Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Nja i Sverige får du nog förändra siffrorna rejält...
Där kan du räkna med sådan som jag till exempel. OCH här skräms man inte till att tro (en del då naturligtvis) Finns antagligen en och annan vansinnigt dreglande predikant i stugorna med Bibel i ena handen och svavelskopan i den andra.
Sverige är ju världens mest ateistiska land. Ändå så är vi ett av världens mest "snällaste" folkslag.
Om det är indoktrinering är en helt annan femma...
Hur många känner du till som blivit religösa utan en religös uppväxt?
Som vid vuxen ålder helt utan påtryck gått och knackat på kyrkan och sagt hej, kag vill bli troende?
Väldigt många människor är dock väldigt ensamma i samhället och fångas ibland upp av denna grupp som gör allt för att få en till troende knuten till sig.
Visa mig en sund frisk människa (ej cancer eller liknande livshotande) som har ett bra socialt liv, jobbar och fungerar i samhället. Som ej haft religös uppväxt eller vänner som styrt in individen till religion på grund av sin egna agenda.
Du lär inte hitta många. Religion består i de flesta fall av grov indoktrinering, maktutövning och ensamma utstötta individer i samhället.
Jag använde en motorsåg i denna grova generalisering. Orkar inte dra fram kirurgbladet.