2015-09-09, 13:06
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus-Saves777
Du måste ju tro på att Jesus är Guds son och han återuppstod från dom döda, det kan ingen hjälpa dig med - Du måste TRO!! Men vill du finna Jesus måste du omvända dig också.

Why? How? How do you know?
Citera
2015-09-21, 23:44
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus-Saves777
Du måste ju tro på att Jesus är Guds son och han återuppstod från dom döda, det kan ingen hjälpa dig med - Du måste TRO!! Men vill du finna Jesus måste du omvända dig också.

En bild säger mycket.

http://i.imgur.com/sq0H1JQ.webm
Citera
2015-09-26, 15:13
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Hur många känner du till som blivit religösa utan en religös uppväxt?

Som vid vuxen ålder helt utan påtryck gått och knackat på kyrkan och sagt hej, kag vill bli troende?

Väldigt många människor är dock väldigt ensamma i samhället och fångas ibland upp av denna grupp som gör allt för att få en till troende knuten till sig.

Visa mig en sund frisk människa (ej cancer eller liknande livshotande) som har ett bra socialt liv, jobbar och fungerar i samhället. Som ej haft religös uppväxt eller vänner som styrt in individen till religion på grund av sin egna agenda.

Du lär inte hitta många. Religion består i de flesta fall av grov indoktrinering, maktutövning och ensamma utstötta individer i samhället.

Jag använde en motorsåg i denna grova generalisering. Orkar inte dra fram kirurgbladet.

Här har du en!

*visar mig*
Citera
2015-09-26, 16:41
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Hur många känner du till som blivit religösa utan en religös uppväxt?

Som vid vuxen ålder helt utan påtryck gått och knackat på kyrkan och sagt hej, kag vill bli troende?

Väldigt många människor är dock väldigt ensamma i samhället och fångas ibland upp av denna grupp som gör allt för att få en till troende knuten till sig.

Visa mig en sund frisk människa (ej cancer eller liknande livshotande) som har ett bra socialt liv, jobbar och fungerar i samhället. Som ej haft religös uppväxt eller vänner som styrt in individen till religion på grund av sin egna agenda.

Du lär inte hitta många. Religion består i de flesta fall av grov indoktrinering, maktutövning och ensamma utstötta individer i samhället.

Jag använde en motorsåg i denna grova generalisering. Orkar inte dra fram kirurgbladet.

Det finns flera kända ateister som under årtionden föreläst om hur ologiskt och irrationellt konceptet religion är, för att senare själva bli troende. Finns även en hel del forskare som under halva sina liv ägnat sig åt att studera universums uppkomst enligt big bang-modellen och varit hårdnackade förespråkare av evolutionsteorin och med det förnekat all form av intelligent design - för att senare komma till tro. Hur skulle du förklara sådana fall?

Tycker det är betydligt mer talande exempel för att vem som helst kan vakna upp till tron på något högre än oss själva, än att försöka utesluta alla dina exempel som inverkande faktorer bakom en människas beslut att tro på Gud.
Citera
2015-09-26, 16:49
Medlem
Bogomils avatar
[quote=speedcola|54830911]Det finns flera kända ateister som under årtionden föreläst om hur ologiskt och irrationellt konceptet religion är, för att senare själva bli troende. Finns även en hel del forskare som under halva sina liv ägnat sig åt att studera universums uppkomst enligt big bang-modellen och varit hårdnackade förespråkare av evolutionsteorin och med det förnekat all form av intelligent design - för att senare komma till tro.[quote]

Citat:
Hur skulle du förklara sådana fall?

Existentiellt grubblande.

Citat:
Tycker det är betydligt mer talande exempel för att vem som helst kan vakna upp till tron på något högre än oss själva, än att försöka utesluta alla dina exempel som inverkande faktorer bakom en människas beslut att tro på Gud.

"Vakna upp"? ... Till "Intelligent Design"-postulatet?

Du skämter.
Citera
2015-09-26, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Det finns flera kända ateister som under årtionden föreläst om hur ologiskt och irrationellt konceptet religion är, för att senare själva bli troende. Finns även en hel del forskare som under halva sina liv ägnat sig åt att studera universums uppkomst enligt big bang-modellen och varit hårdnackade förespråkare av evolutionsteorin och med det förnekat all form av intelligent design - för att senare komma till tro. Hur skulle du förklara sådana fall?

Att man blir troende gör väl inte automatiskt att man tror på det som står i bibeln/koranen? Dom här massa (?) forskarna du talar om , hur många tusen är det? Har du källa, eftersom det verkar vara "en hel del"? Där dom klart och tydligt säger att dom inte "tror" på sin forskning längre?
Citera
2015-09-26, 19:02
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Här har du en!

*visar mig*

Vilken religion blev det? Varför blev det just den? Hur gick händelseförloppet till?
Citera
2015-09-26, 20:54
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Vilken religion blev det? Varför blev det just den? Hur gick händelseförloppet till?

Citat:

Har skrivit om det tidigare. Men kort version:

Var "ateist" upp till 23-24 års ålder. Gillade dock att diskutera religion och tro med "dumma" troende. Krävde bevis etc etc.
Såg alla troende med samma glasögon. Dumma, lättlurade, trygghetstörstande etc

Är idag uttalat kristen. Förstår dock "skepticismen" kring att "tro". Hade jag inte upplevt vad jag upplevt själv hade jag än idag kallat religion för mänsklighetens största bluff tror jag.
Går liksom inte att argumentera fram att någon annan skall tro, även om det finns folk som försöker. Lika svårt är det när man nu befinner sig på denna sidan dock. Finns ingen som kan få mig, genom argument, att sluta tro.

Exakt varför det blev kristendomen vet jag inte. Men tillslut "klaffade" allt liksom

Hur händelseförloppet gick till är en längre historia. Men det ena ledde till det andra kan man säga.

Flame away!
Citera
2015-09-26, 21:07
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Har skrivit om det tidigare. Men kort version:

Var "ateist" upp till 23-24 års ålder. Gillade dock att diskutera religion och tro med "dumma" troende. Krävde bevis etc etc.
Såg alla troende med samma glasögon. Dumma, lättlurade, trygghetstörstande etc

Är idag uttalat kristen. Förstår dock "skepticismen" kring att "tro". Hade jag inte upplevt vad jag upplevt själv hade jag än idag kallat religion för mänsklighetens största bluff tror jag.
Går liksom inte att argumentera fram att någon annan skall tro, även om det finns folk som försöker. Lika svårt är det när man nu befinner sig på denna sidan dock. Finns ingen som kan få mig, genom argument, att sluta tro.

Exakt varför det blev kristendomen vet jag inte. Men tillslut "klaffade" allt liksom

Hur händelseförloppet gick till är en längre historia. Men det ena ledde till det andra kan man säga.

Flame away!
Tror bara du ljuger det är allt.
Citera
2015-09-26, 22:45
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tror bara du ljuger det är allt.

På något sätt ett väldigt underhållande påstående i all sin ärlighet.
Senast redigerad av Paladin 2015-09-26 kl. 22:51.
Citera
2015-09-27, 01:53
Medlem
libbens avatar
Så du kom i kontakt med massa kristet folk du argumenterade med, sedan blev du kristen.

Inte konstigt att det blev som det blev.

Så vad var det som fick dig att gå över till en gudstro?
Är du bokstavstrogen? Om inte, varför?

Cherrypickar du som en äkta troende?
Eller är du Katolik som en äkta troende?
Citera
2015-09-27, 10:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud.
Varifrån kom univesum, varför lever jag, hur ska jag leva, vad händer när jag dör, allt det där blir tydigt genom tre bokstäver; gud. Allt annat också, tex om det regnar på picknicken eller om AIK vinner eller om man missar tåget; allt är guds vilja. Allt är enkelt och tydligt.

Hur gör man? Jag kan ju inte bara plötsligt bestämma mig för det.
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter. Jag har försökt att läsa biblen men jag kan säga att om någon frågade mig om hur man skulle tro på gud så skulle jag säga läs inte bibeln.
Träffa troende människor? Men de tror ju på det som jag inte kan tro på, jungfrufödsel, syndafloder etc, deras tro kan ju inte hjälpa mig. "Jamen jag svär att det var jesus förtjänst att jag blev frisk/träffade min fru/blev befordrad på jobbet." Ja, eller inte.

Min hjärna accepterar inte skapelseberättelsen eller död för våra synders skull eller hallucinationer om jordens undergång och på grund av det kommer det att hända nåt otrevligt när jag dör. Precis som med Dalai lama. Varken dalai lama eller jag kommer att få det trevligt när vi dör.

Ni som tror, hur tänker gud här? Han skapar människor oförmögna att inse hans existens och därför går de miste om evigheten i himmelen halleluja. Vad vill han åstadkomma? Vad är hans egentliga agenda?
Du måste helt enkelt be till Gud om att han hjälper dig i detta! Be honom hjälpa dig att acceptera detta.
Jag har inte riktigt accepterat skapelseberättelsen eller Big Bang ens.....
Just nu är jag i stämningen "gilla läget" endast och undersöker möjligheterna hit och dit.
Tids nog dör du och får reda på allt eller INTE!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in