2015-02-16, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Socialdemokraterna har fått ett starkare fäste i världspolitiken som följd av nazisternas grymheter! Är det något du motsätter dig?

Samma princip råder i fallet med SDs framgångar. Desto större helvete SDs partiföreträdare har utsatts för av media, desto fler röster har de vunnit till partiet.

För det första finns det ingen klar koppling mellan nazismens nederlag och socialdemokraternas framgångar - i Tyskland självt (BRD) har på 67 år sossarna haft regeringsmakten i 19 år.

För det andra är jag som nämnts tidigare anarkist och accepterar alltså inte alls politiska partier, oavsett färg.

För det tredje går detta utanför topic, varför denna diskussion bör upphöra här.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-02-16 kl. 18:44.
Citera
2015-02-17, 00:32
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, det är faktiskt förbjudet att hota, trakassera och kränka människor också IRL.

BrB
5 kap. Om ärekränkning

Du måste lära dig skilja på HOT och OLAGA HOT.
Citera
2015-02-17, 05:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna
Du måste lära dig skilja på HOT och OLAGA HOT.

Stämmer. Det finns helt lagliga hot. Det finns också otrevliga formuleringar som i dessa kränkthetstider uppfattas som hot men juridiskt inte kommer ens i närheten av olaga hot.
Citera
2015-02-17, 06:39
Medlem
Nehalems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Hur mycket skulle du stå för radikala åsikter i ett intolerant land? Det är en väldigt sjuk uppfattning du har men det förstår du nog inte själv. Tänk så här istället: om du levde i Saudiarabien och propagerade för jämställdhet, skulle du gå på barrikaderna för din åsikt då? Om regimen tar ifrån dig allt och piskar dig offentligt? Så är det förstås inte i Sverige, men Sverige har en lightversion av detta. Marcus Birro blev av med jobb, vänner och hela rasket, och hans brott? Felaktiga åsikter, yttrade helt sansat utan några smädelser.

Det är väldigt bekvämt som nobelpristagaren Aleksandr Solzhenitsyn sa en gång, att stå för den rådande åsikten i ett samhälle. Själv hamnade han i Gulag för sina.

Jag förstår mycket mer än vad du tror.

Birro blev av med jobbet för att Expressen inte delade hans åsikter, och deras angivna anledning var ett svepskäl för att göra sig av med en person. Det är jag mycket väl medveten om. Det jag inte förstår är din liknelse mellan regim och journalister. Han straffades inte av regimen, eller av Expressen, utan av folket som inte gillade honom eller hans åsikter. Jag hade medkänsla för honom med tanke på hur hans liv rasade, men samtidigt är man utsatt som journalist, och när man lägger näsan i blöt och avviker så får man många fiender. Alla personer som är offentliga och kända hamnar alltid under lupp, vare sig det är politiker, journalister eller skådisar så får man tacklas med pöbeln. Tråkigt men sant, och han är långt ifrån den enda.

Min anledning till varför jag tycker att folk ska exponeras är för att få rätsida på näthatet. Du må tycka att man inte kan interagera korrekt i ett samhälle där oliktänkande bestraffas, och det har du rätt i. Det jag menar är att precis samma scenario målas upp på nätet, inverterat. Om jag som feminist, sosse, stockholmare, högskoleutbildad, medel-överklass som ogillar vapen, droger, tobak och alkohol sätter min fot på oreglerade forum eller kommentarsfält råder det ingen nåder till onda utlåtande och hot som yttras. Det är allt ifrån att folk ska hitta mig, tortera mig och mina nära, våldta alla kvinnor jag bryr mig om medans jag ser på, hugga av mina händer så jag inte kan sprida PK-propaganda, och sist men inte minst så har mitt mobilnummer letats reda på, och då var det bara att byta det och ta bort all offentlig information som fanns.

Tycker du då att det är okej att ingen som säger dessa saker behöver stå till svars? Jag är inte den som tar åt mig, men när anonyma personer börjar skicka sms och ringa för att skrämma mig så känner i alla fall jag att det får vara nog. Ingenmansland kan få existera på vissa hörn online, men personer som inte känner sig ansvariga kommer alltid fortsätta att töja på gränserna, och när är det nog för dig?

Det har ju redan varit självmord i direktsändning, hembesök hos YouTube-profil och våldtäkt av en bloggare. Tydligen är det inte anledning nog att börja applicera samma regler vi har ute på gatan.
Citera
2015-02-17, 07:21
Medlem
Nehalems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är bara rsistiskt om man är hjärntvättad, för att ordet "neger" ingår i det. Så sjukt är samhället.

Du är duktig på att anskaffa dig respekt och förtroende. Retorik och en hjärna kommer man långt med.

Jag förstår den poäng du försöker driva, men om du har den intellektuella nivån du tidigare hävdat så tordes du också förstå att alla resonemang går att driva ett steg längre, och göra föregående talare till en grottman, något som gynnar den som har lätt för rationell logik och abstrakta resonemang, och lämnar den andre som en neandertalare.

Du anser att man ska tänka utanför samhällets aktuella struktur, och söka ett bättre statsskick, som inte utnyttjas eller leds av abstrakta brottslingar, är det en någorlunda korrekt sammanfattning?

Hur ska du bygga ett samhälle så annorlunda med dagens "fårskallar"? Om du inte har totalt storhetsvansinne är du antagligen med på att människorna måste vara mottagliga för en annorlunda miljö. Vår stora fördel som människor är att vi fysiskt sett väldigt lätt anpassar oss till olika klimat, men vi har ingen hög tolerans mot förändringar i den mentala miljön, och strävar konstant efter det mest tillfredsställande och det som kräver minst av oss, och för de flesta är det att förbli i ett tillräckligt fungerande system.

Min instinkt säger dock att du är inte är en av dessa, och den säger också att om alla ska kunna känna frihet är inte någon av de rådande modellerna aktuella. Siktar du på ett envälde för att göra allt rätt - Demokrati med föranledd utrensning - Eller vill du ha ett helt bortkopplat skick, där var familj ser till sitt?

Någonstans kanske du också känner att du är för långt från skaran att du aldrig skulle kunna representera en majoritet, och således rationaliserar du bort sig själv som en avart och en utveckling mänskligheten inte är mogna för. Vid denna punkt får man antingen acceptera vart man är, eller så får man agera väldigt radikalt.

Vad som är rätt eller fel är såklart helt irrelevant tills man är där man vill vara, och i syfte att bevara sin omgivning bygger man upp moral när målet är nått, men inte förr.

Ordet neger är rasistiskt idag för att det är det. Med rådande ramverk fungerar det inte att tänka på något annat sätt. Majoriteten styr moralen. Utanför lådan är inget eller allt sant. Det finns inget absolut i en fiktiv värld.
Citera
2015-02-17, 16:25
Medlem
Minst sagt äkligt att hänga ut privatpersoner som aftonbladet gjort. Om anonymitet är så hemskt så undrar man ju om man ska ta och avskaffa anonymiteten när man röstar med. Samt ta bort all sekretessbeläggning hos läkare, präster, myndigheter, mm.

Fan, varje artikel de skriver borde ha med samtliga namn med adress och personnummer på alla deras källor.
Citera
2015-02-17, 16:44
Medlem
Det här är självklart bara början. Aftonbladet har bara doppat tån och känner av temperaturen lite. Blir det inte värre än såhär; en arg Bard på twitter och någon enstaka krönika uppe i hörnet på någon dagstidning som inte övertygar någon som inte redan är övertygad så har vi en hel uppsjö av uthängningar kvar att vänta.
Aschbeg och trolljägarna kommer också att gå helt bananas när det drar igång.
Citera
2015-02-17, 21:44
Bannlyst
Jag måste på något sätt skriva ur mig detta, även om det gäller expressen.

Jag och några polare satt i ett skypesamtal nu ikväll, och meningen var att vi skulle jävlas med Aftonbladet och expressen's tipstelefon gällande DENNA sida. Det är Eurocop som har gjort den på skoj, men i alla fall... När vi ringer till expressen och vill tipsa om denna sida så säger reporten att "Vi ska kolla på flashback om någon har skrivit om detta för det är ju dit sånna här personer drar sig till!"

Med andra ord, expressen och aftonbladet gillar verkligen inte riktig yttrandefrihet

Samtalet finns för övrigt inspelat, men ao
Citera
2015-02-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Det här är självklart bara början. Aftonbladet har bara doppat tån och känner av temperaturen lite. Blir det inte värre än såhär; en arg Bard på twitter och någon enstaka krönika uppe i hörnet på någon dagstidning som inte övertygar någon som inte redan är övertygad så har vi en hel uppsjö av uthängningar kvar att vänta.
Aschbeg och trolljägarna kommer också att gå helt bananas när det drar igång.

Ja, det här är bara början. Lobby-arbetet om ändrade lagar kommer att fortsätta tills man lättare kan fängsla obekväma personer. Det är den naturliga "evolutionen" av en totalitär stat.
Citera
2015-02-18, 22:47
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Intressant att se medias olika hantering av anonymitet i Flashback vs. IS-terrorist

https://twitter.com/NiklasGillstrom/status/568136431480258560

Citat:
Presschef för M i Stockholms stadshus. Tidigare närings- och arbetsmarknadsdepartementet.
https://twitter.com/NiklasGillstrom/status/568136431480258560
Citera
2015-02-19, 19:09
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Det kan tyckas, å andra sidan så finns det en hel del som inte är filosofer och stora tänkare på det här forumet, de är inte särskilt speciella i sin natur utan vanliga människor som inte är särskilt sugna på att bli uthängda som om de vore kriminella och i samma veva förlora vänner och kanske till och med jobbet. Det betyder ju inte att de skulle vara fega eller dem inte tycker så som dem säger att dem gör.

Förstår du, att folk kanske inte är beredda på att rätt fundamentala ting i livet för att deras åsikter. Alla kan inte vara revolutionära och i ett samhälle som detta som bestraffar oliktänkande, kan man inte kräva att alla ska stå för sin åsikt offentlig, när offentligheten bestraffar den åsikten genom att ta bort basala behov så som inkomst, som ger mat på bordet och tak över huvudet. Samt bekantskapskrets och vänner, det är inte särskilt kul att förlora vänner heller, det är inte kul att vara ensam. Ensam är inte alltid stark.

Ensam är inte stark. Vi behöver våra vänner och vi behöver samhället så länge som vi inte är självhushållande eremiter i vildmarken. Vi är flockdjur.

För att vi ska fungera i flock så krävs det träning. Ungefär 18 års fostran innan man anses färdig att ge sig ut i livet och kunna fungera fullt ut i samarbete med andra.

Under denna fostran får man lära sig att inte slåss, inte stjäla och att inte i onödan jävlas med andra. Helt enkelt för att det går bättre för en om man låter bli. Kan man inte låta bli det så blir det konsekvenser. När man är barn så klipps veckopengen och man får kanske utegångsförbud.

Har man inte fattat detta tills man är vuxen så blir konsekvenserna hårdare. Böter eller fängelse, eller bara att de som tidigare var ens vänner anser att man är ett rövhål och därför inte längre vill umgås med dig.

Är då lösningen att tillhandahålla en kanal för att fegt ur anonymiteten kunna ägna sig åt sådant som en normalempatisk tolvåring fattar är fel?

Och sedan gnälla över att "samhället bestraffar oliktänkande" då anonymiteten inte var så vattentät som man trodde?

Pleeeze. Världens minsta violin spelar bara för er och er "kränkta integritet".
Citera
2015-02-21, 11:41
Medlem
senapslamms avatar
Hur går det för Bankirfamiljen Aschberg?
Verkar som de lyckas skrämma sin konkurrent /flashback lite grann i alla fall. Ser att antal inlägg på Flashback minskat kraftigt de senaste veckorna. Klurigt gjort. Men så är de också ett klurigt folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in