2015-03-30, 23:24
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
Frågan är varför muns (om det nu är han) skulle röva bort Josefin 30 år efter händelsen? Kanske för hämnd..?
För att han blev vuxen just då? Och kanske hände det något i företaget också just då
Citera
2015-03-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Var det inte Storm som fixade salvan åt styrelsen?

jo och Ylva gav Eva en burk
Citera
2015-03-30, 23:26
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
jo och Ylva gav Eva en burk

Både Storm och Ylva är kloka (gubbar och gummor). De begriper sig på sådana där avkok och dekokter.
Citera
2015-03-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
För att han blev vuxen just då? Och kanske hände det något i företaget också just då

ja kanske ..
hon tillverkade ju den här svarta näringen när han var liten. har muns parasiten i sig automatiskt? från födseln lixom
Citera
2015-03-30, 23:36
Medlem
Jag har en kompis som berättade att han hade följt den här serien. Så jag tittade några avsnitt - men nu har det blivit så överdrivet att löjet skiner igenom.. Det kommer nog bli en uppskattad B-film med tiden - man kommer skratta gott åt detta hopkok av genrer. Rumptroll, häxor, skogsväsen, blandat med intriger i storföretag och poliskåren. Familjeintriger, lönngångar, naturen som slår tillbaka.
Den som gjort detta borde få ett B-pris. Nästan roligt. Känns som en julkalender för vuxna.
Citera
2015-03-30, 23:40
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
ja kanske ..
hon tillverkade ju den här svarta näringen när han var liten. har muns parasiten i sig automatiskt? från födseln lixom

Är personligen övertygad om att Muns är en vätte. 25 minuter in talar Ylva om avtalet mellan Törnblad och "Skogen", dvs "ett folk som är nästan som vi." 26 minuter in visas två kopparstick från 1700-talet där människor och vättar är avbildade.

http://www.svtplay.se/video/2788935/jordskott/jordskott-sasong-1-avsnitt-7-1
Citera
2015-03-30, 23:45
Medlem
Eva är fortfarande delägare i Thörnblads, hur kan de få spränga då? Att dom inte utnyttjar hennes position.
Citera
2015-03-30, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzio
Jag har en kompis som berättade att han hade följt den här serien. Så jag tittade några avsnitt - men nu har det blivit så överdrivet att löjet skiner igenom.. Det kommer nog bli en uppskattad B-film med tiden - man kommer skratta gott åt detta hopkok av genrer. Rumptroll, häxor, skogsväsen, blandat med intriger i storföretag och poliskåren. Familjeintriger, lönngångar, naturen som slår tillbaka.
Den som gjort detta borde få ett B-pris. Nästan roligt. Känns som en julkalender för vuxna.

Ok
Citera
2015-03-30, 23:47
Medlem
pellenicklass avatar
Esmeralda verkar förvånad över det hon kan åstadkomma med hjälp av sina krafter, det känns inte som att hon är medveten om att hon är annorlunda även fast hon vet att hon inte är mänsklig pga hennes rygg.. Märkligt
Citera
2015-03-30, 23:52
Medlem
Baalzamons avatar
Just ryggen tyckte jag såg väldigt märklig ut. Kunde de inte ha gett henne riktig päls istället för de där små skäggvårtorna?
Citera
2015-03-30, 23:53
Medlem
pellenicklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Just ryggen tyckte jag såg väldigt märklig ut. Kunde de inte ha gett henne riktig päls istället för de där små skäggvårtorna?
Ja det såg bara ut som acne med hår på.
Citera
2015-03-31, 02:57
Medlem
Tycker de måste göra en specialare efter serien där tomten och folklivsforskaren Ebbe Schön får gå igenom alla väsen och oknytt som passerat i revy.

Serien verkar allmänt förhålla sig ganska fritt till traditionella beskrivningar av diverse väsen eller om de valt att blanda lite och ev krydda med influenser från motsvarande varelse i andra mytologier än den nordiska.

Esmeralda bör högst sannolikt vara skogsrå t ex men som nämnts, ryggen ska vara ihålig och sen detta med förmågan att få folk begå våld mot sig själva. Det kan jag inte riktigt påminna mig vara nåt skogråer pysslar med.

Varelsen i badkaret är nya Näcken, ersättning för den som sköts. (det är väl närmast det mest uppenbara förutom trollen som beskrivs tämligen by the book)

Muns är vätte/vittra beroende på vilken term man vill använda (finns fler), dessa är enl traditionen precis som människor men lever snarare i en parallell värld/verklighet skild från "oss".

Hade det inte varit för sökandet efter tomhylsan hade jag nästan trott det var Wass som sköt.
Detta för att få i Thörnbladskan jordskottet, få henne sluta fred med "skogen" i egenskap av ägare till företaget med sina nya insikter hon nu får, bli hans adept och efterträdare i den hemliga sammanslutning han ingår i osv osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in