2015-04-01, 22:55
Medlem
Jag har en aktie där det står utdelningsdag 2015-04-01.
Har ännu inte fått likvid, när kommer dem?

Följer alla aktier någon standard när på dygnet utdelningen sker? Blir det fördröjning i och med nätmäklare typ avanza, innan jag ser likviden på mitt konto?
Citera
2015-04-02, 11:44
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger

Följer alla aktier någon standard när på dygnet utdelningen sker? Blir det fördröjning i och med nätmäklare typ avanza, innan jag ser likviden på mitt konto?
Är det en svensk aktie? För amerikanska papper till exempel vet jag att dröjer det lite innan man får in utdelning. Annars har jag ingen aning.
Citera
2015-04-02, 11:46
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
SEB vill döda din själ så det är kanske därför. Själv hade jag inte lämnat deras huvudkontor innan det fanns på kontot. De är extremt smutsiga sjuka människor.

Hehe, sant som det var sagt. Var något jävla strul såklart så de kom inte in förrän idag.
Citera
2015-04-02, 11:50
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger

Ägde du aktien innan den handlades utan utdelning?
Citera
2015-04-02, 17:53
Medlem
Har länge varit intresserad av att börja investera, men tyvärr kan jag ingenting alls.
Därför undrar jag var ska jag börja för att lära mig?
Vilka hemsidor, böcker osv har jag nytta av.
Har börjat lägga undan pengar redan för att sedan börja när jag lärt mig lite. Har i dagsläget ungefär 10 000 kr undanstoppade.
Tack på förhand!
Senast redigerad av gStar93 2015-04-02 kl. 18:14.
Citera
2015-04-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gStar93
Har länge varit intresserad av att börja investera, men tyvärr kan jag ingenting alls.
Därför undrar jag var ska jag börja för att lära mig?
Vilka hemsidor, böcker osv har jag nytta av.
Har börjat lägga undan pengar redan för att sedan börja när jag lärt mig lite. Har i dagsläget ungefär 10 000 kr undanstoppade.
Tack på förhand!

Många har ställt samma fråga. Om du använder sökmotorn hittar du mycket

Börja här:
(FB) VAR och HUR lär man sig AKTIER? Vill bli duktig på DET!? SNÄLLA Hjälp! KUNNIGT FOLK!!
Citera
2015-04-02, 19:19
Medlem
Snigelfars avatar
Pensionssparande i ISK

Är en glad nybörjare om ska börja pensionsspara i ett investeringssparkonto. Tanken är 1000 kr per månad. Har ingen som helst erfarenhet av aktier och fonder, men har försökt att läsa på. Däremot hittar jag inte mycket tips på just aktie/fondsparande när tanken är pensionssparande. Är medveten att det finns risk i allt, men när det handlar om pension så vill man som oerfaren ligga något mer på den säkrare sidan.

Är dessa fonder rimliga för pensionssparande? Är de "fega"? Är de för få? Hur skulle ni vikta dessa?

Avanza ZERO
Spiltan Aktiefond Invest
Spiltan Räntefond Sverige
AMF Räntefond Lång
Citera
2015-04-02, 21:08
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfar
Pensionssparande i ISK

Är en glad nybörjare om ska börja pensionsspara i ett investeringssparkonto. Tanken är 1000 kr per månad. Har ingen som helst erfarenhet av aktier och fonder, men har försökt att läsa på. Däremot hittar jag inte mycket tips på just aktie/fondsparande när tanken är pensionssparande. Är medveten att det finns risk i allt, men när det handlar om pension så vill man som oerfaren ligga något mer på den säkrare sidan.

Är dessa fonder rimliga för pensionssparande? Är de "fega"? Är de för få? Hur skulle ni vikta dessa?

Avanza ZERO
Spiltan Aktiefond Invest
Spiltan Räntefond Sverige
AMF Räntefond Lång

Det känns överflödigt med räntefonder enligt mig och du behöver verkligen inte två stycken, så du kan lätt köra fullt ut på aktiefonder om det är över 10 år kvar till pengarna ska användas, vilket jag antar att det är. Känns kanske lite risky, men börsen går alltid upp över tid och reparerar sig från de ras som uppstår.

Det du kan göra att du kan börja vikta ner till lite mer säkra kort när du närmar dig pensionen och endast är ute efter att behålla kapitalet och inte öka det något nämnvärt.

Vill du köra 100% aktiefonder rekommenderar jag denna portfölj:
40% - Avanza Zero
20% - Spiltan Aktiefond Invest
20% - Länsförsäkringar Global Index
20% - Swedbank Robur Indexfond Asien

Bli inte rädd när du ser att det är på väg neråt, utan sitt stilla i båten och "glöm bort" att du ens har fonderna.

Lycka till!
Senast redigerad av Razy 2015-04-02 kl. 21:21.
Citera
2015-04-03, 10:46
Medlem
Termer och ord för nybörjare

Hejsan!

Jag är helt ny på det här med aktiehandel och vill lära mig olika termer och dess betydelse. Framförallt termer som är relevanta inom aktiehandel och börsvärlden.

Exempel på sådana termer kan vara t.ex. Q1, Q2, Q3 och Q4 eller Small Cap, Mid Cap och Large Cap.

Det är ofta man läser något online om börsen där det förekommer ord eller termer som är svårförstådda som nybörjare och det finns inte vad jag kunnat se något jätte bra forum som förklarar dess betydelse på ett bra och enkelt sätt. Tanken med den här tråden är att kunniga personer får skriva ord/termer de anser relevanta för nybörjare men också generellt och sedan ge en så grundlig förklaring som möjligt (gärna med exempel om möjligt). Självklart får man också gärna ställa frågor rörande ord och termer.

Det finns diverse olika nybörjartrådar inom aktiehandel här på FB men min tanke är att denna tråd endast skall hantera termer och ord som rör akteihandel och börsvärlden. Alltså inte andra tips och tricks för nybörjare.

Jag kan väl börja med att ställa en fråga. Vad betyder "Yield" och "Likviditet"?

Hoppas folk hakar på och tack på förhand för visat engagemang!
Citera
2015-04-03, 10:51
Bannlyst
Small-Cap: http://www.investopedia.com/terms/s/small-cap.asp
Medium-Cap: http://www.investopedia.com/terms/m/midcapstock.asp
Large-Cap: http://www.investopedia.com/terms/l/large-cap.asp
Q1-Q4: http://www.investinganswers.com/fina...-q2-q3-q4-5122

Google är ett bra verktyg.

Finns fullt med information på YT: https://www.youtube.com/watch?v=WxIHprPlyoU Börja där och läs böcker.

Likviditet: "Likviditet är ett ord som kan användas i flera sammanhang för att illustrera betalningsförmåga eller förmåga att erhålla kontanter.

Likviditet är ett mått på en organisations kortsiktiga betalningsförmåga. Jämför likvida medel, soliditet. Har man möjlighet att betala sina skulder i tid är man likvid, illikvid är det motsatta förhållandet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Likviditet

Yield: "In finance, the term yield describes the amount in cash (in percentage terms) that returns to the owners of a security such as the interest or dividends received from a security. Normally, it does not include the price variations, at the difference of the total return. "
http://en.wikipedia.org/wiki/Yield_%28finance%29
Senast redigerad av Obesterate 2015-04-03 kl. 10:55.
Citera
2015-04-03, 10:53
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Yield betyder avkastning. Likviditet kan betyda en massa saker i olika sammanhang men oftast menar man lilvida pengar (alltså vanliga fria pengar som inte är bundna i något värdepapper eller liknande).

Det finns dock en tråd för nybörjarfrågor redan!
Citera
2015-04-03, 11:09
Medlem
Kan man handla index dygnet runt? Index marknaden är öppen dygnet runt förutom på helger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in