Citat:
Ursprungligen postat av
Gordon Blixt
Desto större anledning att försöka sätta sig en smula djupare in i saken innan man blint tar strid för tesen att tillämpningen av 1.03 är släpphänt.
Nu är jag sen med svaret, men visst.
Citat:
Jag vet att du inte tycker om 1.03, men trådens protester rör inte fällningar utan påstådda uteblivna fällningar.
Ja, jag är medveten om det. Vad jag förespråkar är förresten inte nödvändigtvis att regel 1.03 skall försvinna, för det tycks Admin inte vara beredd att ta smällen för och det kan man kanske motvilligt acceptera, utan snarast att man skall försvara den påstådda släpphäntheten och om något vara ännu släpphäntare.
Lagen är som sagt medvetet luddig och det finns i olika lagtexter också flera maningar till försiktighet med den censur man från början uppmanar till.
Hit hör YGL: s uppmaningar om att hellre fria än fälla och konstaterande att en fri debatt är förutsättningen för ett fritt samhällsskick, BBS-lagens skrivning om att det enbart är uppenbara saker som skall tas bort och andra liknande exempel.
Regel 1.03 skiljer kraftigt ut sig från övriga regler - som 1.08 - då den strider mot Flashbacks påstådda åsiktsneutralitet genom att vissa yttranden genom sitt innehåll snarare än sin natur är förbjudna och förstås genom att Admin deklarerat att regeln skulle tas bort man inte uppfattade det som att det inte går utan allvarliga konskevenser för forumet. Min uppfattning är ar att det hotet är kraftigt överdrivet, men det är min uppfattning och jag respekterar Admins farhågor.
Men eftersom denna regel pga av det ovanstående har en särställning så bör man om möjligt göra klart denna särställning.
För det första bör man radera så lite som möjligt och där tror jag man kan sträcka sig mycket långt i att tolka sitt uppdrag att verka för en öppen debatt genom att radera mycket, mycket lite.
Man kan också vara mer noggrann med att visa man gör detta mycket motvilligt och att det på intet sätt som övriga regler har till syfte att göra forumet bättre och debatten bättre, utan att det här med att lagen vill tvinga Flashback till censur av vissa åsikter är mycket illa och inskränker rätten till fri debatt.
Slutligen kan man också vara så öppen som det går med hur censuren i den här frågan går till och hur man resonerat. Min uppfattning är nog att man alltid öppet bör redovisa vad man tagit bort och hur man kommit fram till detta. Kan man inte återge själva ordalydelsen, vilket man kanske faktiskt ibland kan beroende på ändrat sammanhang, så kan man parafrasera och diskutera den.