2015-04-01, 12:35
Bannlyst
Vette sjutton om jag orkar följa fler avsnitt. Alldeles för många trådar att hålla reda på och för utflippat för min smak.
Citera
2015-04-01, 14:26
Medlem
Baalzamons avatar
Undrar hur den mutade geologen skall reagera nu? Han verkade ju en aning ångerfull så han kanske går till polisen och erkänner allting. Det, tillsammans med Evas ägande i bolaget samt de båda styrelsemedlemmarna som bytt sida kommer säkert stoppa bolaget. Men hur skall Borén reagera, ger han upp frivilligt eller tappar han alla hämningar?
Citera
2015-04-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rozbert
Den här serien är märklig. Manuset känns ibland som det är skrivet av en 14-åring pga. dialoger och människor som inte beter sig som dom ska. Samtidigt vet jag inte om det kanske är meningen, det är trots allt inte "vår" värld som serien utspelar sig i.

Bara små detaljer som gör mig irriterad och sånt som jag i vanliga fall inte tänker på i andra serier. Kanske för att man så fort det blir en svensk serie ser den med mer kritiska ögon.

Eva frågar t.ex inte ens Rikskrim-polisen när han kommer tillbaka var Josefin är (enda anledningen till att han stack iväg från början) utan han börjar bara prata om en explosion i skogen.
Sen står hon glatt och pratar med en kråka som ska flyga iväg med ett meddelande.

Jag börjar störa mig på varför Eva inte undrar mer om Josefins försvinnande och allt kring det och om varför hon har jordskott i sig.

Stör mig också på att hon inte utnyttjar sitt ägande i Thörnblads? Har hon glömt bort att hon äger en stor del?
Citera
2015-04-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Jag tror att man försökt vara extra fiffig med detaljer, och att en del gått oss förbi hittills och en del bara framstått som lite märkliga. Tex heter sjuksköterskan i första avsnittet (som går fram till skogsflickan när hon har fingrarna i blomkrukan) samma som seriens scenograf! Och hon spelas väl för övrigt av Göran Rs dotter om jag inte fattat helt fel.

Mycket möjligt.

Citat:
Man kan både bli underhållen av "Jordskott", men man kan också leta små detaljer som vi har planterat mer och mer av under tv-seriens gång.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3883910.ece
Citera
2015-04-01, 20:58
Medlem
emma80s avatar
För varje avsnitt jag ser känner jag att jag borde ge upp det. Samtidigt fascineras jag av serien. Intressant med alla väsen och så vidare och inte helt vanligt i svenska dramaserier (eller kanske även filmer).

Det ska bli intressant att se hur de knyter ihop det till slut och jag hoppas verkligen att det inte blir ett antiklimax, inte att manusförfattarna bara kört på och inte knutit ihop det ordentligt.

Öppet för en del egna tolkningar och liknande kan jag troligen köpa, bara det inte blir hur flippat som helst och bara lämnar tittarna med ett enda öhhh, jahaaa....
Citera
2015-04-01, 22:06
Medlem
What the fucking fuck?!? Henrik Björn är en halvkammad reklamfilmare som påstår sig göra en svensk Twin Peaks. Pretentious moi? Allt har gått fel från första filmrutan i denna serie. I första avsnittet kittlande att Wass dricker svart kaffe och äter den godaste björnbärspajen i Sverige, att det finns ett bruk vars granstockar spolas med vatten, yeah go Twins!! Och så har vi en 'log-lady' och en tonårig tjej som gillar sex osv. Jaha.

Halv- eller helkammade reklamfilmare har ingen koll på vad regi är (det kostar pengar). Henrik Björn har gjort en reklamapplikation på Beck/Wallander och tror (säger) att han gör Twin Peaks i Sverige! Detta måste vara det mest överbetalade och pretentiösa fuskprojektet i Sverige på många år, den förstklassigaste kalkon som skådats ---
Citera
2015-04-01, 22:18
Medlem
Fick en tanke under programmet.... påminner lite om det som händer i Ojnareskogen på Gotland.
Dock inte med de väsen som bor i Silverhöjd utan mer hur Företag skövlar... ser flera likheter där.
Citera
2015-04-02, 00:03
Medlem
Kobolds avatar
Så jävla töntig serie och det händer fan ingenting.
Citera
2015-04-02, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
What the fucking fuck?!? Henrik Björn är en halvkammad reklamfilmare som påstår sig göra en svensk Twin Peaks. Pretentious moi? Allt har gått fel från första filmrutan i denna serie.

Jag får nog ställa mig till den skaran jag också. Tittar hellre på den andra serien Arne Dahl, som, trots sina brister, åtminstone är spännande. Om Henrik Björn påstår att det här är någon sorts Svensk "Twin Peaks" är det nog på tiden att någon plockar ner honom från den höga häst han sitter på.
Citera
2015-04-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weener
(---)
Muns är Muns som vi sett i kåpa smyga runt. Det var Muns som var den sista överlevande varelsen.
(---)
Jag kollade slarvigt, så jag missade nog något... jag fick intrycket att Muns var ett troll, (eller "troll", då) och att han var den enda som överlevde när skogsbolaget sprutade Agent Orange över skogen. Men han är alltså en annan art? Och det är alltså inte trollen som bor "under jord"? (utan Muns och hans Göran Ringbom-relaterade folk?).

Oaktat ras, så är jag inte helt säker på att Muns är en helt ny karaktär. Det faktum att han smyger runt i kåpa indikerar väl att han kan ha figurerat i annan skepnad tidigare i serien (vilket vore storymässigt mer intressant). Från Wikipedia: Vittra ser ut, lever och klär sig som människor, och de är till skillnad från många andra väsen i folktron dödliga. Alltså skulle jag kunna tänka mig att Muns har posat som någon annan figur i serien. Vem? (Om jag förstår vittra-tron rätt så ska "underjordiska" inte heller tolkas bokstavligt, under snarare som att de lever i hemlighet, jfr efterlysta som "går under jorden". Sagt inom parentes...)

Angående skogsrået, så säger vissa versioner att hon har bark på ryggen, vilket ju kan ha "discofierats" till Demon Girls håriga rygg (rätt mycket annat har ju moderniserats, t.ex rave-näcken i ån). Det sagt, så kan jag tycka att det är en smula kontroversiellt med en 14-årig version av ett väsen som förför män... fast det hade ju passat om karaktären haft en historia av komplicerade sexuella relationer. Har det sagts något om det? Alla hennes fosterpappor hade ju slängt ut henne, möjligen antydde det att de relationerna gått överstyr på det sättet?

Även om serien är rätt tunn är det kul med lite uppmärksamhet kring svensk folktro. Kanske kommer det ngn spinoff som lyckas bättre med att förvalta arvet?
Citera
2015-04-03, 12:40
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jag kollade slarvigt, så jag missade nog något... jag fick intrycket att Muns var ett troll, (eller "troll", då) och att han var den enda som överlevde när skogsbolaget sprutade Agent Orange över skogen. Men han är alltså en annan art? Och det är alltså inte trollen som bor "under jord"? (utan Muns och hans Göran Ringbom-relaterade folk?).

Oaktat ras, så är jag inte helt säker på att Muns är en helt ny karaktär. Det faktum att han smyger runt i kåpa indikerar väl att han kan ha figurerat i annan skepnad tidigare i serien (vilket vore storymässigt mer intressant). Från Wikipedia: Vittra ser ut, lever och klär sig som människor, och de är till skillnad från många andra väsen i folktron dödliga. Alltså skulle jag kunna tänka mig att Muns har posat som någon annan figur i serien. Vem? (Om jag förstår vittra-tron rätt så ska "underjordiska" inte heller tolkas bokstavligt, under snarare som att de lever i hemlighet, jfr efterlysta som "går under jorden". Sagt inom parentes...)

Angående skogsrået, så säger vissa versioner att hon har bark på ryggen, vilket ju kan ha "discofierats" till Demon Girls håriga rygg (rätt mycket annat har ju moderniserats, t.ex rave-näcken i ån). Det sagt, så kan jag tycka att det är en smula kontroversiellt med en 14-årig version av ett väsen som förför män... fast det hade ju passat om karaktären haft en historia av komplicerade sexuella relationer. Har det sagts något om det? Alla hennes fosterpappor hade ju slängt ut henne, möjligen antydde det att de relationerna gått överstyr på det sättet?

Även om serien är rätt tunn är det kul med lite uppmärksamhet kring svensk folktro. Kanske kommer det ngn spinoff som lyckas bättre med att förvalta arvet?

Muns är vätte (eller "vittra" som man säger norr om Dalälven). Jävligt hett när en man i min egen ålder blir förförd av ett fjortonårigt skogsrå. Jag har faktiskt tänkt på det där av och till hela veckan.
Citera
2015-04-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Oaktat ras, så är jag inte helt säker på att Muns är en helt ny karaktär. Det faktum att han smyger runt i kåpa indikerar väl att han kan ha figurerat i annan skepnad tidigare i serien (vilket vore storymässigt mer intressant). Från Wikipedia: Vittra ser ut, lever och klär sig som människor, och de är till skillnad från många andra väsen i folktron dödliga. Alltså skulle jag kunna tänka mig att Muns har posat som någon annan figur i serien. Vem?

Visst skulle det kunna vara så, men vem skulle det kunna vara i så fall? Har du någon i åtanke? Hittills är det ju inte någon karaktär som sticker ut som självklar. I alla fall inte om det ska vara en man i 35-årsåldern. Vilka är det i serien? Polisen Tom? Antons pappa? Eller kanske Börje...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in