2015-07-27, 18:21
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
En annan rolig grej (inte vetenskaplig) är att det finns en ganska allmän syn på att amerikaner är lite dumma. Och samtidigt är USA ett extremt religiöst land.
Det är vanligt att göra svepande generaliseringar och döma grupper efter dess sämsta representanter.

Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Rolig grej #2: i ännu mer religiösa länder slaktar de varandra och det råder allmän misär.
Vad får dig att underminera kulturella aspekter?
Citera
2015-07-27, 18:30
Bannlyst
Man kan be om tro om man vill (kristen). Inte för att jag rekommenderar det. Många religiösa är mer än lovligt wacko också kan jag lova och en hel del verkar leva stympade liv.

Må gott min vän och hoppas du hittar ut ur dimman!
Citera
2015-07-27, 22:01
Medlem
Tipsar om att söka dig till en mystisk del av religion. Gnostism/sufism/Kabbala etc.
Citera
2015-07-27, 23:31
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashysia
Tipsar om att söka dig till en mystisk del av religion. Gnostism/sufism/Kabbala etc.

Ja nu lyckades du säkert övertyga TS. Bra jobbat!
Citera
2015-07-28, 10:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashysia

Jag anser mig förstå TSs filosofi, och det är min uppfattning, att han på något sätt redan har varit där du rekommenderar honom att gå ... och att han har kommit "ut på andra sidan".

(Det är en process jag själv har gått genom).
Citera
2015-09-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud.
Varifrån kom univesum, varför lever jag, hur ska jag leva, vad händer när jag dör, allt det där blir tydigt genom tre bokstäver; gud. Allt annat också, tex om det regnar på picknicken eller om AIK vinner eller om man missar tåget; allt är guds vilja. Allt är enkelt och tydligt.

Hur gör man? Jag kan ju inte bara plötsligt bestämma mig för det.
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter. Jag har försökt att läsa biblen men jag kan säga att om någon frågade mig om hur man skulle tro på gud så skulle jag säga läs inte bibeln.
Träffa troende människor? Men de tror ju på det som jag inte kan tro på, jungfrufödsel, syndafloder etc, deras tro kan ju inte hjälpa mig. "Jamen jag svär att det var jesus förtjänst att jag blev frisk/träffade min fru/blev befordrad på jobbet." Ja, eller inte.

Min hjärna accepterar inte skapelseberättelsen eller död för våra synders skull eller hallucinationer om jordens undergång och på grund av det kommer det att hända nåt otrevligt när jag dör. Precis som med Dalai lama. Varken dalai lama eller jag kommer att få det trevligt när vi dör.

Ni som tror, hur tänker gud här? Han skapar människor oförmögna att inse hans existens och därför går de miste om evigheten i himmelen halleluja. Vad vill han åstadkomma? Vad är hans egentliga agenda?

Du kanske har en intelligens som föregår all tro och det kanske därför du inte kan tro? En religiös person som inte ännu utvecklat en sådan intelligens, är fast på trons nivå, och kan inte tro eller förstå annat, och kan till och med känna stort obehag inför t.ex. de bevis som går emot den religiösa personens tro.
Citera
2015-09-07, 08:26
Medlem
libbens avatar
De som tror är ju i 99% av fallen djupt indoktrinerad under hela sin uppväxt. Sedan klarar de inte ta striden med sin familj för att bryta sig loss.

Kvar är troende som inte klarar bryta sig loss och de som klarar det blir ateister eller nihilster typ.
Citera
2015-09-07, 10:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
De som tror är ju i 99% av fallen djupt indoktrinerad under hela sin uppväxt. Sedan klarar de inte ta striden med sin familj för att bryta sig loss.

Kvar är troende som inte klarar bryta sig loss och de som klarar det blir ateister eller nihilster typ.
Oj! Detta var ca 99%:ig fördom= inrotad vanföreställning.
Citera
2015-09-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Oj! Detta var ca 99%:ig fördom= inrotad vanföreställning.
Japp,riktiga siffran är nog 98% .....
Citera
2015-09-07, 12:20
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp,riktiga siffran är nog 98% .....
Nja i Sverige får du nog förändra siffrorna rejält...
Där kan du räkna med sådan som jag till exempel. OCH här skräms man inte till att tro (en del då naturligtvis) Finns antagligen en och annan vansinnigt dreglande predikant i stugorna med Bibel i ena handen och svavelskopan i den andra.

Sverige är ju världens mest ateistiska land. Ändå så är vi ett av världens mest "snällaste" folkslag.
Om det är indoktrinering är en helt annan femma...
Senast redigerad av goran744 2015-09-07 kl. 12:50.
Citera
2015-09-07, 13:08
Medlem
Citat:
Där kan du räkna med sådan som jag till exempel. OCH här skräms man inte till att tro (en del då naturligtvis) Finns antagligen en och annan vansinnigt dreglande predikant i stugorna med Bibel i ena handen och svavelskopan i den andra.

Sverige är ju världens mest ateistiska land. Ändå så är vi ett av världens mest "snällaste" folkslag.
Sverige är bara en klick. Särskilt i religiösa sammanhang.
Citera
2015-09-07, 17:54
Medlem
libbens avatar
Citat:

Hur många känner du till som blivit religösa utan en religös uppväxt?

Som vid vuxen ålder helt utan påtryck gått och knackat på kyrkan och sagt hej, kag vill bli troende?

Väldigt många människor är dock väldigt ensamma i samhället och fångas ibland upp av denna grupp som gör allt för att få en till troende knuten till sig.

Visa mig en sund frisk människa (ej cancer eller liknande livshotande) som har ett bra socialt liv, jobbar och fungerar i samhället. Som ej haft religös uppväxt eller vänner som styrt in individen till religion på grund av sin egna agenda.

Du lär inte hitta många. Religion består i de flesta fall av grov indoktrinering, maktutövning och ensamma utstötta individer i samhället.

Jag använde en motorsåg i denna grova generalisering. Orkar inte dra fram kirurgbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in