2015-02-25, 20:31
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Skulle uppskatta om någon mod ville ge exempel på inlägg som är ok och som passerat gränsen. Jag reggade mig på flashback som finnig tonåring och har postat många trollinlägg genom åren som jag aldrig skulle göra idag - dels för att de får mig att framstå som en idiot (vilket jag kanske var) och dels för att jag inte längre vill bidra till att piska upp en hätsk stämning som får människor att må dåligt och ger mer bränsle till flashbacks dåliga rykte. Har anmält alla av mina egna inlägg som bryter mot 1.03 och 1.08, men enligt moderatorerna bryter de inte mot reglerna.
Om du har frågor varför ett inlägg blivit raderat (eller i ditt fall inte raderat) bör du i PM vända dig till en moderator i det forum där inlägget är skrivet. Gör så, så kanske bilden klarnar något.
Citera
2015-02-25, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Skulle uppskatta om någon mod ville ge exempel på inlägg som är ok och som passerat gränsen. Jag reggade mig på flashback som finnig tonåring och har postat många trollinlägg genom åren som jag aldrig skulle göra idag - dels för att de får mig att framstå som en idiot (vilket jag kanske var) och dels för att jag inte längre vill bidra till att piska upp en hätsk stämning som får människor att må dåligt och ger mer bränsle till flashbacks dåliga rykte. Har anmält alla av mina egna inlägg som bryter mot 1.03 och 1.08, men enligt moderatorerna bryter de inte mot reglerna.
Tack Dräng-Erik för att du sätter fingret på allvaret och vad som är viktigt i sammanhanget. Tyvärr får jag kanske säga. Jag har genom åren njutit av och fått mängder av ny kunskap av dina inlägg, framförallt inom historia. Tack. Trist att din tidigare spetsiga penna nu antingen avtrubbas eller rent av läggs ned.

Om du vill veta gränserna så är mina inlägg i denna tråd om zigenare (1.03) och till den fega moderatorn (1.08) inom Flashbacks gränser. Jag har inte fått några inlägg raderade i denna tråd, trots att flera av dem blivit anmälda.

Får väl kanske aningen motvilligt också lyfta fram den ständigt märkliga filuren Xelious, som även han verkar motsätta sig TS vilja till hårdare moderering angående ”näthats-reglerna”, utan verkar tycka att dagens tolkning ska bestå och inte anpassas till den allmänna ”näthats-hysteri” som styr övrig media. Fint så, kan man förledas att tro, men naturligtvis måste hans galenskap få briljera med att han samtidigt ”näthatar” och idiotförklarar sin åsikt.
Senast redigerad av Brille68 2015-02-25 kl. 20:58. Anledning: la till en kort kommentar till Dräng-Erik.
Citera
2015-02-25, 21:52
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Får väl kanske aningen motvilligt också lyfta fram den ständigt märkliga filuren Xelious, som även han verkar motsätta sig TS vilja till hårdare moderering angående ”näthats-reglerna”, utan verkar tycka att dagens tolkning ska bestå och inte anpassas till den allmänna ”näthats-hysteri” som styr övrig media. Fint så, kan man förledas att tro, men naturligtvis måste hans galenskap få briljera med att han samtidigt ”näthatar” och idiotförklarar sin åsikt.
"fjodorov" ansåg att det blivit så PK och korrekt anpassat efter någon sorts samhälls-drive mot näthat. jag försökte (halvdåligt pga tids och intressebrist) visa honom att man kan vara ganska otrevlig och stöddig men samtidigt att reglerna måste finnas om folk inte ska balla ur. Vet inte om han besökt PU som du och jag där det kan vara rätt tufft, man kanske har hur det ser ut där för ögonen. "Enklare" trådar är det lättare att se 1.03 och 1.08 antar jag. Jag tror mycket 1.03 och 1.08 går som 0.03 också då det väldigt ofta är trams och OT samtidigt.

Så värst märklig är jag väl inte? Men jag kan vara ganska bitsk och hatiskt men oftast bara mot likadana. Och idioter.
Citera
2015-02-26, 19:37
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
"fjodorov" ansåg att det blivit så PK och korrekt anpassat efter någon sorts samhälls-drive mot näthat. jag försökte (halvdåligt pga tids och intressebrist) visa honom att man kan vara ganska otrevlig och stöddig men samtidigt att reglerna måste finnas om folk inte ska balla ur. Vet inte om han besökt PU som du och jag där det kan vara rätt tufft, man kanske har hur det ser ut där för ögonen. "Enklare" trådar är det lättare att se 1.03 och 1.08 antar jag. Jag tror mycket 1.03 och 1.08 går som 0.03 också då det väldigt ofta är trams och OT samtidigt.

Även om jag önskar att reglerna om HMF var slappare så tycker jag trots allt att man kan komma undan med ganska hetsande uttalanden.

Något som däremot stör mig är att vissa moderatorer raderar inlägg med motiveringen trams när de inte gillar innehållet i sak. Jag har fått inlägg raderade trots att de varit baserade på fakta med referenser, bara för att det inte passat en viss moderators egen världsbild. Samtidigt har jag kunnat komma undan med inlägg utan annat innehåll än just hets som jag producerat delvis i ilska efter att ha fått de förstnämnda längre och sakligare inläggen raderade.

Självklart hetsar jag även i andra sammanhang för den goda sakens skull, så ingen tror att jag skriver allt mitt hetsande i affekt över modereringen.
Citera
2015-02-26, 20:33
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Så värst märklig är jag väl inte? Men jag kan vara ganska bitsk och hatiskt men oftast bara mot likadana. Och idioter.

Fast återigen så gjorde jag inte det, utan jag varnade bara att följa TS råd om att göra forumet striktare. Du tycker rätt likt som mig i frågan så jag har ingen aning om varför du har tjafsat med mig.
Citera
2015-02-26, 21:22
Medlem
Drozds avatar
Raderar moderatorerna bara anmälda inlägg? Jag inser självfallet att modsen inte kan lusläsa varje tråd, men är det så det funkar rent praktiskt?
Citera
2015-02-26, 21:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Raderar moderatorerna bara anmälda inlägg? Jag inser självfallet att modsen inte kan lusläsa varje tråd, men är det så det funkar rent praktiskt?
Kort svar, nej.

Vi är aktiva på de forum vi modererar och fångar en hel del såväl med eller utan hjälp av RPs. Men, det är ett uppdrag på frivillig bas och vi är inte one-line jämt.
Citera
2015-02-27, 00:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Desto större anledning att försöka sätta sig en smula djupare in i saken innan man blint tar strid för tesen att tillämpningen av 1.03 är släpphänt.

Nu är jag sen med svaret, men visst.

Citat:
Jag vet att du inte tycker om 1.03, men trådens protester rör inte fällningar utan påstådda uteblivna fällningar.

Ja, jag är medveten om det. Vad jag förespråkar är förresten inte nödvändigtvis att regel 1.03 skall försvinna, för det tycks Admin inte vara beredd att ta smällen för och det kan man kanske motvilligt acceptera, utan snarast att man skall försvara den påstådda släpphäntheten och om något vara ännu släpphäntare.

Lagen är som sagt medvetet luddig och det finns i olika lagtexter också flera maningar till försiktighet med den censur man från början uppmanar till.

Hit hör YGL: s uppmaningar om att hellre fria än fälla och konstaterande att en fri debatt är förutsättningen för ett fritt samhällsskick, BBS-lagens skrivning om att det enbart är uppenbara saker som skall tas bort och andra liknande exempel.

Regel 1.03 skiljer kraftigt ut sig från övriga regler - som 1.08 - då den strider mot Flashbacks påstådda åsiktsneutralitet genom att vissa yttranden genom sitt innehåll snarare än sin natur är förbjudna och förstås genom att Admin deklarerat att regeln skulle tas bort man inte uppfattade det som att det inte går utan allvarliga konskevenser för forumet. Min uppfattning är ar att det hotet är kraftigt överdrivet, men det är min uppfattning och jag respekterar Admins farhågor.

Men eftersom denna regel pga av det ovanstående har en särställning så bör man om möjligt göra klart denna särställning.

För det första bör man radera så lite som möjligt och där tror jag man kan sträcka sig mycket långt i att tolka sitt uppdrag att verka för en öppen debatt genom att radera mycket, mycket lite.

Man kan också vara mer noggrann med att visa man gör detta mycket motvilligt och att det på intet sätt som övriga regler har till syfte att göra forumet bättre och debatten bättre, utan att det här med att lagen vill tvinga Flashback till censur av vissa åsikter är mycket illa och inskränker rätten till fri debatt.

Slutligen kan man också vara så öppen som det går med hur censuren i den här frågan går till och hur man resonerat. Min uppfattning är nog att man alltid öppet bör redovisa vad man tagit bort och hur man kommit fram till detta. Kan man inte återge själva ordalydelsen, vilket man kanske faktiskt ibland kan beroende på ändrat sammanhang, så kan man parafrasera och diskutera den.
Citera
2015-02-27, 00:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Här skulle man ju önska att det gick att hitta en lösning så att raderade inlägg och motivering till radering kunde bli offentlig. Egentligen borde alla omröstningar kunna vara offentliga men hur fan gör man då med 1.06, 1.08? Det är ju inte helt enkelt men jag är absolut för en ökad transparens där alla som vill kan följa modereringen.

90% av det som diskuteras moderatorer och Admin emellan är ju inga hemligheter i sig och om det är möjligt med en ökad transparens där är det ju bra.

Det är riktigt av vissa saker, enkannerligen sådana som rör regel 1.06, inte kan diskuteras öppet pga sin natur. Däremot gäller det ju knappast sådant som regel 1.03, där man mer öppet kunde redovisa hur man tänkt.
Citera
2015-02-27, 16:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nu är jag sen med svaret, men visst.

Ja, jag är medveten om det. Vad jag förespråkar är förresten inte nödvändigtvis att regel 1.03 skall försvinna, för det tycks Admin inte vara beredd att ta smällen för och det kan man kanske motvilligt acceptera, utan snarast att man skall försvara den påstådda släpphäntheten och om något vara ännu släpphäntare.

Lagen är som sagt medvetet luddig och det finns i olika lagtexter också flera maningar till försiktighet med den censur man från början uppmanar till.

Hit hör YGL: s uppmaningar om att hellre fria än fälla och konstaterande att en fri debatt är förutsättningen för ett fritt samhällsskick, BBS-lagens skrivning om att det enbart är uppenbara saker som skall tas bort och andra liknande exempel.

Regel 1.03 skiljer kraftigt ut sig från övriga regler - som 1.08 - då den strider mot Flashbacks påstådda åsiktsneutralitet genom att vissa yttranden genom sitt innehåll snarare än sin natur är förbjudna och förstås genom att Admin deklarerat att regeln skulle tas bort man inte uppfattade det som att det inte går utan allvarliga konskevenser för forumet. Min uppfattning är ar att det hotet är kraftigt överdrivet, men det är min uppfattning och jag respekterar Admins farhågor.

Men eftersom denna regel pga av det ovanstående har en särställning så bör man om möjligt göra klart denna särställning.

För det första bör man radera så lite som möjligt och där tror jag man kan sträcka sig mycket långt i att tolka sitt uppdrag att verka för en öppen debatt genom att radera mycket, mycket lite.

Man kan också vara mer noggrann med att visa man gör detta mycket motvilligt och att det på intet sätt som övriga regler har till syfte att göra forumet bättre och debatten bättre, utan att det här med att lagen vill tvinga Flashback till censur av vissa åsikter är mycket illa och inskränker rätten till fri debatt.

Slutligen kan man också vara så öppen som det går med hur censuren i den här frågan går till och hur man resonerat. Min uppfattning är nog att man alltid öppet bör redovisa vad man tagit bort och hur man kommit fram till detta. Kan man inte återge själva ordalydelsen, vilket man kanske faktiskt ibland kan beroende på ändrat sammanhang, så kan man parafrasera och diskutera den.

Jag sökte på "Hets mot Folkgrupp" i Avstängningar och bannlysningar. Med reservation för att någon moderator inte skrivit ut regeln i klartext (eller sätter programmet ut det automatiskt?) eller fel i sökfunktionen så hittade jag:

- 3 st avstängningar från jan 2014 fram till nu, varav 2 på en vecka och 1 på en månad
- 17 st avstängningar under 2013 på mellan 1 vecka och 6 månader (4 st på det sistnämnda)

Av statistiken att döma skulle man kunna få för sig att någon form av policyändring skedde hösten 2013, för sen dess har det varit tunnsått med i vart fall allvarligare bestraffningar.
Citera
2015-02-27, 18:11
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är riktigt av vissa saker, enkannerligen sådana som rör regel 1.06, inte kan diskuteras öppet pga sin natur. Däremot gäller det ju knappast sådant som regel 1.03, där man mer öppet kunde redovisa hur man tänkt.

Jag har ett fall på gång just nu (se min signatur). Det vore intressant om de publicerade hur de resonerar i omröstningen. En annan gång var det omröstning om ett inlägg jag gjort som också blev raderat för hets men jag hörde inget mer av det. Inlägget förblev raderat, men det blir de kanske alltid oavsett utgång.
Citera
2015-02-27, 19:42
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag sökte på "Hets mot Folkgrupp" i Avstängningar och bannlysningar. Med reservation för att någon moderator inte skrivit ut regeln i klartext (eller sätter programmet ut det automatiskt?) eller fel i sökfunktionen så hittade jag:
De trådarna skapas automatiskt av våra system. Här är alla om 1.03:

https://www.flashback.org/sok/1+03?f=123

Dock skapades de manuellt tills för några år sedan så statistiken är inte tillförlitlig alltför lång tid tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in