2015-03-31, 04:39
Medlem
Tinnituzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Är han som spelar geologen den samma som i detta klippet?

https://www.youtube.com/watch?v=JLtWIAjlN3w

Japp.
Citera
2015-03-31, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Johan hade ju börjat motarbeta företaget på slutet, kanske det gjort att han fått tillbaka Josefin? Men i så dåligt skick att han inte kunnat ge tillbaka henne till Eva utan istället tagit hand om henne själv

Detta! tycker jag låter intressant.

Sen sa ju Ylva att några tagit det där Jordskottsbäret frivilligt, kanske Johan var en av dem? Tidigare i denna tråd spekulerade någon i om han gjort det för att förhoppningsvis kunna bli botad och på så sätt också bota Josefin och återföra henne till Eva frisk. Och på hans VHS-dagbok säger han ju "om bara Eva ville tala med mig", kanske han ville få förklara för henne och försonas, genom att visa de uppoffringar han gjort iom omvändelsen...?
Citera
2015-03-31, 11:02
Medlem
Gröna växter i serien verkar ju vara iögonfallande utplacerade lite här och var. Jag har särskilt reagerat på grön inredning inkl kläder, smycken, växter hemma hos Gerda och Nicklas, men även på polisstationen är det rätt mycket krukväxter. Är detta möjligen för att hela serien ska andas klorofyll i största allmänhet, eller finns det gröna (enligt gängse filmsymbolik) med just i de miljöer där de faktiskt också har en innehållsmässig eller symbolisk betydelse?

Jag tror att man försökt vara extra fiffig med detaljer, och att en del gått oss förbi hittills och en del bara framstått som lite märkliga. Tex heter sjuksköterskan i första avsnittet (som går fram till skogsflickan när hon har fingrarna i blomkrukan) samma som seriens scenograf! Och hon spelas väl för övrigt av Göran Rs dotter om jag inte fattat helt fel.
Citera
2015-03-31, 11:08
Medlem
Att Nicklas hade den där boken från Adolf Fredriks tid, var väl spännande... Nicklas är ju även han ett barn till en skogsskövlare (Borén)? OCH han verkar ta väl hand om Josefin? Att han satt och läste högt för henne ur boken med symtombeskrivningar, är det för att hon ska informeras, tycker han?

Gerdas koppling till Johan tror jag vi snart får veta mer om. Hon kan ju vara helt på hans sida och ha full insikt om hans sjukdom och Josefin och allt? Jag tror i alla fall hon vet mer än man kan tro. Hittills framstår hon ju bara som en ängslig mamma. Men hon är mamma till Nicklas, som verkar vara nån slags väsen. Om det inte är pappa skogsskövlarens gener (och Borén är väl allt annat än skogsväsen), kanske det är mammas?
Citera
2015-03-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Att Nicklas hade den där boken från Adolf Fredriks tid, var väl spännande... Nicklas är ju även han ett barn till en skogsskövlare (Borén)? OCH han verkar ta väl hand om Josefin? Att han satt och läste högt för henne ur boken med symtombeskrivningar, är det för att hon ska informeras, tycker han?

Det var ju Evas pappas bok som Josefin hade med sig i famnen ut på balkongen, såg jag nu...
Citera
2015-03-31, 17:43
Medlem
Stannar man i växten av jordskott?
För de har väl nämnt att Josefin blev kidnappad för 7år sedan. Och då när dem visade hur Josefin försvann på klippan, var hon väl runt 7år. Alltså borde hon väl vara runt 14år nu?
Citera
2015-03-31, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Det säger möjligen något om kvaliteten på serien, att det viktigaste som finns att diskutera är om någon i serien uttalat termen "troll"... (det har heller ingen gjort, btw).

On topic: visst är Psycho Demon Girl samma som var den roliga hubot-cosplay-tjejen i Äkta Människor? Rätt bra i rollen, trots pajigt manus...

Citat:
Ursprungligen postat av DoctorSun
Ja, idiot nr 3. Det är mycket mer "On topic" att småsvamla och ställa en fråga som alla med ett IQ runt 90 skulle klara av att finna svaret på. Visst!? Happy Jankell heter snippan och hon var med i Äkta Människor.

Dotter till Torsten Flink och Annika Jankell. Men hon är väl en av de sämre skådespelarna i den här serien tillsammans med Nour El Refai, ja och så Yohio då såklart . Det märks stor skillnad mot de som är utbildade professionella skådespelare som Göran Ragnerstam.
Senast redigerad av giksy 2015-03-31 kl. 18:28.
Citera
2015-03-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Pjaaa... Om man nu ska prata brister i manus, så var Bron förvisso rätt spännande, men upplösningen blev påfrestande med ett criminal mastermind (plastikopererad till oigenkännlighet, no less!) som orkestrerat allting som hänt... det tycker jag var lite fattigt. Men sure, visst fanns det bra mycket mer "suspense" än i Jordskott.

Jag känner ungefär likadant för Jordskott som för Äkta Människor: ett intressant världsbygge och en kul premiss, men en väldigt tunn och rörig story. Alltså en serie som jag följer bara för "världens" skull (ungefär som The Phantom Menace, som ju var rätt sopig... men det var ändå Star Wars!).

En amerikansk remake hade kunnat bli ganska intressant. Trots allt är ju troll (!) och naturväsen rätt långt från de flummiga andefilurerna i Twin Peaks.

Du kan inte jämföra Jordskott med Äkta Människor som är en av de bästa serierna SVT har producerat (speciellt säsong 1) och som har fått flera internationella priser.
Citera
2015-03-31, 19:51
Medlem
Baachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellenicklas
Esmeralda verkar förvånad över det hon kan åstadkomma med hjälp av sina krafter, det känns inte som att hon är medveten om att hon är annorlunda även fast hon vet att hon inte är mänsklig pga hennes rygg.. Märkligt
Hon blev övergiven i skogen som liten. Sedan dess har hon växt upp i fosterfamilj. Förmodligen är det ingen som har kunnat berättat för henne vad hon är så hon vet nog inte själv vad hon är. Det är väl därför hon är rädd.

Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Stannar man i växten av jordskott?
För de har väl nämnt att Josefin blev kidnappad för 7år sedan. Och då när dem visade hur Josefin försvann på klippan, var hon väl runt 7år. Alltså borde hon väl vara runt 14år nu?
De nämnde på sjukhuset att hon var kraftigt undernärd, vilket påverkar kroppens utveckling och tillväxt. Kombinationen lite mat + förmodligen för lite/ingen (?) naturmedicin.
Citera
2015-04-01, 03:14
Medlem
Calogeros avatar
Rätt trevligt det här ändå. Visst, det finns en hel del frågetecken, men man måste ändå gilla ambitionen.

Nu hoppas vi att Scully, Mulder, Agent Cooper och Sheriff Truman får hjälpa till med att lösa mysterierna.

Citera
2015-04-01, 12:16
Medlem
Den här serien är märklig. Manuset känns ibland som det är skrivet av en 14-åring pga. dialoger och människor som inte beter sig som dom ska. Samtidigt vet jag inte om det kanske är meningen, det är trots allt inte "vår" värld som serien utspelar sig i.

Bara små detaljer som gör mig irriterad och sånt som jag i vanliga fall inte tänker på i andra serier. Kanske för att man så fort det blir en svensk serie ser den med mer kritiska ögon.

Eva frågar t.ex inte ens Rikskrim-polisen när han kommer tillbaka var Josefin är (enda anledningen till att han stack iväg från början) utan han börjar bara prata om en explosion i skogen.
Sen står hon glatt och pratar med en kråka som ska flyga iväg med ett meddelande.
Citera
2015-04-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Gröna växter i serien verkar ju vara iögonfallande utplacerade lite här och var. Jag har särskilt reagerat på grön inredning inkl kläder, smycken, växter hemma hos Gerda och Nicklas, men även på polisstationen är det rätt mycket krukväxter. Är detta möjligen för att hela serien ska andas klorofyll i största allmänhet, eller finns det gröna (enligt gängse filmsymbolik) med just i de miljöer där de faktiskt också har en innehållsmässig eller symbolisk betydelse?

Jag tror att man försökt vara extra fiffig med detaljer, och att en del gått oss förbi hittills och en del bara framstått som lite märkliga. Tex heter sjuksköterskan i första avsnittet (som går fram till skogsflickan när hon har fingrarna i blomkrukan) samma som seriens scenograf! Och hon spelas väl för övrigt av Göran Rs dotter om jag inte fattat helt fel.

Klorofylltemat är väldigt uttalat i serien. Jag tror att det är till för stockholmare, som ju anser klorofyll vara exotiskt och spännande och farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in