Citat:
Ursprungligen postat av
njaexs
Behöver snabbt svar! Ifrån min utdelning fick jag inte pengar utan något som heter "rätter". Hur använder jag detta, sälja direkt för att få pengarna eller avvakta? Vad är det för något?
Hej!
Eftersom du fått rätter så ger det dig rätt att göra något. Det kan vara inlösenrätter, teckningsrätter etc. Du har därför sannolikt ett erbjudande under Mina sidor / Erbjudanden (om du använder Avanza) som du kan gå in och svara på. Är det en emission då bolaget tar in mer pengar så kommer du att kunna svara att du vill använda dina rätter till att teckna fler aktier. Det kommer även framgå (vid erbjudandet) vilken summa som du kommer att få betala för att teckna nya aktier med hjälpa av dina rätter. Om du inte önskar utnyttja rätterna så bör du sälja dem, annars kommer de att förfalla och bli värdelösa inom kort. När du säljer dem så gör du precis som vanligt när du säljer en aktie.
Det är svårt för mig att svara på exakt hur det ser ut och vilka val som du har, återkom gärna med information om vilka rätter som du har så kan jag svara dig mer detaljerat om du vill

Det går självklart även bra att skicka ett privat meddelande till oss här på Flashback så hjälper vi till!
/Dan, Avanza