar mot de som av olika orsaker gör det. Är det omöjligt att betala men samtidigt vara kritisk? Varför denna upprördhet inför kritiken? Helt obegripligt.

Att inte ens kunna ha åsikter om SL får en att undra om det är en diktatur ni önskar eftersträva. Resegarantin, herregud. Och så duktiga de är att ge information. Inte så där väldigt. Jag upplever SL som synnerligen nonchalanta.
__________________
Senast redigerad av annobecq 2015-04-19 kl. 16:58.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback