2015-04-11, 01:20
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
"agerar löjligt dåligt" jo det är ju verkligen ett slag i solar plexus på serien. starkt argument. jag skulle kanske inte gå i polemik med dig om du utvecklar vad du menar... "massa mystiska troll" <- ja?
blir ju litet paradoxalt att sätta sig på en piedestal och titta ner och klappa folk på axlarna när kritiken du levererar är medioker

Jag slutade ju se på serien efter att hon som är seriens huvudperson hittade en grotta i skogen som ledde till halldörren i huset där hon bor. Där förlorade man mig.

Ja, jag tycker inte att de får ut speciellt bra skådespeleri i serien - trots att den på pappret har ett flertal riktigt bra skådisar som medverkar. Förmodligen beror det på att grundhistorien i serien haltar rejält och känns inriktad mot yngre tonåringar. Jag gillar helt enkelt inte serier/filmer där det finns väldigt övernaturliga inslag, lite sånt kan vara okej om det finns ett uns av trovärdighet i det men man passerar den gränsen med råge i Jordskott. Fan, en tjej stoppar ner handen i en blomkruka och så slår handen rot där... Kom igen.
Citera
2015-04-11, 07:27
Medlem
Var det någon som såg vem som spelade Esmeraldas skogsrå-fadder? Jag tyckte att det såg ut som mamma Jankell, hade ju varit ett sjukt kul in-joke... (Fast mtp att jag såg avsnittet på telefonen, så var det nog inbillning!)
Citera
2015-04-11, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Var det någon som såg vem som spelade Esmeraldas skogsrå-fadder? Jag tyckte att det såg ut som mamma Jankell, hade ju varit ett sjukt kul in-joke... (Fast mtp att jag såg avsnittet på telefonen, så var det nog inbillning!)
Marta Oldenburg heter hon.
Citera
2015-04-11, 09:15
Medlem
Vid något tillfälle skickar Ylva iväg sin korp och säger nåt i stil med "flyg till henne" - men jag hittar inte i vilket avsnitt detta hände. Vet någon annan? Tankar kring vem som åsyftas? Jag har en tanke där men skulle vilja se scenen igen.
Citera
2015-04-11, 09:20
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Fan, en tjej stoppar ner handen i en blomkruka och så slår handen rot där... Kom igen.
Det är ju ingen dokumentär. Då antar jag att de flesta scifi- och skräckfilmer med övernaturliga inslag går bort för dig?

Jag gillar Jordskott för att jag är svältfödd på svenska serier med övernaturliga inslag. Älskar sådant på film och tv. Utanför vardagsrummet är jag dock en skeptiker som inte tror på övernaturligt, just därför är det så skönt att få sjunka in i en annan värld där allt är möjligt. Tyckte handen i blomkrukan var en av de bästa scenerna i hela Jordskott så här långt.
Citera
2015-04-11, 10:57
Bannlyst
Bara 2 episoder kvar nu. Ska bli intressant hur det slutar. Undrar om tom är besviken på eva nu när han fattar hon kanske är inblandad i barnens försvinnande. Han är ju lite förtjust i eva!
Citera
2015-04-11, 13:08
Medlem
filipjanssons avatar
Nu har jag bara sett 5 avsnitt av säsongen men jag måste nog faktiskt säga att jag är rätt imponerad. Tidigare hade jag läst här i tråden och hört hur uruselt manuset var och hur hemskt dåliga skådespelarna var och någon hade i princip gjort en bild-för-bild-recension där hen ondgjorde sig över hur dåligt producerad serien var. Allt det där var ju bara överdrivet. Jag märker knappt av att dialogen skulle vara dålig eller att skådespeleriet skulle vara så illa att man knappt kan titta på skiten utan skämmas. Visst, det skulle säkerligen kunna göras bättre (framförallt skulle det kunna göras lite mer spännande, på ett obehagligt sätt. Morden är ju inte så obehaglig, egentligen, om ni frågar mig) men samtidigt tycker jag att det mest är roligt att de vågar satsa på lite annorlunda saker.

Det stora problemet, om vi ska prata om seriens kvalitet, är att det liknar för mycket en tv-serie. Det gör i och för sig många svenska filmer också men det vore faktiskt skönt om de kunde släppa serie-formatet och gjort varje avsnitt lika bra som en egen film, men det vore kanske för mycket att begära.
Citera
2015-04-12, 15:13
Medlem
Idag går Wass polislegitimation ut
Citera
2015-04-12, 15:39
Medlem
...och Alexander Kantsjö bor på Evas adress i Stockholm. Fiffigt
Citera
2015-04-13, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Idag går Wass polislegitimation ut
Hur vet du det? Och Wass mobil nummer går till en Anton!
Citera
2015-04-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabalonsGarden
Hur vet du det?
Står på legitimationen som Wass räcker fram till Ylva när han först kommer till hennes skjul, och hon vill hellre se ringen än legitimationen;-)
Citera
2015-04-13, 16:54
Medlem
TVheads, podd om TV-program, intervjuar Henrik Björn och Moa Gammel. Bekräftar intrycket jag fått sedan tidigare om skaparen av serien. En kvick sneakerkille med mycket energi och ett enormt självförtroende blir min bild. Betydligt mer HBO än BBC. Ingen värdering i det dock, bara reflektioner

Min åsikt är att grundidén skulle skickas till brittiska expertmanuskreatörer och produceras av dito proffsiga personer på plats där av BBC eller ITV. Då skulle detta kunna bli så. Bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in