Citat:
Ursprungligen postat av
Weener
(---)
Muns är Muns som vi sett i kåpa smyga runt. Det var Muns som var den sista överlevande varelsen.
(---)
Jag kollade slarvigt, så jag missade nog något... jag fick intrycket att Muns var ett troll, (eller "troll", då) och att han var den enda som överlevde när skogsbolaget sprutade Agent Orange över skogen. Men han är alltså en annan art? Och det är alltså inte trollen som bor "under jord"? (utan Muns och hans Göran Ringbom-relaterade folk?).
Oaktat ras, så är jag inte helt säker på att Muns är en helt ny karaktär. Det faktum att han smyger runt i kåpa indikerar väl att han kan ha figurerat i annan skepnad tidigare i serien (vilket vore storymässigt mer intressant). Från Wikipedia:
Vittra ser ut, lever och klär sig som människor, och de är till skillnad från många andra väsen i folktron dödliga. Alltså skulle jag kunna tänka mig att Muns har posat som någon annan figur i serien. Vem? (Om jag förstår vittra-tron rätt så ska "underjordiska" inte heller tolkas bokstavligt, under snarare som att de lever i hemlighet, jfr efterlysta som "går under jorden". Sagt inom parentes...)
Angående skogsrået, så säger vissa versioner att hon har bark på ryggen, vilket ju kan ha "discofierats" till Demon Girls håriga rygg (rätt mycket annat har ju moderniserats, t.ex rave-näcken i ån). Det sagt, så kan jag tycka att det är en smula kontroversiellt med en 14-årig version av ett väsen som förför män... fast det hade ju passat om karaktären haft en historia av komplicerade sexuella relationer. Har det sagts något om det? Alla hennes fosterpappor hade ju slängt ut henne, möjligen antydde det att de relationerna gått överstyr på det sättet?
Även om serien är rätt tunn är det kul med lite uppmärksamhet kring svensk folktro. Kanske kommer det ngn spinoff som lyckas bättre med att förvalta arvet?