Citat:
Ursprungligen postat av
JoshTee
Stora misstaget så många gör. Bara för man är bra offensivt är man dålig defensivt och tvärtom. Tycker ändå Luleå har rätt många bra defensiva spelare. För att det ska kännas som en seriös utmanare borde en förstacenter in. Harju tycker jag är bäst när han får lira på kanten även fast han gjorde det bra som center nu när han kom in i vintras.
Harju gjorde sig helt klart bäst ute på kanten, han presterade mycket bättre där än när han skulle lira center. Det var kanske inte som dag och natt, men inte långt ifrån. Det är slöseri att ha en spelare på "fel" positoin som man kan få ut så mycket mer av när man placerar honom rätt. Tyvärr så tror jag att Harju är tänkt som center, vilket jag inte alls skulle bli förvånad om man får ångra när man är en bit in på säsongen och märker att man inte får ut så mycket som man vill av hans offensiva förmågor.
Tycker du har en bra poäng att många lätt dömer spelare som är bra offensivt som dåliga defensivt. Däremot så är det flera spelare i Luleå som kanske inte är jättebra i defensiven.
Tittar man på de centrar som Luleå har så är varken Wallmark eller Lagace några jättar i egen zon, Wallmark är direkt usel, skulle jag säga, Ekarv är också väldigt grön. Så man har egentligen bara Granström som skulle kunna räknas som duktig defensivt, och då tycker jag ändå att han kan slarva en del ibland. Harju kan vara duktig defensivt, om han nu ska vara center, men då går det ofta ut över hans offensiv, så då föredrar jag, som sagt, att man låter någon annan ta det ansvaret.
Bland forwards så är det egentligen bara Fabricius och Forsberg som jag skulle anse vara direkt duktiga i egen zon. På det stora hela så ser det ändå inte så bra ut när det gäller tvåvägsspelet bland Luleås forwards, tur att man har, vad det ser ut som, en väldigt stark backuppsättning, för de lär få jobba väldigt hårt när motståndarna jobba fast pucken i anfallszon.