2015-04-14, 20:13
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Började nyss med ett ISK-konto på Avanza, och har köpt en del fonder. Tänkte börja prova lite enkelt med aktier också.

Funderar lite hur det fungerar med deklarationen. Sker allting automatiskt, eller måste jag själv hålla koll på inköpspris osv, för att sen kunna ange det i deklarationen?

Bör jag ha ett dedikerat ISK-konto för fonder, och ett eget Aktie- & Fondkonto för aktier?

"Du som äger ett investeringssparkonto behöver inte tänka på att deklarera varje försäljning för sig. Istället rapporterar vi in en schablonintäkt som automatiskt dyker upp i din deklaration. Hur stor denna schablonintäkt är beror på det genomsnittliga värdet på kontot vid ingången av varje kvartal samt hur mycket du satt in på kontot under året."
Källa: http://blogg.avanza.se/avanza/tips-i...rationen-2015/

Du bör ha alla dina fonder och aktier i ISK.
Citera
2015-04-14, 20:31
Medlem
Er-nests avatar
Om jag för över pengar till ett vanligt aktie & fondkonto på Avanza utan att göra några affärer så behöver jag väl varken skatta eller deklarera något?

Jag har mina värdepapper i ett ISK men jag vill ha pengar liggandes som jag kan föra över snabbt till mitt ISK när jag ser ett köpläge.

Tacksam för svar!
Citera
2015-04-14, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Er-nest
Om jag för över pengar till ett vanligt aktie & fondkonto på Avanza utan att göra några affärer så behöver jag väl varken skatta eller deklarera något?

Jag har mina värdepapper i ett ISK men jag vill ha pengar liggandes som jag kan föra över snabbt till mitt ISK när jag ser ett köpläge.

Tacksam för svar!

Nej.
Citera
2015-04-14, 23:09
Medlem
Citat:

Tacksam för svar!
Dumt att flytta pengar till och från ISK, du sätter in 110 000.Handlar för 100 000 och tar de sista 10 och sätter på ett vanligt aktiekonto, 1 vecka senare för du tillbaka de 10 000 till ditt ISK. Hoppsan! Där har du 120 000 som du får skatta för fast dina tillgångar är 110 000.
Citera
2015-04-14, 23:15
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Tacksam för svar!

Ja alltså du kan ju ha pengarna liggandes i ett aktie och fondkonto eller sparkonto på avanza tills du tänker använda dom. Då skattar du inget för dom.

Jag antar att du menar att du för över dit istället för direkt till ditt ISK för att inte behöva skatta för pengarna innan du börjat använda dom. Alltså din bank med lönekonto -> aktie och fond -> Isk (när du vill köpa för dom). För som sagt är det ingen poäng att sen ta ut dom igen.
Citera
2015-04-15, 08:50
Medlem
njaexss avatar
Behöver snabbt svar! Ifrån min utdelning fick jag inte pengar utan något som heter "rätter". Hur använder jag detta, sälja direkt för att få pengarna eller avvakta? Vad är det för något?
Citera
2015-04-15, 09:30
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Behöver snabbt svar! Ifrån min utdelning fick jag inte pengar utan något som heter "rätter". Hur använder jag detta, sälja direkt för att få pengarna eller avvakta? Vad är det för något?

Hej!

Eftersom du fått rätter så ger det dig rätt att göra något. Det kan vara inlösenrätter, teckningsrätter etc. Du har därför sannolikt ett erbjudande under Mina sidor / Erbjudanden (om du använder Avanza) som du kan gå in och svara på. Är det en emission då bolaget tar in mer pengar så kommer du att kunna svara att du vill använda dina rätter till att teckna fler aktier. Det kommer även framgå (vid erbjudandet) vilken summa som du kommer att få betala för att teckna nya aktier med hjälpa av dina rätter. Om du inte önskar utnyttja rätterna så bör du sälja dem, annars kommer de att förfalla och bli värdelösa inom kort. När du säljer dem så gör du precis som vanligt när du säljer en aktie.

Det är svårt för mig att svara på exakt hur det ser ut och vilka val som du har, återkom gärna med information om vilka rätter som du har så kan jag svara dig mer detaljerat om du vill Det går självklart även bra att skicka ett privat meddelande till oss här på Flashback så hjälper vi till!

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-15, 13:21
Medlem
Vad är skillnaden på certifikat och mini future?
Till exempel om jag vill handla index.
Vilken ska jag välja?

En väldigt vikitg fråga:

När jag handlar till exempel index, får man ALLTID sålt produkten man har köpt?
Mini-future, certifikat?
Hur är de med akiter?
Citera
2015-04-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Vad är skillnaden på certifikat och mini future?
Till exempel om jag vill handla index.
Vilken ska jag välja?

En väldigt vikitg fråga:

När jag handlar till exempel index, får man ALLTID sålt produkten man har köpt?
Mini-future, certifikat?
Hur är de med akiter?
http://www.educatedtrading.bnpparibas.se/SWE/hem
Finns mycket bra att läsa om på denna sida, hoppa inte på tåget för tidigt!
Citera
2015-04-15, 15:35
Medlem
Er-nests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ja alltså du kan ju ha pengarna liggandes i ett aktie och fondkonto eller sparkonto på avanza tills du tänker använda dom. Då skattar du inget för dom.

Jag antar att du menar att du för över dit istället för direkt till ditt ISK för att inte behöva skatta för pengarna innan du börjat använda dom. Alltså din bank med lönekonto -> aktie och fond -> Isk (när du vill köpa för dom). För som sagt är det ingen poäng att sen ta ut dom igen.

Ja precis, du förstod rätt! Tack för svaret
Citera
2015-04-15, 19:37
Medlem
tjenare.knugens avatar
Är det dåligt att ha oinvesterade pengar liggandes på ett ISK-konto? Bör jag ha dem på ett annat konto (t.ex Aktie- och fondkonto) om jag ej använder dem?
Citera
2015-04-15, 19:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Är det dåligt att ha oinvesterade pengar liggandes på ett ISK-konto? Bör jag ha dem på ett annat konto (t.ex Aktie- och fondkonto) om jag ej använder dem?

Kommer du sätta in dom igen innan nästa kvartal går du back på det.

Kommer du sätta in dom igen inom två men efter ett kvartal från nu går du +/- 0 på det.

Ska du inte använda pengarna på tre kvartal kan du alltså tjäna, än om minimalt på det.

Är det en stor summa nog för att det ens ska spela roll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in