2015-04-07, 18:40
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Vore kul om vi kunde få lite fart på spånandet här i tråden tycker jag. Vad tänker ni andra om tex följande:

-Gerda är tydligen sjuk. Är peruken en förklädnad? Hon äter medicin, är trött och orolig, sparar kontanter i frysen och pratar om vad som ska hända Nicklas när hon inte är där. Jordskott har hon ju inte eftersom hon dricker vatten. Har hon någon koppling till sjukvården, som vi sett? Och apropå det, vart har läkar-Joker tagit vägen?

-Gerda vill ha silver, enligt egen utsaga för att trygga Nicklas framtid. Storm och hon gör gemensam sak, de har nu båda läst boken vilket enligt Johan skulle orsaka ”katastrof”. Storm ger sig omgående till att spränga hejvilt förstås, så Johan har säkert rätt. Storms agenda verkar vara att avslöja övernaturliga väsen, kanske till och med att eliminera dessa, varför? Nån mer anledning än ärelystnad och stridskomplex i största allmänhet?

-Gerda säger till Borén ”Utan mig hade du aldrig känt till att det där silvret fanns” och pratar om ”sin del” av silvret.
Storm har väl personligt hämndbegär? Visade inte han något ärr efter närkontakt med trollen?
Citera
2015-04-07, 18:41
Medlem
”Inga nya granar har vuxit upp ur jorden sedan Muns skällade ut över nejden” står i brevet som Adolf Fredrik skrev. Ylva kallade gav ju nuvarande Muns sitt namn efter eget huvud, vem var då Muns på 1700-talet? Och vad betyder det att någon hette just Muns då? Bilder på vättar sedan 16-1700-talet har vi ju också fått se, är Muns en vätte?

Eller är Muns en jätte? Minst ett inlägg på Storms blogg handlade om jättar. De flesta inläggen på bloggen var förresten daterade längre fram i tiden än 1 augusti som det enligt Gerdas kalender var just den dagen:-P

I slutscenen klättrar en skugga, gissningsvis Muns, upp ur golvet på ”blodcentralen” (lyfter på ett galler med en…tomhylsa(?) skramlandes på?) och stapplar omkring och verkar vara ute efter barn i sjukhussängarna. Ett barn ser ut att svälja – vad, ett jordskott? Ett annat barn gömmer sig under sin säng. Vadan detta? Muns reaktion på Storms vilda sprängande?
Citera
2015-04-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Storm har väl personligt hämndbegär? Visade inte han något ärr efter närkontakt med trollen?
Jo just det ja, så var det ju. Vad vet vi mer om detta? Varför fick han såret, var det han som angrep dem eller tvärtom och isf varför? Är han bara allmänt "främlingsfientlig"?
Citera
2015-04-07, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Man har ju kunnat tro att han haft bra koll på andra väsen och hur de ska tas, men nu visade han ju att han trodde att Esmeralda hade tagit barnen?
Citera
2015-04-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Spännande avsnitt! Nu börjar en del saker rundas av. Det jag undrar är om alla olika väsen (troll, näcken, skogsrå) är i serien av någon särskild anledning eller bara för att få lite variation. Med tanke på hur mycket de la ner på trollen borde det ju hända något mer.

Sen undrar jag varför Muns ger alla barn jordskott (nu antar jag bara)
Är det för att det är lättare att hålla dom vid liv när de bara behöver svart sörja?
Tror inte alla barn har jordskott. Endast vissa har blivit smittade. Han håller dem som fångar för att stoppa företaget.
Citera
2015-04-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Är det evas pappa som är far till niklas, eller den elake vd'n?
Jag tror att det är Evas pappa och att niklas mamma endast har lurat vd till att det är han. För att pressa dem båda på pengar. Troligen har också Evas pappa betalat en massa pengar till Niklas.
Citera
2015-04-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Jag tror att det är Evas pappa och att niklas mamma endast har lurat vd till att det är han. För att pressa dem båda på pengar. Troligen har också Evas pappa betalat en massa pengar till Niklas.
Det tror jag absolut du kan ha rätt i!
Citera
2015-04-07, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av estone

Hmm. Har vi fler "pappor" som har betalat?
Citera
2015-04-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Hmm. Har vi fler "pappor" som har betalat?
Kanske det, Gerda verkar ju vara girig som få (även om det är av en god anledning, att säkra Nicklas framtid när hon är borta). I själva verket kanske det inte är nån av de två aktuella gubbarna som är pappan, utan nåt naturväsen av nåt slag.
Citera
2015-04-07, 19:59
Bannlyst
Citat:
Kanske det, Gerda verkar ju vara girig som få (även om det är av en god anledning, att säkra Nicklas framtid när hon är borta). I själva verket kanske det inte är nån av de två aktuella gubbarna som är pappan, utan nåt naturväsen av nåt slag.

En muns kanske
Citera
2015-04-07, 19:59
Medlem
irrblosss avatar
Är Gerda även Evas mamma, eller är de bara halvsyskon?
Citera
2015-04-07, 20:03
Medlem
Trekvartss avatar
Citat:
”Inga nya granar har vuxit upp ur jorden sedan Muns skällade ut över nejden” står i brevet som Adolf Fredrik skrev. Ylva kallade gav ju nuvarande Muns sitt namn efter eget huvud, vem var då Muns på 1700-talet? Och vad betyder det att någon hette just Muns då? Bilder på vättar sedan 16-1700-talet har vi ju också fått se, är Muns en vätte?

Eller är Muns en jätte? Minst ett inlägg på Storms blogg handlade om jättar. De flesta inläggen på bloggen var förresten daterade längre fram i tiden än 1 augusti som det enligt Gerdas kalender var just den dagen:-P

Tror Muns är en vätte med tanke på att att i senaste avsnittet när Eva kollar på bandet hon skulle få av Johan, så säger han att det bodde ett okänt folk i skogen "Vuxna Barn"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in