2021-07-06, 11:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle säga att vi bara gör bra och goda saker. För oss själva eller för vår familj eller sociala grupp.
Sedan kan ju andra bedöma det som dåligt för dem. Men allting görs utifrån goda föresatser.
Det gäller uppenbart inte pefofiler som håller barn fångna som sexslavar som de hyr ut till andra pedofiler. T.ex.
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Inbördes kamp mellan det goda och det onda? Nej, det känner jag inte alls igen. Jag kan ibland ha motstridiga viljor om det är så du menar. Men det är inte så att en är god och den andra ond.

Begreppen "gott" och "ont" är för övrigt väldigt flytande och förändras med tid och plats.
Väldigt få saker har konsensus genom tiderna och i olika delar av världen.
Jesus antyder att det krävs oerhörd makt att vara god i den bemärkelsen att handlingarna inte visar sig ge någon backlash när det ena leder till det andra i långa orsakskedjor.

Kanske är det sunt att misstro alla religiösa dogmer, men det är inte sunt att misstro existensen av varje form av stor osynlig makt. Att tro sig kunna överblicka all makt är blind människocentrering.
Citera
2021-07-06, 17:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Om jag så vore svagare i egyptologi än du, farao Smeso, så är det likväl du som har hävdat att Josef var i Övre Egypten, och då är det vad som ska beläggas, och det är du, farao, som ska göra det...
Och NEJ, det räcker inte med "Jag, farao Smeso, säger att det är så, och då är det så", utan du får hänvisa till gedigen, vedertagen forskning som landat i standardlitteratur eller någon avhandling om saken.
Och NEJ, du kan inte vända på bevisbördan, för jag på min kant håller frågan öppen: oavsett var Josef var i Egypten så är texten inte vederlagd.
Det är bara att du gör inläsningar.
Varför jag också skrev:

look who's talkin'

Du är rolig du.
Jag hävdar bara att det står att Josef var i faraos palats, vilket antingen var i södra Egypten eller i mellersta Egypten, beroende på i vilken tidsperiod man placerar Josefs tid i Egypten.

INGEN egyptolog placerar faraos palats nära Gosen under denna period, men du anser tydligen ändå att det är fel. Du anser att jag har fel helt utan att kunna visa varför.

Vem är det då som hittar på?

Nej, du står där tydligt med byxorna nere tills du kan visa någon referens inom egyptologin som stöder vad du påstår (att faraons palats låg nära Gosen under Josefs tid i Egypten).
Citera
2021-07-06, 17:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du är rolig du.
Jag hävdar bara att det står att Josef var i faraos palats, vilket antingen var i södra Egypten eller i mellersta Egypten, beroende på i vilken tidsperiod man placerar Josefs tid i Egypten.
INGEN egyptolog placerar faraos palats nära Gosen under denna period, men du anser tydligen ändå att det är fel. Du anser att jag har fel helt utan att kunna visa varför. Vem är det då som hittar på?
Nej, du står där tydligt med byxorna nere tills du kan visa någon referens inom egyptologin som stöder vad du påstår (att faraons palats låg nära Gosen under Josefs tid i Egypten).

1. Nära Gosen? Det har du hittat på. Jag har inte sagt det. Du gör inläsningar igen.

2. Citera forskningen: författare, verk och sida. Det andra du säger är dimridåer.

3. Och som vanligt är du falsk också, för du skrev tidigare:

Gosen var heller inte nära ”faraons” palats eftersom det låg i Thebe, 60 mil söderut, så Gosen var knappast ”mig nära”, som Josef påstod eftersom Josef ju då bodde i palatset.

Nu försöker du sminka svinet genom att säga att faraos palats, som Josef (enligt dig!) var i, "antingen var i södra Egypten eller i mellersta Egypten".
Du ser hur du fifflar. Men ett svin är ett svin, och du är en ohederlig avfälling.

4. Trådämnet är inte Israel i Egypten, men du bad att få exempel på hur du läser in saker i bibeltexterna. Nu har du fått det, och din ohederlighet har visat sig eskalera - än en gång - genom att du framhärdar i fifflet när den påtalas.
Citera
2021-07-06, 18:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
...
Naturligtvis finns det sätt att uttrycka komparativ i hebreiskan. Visserligen inte som böjningsformer eller separata ord för komparationerna, utan med hjälp av vad som på svenska motsvarar "mer" (יותר) och "mest" (ביותר).
...
Fifflare! Så där uttrycker man inte komparation i GT-hebreiska. Det sättet är belagt först i efterbiblisk hebreiska!
Fifflare!
Citera
2021-07-06, 20:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det gäller uppenbart inte pefofiler som håller barn fångna som sexslavar som de hyr ut till andra pedofiler. T.ex.
Det gör det väl. För pedofilerna är det ju trevligt.

Citat:
Jesus antyder att det krävs oerhörd makt att vara god i den bemärkelsen att handlingarna inte visar sig ge någon backlash när det ena leder till det andra i långa orsakskedjor.
Det är ju omöjligt att överblicka långa orsakskedjor.

Citat:
Kanske är det sunt att misstro alla religiösa dogmer, men det är inte sunt att misstro existensen av varje form av stor osynlig makt. Att tro sig kunna överblicka all makt är blind människocentrering.
En sund skepsis är alltid tillrådlig. Och påstående om osynliga makter som inte går att bevisa ska man nog förhålla sig skeptisk till. Så misstro är ok för min del. Absolut förnekande är en annan sak.
Absolut förnekande eller blind tro är ungefär samma hållning fast i olika läger.
Citera
2021-07-06, 20:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
1. Nära Gosen? Det har du hittat på. Jag har inte sagt det. Du gör inläsningar igen.

2. Citera forskningen: författare, verk och sida. Det andra du säger är dimridåer.

3. Och som vanligt är du falsk också, för du skrev tidigare:

Gosen var heller inte nära ”faraons” palats eftersom det låg i Thebe, 60 mil söderut, så Gosen var knappast ”mig nära”, som Josef påstod eftersom Josef ju då bodde i palatset.

Nu försöker du sminka svinet genom att säga att faraos palats, som Josef (enligt dig!) var i, "antingen var i södra Egypten eller i mellersta Egypten".
Du ser hur du fifflar. Men ett svin är ett svin, och du är en ohederlig avfälling.

4. Trådämnet är inte Israel i Egypten, men du bad att få exempel på hur du läser in saker i bibeltexterna. Nu har du fått det, och din ohederlighet har visat sig eskalera - än en gång - genom att du framhärdar i fifflet när den påtalas.

Som sagt, det beror på när i tiden man placerar Josef. Det råder delade meningar om det bland "Bibelforskare". Vissa placerar Josefs tid i Egypten till 1900-talet eller till och med 2000-talet f.Kr. och då låg huvudstaden mycket riktigt i Thebe, men andra placerar Josefs tid i Egypten till 1800-talet f.Kr, och då låg huvudstaden i Ity-tawy (som är mer än 20 mil från Gosen).

Under inga av dessa tider så finns palatset nära Gosen, vilket var allt jag påpekade och du inte kunnat motbevisa, oavsett hur ohederlig du kallar mig. Ad-hominem är inte en bra argumentationsteknik. Det är något som man tar till när man saknar goda motargument.
Citera
2021-07-06, 22:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Fifflare! Så där uttrycker man inte komparation i GT-hebreiska. Det sättet är belagt först i efterbiblisk hebreiska!
Fifflare!

Används det inte på det viset i Esther 6:6 och i Predikaren 2:15 och några andra platser?
Citera
2021-07-07, 08:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Klart Robot ser en chans att förhärligas (inte minst med sin pseudointelligens) när Gud detroniseras. Ska en robot upp på högen måste han som rätteligen är där knuffas ner (läs: tänkas bort) .

Men klart är också att Gud fortsätter som förut som herre på täppan - om än avhyst och avskydd i Robots upproriska hjärta(s inbildningar).

Hebr 4:13:
Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och uppenbart för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars.
Att du upprepar ditt logiska felslut betyder inte att det är mer korrekt än första gången du hade fel.

Du pratar en massa om Gud men du har ännu hela resan kvar att presentera något påtagligt bevis för att det finns en sådan. Sluta spåna om fantasifoster.
Citera
2021-07-07, 08:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det kallas pars pro toto (a potiori parte).
Du hade fortfarande fel. Abiogenes har noll och intet med evolutionsteorin att göra.
Men som vanligt kan du inte erkänna att du har fel.
Citera
2021-07-07, 08:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Slå upp "magisk" och "magi" i större ordbok.
Har du något motargument? Nej?
Magiskt tänkande indeed.
Citera
2021-07-07, 12:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Att du upprepar ditt logiska felslut betyder inte att det är mer korrekt än första gången du hade fel.

Du pratar en massa om Gud men du har ännu hela resan kvar att presentera något påtagligt bevis för att det finns en sådan. Sluta spåna om fantasifoster.
Ha! Först kräver Robot bevis, sedan så säger han att sådant ej kan ges, då det ju är fråga om "fantasifoster". Det är rundgång - inne i Roboten.
Citera
2021-07-07, 12:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Har du något motargument? Nej?
Magiskt tänkande indeed.
Tänkte bara att Robot skulle mata in i systemet svenskans definition av magi och magisk, så missbruket kunde upphöra.
Fast när det är fråga om en fördärvad Robot, med mängder av systemfel som skyddas av virusprogram, hur skulle ens en korrekt inmatning hjälpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in