Hejsan!
Jag är helt ny på det här med aktiehandel och vill lära mig olika termer och dess betydelse. Framförallt termer som är relevanta inom aktiehandel och börsvärlden.
Exempel på sådana termer kan vara t.ex. Q1, Q2, Q3 och Q4 eller Small Cap, Mid Cap och Large Cap.
Det är ofta man läser något online om börsen där det förekommer ord eller termer som är svårförstådda som nybörjare och det finns inte vad jag kunnat se något jätte bra forum som förklarar dess betydelse på ett bra och enkelt sätt. Tanken med den här tråden är att kunniga personer får skriva ord/termer de anser relevanta för nybörjare men också generellt och sedan ge en så grundlig förklaring som möjligt (gärna med exempel om möjligt). Självklart får man också gärna ställa frågor rörande ord och termer.
Det finns diverse olika nybörjartrådar inom aktiehandel här på FB men min tanke är att denna tråd endast skall hantera termer och ord som rör akteihandel och börsvärlden. Alltså inte andra tips och tricks för nybörjare.
Jag kan väl börja med att ställa en fråga. Vad betyder "Yield" och "Likviditet"?
Hoppas folk hakar på och tack på förhand för visat engagemang!