2016-02-13, 11:10
Medlem
Vad är skillnaden på ett ISK- och kapitalförsäkrings konto?
Citera
2016-02-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Vad är skillnaden på ett ISK- och kapitalförsäkrings konto?

Här kan du läsa om båda kontotyperna:

https://www.avanza.se/konton/vara-konton.html

De största skillnaderna är hur skatten betalas samt att du kan ha en förmånstagare på KF.
Citera
2016-02-13, 13:58
Medlem
har börjat kika lite på mini futures och och funderar på hävstången.

låt säga att jag vill köpa
MINI L GULD AVA 2

är hävstången x2 eller är det bara en siffra för att hålla reda på de olika futures som bankerna ger ut.

har sett att det finns massa olika siffror och så högt som 20. så jag blev lite fundersam om det är hävstången eller nån annan siffra

mvh
Citera
2016-02-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maestrale
har börjat kika lite på mini futures och och funderar på hävstången.

låt säga att jag vill köpa
MINI L GULD AVA 2

är hävstången x2 eller är det bara en siffra för att hålla reda på de olika futures som bankerna ger ut.

har sett att det finns massa olika siffror och så högt som 20. så jag blev lite fundersam om det är hävstången eller nån annan siffra

mvh

Det är inte hävstången utan bara en siffra för att hålla reda på dem. Under grafen hittar du "Indikativ hävstång".
Citera
2016-02-14, 00:07
Medlem
En oerfaren student ber om tips

Aktiemarknaden är för mig en oupptäckt värld. Som rubriken lyder vill jag ha tips för att ta era pengar. Vad borde jag ha för strategi nu när det börjar bli dags att göra min debut? Ska jag satsa långsiktigt, låta aktierna ligga och hoppas på det bästa? Eller handla med små courtage och sälja/köpa ofta? Tid kan skapas. Vad var era misstag? Vad för sorts företag ska jag investera i? För mig känns allt som en soppa med alldeles för många ingredienser i. Är det tur i grund och botten eller kan man bli skicklig, hitta mönster osv? Har läst lite DI men när det står där så känns det redan försent. Med hur stora summor tycker ni jag bör handla med för att det ska vara värt att ens hålla på? Finns det risk för att bli beroende?

hjälp
Citera
2016-02-15, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Här kan du läsa om båda kontotyperna:

https://www.avanza.se/konton/vara-konton.html

De största skillnaderna är hur skatten betalas samt att du kan ha en förmånstagare på KF.
När jag läste det du länkade så var den ända skillnaden jag såg just rösträtt i ISK samt att man inte kan ha en förmånstagare i ISK.

Vad är skillnaden mellan hur skatten betalas, båda verkar ju vara schablon med samma %.

Varför vill man ha ISK istället för kapitalförsäkringskonto som småsparare? Du har väl ändå ingen talan med de lilla kapitalet man har investerat, eller har det att göra med att man vill känna sig delaktig i bolaget?
Citera
2016-02-15, 00:19
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
När jag läste det du länkade så var den ända skillnaden jag såg just rösträtt i ISK samt att man inte kan ha en förmånstagare i ISK.

Vad är skillnaden mellan hur skatten betalas, båda verkar ju vara schablon med samma %.

Varför vill man ha ISK istället för kapitalförsäkringskonto som småsparare? Du har väl ändå ingen talan med de lilla kapitalet man har investerat, eller har det att göra med att man vill känna sig delaktig i bolaget?
Finns hyfsat djupt diskuterat tex här:

(FB) Frågor om kapitalförsäkring, skatter på aktievinster m.m.

Personligen vill jag stå som ägare till mina tillgångar, hur liten motpartsrisken än må vara.
Citera
2016-02-15, 10:11
Medlem
När jag klickar in på ett bolag på avanzaappen så får jag fram 2 datum för utdelningar, de brukar skilja mellan 1-2 dagar och de delar oftast ut olika summor per aktie, vad skiljer dessa åt? Samt hur ofta delar svenska bolag ut ?

Tack på förhand
Citera
2016-02-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berts
När jag klickar in på ett bolag på avanzaappen så får jag fram 2 datum för utdelningar, de brukar skilja mellan 1-2 dagar och de delar oftast ut olika summor per aktie, vad skiljer dessa åt? Samt hur ofta delar svenska bolag ut ?

Tack på förhand

Troligen skiljer sig åren åt, så att ena datumet är förra årets utdelning, och andra datumet är årets utdelning.

I regel delar man ut 1 gång per år, på våren.
Citera
2016-02-15, 10:26
Medlem
Då kommer ju nästa fråga, vad hindrar en från att bara köpa aktierna när de delar ut sen sälja dagen efter ?
Citera
2016-02-15, 10:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berts
Då kommer ju nästa fråga, vad hindrar en från att bara köpa aktierna när de delar ut sen sälja dagen efter ?
Inget, men du får givetvis inte lika mycket pengar för din aktie när du säljer den av helt uppenbara skäl.

Kanske den vanligaste frågan på flashback?
Citera
2016-02-16, 08:01
Medlem
Så med andra ord går den ner ganska mycket efter dem lämnat utdelningarna? Då är de ju autopengar att köpa dem vid de tillfället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in